Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon EF 50mm f/1.4 USM of EF 50mm f/1.8 II ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Canon EF 50mm f/1.4 USM of EF 50mm f/1.8 II ?

    En ben je tevreden met de 50 mm 1.8 II ?
    Gaat het scherpstellen vlot en snel bij het nemen van portretten?

    Comment


    • #17
      Re: Canon EF 50mm f/1.4 USM of EF 50mm f/1.8 II ?

      Misschien zijn het vijgen na pasen en heb je je besluit al gemaakt?

      De 1.4 en 1.8 zijn beiden goede lenzen in hun categorie, en zijn beiden veel kwaliteit voor hun prijs. MAAR...

      De 1.8 is niet meer of minder dan een plastieken prul. Erg middelmatige bouwkwaliteit (en hyperallergisch voor zand/vuiltjes) ivm de 1.4
      De 1.4 focust in vergelijkbare lichtomstandigheden een stuk sneller en heeft een stuk minder de neiging om te gaan hunten. De omstandigheden waarin de 1.4 serieus gaat hunten zijn vaak omstandigheden waarin je met de 1.8 nog niet eens een deftige foto kan maken.

      Wijd open...
      De 1.8 is dan echt niet heel scherp. Voor voldoende scherpte heb je minstens f/2.8 nodig. De 1.8 haalt een vergelijkbare scherpte al bij f/1.8
      Vanaf pakweg f/5.6 ga je zo goed als geen verschil in beeldkwaliteit meer merken tussen de 1.8 en de 1.4 Maar als jij graag met flinterdunne DOF wil werken dan zit je meestal toch met veel kleinere f-waarden.

      Moraal van het verhaal: wanneer de keuze gaat tussen beide lenzen zou ik sowieso en zonder uitzondering voor de 1.4 kiezen. Wanneer de keuze valt tussen enkel de kitlens gebruiken of opteren voor een eerste prime en daaraan 90 euro besteden is de 1.8 een prima idee.

      Comment


      • #18
        Re: Canon EF 50mm f/1.4 USM of EF 50mm f/1.8 II ?

        De 1.8 die ik heb geprobeerd op mijn 5D focuste onbetrouwbaar. De 1.4 versie was een stuk beter. Op zich is de 1.4 iets beter gebouwd, maar ik begreep van ETB/Techrepair dat het focusmechanisme van de 1.4 de zwakke schakel is. Dit gaat vaak al stuk als er wat druk wordt uitgeoefend op de voorkant van de lens. Dus dit is zeer relatief. Beide lenzen zijn zeer scherp op f/2.8 en kleiner. Ik vond de "bokeh" van beide lenzen te hard. Voor portretten (hoofd + schouders) zou ik liever voor een 85mm 1.8 gaan. Scherp en goede "bokeh".
        Canon + Elinchrom | www.daanbarnhoorn.nl

        Comment


        • #19
          Re: Canon EF 50mm f/1.4 USM of EF 50mm f/1.8 II ?

          Oorspronkelijk geplaatst door elkristo Bekijk bericht
          En ben je tevreden met de 50 mm 1.8 II ?
          Gaat het scherpstellen vlot en snel bij het nemen van portretten?
          Voor mij een zeer goede aankoop geweest! Ben nog een (lerende) amateur, dus misschien kom ik daardoor nog geen limieten of tekortkomingen tegen....
          Heb toch al een paar zeer mooie portretten kunnen maken...

          groeten,

          Olivier

          Comment


          • #20
            Re: Canon EF 50mm f/1.4 USM of EF 50mm f/1.8 II ?

            ik ben ook aan het overwegen om mijn standaard 28-70 mm op mijn 350D te vervangen door 1 vvan bovenstaande modellen ...

            ik maak heel vaak fotos in discotheken, met crappy lichtsituaties ...
            vooral portretten eigenlijk ...

            ik heb nu met men standaardlens echt moeite om de AF te gebruiken
            de flits gaat soms 5 x af vooraleer de echte foto volgt
            met als gevolg dat mensen allang denken dat ze gefotografeerd zijn ....

            gaat dit enigzins verbeteren met een 1.8 of 1.4?
            of enige andere tips die mij verder kunnen helpen?

            groetjes
            Arne

            Comment


            • #21
              Re: Canon EF 50mm f/1.4 USM of EF 50mm f/1.8 II ?

