Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nieuwe Canon EF 100mm F2.8L USM Macro met hybride IS

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Nieuwe Canon EF 100mm F2.8L USM Macro met hybride IS

Oorspronkelijk geplaatst door thierry ysebaert Bekijk bericht
    Ben ook zeer benieuwd naar jouw resultaten ! Wat ik merkte bij de Nikon 105 VR , dat er meer diepte gevoel in de foto's van bloemen zit . Ik dacht eerst dat het aan het toestel lag ( nikon D90 -Canon 40D ) Ik hoop dan ook dat bij deze nieuwe Canon lens er ook meer een ruimtelijk gevoel in de foto's ontstaat , want dat is toch erg belangrijk , het geeft echt iets extra aan de foto!
    Ps fijne tip die winkel in St Truiden !
    Heb net een eerste shoot gedaan met deze lens ; gene macro waarvoor ze eigenlijk ontworpen is maar wel modellen (mijn ding)
    Ik zal proberen hier morgen paar foto's te posten ter vergelijking met mijn vertrouwde 85mm 1.2 ;
    Een ding kan ik nu al vertellen en dat is dat de achtergrondonscherpte niet kan tippen aan de mooie onscherpte van de 85mm lens .
    Zal ter vergelijking 2 beelden posten gemaakt met hetzelfde diafragma en ongeveer dezelfde afstand dan begrijp je wat ik bedoel.
    Wat snelheid betreft overtreft ze de trage 85mm zonder probleem en door de beeldstabilisatie krijg je een glashelder zoekerbeeld en zijn de onscherpe opnames beduidend minder .
    Allemaal positieve dingen maar volgende keer bij modellenwerk toch maar terug mijn vertrouwde 85mm !

Deze was met de nieuwe canon Macro op f2.8,merk de cirkelvormige onscherpte door de circelvormige diafragmalamellen

Deze met de 85 1.2 op f2.8
    Last edited by awacs457; 21 september 2009, 19:55. Reden: invoegen fotos

Comment

Heb net in dit draadje mijn vergelijkingsfoto's geplaatst met de 85mm

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ik.niet Bekijk bericht
        Canon heeft vandaag de nieuwe EF 100mm F2.8L USM Macro met hybride IS voorgesteld. Meer nieuws op DPreview.
        Ik heb net een 100 tal "modellenopnames" bewerkt recent gemaakt met dit objectief en mijn grootste bekommernis betreft de scherpstelling ...
        Zoals gewoonlijk bij mijn buitenshoots heel veel gewerkt op volle diafragmaopening ;
        Uiteindelijk was ik zelf verbaast over het grote aantal out of focus opnames.
        Het gebeurt bij de 85mm ook wel eens (zelfs meer dan eens) maar van deze 100mm met superstabilisatiesysteem had ik toch beter verwacht.
        Wat gaat dit geven als ik het objectief eens echt in het macrogebied ga gebruiken?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door awacs457 Bekijk bericht
          Heb net een eerste shoot gedaan met deze lens ; gene macro waarvoor ze eigenlijk ontworpen is maar wel modellen (mijn ding)
          Ik zal proberen hier morgen paar foto's te posten ter vergelijking met mijn vertrouwde 85mm 1.2 ;
          Een ding kan ik nu al vertellen en dat is dat de achtergrondonscherpte niet kan tippen aan de mooie onscherpte van de 85mm lens .

Zal ter vergelijking 2 beelden posten gemaakt met hetzelfde diafragma en ongeveer dezelfde afstand dan begrijp je wat ik bedoel.
          Wat snelheid betreft overtreft ze de trage 85mm zonder probleem en door de beeldstabilisatie krijg je een glashelder zoekerbeeld en zijn de onscherpe opnames beduidend minder .
          Allemaal positieve dingen maar volgende keer bij modellenwerk toch maar terug mijn vertrouwde 85mm !

Deze was met de nieuwe canon Macro op f2.8,merk de cirkelvormige onscherpte door de circelvormige diafragmalamellen

Deze met de 85 1.2 op f2.8

Ik vind de foto met de 100mm mooier.. het model springt er beter uit en het out of focus gedeelte is prima vind ik.
          Canon R5 , Canon RF VCM 35 1.4, Canon RF 85 1.2 L, Canon RF 100-500 L

Comment

De IS is wel leuk. De weather sealing vind ik zelf niet zo'n grote plus. De oude klassieke 100mm eigenlijk al weathersealed genoeg. Dat heb ik al proefondervindelijk uitgetoetst toen een keer ik mijn kamera buiten vergat na tuineren Het heeft toen alderhalf dag vlink geregend en de lens was nog van binnen droog. Alleen de bovenste LCD en ontspanknop van de 20D hebben gelekt.
            vriendelijke groeten, Helen
            Updated WWW.HELENICA.NL
            ---- DE INHOUD VAN EEN BEELD IS TOCH VAN GROTER BELANG DAN DE AANTAL PIXELS ----

Comment

Er staat een test op www.photozone.de/all-tests. Misschien wel niet de referentie,maar toch al nuttige informatie gevonden.
              Ik ga m'n 100 mm Macro toch nog een beetje verder gebruiken,daar ik hem alleen voor macro gebruik.
              PS:Hierboven werd verwezen naar een MP-65,maar dat is toch een helemaal andere lens om mee te werken en puur macro.Is geen alternatief voor een 100 mm.

