Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Colafles

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Colafles

Ik vind foto's met een fisheye type lens niet mooi. Maar dat ben ik.
    Blij voor jou dat je er gelukkig mee bent.

Maar als je met een 8mm lens begint over VR en IS, duidt dat toch aan dat je nog niet begrepen hebt waarvoor die IS/VR werkelijk dient.
    Tot sluitertijd, Dirk

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Gengske Bekijk bericht
      Ja, iedereen koopt natuurlijk wat hij wil.

Ikzelf besef dat ik met een simpele instap DSLR en lenzen prachtfoto's kan maken die ik met een D3s of 1D Mark IV vaak niet beter had kunnen maken.

Ikzelf besef dat dat mijn foto's er op mijn 19" inch scherm er fullscreen er zeer goed uitzien, en de 4 prints die aan de muur hangen ook. ze hadden zelfs zonder problemen een heel pak groter kunnen afgeprint worden.

Ikzelf besef dat die enkele gemiste foto's (door mijn mindere AF of te donker buiten) geen ramp zijn, niemand gaat mij er voor buitengooien, ik ben tenslotte geen pro.

Ikzelf besef dat je voor een spotprijs ook topglas kan kopen, alleen zal je manueel moeten scherpstellen en soms ook lichtmeten. Tja, het is mijn hobby, een beetje meer werk in een foto steken vind ik niet zo erg.

Ikzelf besef dat een supersnelle f/2.8 telezoom dedju zwaar is om een hele dag mee rond te sleuren, de bijpassende camera ditto.

Ikzelf besef dat fotografie heel leuk is, maar dat het leven tegenwoordig duur is en ik altijd eventjes GOED nadenk of ik iets wel echt nodig heb.

Maar zoals ik hierboven al zei, iedereen koopt wat hij wilt, dit is voor mij persoonlijk.
      That's the Pentax spirit ... en al onze schroefdraadlenzen hebben standaard VR , allemaal voor een prikkie. Goedkoop wil dus niet zeggen:"slecht" en dubbel zo duur wil niet zeggen: "dubbel zo goed". Het is je eigen creativiteit die veel meer zal doorwegen op het uiteindelijke resultaat dat aan de muur hangt. En als het daar hangt, dan gaat niemand mij kunnen vertellen met welke lens deze gemaakt is

https://wim-meeus-fotografie.blogspot.com/

http://wim-meeus.blogspot.com/
      https://1x.com/wimmeeus/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door FotoDirk Bekijk bericht
        Maar als je met een 8mm lens begint over VR en IS, duidt dat toch aan dat je nog niet begrepen hebt waarvoor die IS/VR werkelijk dient.
        Ik herinner mij niet dat ik ooit een verband gelegd heb tussen 8mm en VR of IS.
        En dat ik niet zou weten waarom die IS/VR werkelijk dient, dan moet je dat eens haarfijn uitleggen aan iemand die ongeveer de helft van zijn reigers en futen schiet op 500 mm én dat zonder statief.

Maar ja, ik heb geen IS of VR, ik heb maar een ordinaire bigma en SR

Trouwens, met een +5000€ 500 mm met IS (die ongetwijfeld beter zal zijn), zou ik hier gewoon op mijn eentje niet durven rondlopen.
        Groetjes van tozumi

Bezoek hier mijn webstek

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door tozumi Bekijk bericht
          En dat ik niet zou weten waarom die IS/VR werkelijk dient, dan moet je dat eens haarfijn uitleggen aan iemand die ongeveer de helft van zijn reigers en futen schiet op 500 mm én dat zonder statief.

Maar ja, ik heb geen IS of VR, ik heb maar een ordinaire bigma en SR
          Bij schoon en klaar weer kan je zelfs met 1000mm uit de hand fotograferen, maar daar heb je niet veel aan in ons belgenlandje :-p
          [CENTER] Merkvast? Canon, tamron, sigma, takumar, vivitar, pentax,...... nee niet echt[/url]

Comment

Zonder afbreuk te doen aan uw foto's , maar het valt mij wel op , dat je uw reigers blijkbaar soms van heel dichtbij kunt schieten en dat is altijd een heel groot voordeel. Soms is de kop quasi beeldvullend en de foto's lijken mij toch niet gecropt te zijn.
            Zelf heb ik nog nooit een reiger zo dicht weten te benaderen. Maar misschien komt het wel , omdat mijn witte lens met rood boordje hem dermate afschrikt .
            Die 100mm verschil zal wel niet het verschil maken denk ik.
            En wat Mutse zegt is ook een waarheid als een koe .
            Canon EOS R5 - RF100-500mm f/4.5-7.1 L IS USM - RF24-70 f/2.8 L IS USM

