Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

lichtsterke lenzen

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• lichtsterke lenzen

hallo
    ik ben zondag morgen eens mijn lens aan het uittesten geweest en wat foto's genomen van iemand die vroeg of ik eens geen foto's wou nemen tijdens het spelen, indoor basket
    en ik weet dat het heel moeilijk is zonder een f2.8
    heb het gewoon eens geprobeert met mijn kitlens , ik ben in bezit van een nikon D90 DX,18/105 mm VR, 1;3.5-5.6 G. ED
    ik weet dat je iso hoog genoeg moet staan, maar ik kwam gewoon niet aan mijn korte sluitertijd , door de slechte belichting daar of zijn er daar nog trucjes in mijn instelling van mijn camera,om mijn sluitertijd zo kort mogelijk te krijgen?
    kan er mij eens iemand een goeie tip geven welke lens er hier best voor is, ik zou hem ook willen gebruiken om portretten of shoots te willen doen

hier een fotootje,opgepast voor de oogjes he , het zijn slechte foto's maar moet toch een voorbeeldtje kunnen tonen he.
    ook graag jullie meening en tips hier voor, dank je

nikon D90
    1/60 sec
    f/5.6
    105 mm
    iso/3200

nikon D90
    1/40 sec
    f/5.6
    105 mm
    iso/2500

Re: lichtsterke lenzen

imho kan je camera/lens gewoon niet beter dan dat.

Ik kan niet weten hoe donker/licht het daar echt is maar het zou kunnen dat je met f2.8 lens niet veel betere resultaten zal hebben (beter maar niet wauw-beter).

Een vaste brandpuntsafstandlens (prime) zal beter gaan, ik gok op een 85mm f1.8, maar das nikon en daar kennen anderen meer van dan ik.

ohjah, tip voor met je huidige lens: niet inzoomen zodat je op f3.5 kan werken ipv 5.6 en dichterbij gaan staan.

Comment

Als je al op ISO3200 zit dan blijft alleen de opening vergroten nog over.

De 70-200 F/2.8 zal je zeker helpen. Maar die lens kost al wel wat.
      Zoek eens naar de typische brandpuntafstanden die je gebruikt hebt. Beide voorbeelden zijn mop 105mm genomen. En dat is het maximum van jouw huidige lens.

Je kan ook naar een prime-lens kijken (vaste brandpunt afstand).
      Ben geen expert van Nikon lenzen, maar

135mm f/2
      105mm f/2
      85mm f/1.8

Zijn volgens mij de 3 kandidaten die je moet bekijken voor als de 70-200 te prijzig is.
      Tot sluitertijd, Dirk

Comment

De Hi iso-reeks gebruiken en in RAW werken en dan een trial van DxO 6 downloaden en die gebruiken.
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Ik weet ook niet veel van Nikon en Nikon glas, maar ik maak gerust foto's van judo wedstrijden van mijn dochtertje met de 50mm 1.8 (prime dus), bij gebrek aan beter op dit moment. Kostte me nog geen 100 euro en ik maak er ook al mijn portret/studio foto's mee. Die 1.8 gaat je aanzienlijk schelen De 85mm zou een nog mooiere optie zijn, anders zit je al snel aan heel duur glas.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Monica Bekijk bericht
            De 85mm zou een nog mooiere optie zijn, anders zit je al snel aan heel duur glas.
            Nikon: 400euro, Canon 350euro
            Geen idee wat 't aanbod 2e hands is van deze makkers, kan je wel kleine €100 schelen en dan is 't betaalbaarder.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door FotoDirk Bekijk bericht

De 70-200 F/2.8 zal je zeker helpen. Maar die lens kost al wel wat.
              Zoek eens naar de typische brandpuntafstanden die je gebruikt hebt. Beide voorbeelden zijn mop 105mm genomen. En dat is het maximum van jouw huidige lens.

