Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

'perfecte' lens portretfotografie

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #31
    Re: 'perfecte' lens portretfotografie

    Holala, die termen gaan hier allemaal mijn petje te boven, haha...
    Ok, 'k ben quasi overtuigd en ga voor de 50mm want zoals Philippe beweert, de fotografie wérkt verslavend ( maar da's een andere topic in dit forum) en ik zal ooit wel eens een ander toestel kopen, lens zal ook van pas komen.

    Nogmaals bedankt !!

    Comment


    • #32
      Re: 'perfecte' lens portretfotografie

      Oorspronkelijk geplaatst door celestinus Bekijk bericht
      Bij het opzoeken naar een degelijke macro lens leest men vaak dat bv de macro's rond de 100mm ook zeer goede portretlenzen zijn.
      Hoe komt het dan dat in deze rubriek nergens sprake is over de macro als een goede portretlens ?

      Toch fout gelezen dan ?..
      Neen hoor zeker niet fout gelezen.
      Alleen moet je met een 100mm op een crop over voldoende ruimte beschikken hé.
      Voor een fullframe is deze natuurlijk wel heel goed.

      Ik zelf gebruik steeds meer en meer de 70-200 L 2.8 als portret lens maar dan wel op een fullframe camera hé.
      CANON 1DX - CANON 5D MKIII - CANON eos R - EF 35 1.4L - EF 50 1.4 - EF 85 1.2L - EF 135 2.0L - EF 24 - 70 2.8L - EF 70-200 2.8 IS II - EF 16-35 4.0L - 600EX RT - 430EX RT

      Comment


      • #33
        Re: 'perfecte' lens portretfotografie

        Oorspronkelijk geplaatst door Phote4you Bekijk bericht
        Ik zelf gebruik steeds meer en meer de 70-200 L 2.8 als portret lens maar dan wel op een fullframe camera hé.
        Inderdaad, hier staat ze 80% van de tijd op m'n toestel. In de studio toch.

        De 50mm heb ik altijd niks gevonden.. ja goedkoop, scherp en lichtsterk, maar ik vond ze helemaal niet plezant om portretten mee te maken.. tot ik ze op de 5D draaide

        Comment


        • #34
          Re: 'perfecte' lens portretfotografie

          Oorspronkelijk geplaatst door koentje1950 Bekijk bericht
          Waarom verkoopt carl zeiss dan nu zijn objectieven manueel focus nog en staan ze bekent voor de beste van de wereld je kan ze krijgen in 18mm 25mm 28mm 35mm 50mm 85mm , en daar zijn zeker liefhebbers voor , konijn heeft ze in zijn asortiment en kamera expres ook en die oude nikors moeten daar niet veel voor onder doen , en daar is ook geen lichtmeeting voor of wel op de D300 en d3 of d700
          Omdat Carl zeiss het niet ziet zitten of niet aankan om ieder objectief uit te rusten met electronica enz. aangepast aan een aantal merken van camera's zeker
          Wees er maar van overtuigd dat ze dat anders wel deden, ik heb zeker over de kwaliteit van CarlZeiss geen twijfels Koentje, maar als je dat wil, dan stuur ik je eens de volle bestanden van twee foto's door, eentje gemaakt met de 85mm f1.4 van CarlZeiss, en eentje gemaakt met de 85mm f1.4 AF-D van Nikon, dan mag jij mij eens vertellen welke foto met welk objectief gemaakt is, hetzelfde zal wel van toepassing zijn voor de Canon 85mm f1.2L USM.

          Allé Koentje, eentje dat je wel zal weten staan als Roeselarenaar (St- amandsplein), raad eens met welk objectief deze is gemaakt, ik zal je er wel bijvertellen, het is 85mm en f1.4, dus volopen, met een winterzonnetje.

          Comment


          • #35
            Re: 'perfecte' lens portretfotografie

            Oorspronkelijk geplaatst door koentje1950 Bekijk bericht
            Waarom verkoopt carl zeiss dan nu zijn objectieven manueel focus nog en staan ze bekent voor de beste van de wereld je kan ze krijgen in 18mm 25mm 28mm 35mm 50mm 85mm , en daar zijn zeker liefhebbers voor , konijn heeft ze in zijn asortiment en kamera expres ook en die oude nikors moeten daar niet veel voor onder doen , en daar is ook geen lichtmeeting voor of wel op de D300 en d3 of d700
            Waarom verkoopt Ferrari peperdure supersnelle wagens die niet over een verkeersdrempel geraken sneller dan 2 km/u en met uitleggen van een ramp?

            Omdat ze in een ander marktsegment zitten!
            Foto's tonen niet de werkelijkheid, maar de werkelijkheid van de fotograaf.
            www.musicinframe.be

            Comment


            • #36
              Re: 'perfecte' lens portretfotografie

              Zowel de 85, de 50 als de 35 mm zijn prima voor portretten. Naast de vraag wat het minste vertekening geeft (de 85) zijn er toch nog wat criteria?

