Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon L vs. non L

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Canon L vs. non L

    Oorspronkelijk geplaatst door ijsje Bekijk bericht
    amen !
    LSD

    van L-lenzen kan je superieure kwaliteit verwachten. de vraag is wil je X keer meer betalen om dat beetje betere kwaliteit? Indien ja, zeker doen.

    Comment


    • #17
      Re: Canon L vs. non L

      Oorspronkelijk geplaatst door Moa Bekijk bericht
      LSD

      van L-lenzen kan je superieure kwaliteit verwachten. de vraag is wil je X keer meer betalen om dat beetje betere kwaliteit? Indien ja, zeker doen.
      Dat is dus eigenlijk wat ik vermoedde. Je betaalt 75% meer voor 20% betere beeldkwaliteit. (om er een getal op te kleven)

      Als professioneel bestaat er dan ook geen twijfel welke lens je moet kopen

      Bij de amateur daarentegen die zijn foto's meestal print op 10 bij 15 cm, in het achterhoofd houdende de mogelijkheden van nabewerking, is het maar de vraag of L lenzen geen weggegooid geld zijn..

      Aan iedereen om die afweging te maken natuurlijk



      Zijn er al mensen die blind tests gedaan hebben? tussen de L versie van Canon en een 'goede' third party variant?

      Comment


      • #18
        Re: Canon L vs. non L

        Oorspronkelijk geplaatst door thetramp Bekijk bericht
        Zijn er al mensen die blind tests gedaan hebben? tussen de L versie van Canon en een 'goede' third party variant?
        ik heb mijn sigma 24-70 ingeruild voor een canon L versie, en ondanks dat ie 3x duurder was vind ik em 10x zo goed...

        mijn 70-200L 2.8 IS is trouwens iets minder van beeldkwaliteit dan mijn maatje zn Sigma 70-200, en in de studio is dat in mijn nadeel
        maar als we eropuittrekken in low-light dan heb ik veruit het voordeel met mijn stablisatie !
        dan gaat hij met zn statief liggen k*tten om 1/100e te halen terwijl ik lekker 1/50e uit de hand schiet..

        kortweg : er bestaan andere goeie lenzen, maar wil je de top moet je zeker bij de L-series zijn !
        Last edited by ijsje; 13 april 2009, 15:11.
        Canon - Elinchrom - Pocketwizard - Sandisk - Lastolite are some of the brands i use...

        Comment


        • #19
          Re: Canon L vs. non L

          Oorspronkelijk geplaatst door Lennert Bekijk bericht
          En van welk diafragma beginnen ze bij mekaar in de buurt te geraken? Of blijft het verschil altijd goed merkbaar? Kleur/contrast/focus zijn (imo) niet zo sterke argumenten als je in de studio toch meestal tussen F5,6-F16 werkt.
          Bij 5.6 ga je nog weinig verschil merken denk ik, en als het is voor standaard portretwerk voldoet de 1.8 wel denk ik. Maar waar trek je dan de lijn, een 450d voldoet ook prima voor portretjes.... want dan ga je toch meestal met gecontroleerd licht manueel werken op lage iso's.
          De 1.2 is retescherp, kan de resolutie van de 5dmkII prima aan, en is super op 1.2

          Comment


          • #20
            Re: Canon L vs. non L

            Oorspronkelijk geplaatst door Kevlar Bekijk bericht
            [*]Tot nu toe ook altijd een FF lens ( "1 uitzondering" maar dat was pure marketing vrees ik)
            [*]Je hebt er enkele nodig om van het cpm gebruik te kunnen maken
            Heeft canon een EFs L lens?? Ik dacht dat ze allemaal EF waren? Of ben ik mis..

            tweede puntje, misschien een domme vraag maar wat is cpm?

            greetz,
            www.fotopie.be
            Canon EOS 40D + BG | EFs 17-55 2.8 IS USM| 10-22 + 15-85mm IS + 70-300mm IS | EF 100mm f/2.8| EF 70-200 2.8/L | Giotto statief | 580Ex II - You know what a camera is? A mirror with memory.

            Comment


            • #21
              Re: Canon L vs. non L

              Oorspronkelijk geplaatst door pieternlt Bekijk bericht

              tweede puntje, misschien een domme vraag maar wat is cpm?
              Consultants
              Personnel
              Management
              grt,bouk.
              wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
              http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
              https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

              Comment


              • #22
                Re: Canon L vs. non L

                Oorspronkelijk geplaatst door pieternlt Bekijk bericht
                ...
                tweede puntje, misschien een domme vraag maar wat is cpm?

                greetz,
                Het bewijs dat je geen domme vraag stelt: 118 betekenissen van cpm.
                BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                Comment


                • #23
                  Re: Canon L vs. non L

                  Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                  Consultants
                  Personnel
                  Management
                  grt,bouk.
                  Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                  Het bewijs dat je geen domme vraag stelt: 118 betekenissen van cpm.
                  aaaaaah nu snapek et

                  Greetz,
                  www.fotopie.be
                  Canon EOS 40D + BG | EFs 17-55 2.8 IS USM| 10-22 + 15-85mm IS + 70-300mm IS | EF 100mm f/2.8| EF 70-200 2.8/L | Giotto statief | 580Ex II - You know what a camera is? A mirror with memory.

                  Comment


                  • #24
                    Re: Canon L vs. non L

                    Oorspronkelijk geplaatst door pieternlt Bekijk bericht
                    Heeft canon een EFs L lens?? Ik dacht dat ze allemaal EF waren? Of ben ik mis..