Je kan ook naar een prime-lens kijken (vaste brandpunt afstand).
              Ben geen expert van Nikon lenzen, maar

135mm f/2
              105mm f/2
              85mm f/1.8

Zijn volgens mij de 3 kandidaten die je moet bekijken voor als de 70-200 te prijzig is.
              ik kan aan een
              Sigma EX 70-200/2.8 APO HSM graken voor 400€
              is dat een aanrader en zijn prijs waard?

Comment

Dan heb je nog één stop in reserve in de Hi-reeks.
                Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Volgens mij zijn de meeste gebruikers heel tevreden over die Sigma. Zoek eens op dit forum, je zal vast wel wat gebruikers tegenkomen.
                  Tot sluitertijd, Dirk

Comment

In verband met lichtsterke lenzen, vraag ik me af of ze voor alle toepassingen wel geschikt zijn. En met geschikt bedoel ik, betere belichtingsmogelijkheden.

Neem nu nog een lens die op 50mm f/1.8 levert. Dan heb je op 4m van je onderwerp, een DOF van 45cm. Daar krijg je dus al geen basket duel volledig mee scherp...

Presteert die 50mm f/1.8 lens op f/3.5 beter wat betreft licht dan een zoomlens op f/3.5? Ik bedoel wat betreft belichting dan he, wat scherpte betreft hebben we een ander verhaal natuurlijk.

Comment

zie hier... ik maak foto's met een 85mm lens 1.4, maar 1.8 zou ook wel werken... op een D700, dus op een crop camera, staat dat ongeveer gelijk aan een 50mm 1.4 of 1.8...
                      2.8 lenzen zijn in de meeste zalen voor jeugdbasketbal niet voldoende... 't is er te donker en je moet je sluitertijd snel genoeg laten want anders maak je geen mooie scherpe foto's... zoals je zelf hebt vastgesteld... liefst 1/250, ISO omhoog zover als nodig.
                      some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                      Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door JoFramboos Bekijk bericht
                        Neem nu nog een lens die op 50mm f/1.8 levert. Dan heb je op 4m van je onderwerp, een DOF van 45cm. Daar krijg je dus al geen basket duel volledig mee scherp...
                        Denk je? zie hieronder eerste foto...

twee voorbeeldjes op 1600 ISO in een mega donkere zaal... op f:1.6 85mm
                        geen photoshop, geen ruisonderdrukking...

some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                        Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door JoFramboos Bekijk bericht
                          In verband met lichtsterke lenzen, vraag ik me af of ze voor alle toepassingen wel geschikt zijn. En met geschikt bedoel ik, betere belichtingsmogelijkheden.

Presteert die 50mm f/1.8 lens op f/3.5 beter wat betreft licht dan een zoomlens op f/3.5? Ik bedoel wat betreft belichting dan he, wat scherpte betreft hebben we een ander verhaal natuurlijk.
                          Die DOF kan je dan af en toe parten spelen. Dus moet je leren waarop scherp te stellen. Het beste is dan om niet alle AF punten te activeren en de camera laten kiezen. Dus jij als fotograaf moet dan beslissen waarop de scherpte ligt en welke AF punten wel of niet gebruikt mogen worden.

De delen voor en na dat scherpstelpunt worden dan waziger, maar dat geeft vaak net een veel leukere foto.
                          Tot sluitertijd, Dirk

Comment

Het toeval wil dat ik een Tamron 70-200/2.8 met Nikon-mount hier te koop heb staan:

Comment

De delen voor en na dat scherpstelpunt worden dan waziger, maar dat geeft vaak net een veel leukere foto.
                              Dat kan idd zeer leuke foto's opleveren, maar neem nu de twee foto's hierboven. Bij de bovenste is de rug niet scherp, want op zich nog niet zo'n ramp is. Maar bij de onderste is het aangezicht van de speler in actie helemaal onscherp.

Ik vind spelen met DOF heel fascinerend en soms zijn de foto's inderdaad prachtig. Maar wat ik bedoel is dat wanneer je meer dan 1 persoon in je frame hebt, je héél moeilijk een actiefoto kan maken waarop alle betrokkenen scherp staan. Niet?

Comment

Working...
                              X