              Hoeveel wil je tonen van de omgeving? In studio dus niets (langere brandpuntsafstand), maar in een stadsbuurt zou ik de 35 aanraden om een constante doorheen verschillende portretten te laten lopen. Je zal dan wel dichter op je model staan...

              Of ga je uit van de 'natuurlijke' gezichtshoek? Met de 50mm.

              Ik wil maar aangeven dat er toch nog andere factoren meespelen dan louter lens-kwaliteit: de foto zelf misschien.
              Een beginner ziet veel mogelijkheden. Een expert slechts een paar.

              Comment


              • #37
                Re: 'perfecte' lens portretfotografie

                Ik ga nu niet beweren dat ze veel beter zijn dan nikon , in iedergeval zijn ze wel goedkoper, 998 voor een 85mm 1.4 daar heb je geen nikon voor dacht ik en als ze nog maar even goed zijn, is dat toch een pluspunt ,maar het gaat over die oude nikkors als je die nog liggen hebt, of als je voor een prijsje er één vind tweedehands is dat een goede optie , en je zegt daar , waarom zou je met moderne camera met mf objectieven werken , wel waarom heeft nikon dan de mogelijkheid om MF.objectieven te gebruiken, ingebouwd in zijn toevallig duurste toestellen , dat blijft een keuze van de fotgraaf en ik moet zeggen ,ik werk daar wel graag zo mee enkel voor rustige landschapsfotografie , je moet daar geen sport mee trekken of vliegende vogel , en je kan toch die juweeltjes van objectieven niet in de kast laten liggen , , ik toch niet

                ja en die prijsvraag ik gok op nikon
                Last edited by koen1950; 27 april 2009, 16:58.

                Comment


                • #38
                  Re: 'perfecte' lens portretfotografie

                  Oorspronkelijk geplaatst door koentje1950 Bekijk bericht
                  Ik ga nu niet beweren dat ze veel beter zijn dan nikon , in iedergeval zijn ze wel goedkoper, 998 voor een 85mm 1.4 daar heb je geen nikon voor dacht ik en als ze nog maar even goed zijn, is dat toch een pluspunt ,maar het gaat over die oude nikkors als je die nog liggen hebt, of als je voor een prijsje er één vind tweedehands is dat een goede optie , en je zegt daar , waarom zou je met moderne camera met mf objectieven werken , wel waarom heeft nikon dan de mogelijkheid om MF.objectieven te gebruiken, ingebouwd in zijn toevallig duurste toestellen , dat blijft een keuze van de fotgraaf en ik moet zeggen ,ik werk daar wel graag zo mee enkel voor rustige landschapsfotografie , je moet daar geen sport mee trekken of vliegende vogel , en je kan toch die juweeltjes van objectieven niet in de kast laten liggen , , ik toch niet

                  ja en die prijsvraag ik gok op nikon
                  Inderdaad Nikon Koentje Nikon 85mm f1.4 AF-D op mijn oude Nikon D2X.

                  Natuurlijk is iedereen vrij van keuze, maar als het er op zit, moet je nadien niet klagen dat je het in sommige omstandigheden mist, en voor die 200€ dat die Nikon méér kost ben je tenminste zeker, zoals ik reeds heb gezegd, heb je ook nog de D terugkoppeling, waar je afstand gaat meespelen als je eventueel een Nikon TTL flits gebruikt, wat je bij die zeiss ook niet hebt.

                  Maar zoals je zegt, heb je heimwee naar de goede ouwe tijd, en werk je liever manueel, koop dan een MF objectief, maar zet dan ook een ander matglas in je camera, dat pijltje bolletje gedoe om scherp te stellen is ook maar behelpen, om manueel scherp te stellen heb je meer aan een geschikt matglas, werkt sneller en makkelijker.

                  Die oudere Nikkors zijn natuurlijk graag meegenomen, maar verkopers beginnen ook te weten dat veel FullFrame gebruikers ze graag hebben. €€€€
                  Last edited by Guest42; 27 april 2009, 17:24.

                  Comment


                  • #39
                    Re: 'perfecte' lens portretfotografie

                    Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                    Inderdaad Nikon Koentje Nikon 85mm f1.4 AF-D op mijn oude Nikon D2X.

                    Natuurlijk is iedereen vrij van keuze, maar als het er op zit, moet je nadien niet klagen dat je het in sommige omstandigheden mist, en voor die 200€ dat die Nikon méér kost ben je tenminste zeker, zoals ik reeds heb gezegd, heb je ook nog de D terugkoppeling, waar je afstand gaat meespelen als je eventueel een Nikon TTL flits gebruikt, wat je bij die zeiss ook niet hebt.