              Ik ben de gelukkige eigenaar van een 50 mm 1.4 Het nadeel van dit objectief is juist de AF bij weinig licht. De 100 mm F2.0 focust veel beter in LL situaties. Daar waar je met de 50 mm op 1600 ASA met bijv. een opening van F2.0 nog heel goed foto's zou moeten kunnen maken begint de AF te hunten.
              Canon EOS 40D/ EF 28mm F2.8/ EF 50mm F1.4 / EF 100mm F2.0/ EF S 18-55 mm IS/ Strobistapparatuur

              Comment


              • #22
                Re: Canon EF 50mm f/1.4 USM of EF 50mm f/1.8 II ?

                Oorspronkelijk geplaatst door Psychodweep Bekijk bericht
                Ik heb beide lenzen gehad op een 450d (heb geen 450d meer, maar wel nog de lenzen).
                De bokeh bij de 1.4 is ietsje romiger en de kleuren zijn ook ietsje warmer. Maar het prijsverschil is em niet waard.
                In de praktijk zal je ook nooit f1.4 gebruiken vanwege de heel beperkte scherptediepte.
                Als ik jou was zou ik voor de 1.8 gaan.
                Wat wel jammer is aan beide lenzen, is dat ze een minimale focusafstand hebben van 0.45m. Ik had liever iets van 0.20m gehad zoals bij de 35mm f2.0
                Ik heb net een Canons 50 mm F1.8II gekocht.

                Ik vind het wel een goeie lens, maar idd raar dat de scherpstelafstand zo groot is ! Dan had ik evengoed mijn standaardlens (18-56 F5.6) kunnen behouden bij manier van spreken.

                Ik vind het ook een beetje storend dat ze zoveel lawaai maakt.

                Anyway, ik kan niet wachten om ze uit te testen. Voor die prijs kan je geen miskoop doen !
                Canon-man. Concerten en natuur.
                Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

                Comment


                • #23
                  Re: Canon EF 50mm f/1.4 USM of EF 50mm f/1.8 II ?

                  Oorspronkelijk geplaatst door GRooVeZ Bekijk bericht
                  ik heb nu met men standaardlens echt moeite om de AF te gebruiken
                  de flits gaat soms 5 x af vooraleer de echte foto volgt
                  met als gevolg dat mensen allang denken dat ze gefotografeerd zijn ....
                  Een externe flitser met ingebouwde AF assist beam zal veel meer helpen dan een lichtsterke lens.
                  Met die lichtsterke lens zal je lens nog steeds hunten hoor. In discotheken is low light wel heel erg low. Bovendien zullen je foto's er veel beter uitzien met de externe flitser.

                  Comment


                  • #24
                    Re: Canon EF 50mm f/1.4 USM of EF 50mm f/1.8 II ?


                    50mm F1.4 op F1.4 en ISO 3200
                    De sluitertijd zat op het randje van wel of geen scherpe foto's uit de hand. Lang leve de f1.4.
                    Waar een wil is, is een weg
                    ---------------------------------

                    Comment


                    • #25
                      Re: Canon EF 50mm f/1.4 USM of EF 50mm f/1.8 II ?

                      Mijn excuses al om deze topic te 'bumpen', maar ik heb ook een vraag over beide lenzen en over welke het meest geschikt zou zijn.

                      Ik doe namelijk laatste tijd aan autofotografie en zou graag nog scherpere beelden krijgen, die ik met mijn 18-55mm lens (op Canon EOS 450D) wel haal, maar soms toch nog teveel moet verscherpen in Photoshop e.d.

                      Het gaat dus voor het fotograferen van auto's (shoots, dus geen autosport), details van auto's etc.

                      Met welke lens zou ik het beste resultaat kunnen hebben, vooral qua scherpte dan liefst?

                      Alvast bedankt.
                      portfolio - blog

                      Comment


                      • #26
                        Re: Canon EF 50mm f/1.4 USM of EF 50mm f/1.8 II ?

