Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

beginnersvraag crop-factor

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #46
    Re: beginnersvraag crop-factor

    Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
    hoeveel gulden is 35mm op FX?
    700 Belgische franken

    Comment


    • #47
      Re: beginnersvraag crop-factor

      Oorspronkelijk geplaatst door Sus Bekijk bericht
      Ik bekijk het zo.
      Als je gewoon naar een voorwerp kijkt op bv 20m afstand en je kijkt door een FX toestel met een 50mm op dan zal je zien dat de afstand het zelfde blijft.(als uw zoeker niet vergroot of verkleind KNIP
      Bij een DX bereik je dat al ongeveer met een 300mm omdat die zich gedraagd als een 450mm (9X dus)
      Indien u verkleind en gedraagd schijfd moed u ook kijkd en blijfd schrijven...

      Comment


      • #48
        Re: beginnersvraag crop-factor

        Oorspronkelijk geplaatst door FotoGenie Bekijk bericht
        Als ik nou een AF-S DX Nikkor 35mm f/1.8G koop, wat is dan mijn zoom-bereik, zie ik dan bijvoorbeeld een voorwerp even groot als dat ik met mijn blote oog zie (dus 50 mm)??

        Wie kan mij in Jip & Janneke taal vertellen, waarom de grootte van een voorwerp op 35 mm niet gelijk is aan dat ik met mijn blote oog zie (50 mm)? Heeft de crop-factor nix te maken met de zoom-bereik?
        Het idee van die 50 milimeter op film en de 35mm op crop is het volgende:

        De ideale kijkafstand van een foto is die van de diagonaal. Stel je hebt een 15cmx10cm foto. Die bekijk je best van een afstand van 18 cm (de diagonaal van de foto). op die afstand zal je de perspectiefwerking als normaal beschouwen als een standaardlens (eigenlijk net iets minder dan 50 mm) werd gebruikt.

        Zie: http://blog.dpreview.com/editorial/2...dard-lens.html

        In de praktijk ziet je oog een veel breder beeld, maar het is net die uitsnede van de afstand van de foto die de standaardlens bepaalt. Ik vind het eigenlijk niet zo nuttige info en vind 35mm op fullframe een veel nuttigere lengte om als allround te gebruiken, maar da's voor een groot deel een persoonlijke keuze.

        Comment


        • #49
          Re: beginnersvraag crop-factor

          Oorspronkelijk geplaatst door Telekees Bekijk bericht
          Indien u verkleind en gedraagd schijfd moed u ook kijkd en blijfd schrijven...
          het is al lang geleden dat ik naar school geweest ben hoor, ik vergeet dat allemaal.
          D700 met MB-D10, Nikon 85mm 1.8 G, Nikon 70-300 VR

          Comment


          • #50
            Re: beginnersvraag crop-factor

            Oorspronkelijk geplaatst door Teun_2 Bekijk bericht
            Het idee van die 50 milimeter op film en de 35mm op crop is het volgende:

            De ideale kijkafstand van een foto is die van de diagonaal. Stel je hebt een 15cmx10cm foto. Die bekijk je best van een afstand van 18 cm (de diagonaal van de foto). op die afstand zal je de perspectiefwerking als normaal beschouwen als een standaardlens (eigenlijk net iets minder dan 50 mm) werd gebruikt.

            Zie: http://blog.dpreview.com/editorial/2...dard-lens.html

            In de praktijk ziet je oog een veel breder beeld, maar het is net die uitsnede van de afstand van de foto die de standaardlens bepaalt. Ik vind het eigenlijk niet zo nuttige info en vind 35mm op fullframe een veel nuttigere lengte om als allround te gebruiken, maar da's voor een groot deel een persoonlijke keuze.
            als we nu nog de kijkafstand gaan betrekken in de beeldhoek van een lens, gaan we er helemaal niet komen. Toch zeker niet als we vasthouden aan het onjuiste gegeven dat perspectief afhankelijk is van het brandpunt.

            Perspectief is de diepte die in een beeld zit. Die hebben we doordat evenwijdige lijnen in het oneindige samen lijken te komen. Het standpunt bepaald van waaruit we die lijnen zien en waar hun verdwijnpunt ligt. Geen enkele lens beïnvloedt dat.

