Ben er van overtuigd dat Sigma, Tamron, Tokina prima lenzen maken (gebruik zelf tamron 90mm macro en sigma 10-20 naar grote tevredenheid) maar heb dit weekend heel slechte ervaring gehad met de 150-500 van sigma. Had besloten deze lens aan te schaffen om oude Nikon 300mm f2.8 ai te vervangen maar helaas: problemen met backfocus en frontfocus op twee verschillende exemplaren waarvan er één scherp was en de andere soft. De backfocus corrigeren op 500mm maakte de frontfocus op 150mm alleen maar erger natuurlijk dus dit was geen optie. Nochtans zijn er leden van dit forum die wel scherpe beelden uit hun Sigma toveren zoals bijv Dieder Plu dus er moeten echt wel goede exemplaren in omloop zijn.
Bovendien is (door het zoomconcept) je 500mm bereik bij een onderwerp op ongeveer een meter of vijf maar nipt 400mm denk ik.
Uiteindelijk dus maar gegaan voor de 300mm f4 AFS met 1.4 converter. Scherp en snelle AF zelfs vol open en bij gebruik met de converter (eerste post met deze lens in showcase dieren "opvliegend roodborstje"). Niet echt ideaal om de scherpte te beoordelen maar ben veel te blij met eerste vluchtshot om iets anders te posten!!!
Heb ooit gemaild met Johan Geyskens, hij had me gewaarschuwd en ik citeer : "Koop wat je wil, maar niet de sigma...."
Grtz,
Eric
Bovendien is (door het zoomconcept) je 500mm bereik bij een onderwerp op ongeveer een meter of vijf maar nipt 400mm denk ik.
Uiteindelijk dus maar gegaan voor de 300mm f4 AFS met 1.4 converter. Scherp en snelle AF zelfs vol open en bij gebruik met de converter (eerste post met deze lens in showcase dieren "opvliegend roodborstje"). Niet echt ideaal om de scherpte te beoordelen maar ben veel te blij met eerste vluchtshot om iets anders te posten!!!
Heb ooit gemaild met Johan Geyskens, hij had me gewaarschuwd en ik citeer : "Koop wat je wil, maar niet de sigma...."
Grtz,
Eric
Comment