Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

'perfecte' lens portretfotografie

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #46
    Re: 'perfecte' lens portretfotografie

    Dank voor je antwoord. Ik vraag me af of het mogelijk is (of er zo'n formuletje bestaat) om te bepalen waar bij een bepaalde foto (waarvan de exif-waarden gekend zijn) de fotograaf ongeveer stond. Als er gecropt werd, lijkt me dit wel niet mogelijk.
    Maar een metertje of 2-2.5 is voor mij ook al voldoende antwoord, hoor!
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

    Comment


    • #47
      Re: 'perfecte' lens portretfotografie

      Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
      Dank voor je antwoord. Ik vraag me af of het mogelijk is (of er zo'n formuletje bestaat) om te bepalen waar bij een bepaalde foto (waarvan de exif-waarden gekend zijn) de fotograaf ongeveer stond. Als er gecropt werd, lijkt me dit wel niet mogelijk.
      Maar een metertje of 2-2.5 is voor mij ook al voldoende antwoord, hoor!
      Er staat nergens in je exif op welke afstand er werd scherpgesteld, nogthans zou deze informatie voorhanden moeten zijn op alle objectieven vanaf de AF-D, deze informatie wordt bij Nikon meegenomen om je flits aan te sturen, dus zou het eigenlijk mogelijk moeten zijn, alleen is de vraag, wie heeft er behoefte aan, en kan deze informatie worden meegeschreven naar de exif.

      Voor een formuletje heb je meer nodig dan wat nu in de exif staat, maar moest je de scherpstelafstand voorhanden hebben, dan zou je inderdaad een formule (tabel) kunnen maken waar je uiteindelijk zelfs de grootte van je gefotografeerde object kan op afleiden aan de hand van je brandpunt, scherpstelafstand en gebruikte sensor.

      Bovenstaande foto werd niet gecropt.

      Comment


      • #48
        Re: 'perfecte' lens portretfotografie

        Carl Zeis Jena, flink overroepen en daarvan profiterend om zijn prijzen buitensporig hoog te houden. Natuurlijk zijn het geen slechte objectieven, maar zolang er mensen zijn die die overdreven geprijsde objectieven blijven kopen, zullen ze hun prijs ook hoog blijven houden natuurlijk.

        Grtz, RF
        Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
        Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

        Comment


        • #49
          Re: 'perfecte' lens portretfotografie

          Vergeet niet dat de canon 100 2.8 macro een tragere AF heeft dus wel anders om mee om te gaan wanneer je beweeglijke onderwerpen fotografeert, zoals kinderen.

          Comment


          • #50
            Re: 'perfecte' lens portretfotografie

            [QUOTE=demeyereg;2229209]
            Alles Nikon, waaronder D3/ 50mm AF-S f1.4/ 105mm macro AF-S VR f2.8/ 14-24 AF-S f2.8/ 24-70 AF-S f2.8/ 70-200 AF-S VR f2.8/ TC14 EII AF-S/ 2X SB900 flitsen/ MC36/ SC-29 enz. alleen maar Nikon NC en Nikon polarisatiefilters voor mij.
            /QUOTE]

            So what?



            In het bezit van talloze filters die ongebruikt stofhappen.

            Comment


            • #51
              Re: 'perfecte' lens portretfotografie

              Oorspronkelijk geplaatst door Telekees Bekijk bericht

              So what?
              Ik heb er talloze aandelen hé Telekees.

              Comment


              • #52
                Re: 'perfecte' lens portretfotografie

                Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
                Carl Zeis Jena, flink overroepen en daarvan profiterend om zijn prijzen buitensporig hoog te houden. Natuurlijk zijn het geen slechte objectieven, maar zolang er mensen zijn die die overdreven geprijsde objectieven blijven kopen, zullen ze hun prijs ook hoog blijven houden natuurlijk.

                Grtz, RF
                die carl zeiss objectieven waar wij het over hadden, zijn geen carl zeis jena he , dat is heel andere soep , dat zijn nagemaakte carl zeis lenzen uit rusland

                Comment


                • #53
                  Re: 'perfecte' lens portretfotografie

                  Oorspronkelijk geplaatst door koentje1950 Bekijk bericht
                  die carl zeiss objectieven waar wij het over hadden, zijn geen carl zeis jena he , dat is heel andere soep , dat zijn nagemaakte carl zeis lenzen uit rusland
                  Carl Zeiss Jena is vanouds de enige echte Zeiss.
                  Het was alleen na WO2 een probleem dat Jena in de DDR bleek te liggen....
                  De REST is nagemaakte troep.

                  Weet waarover je roept.

                  PS een zeis is een maaiwerktuig.

                  Comment


                  • #54
                    Re: 'perfecte' lens portretfotografie

                    Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                    Ik heb er talloze aandelen hé Telekees.
                    Alles Nikon, waaronder D3/ 50mm AF-S f1.4/ 105mm macro AF-S VR f2.8/ 14-24 AF-S f2.8/ 24-70 AF-S f2.8/ 70-200 AF-S VR f2.8/ TC14 EII AF-S/ 2X SB900 flitsen/ MC36/ SC-29 enz. alleen maar Nikon NC en Nikon polarisatiefilters voor mij.
                    Je weet dat Nikon die filters helemaal niet maakt?
                    En die flitsers ook niet......

                    Comment


                    • #55
                      Re: 'perfecte' lens portretfotografie

                      Oorspronkelijk geplaatst door Telekees Bekijk bericht
                      Carl Zeiss Jena is vanouds de enige echte Zeiss.
                      Het was alleen na WO2 een probleem dat Jena in de DDR bleek te liggen....
                      De REST is nagemaakte troep.

                      Weet waarover je roept.

                      PS een zeis is een maaiwerktuig.
                      Ja kees ik weet waar ik over roep na de tweede wereldoorlog was het al zeis jena die uit de DDR kwam , maar er kwamer er ook van elders hoor, en daar stond geen jena achter

                      Comment


                      • #56
                        Re: 'perfecte' lens portretfotografie

                        Oorspronkelijk geplaatst door koentje1950 Bekijk bericht
                        Ja kees ik weet waar ik over roep na de tweede wereldoorlog was het al zeis jena die uit de DDR kwam , maar er kwamer er ook van elders hoor, en daar stond geen jena achter
                        Die kwamen uit Oberkochen (west-Duitsland) of Japan....., die waren niet zo goed.

                        Comment


                        • #57
                          Re: 'perfecte' lens portretfotografie

                          Oorspronkelijk geplaatst door Telekees Bekijk bericht
                          Die kwamen uit Oberkochen (west-Duitsland) of Japan....., die waren niet zo goed.
                          Ja dat weet ik , maar denk dat zeiss die toch verder geperfecioneerd heeft , want je kan geen contaxobjectief vergelijken uit de jaren 80 met een carl zeiss jena uit de jaren 30
                          Last edited by koen1950; 1 mei 2009, 07:00.

                          Comment


                          • #58
                            Re: 'perfecte' lens portretfotografie

                            Oorspronkelijk geplaatst door Telekees Bekijk bericht
                            Je weet dat Nikon die filters helemaal niet maakt?
                            En die flitsers ook niet......
                            Wat Nikon zelf maakt of wat niet interesseerd mij niet, maar wat ik wel weet, is dat wat ze onder hun naam verkopen wel degelijk een kwaliteitscontrole ondergaat, en aan bepaalde normen zal moeten voldoen.
                            Ik heb zelf mijn ganse loopbaan in de sector gewerkt, en weet heus wel hoe het er aan toe gaat om voor derden te werken.

                            Comment

                            Working...
                            X