Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lens voor landschapsfoto's

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Lens voor landschapsfoto's

Ik gebruik de 17-40L op mijn full frame.
    http://www.fotohans.eu

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Kade Bekijk bericht
      Ik gebruik tot nu toe voor landschappen en architectuur ook bijna altijd de Canon 17-55 EF-S /f2.8 met stabilisatie. Ik ben over de lens zelf wel heel erg tevreden, (behalve het gewicht), maar overweeg toch om eentje aan te schaffen die wijder beeld geeft. (vb. canon 10-24 of Tokina 11-16). Ik vind 17mm (27mm eigenlijk) niet echt groothoek.
      Maar het feit dat beide lenzen geen stabilisatie hebben schrikt me dan weer af omdat ik nooit een statief gebruik.
      17mm*1,6crop = 27,2 --> volgens de oude stelregel 1/mm=sluitertijd kom je op 1/30ste voor zeker scherpe foto's uit de hand.
      Met een beetje steun (tafel, rots, podium, ...) kan je veel langer gaan. Ik durf ook naar 1/15 gaan voor een 50mm als er niet genoeg licht is. bij de groothoeklenzen is het vaak niet de eigen hand, maar het onderwerp dat te snel beweegt om scherpe beelden te krijgen. En dat los je met VR/IS/OS/... niet op. Dat doe je door je diafragme open te trekken of je iso naar boven te zetten om zo je sluitertijd te verkorten.
      hoe meer f**k hoe meer vreugd

**=ol

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door weebee Bekijk bericht
        Ik gebruik een Canon 17-40 L voor landschappen.
        Ik heb die ook gekocht voor landschappen, maar dat was dus wel behoorlijk fout, zeker op mijn 5D waar ik eigenlijk altijd veel te ver sta van mijn onderwerp, met uitzondering van New York en opnames binnen.

Ben redelijk tevreden van mijn 28-135, maar zou toch liever een 70-200 toevoegen aan mijn arsenaal voor landschappen.

-c

Comment

ik gebruik iedere lens, die ik heb, voor landschapjes..

kan 50mm zijn, of een teleprime, een kitlens, of een groothoek, telezoom, maakt niets uit..

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door durmebar Bekijk bericht
            Bij mij zit stabilisatie in de body en dan wordt dit objectief uiteraard veel breder inzetbaar.
            Nu verwacht ik wel dat je gaat uiteenzetten wat je allemaal kan doen met die stabilisatie wat je zonder niet kan......

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sjinouck Bekijk bericht
              ik gebruik iedere lens, die ik heb, voor landschapjes..
              heb je de vraag van TS wel gelezen?
              grt,bouk.
              wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
              http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
              https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Ik gebruik niet elke lens voor landschapjes, wel een lens voor alles. De Canon 17-55 2.8.
                Is een heel fijne, scherpe, degelijke lens. Ik heb al een paar keer het genoegen gehad
                om een lens te mogen lenen. Zoals de Sigma 10-20. Dat is leuk als ik naar de stad trek.
                Daar heb je iets aan zo'n ultra lens. Maar voor landschappen, vergeleken met de 17-55,
                komt deze toch te kort in kwaliteit. De 17-55 is gewoon scherper, beter, accurater en
                sneller. De IS is misschien niet echt nodig, maar wel verdomde handig als het weer wat
                minder is, als het begint te schemeren, of als je ergens in een kerk, kapel, oud gebouw
                of iets dergelijks nog foto's uit de hand wilt trekken.
                18-200 zou ik alleen aanraden als vakantielens. Behalve veel vervorming op de uitersten
                vind ik ze ook niet echt scherp en nogal aan de trage kant.
                Ik zou zeggen, doe je zelf een plezier, schaf je zo'n 17-55 2.8 aan en join de club van
                tevreden gebruikers.

Comment

Bedankt voor de info..
                  Het gaat waarschijnlijk ook deze lens worden, maar nog even sparen
                  Ze is niet van de goedkoopste.

Grtz Evi

Comment

De lichtsterke versie van je kitlens voor landschap

En dat voor die ene milimeter. Begrijp ik dit goed ?

Je kan dan beter de kitlens behouden. ALs je toch geld wil uitgeven kijk dan een naar de 10-22 van canon. Een UWA van canon

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door powerkiller Bekijk bericht
                      De lichtsterke versie van je kitlens voor landschap
                      En dat voor die ene milimeter. Begrijp ik dit goed ?
                      Is toch een groot verschil tussen deze 2 lenzen hoor

Ik heb de Canon 17-55 F2.8 en de Canon 10-22.
                      De 17-55 zal altijd winnen in scherpte en de 10-22 is beter in kleur daarentegen.
                      Is 2de hands geen optie?
                      Flickr

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Evike84 Bekijk bericht
                        Voor mij is het wel belangrijk dat er een stabilisatie aanwezig is. Ik heb mij laten wijsmaken door een verkoper dat de niet-canon lenzen dit niet hebben.
                        Groetjes

Evi
                        Die verkoper wil je inderdaad iets "wijsmaken"
                        Vele merken hebben tegenwoordig stabilisatie, vb
                        OS bij Sigma
                        VR bij Nikon
                        ...

greetz
                        Cheeta
                        Light travels faster than sound. This is why some people appear bright, until you hear them speak.
                        flickr

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                          heb je de vraag van TS wel gelezen?
                          grt,bouk.
                          yep! en met een 18-55 kun je erg goed landschappies maken. 18mm is meer dan zat groothoek voor landschappen.

veelal wordt onterecht gedacht, dat je voor landschappen perse een uwa nodig hebt.. het kan natuurlijk, en het kan mooie effecten geven, maar eea dient dan wel correct gebruikt te worden.

lensscherpte bij landschappen vind ik zelf nogal overtrokken.. de meeste lenzen presteren op hun best tussen f/8, f/9 of f/10, laat dat nu net het diafragma zijn, waar je als landschapsfotograaf op zit te shooten..(dus een kitlens presteert ook optimaal bij f/8, f/9 of f/10..)

downstoppen is the key.. al moet je daar ook weer niet al te ver in gaan, want dan wordt de boel weer minder scherp..diffractie dus..

Comment

Als budget een probleem is kan je ook de nieuwe Tamron SP 17-50 f/2.8 kopen. Die heeft ook beeldstabilisatie en is prima geschikt voor allroundgebruik !
                            Eos 7D + Canon EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Evike84 Bekijk bericht
                              Hoi..
                              Na wat zoekwerk heb ik onderstaande lenzen gevonden.
                              De ene al wat duurder dan de andere.

Canon EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM
                              Canon EF-S 18-200mm f/3.5-5.6 IS
                              Als dat de keuze is, en na het lezen van de berichten hier, dan valt de eerste weg volgens mij wegens niet veel verschil met een kitlens en de tweede wegens niet echt scherp.

Dus een deftig statief kopen, werken met de kitlens en nog een beetje sparen voor een lens die de moeite loont

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ccc Bekijk bericht
                                Als dat de keuze is, en na het lezen van de berichten hier, dan valt de eerste weg volgens mij wegens niet veel verschil met een kitlens en de tweede wegens niet echt scherp.

Dus een deftig statief kopen, werken met de kitlens en nog een beetje sparen voor een lens die de moeite loont
                                Wat bedoel je met niet veel verschil met de kitlens ? de 17-55mm f/2.8 IS USM is gewoon de beste lens die er te krijgen is voor crop !
                                Eos 7D + Canon EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM

Comment

Working...
                                X