Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

'perfecte' lens portretfotografie

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: 'perfecte' lens portretfotografie

    De vervorming van het 35 mm f/1,4 lensje is minder dan een 0,5% en derhalve niet praktijk relevant.
    (35 mm = 52,5 mm op een 350D)
    @Renault4
    Wanneer je vraagt naar het perfecte portretlensje dan dien je aan te geven welk soort portret je bedoelt.
    Ik maak het volgende onderscheid;
    - alleen het gelaat
    - half-lichaam en uiteraard gelaat
    - volledig-lichaam

    Er van uitgaande dat je enige ruimte rond de persoon wenst, om reden dat je in de digitale doka de definitieve uitsnede wil bepalen, volgt hierna een kort overzicht van de beeldgrootte op het scherpstelvlak bij een bepaalde afstand;
    - alleen het gelaat: objectafstand 1 meter, beeldgrootte op scherpstelvlak 60 x 40 centimeter
    - half-lichaam (buste): objectafstand 2 meter, beeldgrootte op scherpstelvlak 126 x 84 centimeter
    - volledig-lichaam: objectafstand 3,3 meter, beeldgrootte op scherpstelvlak 2,1 x 1,4 meter

    Bij f/2 is dan de scherptediepte respectievelijk ~5, ~20 en ~56 centimeter.
    In mijn beleving en ervaring is 35 mm op een cropcamera zeer goed bruikbaar, vooral in een situatie waarin de ruimte beperkt is.
    Ter vergelijking; met een 85 mm lensje moet je voor een 'volledig-lichaam' portretje (2,1 x 1,4 meter) rekenen op een objectafstand van 8 meter!

    Comment


    • #17
      Re: 'perfecte' lens portretfotografie

      Hey,

      Op een crop-camera is dit een perfect lenske voor portret. 50mm 1.4
      Steek dit eens op je body en zult versteld staan.



      Ik denk dat deze nu rond de 340 euro kost.
      CANON 1DX - CANON 5D MKIII - CANON eos R - EF 35 1.4L - EF 50 1.4 - EF 85 1.2L - EF 135 2.0L - EF 24 - 70 2.8L - EF 70-200 2.8 IS II - EF 16-35 4.0L - 600EX RT - 430EX RT

      Comment


      • #18
        Re: 'perfecte' lens portretfotografie

        Oorspronkelijk geplaatst door ViewFinder Bekijk bericht
        De vervorming van het 35 mm f/1,4 lensje is minder dan een 0,5% en derhalve niet praktijk relevant.
        (35 mm = 52,5 mm op een 350D)
        Ton- en/of kussenvormige vervorming zijn inderdaad niet relevant.
        Maar gaat niet zozeer om de vervorming van het lensje maar om de vertekening bij (te ) korte brandpunten.
        De neus is het dichtst bij de lens en wordt onevenredig groot afgebeeld.
        DAAROM is een 35 mm wat te kort.

        Comment


        • #19
          Re: 'perfecte' lens portretfotografie

          Oorspronkelijk geplaatst door Phote4you Bekijk bericht
          Hey,

          Op een crop-camera is dit een perfect lenske voor portret. 50mm 1.4
          Steek dit eens op je body en zult versteld staan.



          Ik denk dat deze nu rond de 340 euro kost.
          ben daar voledig mee eens en als je nog een oude glorie voor een appel en ei kan op de kop tikken zal je daar versteld van staan welke mooie resultaten je bekomt ik bedoel een MF 50mm 1.4

          Comment


          • #20
            Re: 'perfecte' lens portretfotografie

            Als je 50mm wil: de sigma 50mm 1.4 is scherper dan de canon 50mm 1.4 en heeft ook een mooiere "bokeh".
            Al is mijn volgende lens ook wel 35L :-). Ik heb een 50mm en ik vind hem nog iets té tele op mijn crop camera.
            De 35mm op een crop komt overeen met 50mm.
            -Jelle l Sony A7R V - Sony FE 16-35 GM - Sony FE 24 GM - Sony FE 24-70 GM - Sony FE 55 F/1.8 - Sony FE 85 GM - Sony FE 90 macro - Sony FE 70-200 GM

            Comment


            • #21
              Re: 'perfecte' lens portretfotografie

              OK, bedankt allen !!
              ik ben enorm geholpen & denk idd dat het ts een 35 en 50mm zal gaan.

              Nogmaals bedankt !!

              Comment


              • #22
                Re: 'perfecte' lens portretfotografie

                lees bovenstaande posts nog eens opnieuw ...eigenlijk wordt er (terecht) afgeraden om de 35mm te gaan gebruiken voor portrait lens.

                volgens mij zou je moeten beslissen wanneer je denkt dat je gaat switchen naar een eventuele full frame sensor.