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Zappa Bekijk bericht
              Kunnen we daaruit afleiden dat Pentax gebruikers een beetje egocentrisch zijn ? En tegelijk dat moderators hier op BD een beetje blind zijn, of eerder alleen interesse in het modereren van hun eigen draadjes, want qua flamebait kan dat tellen deze draad.
              Ja, ik misschien wel een beetje, maar ik denk niet dat dat met Pentax te maken heeft, vroeger toen ik nog Nikon gebruikte was ik ook al zo. Ik heb soms zo mijn eigen visie op dingen en vind dan ook dat ik gelijk heb en de rest niet .
              Maar misschien is het niet zo slecht een eigen visie te hebben. Misschien zouden er eens wat meer mensen wat minder moeten luisteren naar de enkele die hard roepen, en eens zelf beslissen wat belangerijk is.

Ik vind trouwens dat deze tread qua flamebait nog wel meevalt, heb al veel erger gezien

Comment

Dat met de meer 'gewone lenzen ook prefecte platen kunnen gemaakt worden, dat hebben gerenomeerde fotografen als meer dan eens bewezen.
                Soms moet je zelf iets meer instellen , en dat is dan zeker met kennis van zaken.
                In het andere geval heb je er ook die constant uw aandacht erop moeten vestigen dat ze wel met een rood lijntje fotograferen, tot zelfs nadrukkelijk in hun onderschrift.
                Hoe noemen ze die dan ...milletjongetjes of zo ... ;-)
                Zonder afbreuk te doen aan deze lenzen, heb er zelf ook.
                Maar zoals onze topicstarter wil zeggen waarschijnlijk, dat met goede goedkopere lenzen en met kennis van zaken ook erg goede resultaten te bereiken zijn, zonder steeds puberachtig over de rode lijn te pochen.
                Imac en Canon... de max

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Gengske Bekijk bericht
                  ... vroeger toen ik nog Nikon gebruikte was ik ook al zo. Ik heb soms zo mijn eigen visie op dingen en vind dan ook dat ik gelijk heb en de rest niet ...

Misschien zouden er eens wat meer mensen wat minder moeten luisteren naar de enkele die hard roepen...
                  Wie roept er hier hard?
                  Vooraleer je iemands advies volgt, beoordeel zeker hun foto's eens
                  Flickr album Homepage

Comment

Lijkt me hier een leuke discussie aan het worden.
                    Alle merken hebben in hun gamma toplenzen: Nikon - Canon - Sony (Minolta) - Pentax -Sigma - Tokina - Tamron - .... En ook echte ondingen. Binnen eenzelfde model lens zitten ook afwijkingen in kwaliteit.

Wat me opvalt is de manier waarop men zijn eigen (aankoop) keuzes verdedigt. Iedereen probeert binnen het beschikbaar budget een lens / toestel te vinden die aan de verwachting voldoet of er zo dicht mogelijk bij raakt.
                    In meerderheid een gemegd emotioneel - rationeel discours. De toon in de reacties binnen dit topic zijn een sprekend voorbeeld.
                    Bij de overstap van analoog (Z1) naar digitaal ( K20D) was Pentax een logische keuze wegens meerdere oude prime lenzen die perfect voldoen (FA 28/2.8 - 50/1.4 - 135/2.8 - 400/5.6) en zelfs heel goed presteren ondanks hun +10 jaar. Die werden aangevuld met nieuwe lenzen (pentax 10-17 in wezen een tokina, sigma 105/2.8 macro, 70-200/2.8 HSM II macro; Tamron 17-50/2.8).
                    Heel veel mensen die overstapten bleven bij hun merk. Nieuwe digitaal fotografen laten zich meestal leiden door het lokale aanbod en de reclame. Nikon en Canon hebben de omvangrijkste reclame budgetten en trekken de hoofdbrok naar zich toe.
                    Ook Sigma en in mindere mate Tamron verkopen dankzij hun omzet via low budget lenzen heel wat lenzen in het hogere segment.
                    Andere merken blijven actief en proberen vernieuwingen of bijzonderheden op de markt te brengen. vb Pentax en Sony brengen de stabilisatie in het toestel en dat zorgt voor minder bewegende delen in de lens (en iets lagere productiekost), proberen de FF op 24 MP naar een redelijk betaalbaar niveau te brengen, of brengen speciale series toplenzen uit.
                    Pentax heeft bv enkele lenzen in de Limited serie die de absolute top zijn in resolutie / contrast / randscherpte. Nadeel die zijn wel heel prijzig.