[Mod]Even jouw linkje aangepast.[/Mod]
              Last edited by LesC; 21 oktober 2009, 11:26. Reden: Linkje aangepast

Comment

Ik overweeg sterk om mij deze lens aan te schaffen. Ik was eerst van plan de gewone 100mm te kopen ter vervanging van mijn huidige 85mm 1.8. Ik heb een 50mm 1.4 en het verschil tussen 50mm of 85mm is een beetje klein vandaar het idee om naar 100mm te gaan. De 135mm is wat te duur. Tijdens mijn zoektocht vond ik de 100mm macro en die was maar een heel klein beetje duurder. Ik heb nog nooit macro foto's getrokken maar voor zo'n klein prijsverschil lijkt het mij wel de moeite.
                Maar nu zie ik in ene keer deze lens de 100mm L macro. Is 300 EUR duurder dan zijn voorganger. 300 EUR is een stuk duurder, maar ik ben geneigd om deze te nemen. Het is dan mijn allereerste L lens. Maar het probleem is dat dit een nieuwe lens is en ik vind nog niet heel veel reviews. Mijn bedoeling was de 85mm te vervangen om de extra mm's te hebben. Macro was maar bijkomstig. En tis een beetje zot om een macro lens te gaan kopen als mijn hoofdoel niet eens macro is. Ik wacht een beetje op reviews op te zien hoe deze 100mm L presteert als portretlens. Het kan zijn dat macro wel iets voor mij is, maar ik weet het gewoon nog niet. Ik wil in ieder geval investeren in deze hobby en met zo'n L lens kunt ge niet verkeerd doen imo. En zelfs als ik de lens terug verkoop zal ik geen immens verlies maken. Wat denken jullie?
                Mijn toestel: Een zwarte schoendoos uiteraard L kwaliteit
                website: http://www.hung.be
                facebook - Instagram

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hung Bekijk bericht
                  Ik overweeg sterk om mij deze lens aan te schaffen. Ik was eerst van plan de gewone 100mm te kopen ter vervanging van mijn huidige 85mm 1.8. Ik heb een 50mm 1.4 en het verschil tussen 50mm of 85mm is een beetje klein vandaar het idee om naar 100mm te gaan. De 135mm is wat te duur. Tijdens mijn zoektocht vond ik de 100mm macro en die was maar een heel klein beetje duurder. Ik heb nog nooit macro foto's getrokken maar voor zo'n klein prijsverschil lijkt het mij wel de moeite.
                  Maar nu zie ik in ene keer deze lens de 100mm L macro. Is 300 EUR duurder dan zijn voorganger. 300 EUR is een stuk duurder, maar ik ben geneigd om deze te nemen. Het is dan mijn allereerste L lens. Maar het probleem is dat dit een nieuwe lens is en ik vind nog niet heel veel reviews. Mijn bedoeling was de 85mm te vervangen om de extra mm's te hebben. Macro was maar bijkomstig. En tis een beetje zot om een macro lens te gaan kopen als mijn hoofdoel niet eens macro is. Ik wacht een beetje op reviews op te zien hoe deze 100mm L presteert als portretlens. Het kan zijn dat macro wel iets voor mij is, maar ik weet het gewoon nog niet. Ik wil in ieder geval investeren in deze hobby en met zo'n L lens kunt ge niet verkeerd doen imo. En zelfs als ik de lens terug verkoop zal ik geen immens verlies maken. Wat denken jullie?
                  Ik heb zelf een 85mm f1,8 en een 135mm f2 L, en die zijn allebei heel erg goed.
                  De nieuwe 100mm zal misschien nog net iets scherper zijn, maar heel veel verschil kan er toch niet opzitten omdat de 85 en 135mm al heel scherp zijn.
                  Volgens mij zal je maar in bepaalde omstandigheden ook werkelijk betere portretfoto's kunnen maken met de nieuwe 100mm macro.