            Perspectiefcorrectie is soms nodig, omdat in onze hersenen verticale lijnen in nagenoeg alle omstandigheden verticaal gehouden worden. Camera's zijn niet slim genoeg daarvoor, waardoor evenwijdige verticale lijnen ook in een verdwijnpunt samen komen. Dat kunnen we dan corrigeren, of net niet omdat dat soms wel een imposante indruk maakt.
            The Knight That Says Ni...kon

            Comment


            • #51
              Re: beginnersvraag crop-factor

              Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
              als we nu nog de kijkafstand gaan betrekken in de beeldhoek van een lens, gaan we er helemaal niet komen. Toch zeker niet als we vasthouden aan het onjuiste gegeven dat perspectief afhankelijk is van het brandpunt.

              Perspectief is de diepte die in een beeld zit. Die hebben we doordat evenwijdige lijnen in het oneindige samen lijken te komen. Het standpunt bepaald van waaruit we die lijnen zien en waar hun verdwijnpunt ligt. Geen enkele lens beïnvloedt dat.

              Perspectiefcorrectie is soms nodig, omdat in onze hersenen verticale lijnen in nagenoeg alle omstandigheden verticaal gehouden worden. Camera's zijn niet slim genoeg daarvoor, waardoor evenwijdige verticale lijnen ook in een verdwijnpunt samen komen. Dat kunnen we dan corrigeren, of net niet omdat dat soms wel een imposante indruk maakt.
              De lens heeft wel invloed op de afstand en dus op het perspectief. Met een telelens ga je verderaf staan dan bij een groothoekslens om eenzelfde ondererp te fotograferen.

              Een grotehoekslens heeft wel een invloed op de beeldhoek, die groter wordt en dus, op gelijke afstand zal je afdrukformaat dus groter moeten worden om een gelijke perspectiefwerking te ervaren. En nee, dat is niet hetzelfde als zeggen dat het perspectief verandert met een andere lens.

              Comment


              • #52
                Re: beginnersvraag crop-factor

                Ik denk dat we hier vergeten dat er bij een FF of een Crop camera een verschil in grootte is van het zoekerbeeld.

                Als dat verschil terug een factor 1.5 is, dan zijn we natuurlijk terug bij 50mm = natuurlijk zicht met blote oog.

                Ben ik juist hier, of vergis ik me schromelijk.
                Heb zelf geen FF, maar iemand met beide moet toch kunnen zien dat de zoeker op een FF een groter beeld geeft.

                Comment


                • #53
                  Re: beginnersvraag crop-factor

                  Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                  Ik denk dat we hier vergeten dat er bij een FF of een Crop camera een verschil in grootte is van het zoekerbeeld.

                  Als dat verschil terug een factor 1.5 is, dan zijn we natuurlijk terug bij 50mm = natuurlijk zicht met blote oog.

                  Ben ik juist hier, of vergis ik me schromelijk.
                  Heb zelf geen FF, maar iemand met beide moet toch kunnen zien dat de zoeker op een FF een groter beeld geeft.
                  Het gaat niet om het zoekerbeeld, maar om de uiteindelijke afdruk, anders zou een standaardlens verschillen van camera tot camera, aangezien niet alle cameras gelijke zoekers hebben.

                  Comment


                  • #54
                    Re: beginnersvraag crop-factor

                    Oorspronkelijk geplaatst door Teun_2 Bekijk bericht
                    De lens heeft wel invloed op de afstand en dus op het perspectief. Met een telelens ga je verderaf staan dan bij een groothoekslens om eenzelfde ondererp te fotograferen.