                Als je een hele tijd gaat blijven bij een cropfactor, koop dan de 50mm F1.4
                Als je vrij vlug denkt te upgraden naar een full frame, neem dan de 85mm F1.8

                Beiden kosten geen stukken van mensen en zijn meer dan goed genoeg.

                ps verschiet niet hoe vlug je gaat upgraden naar betere lenzen en een betere camera. Het is echt enorm verslavend

                Comment


                • #23
                  Re: 'perfecte' lens portretfotografie

                  Een nikkor mf 50mm 1.4 is ook ff , alleen niet zo gelieft bij sommige door dat hij af mist , maar goed mee te fotograferen

                  Comment


                  • #24
                    Re: 'perfecte' lens portretfotografie

                    Oorspronkelijk geplaatst door koentje1950 Bekijk bericht
                    Een nikkor mf 50mm 1.4 is ook ff , alleen niet zo gelieft bij sommige door dat hij af mist , maar goed mee te fotograferen
                    Leg dit eens uit?
                    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                    Comment


                    • #25
                      Re: 'perfecte' lens portretfotografie

                      Bij het opzoeken naar een degelijke macro lens leest men vaak dat bv de macro's rond de 100mm ook zeer goede portretlenzen zijn.
                      Hoe komt het dan dat in deze rubriek nergens sprake is over de macro als een goede portretlens ?

                      Toch fout gelezen dan ?..

                      Comment


                      • #26
                        Re: 'perfecte' lens portretfotografie

                        Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                        Leg dit eens uit?
                        dat objectief is gewoon goed , en zonder af kan je even goed fotograferen , ik heb een D80 en daar heb een scherpstel indicatie groen bolletje licht op als je scherp bent , geen belichting is ook geen probleem met digitaal, je moet wel tijd hebben maar voor portret lukt dat wel dat model loopt niet weg , en op den duur werk je daar graag mee , is nog echt fotograferen ,ik heb zelfs gelezen dat zij beter zou zijn dan de AF versie , de 1.8 is goedkoper en miss nog iets beter ,op een aps crop zit je dan aan 75mm daar zou iedere beginner mee moeten starten.
                        Last edited by koen1950; 26 april 2009, 08:54.

                        Comment


                        • #27
                          Re: 'perfecte' lens portretfotografie

                          Oorspronkelijk geplaatst door koentje1950 Bekijk bericht
                          Een nikkor mf 50mm 1.4 is ook ff
                          Nog zo ene en we zijn terug pasen.

                          Comment


                          • #28
                            Re: 'perfecte' lens portretfotografie

                            Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                            Nog zo ene en we zijn terug pasen.
                            allez is dat niet zo dan

                            Comment


                            • #29
                              Re: 'perfecte' lens portretfotografie

                              Oorspronkelijk geplaatst door koentje1950 Bekijk bericht
                              allez is dat niet zo dan
                              50mm is en blijft 50mm, en heeft niets met ff of crop te maken, sommige objectieven lenen zich niet op een ff camera, maar dat is heel wat anders, tenslotte ken ik geen enkele 50mm DX.

                              Zonder af kan je even goed fotograferen , ik heb een D80 en daar heb een scherpstel indicatie groen bolletje licht op als je scherp bent , geen belichting is ook geen probleem met digitaal, je moet wel tijd hebben maar voor portret lukt dat wel dat model loopt niet weg.
                              Als ik het goed versta, tijd dat ze bij Nikon terug naar de oude MF en manuele lichtmeting gaan dus, allé kom jong voor dikke 100€ heb je een 50mm AF-D f1.8, wie wil dan nog manueel focusen met een toptechnologische AF camera.

                              Comment


                              • #30
                                Re: 'perfecte' lens portretfotografie

                                Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                                50mm is en blijft 50mm, en heeft niets met ff of crop te maken, sommige objectieven lenen zich niet op een ff camera, maar dat is heel wat anders, tenslotte ken ik geen enkele 50mm DX.



                                Als ik het goed versta, tijd dat ze bij Nikon terug naar de oude MF en manuele lichtmeting gaan dus, allé kom jong voor dikke 100€ heb je een 50mm AF-D f1.8, wie wil dan nog manueel focusen met een toptechnologische AF camera.
                                Waarom verkoopt carl zeiss dan nu zijn objectieven manueel focus nog en staan ze bekent voor de beste van de wereld je kan ze krijgen in 18mm 25mm 28mm 35mm 50mm 85mm , en daar zijn zeker liefhebbers voor , konijn heeft ze in zijn asortiment en kamera expres ook en die oude nikors moeten daar niet veel voor onder doen , en daar is ook geen lichtmeeting voor of wel op de D300 en d3 of d700

                                Comment

                                Working...
                                X