                        Ik heb de F1.4 en heb de F1.8 gehad. Beide pareltjes van lenzen. Op prijs na is de F1.4 uiteraard op alle vlakken stuken beter. Ik zou dan ook de F1.4 variant aanraden.

                        De AF moto van de F1.8 is, alvast op mijn exemplaar, behoorlijk traag, luid en moet vaak enkele keren over en weer voor hij juist zit. Hierdoor miste ik vaak een portretje.. Zowel op FF als op Crop vind ik dit een heel bruikbare lens als je van zeer beperkte scherptediepte houd.

                        Succes
                        Canon R | Leica Q
                        EF 35mm F1.4 L | RF 50mm F1.2 L | EF 85mm F1.2 L | EF 135mm F2.0 L
                        Manfrotto statiefjes | Elinchrom, Canon en Yongnuo lichtjes
                        [/COLOR]

                        Comment


                        • #27
                          Re: Canon EF 50mm f/1.4 USM of EF 50mm f/1.8 II ?

                          Oorspronkelijk geplaatst door ozeegers Bekijk bericht
                          Voor mij een zeer goede aankoop geweest! Ben nog een (lerende) amateur, dus misschien kom ik daardoor nog geen limieten of tekortkomingen tegen....
                          Heb toch al een paar zeer mooie portretten kunnen maken...
                          Je zal ongeveer dezelfde leerschool doormaken (heb die ook gehad, de 1.8 zowel de I als de II) uiteindelijk heb ik de Sigma 1.4 en die bevalt meer dan super. Beter dan de 1.8 want sneller en preciezer focussen, en volgens veel test beter dan de 1.4 van Canon. Als de tijd rijp is (en het budget volgt) denk je daar wel aan.

                          Comment


                          • #28
                            Canon EF 50mm f/1.4 USM, goede standaardlens?

                            Ik hou van autofotografie (geen circuit) en ook familiefoto's zijn leuk.
                            Ik schrijf expres 'familiefoto's' want portretten zijn leuk, maar dat klinkt meteen zo professioneel.

                            Is het verstandig om de kitlens (18-55mm) niet aan te schaffen en dat geld te besteden aan de Canon EF 50mm f/1.4 USM?
                            En die dus te gebruiken als basislens.

                            Dat was ik eigenlijk van plan, op aanraden van een redelijk ervaren fotograaf, maar als ik
                            dit topic lees komt het me voor dat deze lens misschien een beetje te beperkt is om als
                            standaardlens te gebruiken...
                            EOS 550d + 50mm 1.4 + Tokina 12-24 F4= veel fotografieplezier

                            Mijn Razzi account

                            Comment


                            • #29
                              Re: Canon EF 50mm f/1.4 USM of EF 50mm f/1.8 II ?

                              Ik doe ook autofotografie en een zoomlens is echt wel handig ze. Zeker als de auto in beweging is.
                              portfolio - blog

                              Comment


                              • #30
                                Re: Canon EF 50mm f/1.4 USM of EF 50mm f/1.8 II ?

                                Oorspronkelijk geplaatst door Dequal Bekijk bericht
                                Ik doe ook autofotografie en een zoomlens is echt wel handig ze. Zeker als de auto in beweging is.
                                ha, ken ik u van AG?
                                Wat autofotografie betreft, vooral stilstaande auto's. Ik besef dat ik als ik naar Francorchamps zou gaan, ik wel een andere lens nodig zal hebben...

                                Ok, maar de 18-55 is een lens die ik eigenlijk niet wil kopen.
                                Nu dus op zoek naar een betere lens. De 50 mm leek me een lens waar je wat aan kan hebben, dus vandaar deze keuze.
                                Als je een zoomlens wil die een grote lichtsterkte heeft ben je al snel veel meer geld kwijt en die is dan misschien niet zo allround als de 50mm.

                                Ik zal mijn vraag dus herformuleren
                                Is de 50mm een goede 'allroundlens/standaardlens'?
                                Ik heb gehoord van wel, maar dit forum zit vol mensen die daar misschien nog meer over kunnen zeggen.
                                EOS 550d + 50mm 1.4 + Tokina 12-24 F4= veel fotografieplezier

                                Mijn Razzi account

                                Comment

                                Working...
                                X