                    Een grotehoekslens heeft wel een invloed op de beeldhoek, die groter wordt en dus, op gelijke afstand zal je afdrukformaat dus groter moeten worden om een gelijke perspectiefwerking te ervaren. En nee, dat is niet hetzelfde als zeggen dat het perspectief verandert met een andere lens.
                    dus nu heeft ineens ook het afdrukformaat invloed op de perspectiefwerking. Ik heb al eens dezelfde foto op verschillende formaten laten drukken en die bleken identiek, maar dan de ene groter dan de andere, zonder verschillende perspectieven.

                    kan je me eens haarfijn uitleggen hoe dat werkt, want als (ALS) dat zo is, dan wil ik dat wel weten.
                    The Knight That Says Ni...kon

                    Comment


                    • #55
                      Re: beginnersvraag crop-factor

                      Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
                      dus nu heeft ineens ook het afdrukformaat invloed op de perspectiefwerking. Ik heb al eens dezelfde foto op verschillende formaten laten drukken en die bleken identiek, maar dan de ene groter dan de andere, zonder verschillende perspectieven.

                      kan je me eens haarfijn uitleggen hoe dat werkt, want als (ALS) dat zo is, dan wil ik dat wel weten.
                      In tekst is dat moeilijk uitlegbaar, maar ik doe een poging. De kijkafstand verandert bij verschillende formaten. Stel dat je een extreme telefoto erg klein laat afdrukken kan je die zo voor je oog houden, dat die perfect op de achtergrond aansluit en zodoende een 'natuurlijk' perspectief geeft. Stel je neemt een foto van iemand met een portretlens en je laat de persoon op de zelfde plaats staan. Als je vervolgens de foto op zo een formaat afdrukt, dat je hem voor je kan houden, zodat het lijkt dat de foto 'opgaat' in de achtergrond heb je een natuurlijk perspectief. Dus: voor je oog sluit de nek van de persoon in het echt aan op het hoofd op de foto, evenals de muren op de achtergrond etc. Als je met een standaardlens hebt gefotografeerd, zal de afstand waarop je de foto van je oog moet houden nu gelijk zijn aan de diameter van de foto.

                      Conclusie: of een een foto al dan niet een natuurlijk perspectief heeft, is afhankelijk van de kijkafstand, de afstand tot het ondererp, de afdrukgrootte en de gebruikte lenslengte.

                      Of, wanneer de afdrukgrootte recht evenredig schaalt met de lenslengt en de kijkafstand dezelfde blijft (en enkel dan(!)) is de enige factor die het perspectief nog bepaalt de afstand tot het onderwerp. Volg je nog? Dan heb je een goed ruimtelijk inzicht!

                      Ik heb het pas gesnapt toen ik een 3D engine heb geprogrammeerd, dan word je gedwongen verschillende dingen uit te testen en wiskundig te analyseren. Voor échte fotografie maakt het in de praktijk bitter weinig uit. Je kan in de praktijk gewoon onthouden dat een telelens je een ander perspectief geeft dan een grotehoekslens, omdat je dichter bij danwel verder van je onderwerp staat.
                      Last edited by Teun_2; 12 augustus 2010, 18:34.

                      Comment


                      • #56
                        Re: beginnersvraag crop-factor

                        Oorspronkelijk geplaatst door Teun_2 Bekijk bericht
                        In tekst is dat moeilijk uitlegbaar, maar ik doe een poging. De kijkafstand verandert bij verschillende formaten. Stel dat je een extreme telefoto erg klein laat afdrukken kan je die zo voor je oog houden, dat die perfect op de achtergrond aansluit en zodoende een 'natuurlijk' perspectief geeft. Stel je neemt een foto van iemand met een portretlens en je laat de persoon op de zelfde plaats staan. Als je vervolgens de foto op zo een formaat afdrukt, dat je hem voor je kan houden, zodat het lijkt dat de foto 'opgaat' in de achtergrond heb je een natuurlijk perspectief. Dus: voor je oog sluit de nek van de persoon in het echt aan op het hoofd op de foto, evenals de muren op de achtergrond etc. Als je met een standaardlens hebt gefotografeerd, zal de afstand waarop je de foto van je oog moet houden nu gelijk zijn aan de diameter van de foto.
                        dus jij brengt het formaat dat een onderwerp op een foto heeft in verhouding tot het werkelijke formaat in verband met perspectief.

                        Een natuurlijk perspectief is een perspectief waarin het diepteverloop wordt weergegeven zoals dat in de natuur is: evenwijdige lijnen komen samen in het oneindige. Er zijn andere perspectieven zoals het cavaliersperspectief, die onderscheiden zich voornamelijk van het natuurlijke omdat daarbij niet altijd de evenwijdigen samenkomen.

