Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nieuwe Canon EF 100mm F2.8L USM Macro met hybride IS

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Nieuwe Canon EF 100mm F2.8L USM Macro met hybride IS

    Oorspronkelijk geplaatst door Funcky Bekijk bericht
    Zeg nu zelf 500 euro meer betalen voor stabilisatie ? lijkt me toch echt overdreven.
    Tja ieder voor zich... ik geef graag 500,- extra uit voor een objectief met stabilisatie want ik vind de meerwaarde van IS het geld zeker waard. En dat zelfs op brandpunten van < 100mm...
    www.indetailfotografie.nl

    Comment


    • #17
      Re: Nieuwe Canon EF 100mm F2.8L USM Macro met hybride IS

      Oorspronkelijk geplaatst door Hans Swolfs Bekijk bericht
      dat lijkt me toch wel een beetje een straffe uitspraak... Jij doet alsof de nieuwe lens enkel maar de IS heeft bijgekregen tov de "oude" non-IS 100mm...

      Onthoudt ook dat vermoedelijk deze lens scherper zal zijn, betere kleurreproductie zal hebben EN weathersealed is (wat voor de echte macro-fotograaf een groot pluspunt is).

      Ik denk dat we echter op de echte field-testen moeten wachten om te zien of deze lens zijn meerprijs waard is.

      Ze vergelijken met de MP-E65 gaat ook niet helemaal op omdat dit echt een aparte lens is ENKEL voor macro met 5:1 vergroting. Deze 100mm kan je nog voor andere doeleinden gebruiken ook en daar zal die IS ook wel tot zijn recht komen.
      Helemaal geen straffe uitspraak. Trouwens het is gissen door te zeggen dat de lens vermoedelijk misschien scherper is, betere kleurproducties zal hebben .. dus ook dat weet je ook nog niet zeker. Het gaat over het nut van iS bij macro.

      Ik ga er van uit dat als je een macro lens koopt .. je ze dan ook gebruikt voor die doeleinden. Dat je ze voor andere doeleinden kan gebruiken doet hier niet terzake.. trouwens ik heb ook duidelijk geschreven dat iS kan werken bij niet al te ferme macro opnamen .. dus b.v 1:4.

      Voor andere doeleinden gebruik ik wel een andere lens. Daarvoor hebben we een camera met verwisselbare objectieven toch ?

      Ik maak ook geen vergelijking met de mp65e.. ik zeg alleen maar dat deze lens meer zijn geld waard is om dat deze zijn doel niet mist. Deze lens begint inderdaad waar andere macro-lenzen stoppen.. en geen geknoei met ringen voor extra vergrotingen.

      Dus iS en een rubber bandje van 1 euro.. voor een prijsverschil van 500 euro.. en scherper dan de 100mm ? dat hoeft niet.. mijn 100 mm 2.8 usm is scherp genoeg (ook op mijn 5dmk2)
      Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

      Comment


      • #18
        Re: Nieuwe Canon EF 100mm F2.8L USM Macro met hybride IS

        Ik gebruik de 100 mm classic macro nu meer en meer sinds ik m'n 70-200 verkocht heb en het is een toplens.
        Als de L versie snellere af heeft en nog beter is optisch (kan dat? tuurlijk..) dan kom ik wel in verleiding.
        Maar het is een stevig prijskaartje dat wel.

        Comment


        • #19
          Re: Nieuwe Canon EF 100mm F2.8L USM Macro met hybride IS

          Oorspronkelijk geplaatst door Aeolis Bekijk bericht
          Ik gebruik de 100 mm classic macro nu meer en meer sinds ik m'n 70-200 verkocht heb en het is een toplens.
          Als de L versie snellere af heeft en nog beter is optisch (kan dat? tuurlijk..) dan kom ik wel in verleiding.
          Maar het is een stevig prijskaartje dat wel.
          Mooie website, mooie macro's.. veel beter dan dit zal't ni worden .. nice work
          Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

          Comment


          • #20
            Re: Nieuwe Canon EF 100mm F2.8L USM Macro met hybride IS

            Oorspronkelijk geplaatst door Funcky Bekijk bericht
            Ik ga er van uit dat als je een macro lens koopt .. je ze dan ook gebruikt voor die doeleinden. Dat je ze voor andere doeleinden kan gebruiken doet hier niet terzake.. trouwens ik heb ook duidelijk geschreven dat iS kan werken bij niet al te ferme macro opnamen .. dus b.v 1:4.

            Voor andere doeleinden gebruik ik wel een andere lens. Daarvoor hebben we een camera met verwisselbare objectieven toch ?

            Ik maak ook geen vergelijking met de mp65e.. ik zeg alleen maar dat deze lens meer zijn geld waard is om dat deze zijn doel niet mist. Deze lens begint inderdaad waar andere macro-lenzen stoppen.. en geen geknoei met ringen voor extra vergrotingen.