Aanpassing:

Ik heb net de tests van de 85mm en de 100mm f2,8 L Macro vergeleken op Photozone, als je geen spatwaterdichte lens en ook geen beeldstabilisatie nodig hebt, dan biedt de 85mm f1,8 véél meer voor zijn geld.
                  De 85mm heeft op f2,8 veel minder vignetting, en ze is scherper aan de randen (ik heb de full-frame test bekeken).
                  Last edited by Black B@ndit; 20 oktober 2009, 20:20.
                  http://barthuysmans.smugmug.com/
                  BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                    Ik heb zelf een 85mm f1,8 en een 135mm f2 L, en die zijn allebei heel erg goed.
                    De nieuwe 100mm zal misschien nog net iets scherper zijn, maar heel veel verschil kan er toch niet opzitten omdat de 85 en 135mm al heel scherp zijn.
                    Volgens mij zal je maar in bepaalde omstandigheden ook werkelijk betere portretfoto's kunnen maken met de nieuwe 100mm macro.

Aanpassing:

Ik heb net de tests van de 85mm en de 100mm f2,8 L Macro vergeleken op Photozone, als je geen spatwaterdichte lens en ook geen beeldstabilisatie nodig hebt, dan biedt de 85mm f1,8 véél meer voor zijn geld.
                    De 85mm heeft op f2,8 veel minder vignetting, en ze is scherper aan de randen (ik heb de full-frame test bekeken).
                    Hoe meer ik lees hoe meer ik twijfel.
                    Mijn argument dat de 135mm duur is gaat niet meer op want de 100mm L is bijna even duur.

Dus ik kan beter geen 100mm L kopen en gewoon de 85mm houden?
                    Maar macro wil ik ook wel eens proberen. Die mooie kleuren trekken mij wel aan als ik kijk naar die prachtige foto's van macro fotografie

Bedankt voor de uitleg in ieder geval. Misschien da ik eerst de 70-200 IS 2.8 koop ipv nog eens een prime.
                    Mijn toestel: Een zwarte schoendoos uiteraard L kwaliteit
                    website: http://www.hung.be
                    facebook - Instagram

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Funcky Bekijk bericht
                      Ik vind de foto met de 100mm mooier.. het model springt er beter uit en het out of focus gedeelte is prima vind ik.
                      Ik heb nog nooit zo'n extreme en onnatuurlijk aandoende scheiding voorgrond-achtergrond gezien als bij de nieuwe 100mm macro
                      Althans bij modellenwerk, niet alleen in deze post

Maar voor macrowerk is dit eerder een voordeel, nee toch ?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hung Bekijk bericht
                        Hoe meer ik lees hoe meer ik twijfel.
                        Mijn argument dat de 135mm duur is gaat niet meer op want de 100mm L is bijna even duur.

Dus ik kan beter geen 100mm L kopen en gewoon de 85mm houden?
                        Maar macro wil ik ook wel eens proberen. Die mooie kleuren trekken mij wel aan als ik kijk naar die prachtige foto's van macro fotografie

Bedankt voor de uitleg in ieder geval. Misschien da ik eerst de 70-200 IS 2.8 koop ipv nog eens een prime.
                        Als macrolens zal de nieuwe 100mm f2,8 L Macro wel heel erg goed zijn, maar als portretlens zal er maar weinig verschil te zien zijn op de foto's in vergelijking met de 85mm f1,8.
                        Als ik met de macrolens op pad ga, dan heb ik liever een langere macro (daarvoor gebruik ik de Sigma 150mm, meestal met een 1,4x tc).

De 100mm f2,8 is dus heel goed bruikbaar als macrolens, en ze is ook heel goed voor portret (en model als je wat meer ruimte hebt), met de 85mm kan je zonder voorzetlenzen of tussenbussen geen macrofoto's maken, maar je kan er wel heel knappe portretfoto's mee maken.

De 100mm is dus breder inzetbaar, met beeldstabilisatie als extra, maar ze is wel een heel pak duurder.
                        http://barthuysmans.smugmug.com/
                        BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                          Ik heb nog nooit zo'n extreme en onnatuurlijk aandoende scheiding voorgrond-achtergrond gezien als bij de nieuwe 100mm macro
                          Althans bij modellenwerk, niet alleen in deze post

Maar voor macrowerk is dit eerder een voordeel, nee toch ?
                          Ik krijg bij het voorbeeld in dit draadje inderdaad haast het idee dat het model in de foto geshopt is... 't Lijkt inderdaad onnatuurlijk....
                          www.indetailfotografie.nl

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                            Dan heb je de scherpstelling ook niet nodig en dat maakt het ook alleen maar duurder. Een sleetje is dan voldoende.
                            Nog maar eens een bevestiging op DPreview dat de nieuwe 100 iS zijn nut niet bewijst voor het echte macro werk op korte afstand.
                            Canon R5 , Canon RF VCM 35 1.4, Canon RF 85 1.2 L, Canon RF 100-500 L

Comment

Maar ook dat ze optisch héél goed is, zeker op FF!

Ik vind de bokeh trouwens wel mooi, iets harder mss, maar daarom niet slechter
                              Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

Comment

Working...
                              X