Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Test : 1.4 extender of croppen

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: 1.4 extender of croppen ?

Oorspronkelijk geplaatst door mir Bekijk bericht
    Fotos komen zo uit het toestel,niks aangepast.
    Enige verschil kan beetje lichtinval zijn was wisselend bewolkt.

mir
    In ieder geval heeft de reputatie van de Sigma 100-300mm f/4 HSM met deze voorbeeldfoto's bij mij toch een flinke deuk gekregen. TC's gebruik je inderdaad best enkel bij voldoende scherpe en lichtsterke objectieven die de resolutie van de camera overstijgen zoals dppa al schreef.

Comment

Maak eens een paar foto's (met en zonder extender) met een diafragma trapje (oplopende van f5,6 tot f10.
      Zoek dan de scherpste foto uit zowel crop als met extender.

Er zal ook nog wel verschil optreden bij verschillende zoom afstanden.

mvg
      Antoine

Comment

Klopt op 100mm is het verschil al veel kleiner.We weten allemaal dat een lens op zijn max altijd wat softer is.

mir
        De opbrengst van mijn zonnepanelen live : http://www.sunnybeam.be/

Comment

Nog een test gedaan op f8 en f11met en zonder converter nu op 200mm.
          Moet zeggen dat nu de extender al veel betere resultaten geeft:

200mm f8 crop: http://www.zondagen.be/bd/200mmf8crop.jpg
          200mm f8 met converter : http://www.zondagen.be/bd/200mmf81.4.JPG

200mm f11 crop : http://www.zondagen.be/bd/200mmf11crop.jpg
          200mm f11 met converter: http://www.zondagen.be/bd/200mmf111.4.JPG

mir

Comment

Re: Test : 1.4 extender of croppen

Wat ik nog mis zijn een paar opnamen op 300mm , F5,6 en niet ergens vlakbij scherpgesteld, maar op een flinke afstand.
            Een opname met een 300mm lens, op <300mm en dan gecropt of met converter vind ik absoluut niet zinvol.....pas als je die te kort vindt ga je denken aan croppen/converters

Comment

Ik gebruik zelf op de 100-400 L IS liever een 1,4x teleconverter dan dat ik achteraf teveel moet croppen. Volgens mij geeft een teleconverter dan toch nog het beste resultaat.

Ook op de Sigma 150mm macro en de Canon 300mm f4 L IS gebruik ik geregeld een Sigma 1,4x teleconverter, en dat werkt prima.
              http://barthuysmans.smugmug.com/
              BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                Ik gebruik zelf op de 100-400 L IS liever een 1,4x teleconverter dan dat ik achteraf teveel moet croppen. Volgens mij geeft een teleconverter dan toch nog het beste resultaat.

Ook op de Sigma 150mm macro en de Canon 300mm f4 L IS gebruik ik geregeld een Sigma 1,4x teleconverter, en dat werkt prima.
                Ik ben daar zelf nog niet goed uit en neig naar de kant ven de croppers

Uit de hand werk ik zonder converter (zeker voor de 100-400), maar misschien dat er op statief en bij perfecte AF adjustment meer uit te halen is
                Er zijn zooms die de scherpte van primes evenaren, generalisaties als "nooit extenders op een zoom" zijn zeker passé
                Maar als je soms een voorbeeld hebt ?

Comment

Ik ben er nog niet uit,zal nog eens enkele bijkomende testen moeten doen want de laatste testen op 200mm waren precies in het voordeel van de extender.

mir

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door mir Bekijk bericht
                    Ik ben er nog niet uit,zal nog eens enkele bijkomende testen moeten doen want de laatste testen op 200mm waren precies in het voordeel van de extender.

mir
                    Kan zijn, dat het op 200mm beter is met TC dan crop, maar wat heb je daar nu aan? Draai je zoom naar 300mm en je bent er ook.
                    Ik blijf bij mijn standpunt: een TC op een zoom "zuigt", een zoom is een compromislens, en een TC zal de fouten ook vergroten. Waar gebruik je de TC voor? juist om dichterbij te trekken, dus op je langste brandpuntsafstand, en waar geeft je lens de zwakste resultaten, ook op de langste brandpunstafstand.
                    Voor mij enkel een TC op lichsterke 2.8 prime (en dan nog onder voorbehoud, dat het te fotograferen object niet te ver weg is), of op zeer zeer zeer goede zoomlenzen, zoals een Nikon 200-400 f4.0
                    En vergeet ook het lichtverlies niet, je hebt geen 4.0 zoom meer, maar een 5.6, die al 1 stop toe moet om de scherpteverliezen van de tc te compenseren, en dan nog 1 stop voor de lens zelf, kom je op f11 om opnieuw scherpte te hebben. (zoals ook in jou beeldjes te zien)

Comment

Ik vraag mij af hoeveel Mp je nog overhoud na het croppen ?

Johan

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Johan G Bekijk bericht

Johan
                        inderdaad... goede vraag... kan belangrijk zijn naar grote afdrukken toe...
                        With Canon, I can (or at least try)
                        Photastic.be ~ Passion for the picture
                        Nieuwe site

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Johan G Bekijk bericht

Johan
                          Als je wil croppen als een 1.4 TC:
                          Originele MP/(1.4 X 1.4)
                          Dus 12 MP wordt 6.12 MP(ongeveer de helft)
                          Hubert

Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hub2805 Bekijk bericht
                            Als je wil croppen als een 1.4 TC:
                            Originele MP/(1.4 X 1.4)
                            Dus 12 MP wordt 6.12 MP(ongeveer de helft)
                            Neem de 15 mps van TS, die is 4752 x 3168 pixels, en je mag hier posten met maximum 900 x 600, dan kan je meer dan 5x croppen

In de praktijk hou je tot 3x voldoende detail, dat is nog altijd het dubbele van een 1.4 extender

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                              Neem de 15 mps van TS, die is 4752 x 3168 pixels, en je mag hier posten met maximum 900 x 600, dan kan je meer dan 5x croppen

In de praktijk hou je tot 3x voldoende detail, dat is nog altijd het dubbele van een 1.4 extender
                              Kun je dit even verduidelijken
                              Hubert

Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hub2805 Bekijk bericht
                                Kun je dit even verduidelijken
                                Vergrotingen zijn lineair, dus in jouw voorbeeld met een 1.4 crop van 15 mps

4752/1.4 x 3168/1.4 = 3394 x 2263 = 7.5 mps

Comment

Working...
                                X