            Dus iS en een rubber bandje van 1 euro.. voor een prijsverschil van 500 euro.. en scherper dan de 100mm ? dat hoeft niet.. mijn 100 mm 2.8 usm is scherp genoeg (ook op mijn 5dmk2)
            Als de statements van Canon kloppen, heb je op 1:1 een IS die 2 stops effectief is dus dat is volgens mij toch al wel de moeite.

            Een lens krijgt niet zomaar dat rode streepje en een L in zijn naam, dus reken er maar op dat deze lens erg scherp zal zijn (waarmee ik niet wil zeggen dat er geen non-L lenzen zijn die niet goed zijn he...)

            en natuurlijk is het mooi dat we van objectief kunnen veranderen maar is het niet nog mooier als je 1 lens voor meerdere doeleinden kan gebruiken? Onze hobby is zo al duur genoeg dacht ik...

            en dat rubber bandje van 1 € kan je lens wel eens redden als je een onverwachte plensbui over je heen krijgt dus onderschat zeker de weathersealing op die lenzen niet hoor...
            With Canon, I can (or at least try)
            Photastic.be ~ Passion for the picture
            Nieuwe site

            Comment


            • #21
              Re: Nieuwe Canon EF 100mm F2.8L USM Macro met hybride IS

              [QUOTE]
              Oorspronkelijk geplaatst door Hans Swolfs Bekijk bericht
              Als de statements van Canon kloppen, heb je op 1:1 een IS die 2 stops effectief is dus dat is volgens mij toch al wel de moeite.

              Je schijnt het niet goed te begrijpen.. twee stops bij 1:1 is inderdaad de moeite..maar dat is slechts theorie. bij 1:1 zit je met heel beperkte scherptediepte. Uit de hand fotograferen bij 1:1 zit je voortdurend naar voor en naar achter te bewegen waardoor het focussen op bijvoorbeeld de ogen van een insect moeilijk gaat. Dus ben je beter af als je boeltje stabiel staat ( statief, slede ). Natuurlijk kan je veronderstellen dat het beestje niet blijft zitten.. dat zou kunnen.. in dat geval heb je aan je vaste opstelling niets en zou je kunnen zeggen dat je uit de hand gaat werken. Ok .. maar dan ga je ook hogere sluitertijden moeten hanteren .. wat nu juist het tegenovergestelde is van beeldstabilisatie. Je kan met de nieuwe macrolens in principe een stabiel beeld hebben bij 1/25 (met fulframe) dus ni echt snel maar dus wel stabiel voor onderwerpen die ni te klein zijn. (grotere scherptediepte).
              Zoals ik al eerder vermeld heb blijft het afwachten hoe het hybride systeem je hierin je tegemoet komt.

              Een lens krijgt niet zomaar dat rode streepje en een L in zijn naam, dus reken er maar op dat deze lens erg scherp zal zijn (waarmee ik niet wil zeggen dat er geen non-L lenzen zijn die niet goed zijn he...)

              Juist.. en ik twijfel er ook niet aan dat deze lens scherp zal zijn.. dat is ook wel nodig voor lenzen die geoptimaliseerd zijn voor macro. Of deze scherper zal zijn dan de 100 2.8 usm ? zou kunnen.

              en natuurlijk is het mooi dat we van objectief kunnen veranderen maar is het niet nog mooier als je 1 lens voor meerdere doeleinden kan gebruiken? Onze hobby is zo al duur genoeg dacht ik...

              Ook de 100 mm 2.8 usm is geschikt voor meerdere doeleinden.. dus alleen geen iS. Hier gaat de hybride wel beter zijn werk doen. (alleen statische onderwerpen).

              Onze hobby is al duur genoeg zeg je.. da's waar.. dat kan je zien aan hetgeen deze hybride moet kosten. Ik blijf erbij, voor echt macrowerk minder geschikt. Of anders gezegd... de iS heeft niet echt meerwaarde bij 1:1


              en dat rubber bandje van 1 € kan je lens wel eens redden als je een onverwachte plensbui over je heen krijgt dus onderschat zeker de weathersealing op die lenzen niet hoor...


              Ik twijfel niet over het nut van afdichtingen.. ik wil hier figuurlijk aantonen dat zo'n rubber bandje niet gaat meespelen in de hoge kostprijs.
              Last edited by Funcky; 9 september 2009, 22:43.
              Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

              Comment


              • #22
                Re: Nieuwe Canon EF 100mm F2.8L USM Macro met hybride IS

                Heb van iemand de VR macro lens van iemand gebruikt en mits verhoging v d ISO waarde kon ik uit de hand bloemen trekken op een veeeeel kreatievere en soepelere wijze; kortom fantastisch !
                Overweeg nu dus de aanschaf v d IS van Canon maar zal ze wel even grondig testen . De gewone 100 mm is prima van Canon , maar de( dure ) IS is toch wel zalig om mee te werken bij de andere lenzen , dus ...