Een merk lens waarvoor (sinds kort) vattingen voor Nikon - Canon - Pentax bestaan is Zeiss. De ZE reeks omvat een programma die we in de testen en in fora bijna niet horen maar die de traditionele camera / lensfabrikanten over de hele lijn voorbijsteekt. Die ZE reeks zal binnen 10 jaar de toplijnen van de fabrikanten blijven evenaren.
                    Onbekend maakt onbemind. Die onbekendheid is voornamelijk een gevolg van de reclame budgetten en heeft niets met kwaliteit te maken.

De evolutie in lenskwaliteit is bij de zoom lenzen op bepaalde punten flink vooruit, maar indien we naar +20MP in APS-C gaan en +35MP in FF komen we vermoedelijk terecht bij vaste lenzen om de zin van de extra sensor resolutie te bevestigen.
                    De discussies die opduiken na de lancering van de Canon EOS 7d duiden duidelijk in die richting. Wanneer we dus verder evolueren in meer MP's zullen de topreeksen van huidige zoom's en een deel van de vaste brandpunten allemaal colaflessen, kachelbuizen, asbakken, confituurpotjes, enz .... zijn.
                    En zullen we glimlachen wanneer we terugdenken aan dit topic.

MVG

Franky

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Franky Roels Bekijk bericht
                      Wat me opvalt is de manier waarop men zijn eigen (aankoop) keuzes verdedigt. Iedereen probeert binnen het beschikbaar budget een lens / toestel te vinden die aan de verwachting voldoet of er zo dicht mogelijk bij raakt.
                      In meerderheid een gemegd emotioneel - rationeel discours. De toon in de reacties binnen dit topic zijn een sprekend voorbeeld.
                      Je slaat twee keer de nagel op de kop.
                      Maar ik geloof dat de oorspronkelijke stelling was: "kwaliteit" maakt niet het verschil tussen een geslaagde foto, of een slechte foto. De fotograaf maakt de goeie foto, een lens van hoge "kwaliteit" kan in het beste geval de details een beetje beter maken, of bepaalde werkomstandigheden sneller/makkelijker.
                      Vooraleer je iemands advies volgt, beoordeel zeker hun foto's eens
                      Flickr album Homepage

Comment

amaai die lens ziet er zeer goed uit voor die prijs, lijkt me een goed contrast te hebben, met welk toestel heb je die beelden gemaakt ? Raw,jpeg?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
                          amaai die lens ziet er zeer goed uit voor die prijs, lijkt me een goed contrast te hebben, met welk toestel heb je die beelden gemaakt ? Raw,jpeg?
                          Pentax K20D Av stand, PEF(raw), Pentax Photo Lab (PEF -> JPEG), Paint Shop Pro X2, BD-sizer zonder verscherping.
                          Groetjes van tozumi

Bezoek hier mijn webstek

Comment

Je slaat twee keer de nagel op de kop.
                            Maar ik geloof dat de oorspronkelijke stelling was: "kwaliteit" maakt niet het verschil tussen een geslaagde foto, of een slechte foto. De fotograaf maakt de goeie foto, een lens van hoge "kwaliteit" kan in het beste geval de details een beetje beter maken, of bepaalde werkomstandigheden sneller/makkelijker.
                            Fotograaf is natuurlijk veel belangrijker dan materiaal. Maar dat probeerde ik te verduidelijken in
                            Wanneer we dus verder evolueren in meer MP's zullen de topreeksen van huidige zoom's en een deel van de vaste brandpunten allemaal colaflessen, kachelbuizen, asbakken, confituurpotjes, enz .... zijn.
                            En zullen we glimlachen wanneer we terugdenken aan dit topic.
                            en in die extreme brandpunten is het verschil tussen die zogenaamde colaflessen en de toplenzen veel kleiner dan je denkt. Het prijskaartje is dikwijls het belangrijkste verschil.

mvg

Franky

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Closupshooter Bekijk bericht
                              ik denk dat de moderators een scheiding moeten maken tussen mensen die serieus met fotografie bezig zijn en weten waar ze over praten en en mensen die geen idee hebben waar het allemaal om draait bij fotografie en dit heeft helemlaal niets te maken met toestellen, lenzen of allerlei andere zaken, maar puur om fotografische kennis.
                              You're joking, right?

Comment

Ik herinner mij niet dat ik ooit een verband gelegd heb tussen 8mm en VR of IS.
                                Tja in uw eerste post staat:
                                De IS- en VR- freaks hun wereld zal nog niet dadelijk instorten, maar begint toch te wankelen :
                                En dat onder een foto genomen met een 8mm lens. Dus leg ons dan eens uit waarom de IS- en VR- freaks hun wereld moet beginnen de wankelen?
                                Tot sluitertijd, Dirk

Comment

Working...
                                X