                        Als je een foto neemt van een laan met bomen of een aantal gebouwen of zo, dan ga je met alle lenzen zien dat er eenzelfde verdwijnpunt is en dat de lijnen daar op een zelfde manier naartoe gaan. Wat er wel gebeurd is dat met groothoeken de afstanden tussen objecten groter lijken te worden en met een tele kleiner.

                        Verschillende brandpunten snijden een groter of kleiner deel uit de wereld die wij zonder lens (zonder andere dan de lens in ons oog). Veel meer dan dat doen die dingen ook niet.
                        The Knight That Says Ni...kon

                        Comment


                        • #57
                          Re: beginnersvraag crop-factor

                          Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
                          dus jij brengt het formaat dat een onderwerp op een foto heeft in verhouding tot het werkelijke formaat in verband met perspectief.
                          Nee, niet rechtstreeks.

                          Een natuurlijk perspectief is een perspectief waarin het diepteverloop wordt weergegeven zoals dat in de natuur is: evenwijdige lijnen komen samen in het oneindige. Er zijn andere perspectieven zoals het cavaliersperspectief, die onderscheiden zich voornamelijk van het natuurlijke omdat daarbij niet altijd de evenwijdigen samenkomen.
                          Misschien kan ik beter van perspectiefswerking spreken. De maten waarin de onderstaande afstanden tussen bomen verdeeld worden.

                          Als je een foto neemt van een laan met bomen of een aantal gebouwen of zo, dan ga je met alle lenzen zien dat er eenzelfde verdwijnpunt is en dat de lijnen daar op een zelfde manier naartoe gaan. Wat er wel gebeurd is dat met groothoeken de afstanden tussen objecten groter lijken te worden en met een tele kleiner.
                          Dat is wat ik bedoel. perspectief is wellicht niet de juiste term, maar het is vaak gebruikt in deze context.
                          Verschillende brandpunten snijden een groter of kleiner deel uit de wereld die wij zonder lens (zonder andere dan de lens in ons oog). Veel meer dan dat doen die dingen ook niet.
                          De simpele uitleg en op zich klopt die, maar je houdt er geen rekening mee dat die uitsnede op zich ook een 'onderwerp' wordt, gezien door onze ogen.

                          Comment


                          • #58
                            Re: beginnersvraag crop-factor

                            Oorspronkelijk geplaatst door Teun_2 Bekijk bericht



                            1 Dat is wat ik bedoel. perspectief is wellicht niet de juiste term, maar het is vaak gebruikt in deze context.


                            2 De simpele uitleg en op zich klopt die, maar je houdt er geen rekening mee dat die uitsnede op zich ook een 'onderwerp' wordt, gezien door onze ogen.
                            1 dat is dan verkeerd gebuik van de term.

                            2 ik hou daar geen rekening mee omdat dat niet nodig is. Die uitsnede mag worden wat ze wil, maar invloed op het perspectief zal dat nooit krijgen.
                            The Knight That Says Ni...kon

                            Comment


                            • #59
                              Re: beginnersvraag crop-factor

                              Ik bekijk alles vanuit mijn 'perspectief', ongeacht de brandpuntsafstand.

                              Comment


                              • #60
                                Re: beginnersvraag crop-factor

                                Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
                                2 ik hou daar geen rekening mee omdat dat niet nodig is. Die uitsnede mag worden wat ze wil, maar invloed op het perspectief zal dat nooit krijgen.
                                Door geen rekening te houden met de optimale kijkafstand krijgen we de indruk dat op uitgesproken groothoekfoto's en telefoto's het perspectief onnatuurlijk of zelfs vervormd is, terwijl dat niet het geval is. Een goed groothoek- of teleobjectief vervormt niet en projecteert gewoon (verkleind of vergroot) wat ons oog vanuit hetzelfde standpunt zou zien. Door de foto's daarna onder dezelfde hoek te bekijken zal je nooit de indruk krijgen dat er iets niet klopt met het perspectief.
                                Nikon Coolpix 995 - Fuji Finepix F10 & F30 - Panasonic DMC FZ5 - Pentax K100D super, K20, K200, K-m, K-x & K-5.

                                Comment

                                Working...
                                X