Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Pentacon 135mm f/2.8 op een Canon 450D

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Pentacon 135mm f/2.8 op een Canon 450D

het spijt mij, vrienden, ik ga meer foto's genomen met deze lens posten... deze lens is fantastisch, echt... kijk eens: achtergrond weg!

Als dit te vervelend wordt, zeg het maar, en ik stop met de foto's...

***** UPDATE *****

Een test van bokeh met mijn Carl Zeiss Jena 135mm f/3.5 Sonnar (wat een lange naam!):

(Just for fun. Vuilheid in het glas en eten restjes horen erbij)
    Last edited by d_blue_wolf; 31 oktober 2009, 10:47. Reden: foto bijgevoegd

Comment

pfffff ik eet wel een bokeh met choco, dat is ook leuk.

Comment

ivm. de "preset". Sommige mensen vinden dat gemakkelijker dan gewone MF omdat je het diafragma kan sluiten op een vooraf ingestelde waarde, zonder dat je het aantal "clicks" van de diafragmaring moet tellen,

DPaul
        DPaul - A.FIAP
        D810, nikkors and other stuff

Comment

Zijn die MF-lenzen met een adapter die focusbevestiging geeft eigenlijk bruikbaar voor alledaagse lichtarme situaties? (goedkoop alternatief voor concerten en dergelijke) Of is dat echt wel niet meer doenbaar?
          "The day we stop looking, Charlie, is the day we die" - Al Pacino, Scent of a Woman
          website fotoblog

Comment

in mijn (weinig) ervaring, het is inderdaad moeilijk als het donker is... met een canon AF lens is wel mogelijk een flits gebruiken om te focussen, maar met de adapter is iets anders... de viewfinder van de camera wordt met mijn pentacon lenzen iets donkerder dan met canon lenzen. Ik heb ook een Carl Zeiss 135mm f/3.5 (prachtige lens), en die lens maak de viewfinder zeer donker: de adapter heeft moeite met focussen op f/8 in daylight...

Comment

Ik vind dat precies makkelijker dan AF, je hebt tenminste geen hunting heel de tijd en MF gebruiken op een AF lens vind ik véél moeilijker.
              Maar wel maar makkelijk tot f2.8, voor grotere opening kun je echt beter een speciaal MF matglas kopen.
              Vandaag nog wat foto's van de kleine aapjes binnen getrokken in de zoo, op 2.8 iso 3200 om nog doenbare sluitertijd te krijgen, scherpte ligt bijna overal waar ik ze wou (jammer van de ruis natuurlijk), maar dit lijkt me vergelijkbaar met concert, die staan toch ook meestal op voorspelbare plaatsen op het podium.

Edit: vreemd dat uw zoeker donkerder is, ik heb het idee dat ik geen verschil zie daarin (alle, canon is f4 dus donkerder in mijn geval), ik mis wel de IS!

Mooi contrast en kleuren van die Pentacon trouwens zeg, zeker bij de rozen! Toch nog wel wat bewerkt in PS, of komen die zo uit de cam?
              Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door DPaul Bekijk bericht
                ivm. de "preset". Sommige mensen vinden dat gemakkelijker dan gewone MF omdat je het diafragma kan sluiten op een vooraf ingestelde waarde, zonder dat je het aantal "clicks" van de diafragmaring moet tellen,

DPaul
                met die preset kan het ook mis gaan, als je niet oppaste, sommige oude lenzen hebben aan die ring om het diafragma weer te sluiten een palletje zitten, maar het gebeurde dat je zonder het te weten tegen dat palletje stote ,( die ring was van veel oostduitse objectieven los) en dat die ring terug open ging, foto over belicht

Comment

er zijn ook van die merken als makinon met p.draad of met merkgebonden bajonet die erg goed presteren ik heb er eentje voor mijn nikon D80 gekocht een: auto marcro makinon mc 1:28 f=28mm : die ook goede resultaten heeft

Last edited by koen1950; 29 oktober 2009, 15:37.

Comment

Ik heb gemerkt dat mijn sigma 28 2.8 precies een soort softfocus effect geeft bij grotere diafragma's, in raw is dit wel 95% weg te krijgen, maar ik ga toch nog eens op zoek naar een betere.
                    Ik kwam ook nog een erg interessante uitleg over bokeh tegen bij 100-135mm lenzen: http://www.rickdenney.com/bokeh_test.htm
                    Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

Comment

Je lens is scherp! Mooi!

Oorspronkelijk geplaatst door koen1950 Bekijk bericht
                      er zijn ook van die merken als makinon met p.draad of met merkgebonden bajonet die erg goed presteren ik heb er eentje voor mijn nikon D80 gekocht een: auto marcro makinon mc 1:28 f=28mm : die ook goede resultaten heeft

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door oermens Bekijk bericht
                        Ik heb gemerkt dat mijn sigma 28 2.8 precies een soort softfocus effect geeft bij grotere diafragma's, in raw is dit wel 95% weg te krijgen, maar ik ga toch nog eens op zoek naar een betere.
                        Ik kwam ook nog een erg interessante uitleg over bokeh tegen bij 100-135mm lenzen: http://www.rickdenney.com/bokeh_test.htm
                        Zeer interessant... bedankt voor de link

Comment

Je kan ook zelf vergelijkende bokeh tests doen zoals hier:
                          Voor wie niet gelooft dat lamellen de bokeh beinvloeden.

Met statief, mlu, alle op f4:
                          Contax 35-75 ("enige zoom beter dan primes")
                          Canon EF 85mm 1.8
                          Czj 135mm f2.5
                          Jupiter 85mm 2.0
                          SMC Takumar 100mm macro 4.0
                          Super Tak 105mm 2.8

Staat onder link omdat ik het niet kleiner kan maken wegens leesbaarheid.

Dpaul
                          DPaul - A.FIAP
                          D810, nikkors and other stuff

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door DPaul Bekijk bericht
                            Voor wie niet gelooft dat lamellen de bokeh beinvloeden.

Dpaul
                            Dat zijn dan kiekens hé, want de vorm, en de plaatsing van de lamellen, maakt het hele bokeh verhaal.

Als ik deze beelden zie, wil ik ook weer gaan experimenteren. Ander matglas in de cam, en hopla, MF...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
                              Dat zijn dan kiekens hé, want de vorm, en de plaatsing van de lamellen, maakt het hele bokeh verhaal.

Als ik deze beelden zie, wil ik ook weer gaan experimenteren. Ander matglas in de cam, en hopla, MF...
                              Dat is een waarheid als een koe he , hoe meer lamellen hoe beter en ook moeten de lamellen mooi afgerond zijn
                              Last edited by koen1950; 30 oktober 2009, 17:18.

Comment

ik heb nog veel pdraad objectieven van alle soorten merk dat ik overweeg om mijn tweede camera een canon te nemen kan ik beter daar mee werken moet dan enkel een goede adapter vinden

Comment

Working...
                                X