                    Greetz,
                    Op hun Powershot Pro1, een bridge, stond er een rood lijntje. Geen slechte lens, maar inderdaad hoofdzakelijk marketing.

                    Comment


                    • #25
                      Re: Canon L vs. non L

                      Oorspronkelijk geplaatst door bart30d Bekijk bericht
                      Op hun Powershot Pro1, een bridge, stond er een rood lijntje. Geen slechte lens, maar inderdaad hoofdzakelijk marketing.

                      Ah ok, die ken ik is al een tijdje niet meer in productie. Een 17-55 2.8 L zouden ze eens moeten uitbrengen, dan moet ik niet meer twijfelen tussen de 15-55 2.8 en de 24-105L

                      greetz,
                      www.fotopie.be
                      Canon EOS 40D + BG | EFs 17-55 2.8 IS USM| 10-22 + 15-85mm IS + 70-300mm IS | EF 100mm f/2.8| EF 70-200 2.8/L | Giotto statief | 580Ex II - You know what a camera is? A mirror with memory.

                      Comment


                      • #26
                        Re: Canon L vs. non L

                        Oorspronkelijk geplaatst door pieternlt Bekijk bericht
                        Heeft canon een EFs L lens?? Ik dacht dat ze allemaal EF waren? Of ben ik mis..

                        tweede puntje, misschien een domme vraag maar wat is cpm?

                        greetz,
                        geen EF-s L lenzen in het gamma en denk ook niet dat dat ooit gaat veranderen...

                        typfout : CPM moest CPS zijn en dat is "Canon Professional Service" : http://nl.canon.be/cpsbe/

                        Verschil L vs non-L is alles wel gezegd denk ik
                        Snellere AF, stevig gebouwd, hogere IQ, lichsterk, ...
                        With Canon, I can (or at least try)
                        Photastic.be ~ Passion for the picture
                        Nieuwe site

                        Comment


                        • #27
                          Re: Canon L vs. non L

                          Oorspronkelijk geplaatst door thetramp Bekijk bericht
                          Wat maakt een L lens zo bijzonder in vergelijking met bijvoorbeeld third party lenzen?
                          de prijzen zijn dermate hoger en heb hier op de vele fora eigenlijk nog geen verklaring voor gevonden op het vlak van beeldkwaliteit.
                          Ik weet dat de build quality uitstekend is, maar op photozone.de zijn er blijkbaar lenzen die 3 keer minder kosten en even scherp blijken...
                          In verband met die "3x minder kosten" moet je eens naar de tweedehandsprijzen kijken.
                          Een L-lens verliest veel minder waarde dan een third party lens. Dat maakt de aankoop minder duur dan hij aanvankelijk lijkt (i.e. je ziet veel van je geld terug als je de lens na een tijdje verkoopt). Alleen is de investering (en daardoor ook het financiële risico als je de lens verliest / laat pikken / tegen de grond mikt) natuurlijk groter.

                          Comment


                          • #28
                            Re: Canon L vs. non L

                            De L-benaming is marketing. Het is een handig bekeken differentiatie van het Canon lenzengamma. 'Luxury' vat het allemaal goed samen.

                            Het is zeker niet de professionele serie van Canon lenzen, en staat ook niet gelijk aan de hoogste en beste kwaliteit : er zitten vooral uitstekende, enkele goede maar ook enkele minder goede lenzen in het L-gamma bij Canon (net zoals bij alle andere producenten).

                            Zo is de classificatie voor wat betreft de drie originele TS-E lenzen erg eigenaardig : de 24 mm TS-E is een L lens, maar optisch onvoldoende que resolutie met een waanzinnige chromatische abberaties standaard (vooral bij shiften). De 45 mm en 90 mm TS-E zijn geen L-lenzen, maar wel steengoed... Ze kosten alledrie evenveel terwijl de 45 en de 90 intrinsiek goedkoper zijn om te produceren...
                            Als je een 24 mm nodig hebt zijn die twee andere natuurlijk geen alternatief...
                            Staar je dus niet blind op die rode ring rond de lens maar zoek uit welke lens je nodig hebt... Er zijn ook enkele uitstekende niet-L alternatieven voorhanden bij Canon (85 mm, 100 mm, 135 mm)
                            "I tried to shoot rulers, but my printer has some serious backfocus "

                            http://supermasj.zenfolio.com

                            Comment


                            • #29
                              Re: Canon L vs. non L

                              Oorspronkelijk geplaatst door Hans Swolfs Bekijk bericht
                              geen EF-s L lenzen in het gamma en denk ook niet dat dat ooit gaat veranderen...

                              typfout : CPM moest CPS zijn en dat is "Canon Professional Service" : http://nl.canon.be/cpsbe/

                              Verschil L vs non-L is alles wel gezegd denk ik
                              Snellere AF, stevig gebouwd, hogere IQ, lichsterk, ...
                              De Canon EF-S 17-55 mm F/2.8 IS USM moet niet veel onderdoen voor een L objectief, alleen niet spatwaterdicht.

                              Grtz, RF
                              Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                              Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                              Comment


                              • #30
                                Re: Canon L vs. non L

                                Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
                                De Canon EF-S 17-55 mm F/2.8 IS USM moet niet veel onderdoen voor een L objectief, alleen niet spatwaterdicht.
                                heb ook nergens gezegd dat non-L lenzen per definitie slecht zijn he
                                With Canon, I can (or at least try)
                                Photastic.be ~ Passion for the picture
                                Nieuwe site

                                Comment

                                Working...
                                X