                    Maar zoals je zegt, heb je heimwee naar de goede ouwe tijd, en werk je liever manueel, koop dan een MF objectief, maar zet dan ook een ander matglas in je camera, dat pijltje bolletje gedoe om scherp te stellen is ook maar behelpen, om manueel scherp te stellen heb je meer aan een geschikt matglas, werkt sneller en makkelijker.
                    ja maar ik gebruik ze ook door elkaar en heb die oude nikors 50mm 1.4+ de 1.8 /35mm2.0/ 28mm2.8 / 135mm 3.5 niet speciaal gekocht die had ik nog en heb ontdekt dat het weer leuk werken is,met die (oude brol,) mag ik eigenlijk niet zeggen ,voor de scherpstelling gebruik ik dat groene scherpstel bolletje dat oplicht als het scherp is, maar was een leuke discustie zo leren we van elkaar , en we zullen allebei gelijk hebben
                    Last edited by koen1950; 30 april 2009, 18:14.

                    Comment


                    • #40
                      Re: 'perfecte' lens portretfotografie

                      Oorspronkelijk geplaatst door celestinus Bekijk bericht
                      Bij het opzoeken naar een degelijke macro lens leest men vaak dat bv de macro's rond de 100mm ook zeer goede portretlenzen zijn.
                      Hoe komt het dan dat in deze rubriek nergens sprake is over de macro als een goede portretlens ?

                      Toch fout gelezen dan ?..
                      ik vermoed puur uit praktische overwegingen omdat een 100mm op een cropfactor body bij nikon 150mm is, bij een canon 160mm is ...wat toch wel lang is en je al ver van je model moet staan

                      Comment


                      • #41
                        Re: 'perfecte' lens portretfotografie

                        Oorspronkelijk geplaatst door PhilippeVDP Bekijk bericht
                        ik vermoed puur uit praktische overwegingen omdat een 100mm op een cropfactor body bij nikon 150mm is, bij een canon 160mm is ...wat toch wel lang is en je al ver van je model moet staan
                        Juist, maar toch zijn het uitstekende portretobjectieven, alleen heb je wat afstand nodig, buiten over het algemeen geen probleem, maar in studio moeilijker te gebruiken op een cropcamera, en je beschikt ook niet over die supergrote diafragmawaarden, hoewel de meeste Nikon macroobjectieven heel goed presteren op maximale opening, wat voor Canon ook wel zal gelden, ik zou eens een voorbeeldje plaatsen, maar vandaag zit ik er reeds dik over, dan krijg ik terug tegen mijn botten van de Mod.

                        Comment


                        • #42
                          Re: 'perfecte' lens portretfotografie

                          Oorspronkelijk geplaatst door PhilippeVDP Bekijk bericht
                          ik vermoed puur uit praktische overwegingen omdat een 100mm op een cropfactor body bij nikon 150mm is, bij een canon 160mm is ...wat toch wel lang is en je al ver van je model moet staan
                          Hier eentje gemaakt met een Nikon macro 105mm AF-S VR op f4 en op een D200 cropcamera.

                          Comment


                          • #43
                            Re: 'perfecte' lens portretfotografie

                            Knap portret! Enige idee wat je afstand tot het model was? Wij beschikken namelijk ook over een 100mm f/2.8 macrolens dat volgens men zegt "ook geschikt zou zijn voor portretten". Zou ik dringend eens moeten uitproberen op mijn 50D.
                            BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                            Comment


                            • #44
                              Re: 'perfecte' lens portretfotografie

                              Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                              Juist, maar toch zijn het uitstekende portretobjectieven, alleen heb je wat afstand nodig, buiten over het algemeen geen probleem, maar in studio moeilijker te gebruiken op een cropcamera, en je beschikt ook niet over die supergrote diafragmawaarden, hoewel de meeste Nikon macroobjectieven heel goed presteren op maximale opening, wat voor Canon ook wel zal gelden, ik zou eens een voorbeeldje plaatsen, maar vandaag zit ik er reeds dik over, dan krijg ik terug tegen mijn botten van de Mod.
                              Adviseren jullie dan de 100mm macro lens boven de 70-200L lens van Canon?
                              En om welke reden? Dat je meer closu-up kan omdat je met de 70-200 zit met een min afstand die de lens nodig heeft van het onderwerp.
                              Een foto blijft een invulling van de fotograaf.......

                              Comment


                              • #45
                                Re: 'perfecte' lens portretfotografie

                                Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                                Knap portret! Enige idee wat je afstand tot het model was? Wij beschikken namelijk ook over een 100mm f/2.8 macrolens dat volgens men zegt "ook geschikt zou zijn voor portretten". Zou ik dringend eens moeten uitproberen op mijn 50D.
                                Zal een 2 á 2,5 meter zijn geweest op crop, met mijn D3 zal zoiets 1,5 á 2 meter zijn.

                                Comment

                                Working...
                                X