                Comment


                • #23
                  Re: Nieuwe Canon EF 100mm F2.8L USM Macro met hybride IS

                  Oorspronkelijk geplaatst door Funcky Bekijk bericht
                  Als je b.v. focust (bij 1:1) op de ogen van een insect dan is 1mm naar voor of naar achter bewegen genoeg om een slechte opname te maken en dit is dan ook bijvoorbeeld de reden om je hele zootje stabiel op te zetten. En in zo'n geval heb je de stabilisatie niet nodig omdat je systeem toch vast staat.
                  Dan heb je de scherpstelling ook niet nodig en dat maakt het ook alleen maar duurder. Een sleetje is dan voldoende.
                  Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                  Comment


                  • #24
                    Re: Nieuwe Canon EF 100mm F2.8L USM Macro met hybride IS

                    Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                    Dan heb je de scherpstelling ook niet nodig en dat maakt het ook alleen maar duurder. Een sleetje is dan voldoende.
                    Inderdaad je hebt gelijk
                    Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

                    Comment


                    • #25
                      Re: Nieuwe Canon EF 100mm F2.8L USM Macro met hybride IS

                      Ik begrijp het maar al te goed , hoor ! Maar als je ,mits de iso te verhogen uit de hand kan trekken met f 11 , heb je genoeg extra scherpte diepte ! Verder , ik trek bloemen en geen insecten dus ......
                      Tevens zeg ik dat je niet moet gissen ,maar uitproberen en zien en voelen wat het geeft voor jou persoonlijk .
                      Vriendelijke groeten

                      Comment


                      • #26
                        Re: Nieuwe Canon EF 100mm F2.8L USM Macro met hybride IS

                        Oorspronkelijk geplaatst door thierry ysebaert Bekijk bericht
                        Ik begrijp het maar al te goed , hoor ! Maar als je ,mits de iso te verhogen uit de hand kan trekken met f 11 , heb je genoeg extra scherpte diepte ! Verder , ik trek bloemen en geen insecten dus ......
                        Tevens zeg ik dat je niet moet gissen ,maar uitproberen en zien en voelen wat het geeft voor jou persoonlijk .
                        Vriendelijke groeten
                        Volledig mee eens !
                        Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

                        Comment


                        • #27
                          Re: Nieuwe Canon EF 100mm F2.8L USM Macro met hybride IS

                          Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
                          Is water bestendig en kost bij Konijn 1.019,00 euro. (klik)
                          Dan is ze veel te duur bij het konijn, ik heb er net 899€ voor gegeven bij Robijns in St Truiden , een eerlijke prijs !

                          Comment


                          • #28
                            Re: Nieuwe Canon EF 100mm F2.8L USM Macro met hybride IS

                            Oorspronkelijk geplaatst door ik.niet Bekijk bericht
                            Canon heeft vandaag de nieuwe EF 100mm F2.8L USM Macro met hybride IS voorgesteld. Meer nieuws op DPreview.
                            En die gaan we morgen eens uitproberen op de wat grotere macro onderwerpen, de modelletjes.
                            Ik zal voor de gelegenheid mijn vertrouwde 85mm 1.2 vervangen door de gloednieuwe telg van canon .
                            De scherpstelling en stabilisatie werkt in ieder geval snel , zeer snel zelfs en wat stabilisatie bij portretfotografie betreft ... doen, je merkt het verschil zelfs al in de zoeker !
                            Ben benieuwd naar de resultaten,zien of ze de vertrouwde 85 kan evenaren??

                            Comment


                            • #29
                              Re: Nieuwe Canon EF 100mm F2.8L USM Macro met hybride IS

                              Oorspronkelijk geplaatst door Mathijs Delva Bekijk bericht
                              Ik verbaas me aan het feit dat de zonnekap exclusief is?! Ik dacht dat L altijd zonnekap inclusief was? 1000+ en nòg geen zonnekap? Das voor mij er toch zwaar over
                              De zonnekap is inclusief alsook het zakje ! , alles voor 899€ bij Robijns

                              Comment


                              • #30
                                Re: Nieuwe Canon EF 100mm F2.8L USM Macro met hybride IS

                                Ben ook zeer benieuwd naar jouw resultaten ! Wat ik merkte bij de Nikon 105 VR , dat er meer diepte gevoel in de foto's van bloemen zit . Ik dacht eerst dat het aan het toestel lag ( nikon D90 -Canon 40D ) Ik hoop dan ook dat bij deze nieuwe Canon lens er ook meer een ruimtelijk gevoel in de foto's ontstaat , want dat is toch erg belangrijk , het geeft echt iets extra aan de foto!
                                Ps fijne tip die winkel in St Truiden !

                                Comment

                                Working...
                                X