Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

beginnersvraag crop-factor

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: beginnersvraag crop-factor

Oorspronkelijk geplaatst door FotoGenie Bekijk bericht
    Ik heb een kit-lens nikon 18-105 opmn D90. Als ik de lens po 50 mm zet, dan komt dat overeen met de beeldhoek van mijn ogen. Ik vraag me af hoe dat kan? Er is toch sprake van een crop-factor?? 35 mm moet ik toch zien als 50mm? Maar 35 mm is totaal niet gelijk aan de beeldhoek van mijn ogen? Waar maak ik een denk-fout??
    Je maakt geen denkfout. Dat van die beeldhoek van de ogen klopt trouwens niet. Je kan er beter geen rekening mee houden.
    In de fotografie wordt een brandpuntsafstand die gelijk is aan de diagonaal van de film of sensor "normaal" (minder=groothoek en meer=tele) genoemd. Dat komt overeen met een beeldhoek van 53°, wat veel groter is dan de beeldhoek van het oog. Een print wordt meestal met twee ogen bekeken (en niet zomaar bekeken, doch onbewust "bijgescand") en bovendien gewoonlijk vanop een grotere afstand dan het perspectivisch centrum. Dan komt een foto, gemaakt met een kleinbeeldcamera door een (plusminus) 50 mm lens, ongeveer overeen met de visuele indruk die we ter plaatse hadden.
    Nikon Coolpix 995 - Fuji Finepix F10 & F30 - Panasonic DMC FZ5 - Pentax K100D super, K20, K200, K-m, K-x & K-5.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
      Er gebruiken nu heel wat fotografen cropsensors. Veel van hen heeft nooit met full frame (digitaal of film gewerkt) en toch blijft iedereen brandpunten omrekenen naar een formaat dat ze niet gebruiken (misschien nooit gebruikt hebben of nooit zullen gebruiken) om zich een beeld te vormen van de beeldhoek van die lens.

.
      Ik vind dat heel verstandig van die mensen.
      Zo kunnen die mensen namelijk lens/cameracombinaties vergelijken qua te bereiken beelduitsnede....
      Zonder brandpunt kan dat natuurlijk ook (beeldhoek), maar dat zegt veel mensen toch wat minder.
      Ik ben zelf al heel lang met foto's bezig.
      Toch zegt mij 400mm veel meer dat een beeldhoek van 4 graden.....

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Telekees Bekijk bericht
        Ik ben zelf al heel lang met foto's bezig.
        dan wel.

mij zegt dat ook veel, maar wat als je nu met fotografie begint en dan ben je twee keer met nietszeggende mm's bezig.

Wat mij in het begin (35mm film) veel zei was dit systeem.

Als 35mm => 50mm = standaard dan is een verdubbeling van het brandpunt een verdubbeling van de grootte van het onderwerp op het beeldvlak. Omgekeerd, richting groothoek hetzelfde. Zo op school geleerd bij grafische beeldvorming.

400=8x50 =>ongeveer 'vergroting' van 8 keer op FF
        400=11.5 x 35 =>ongeveer 'vergroting' van 11.5 keer op DX

en komt nog overeen met 8x1.5(cropfactor Nikon)=12
        er zitten afrondingsfouten in maar het principe klopt voldoende om je iets voor te stellen bij brandpunten.

systeem blijft ook bruikbaar voor sluitertijd op DX:
        standaardlens => 1/60
        135mm => 4x standaardlens =>4x1/60 =1/250
        135mm x1.5 = net geen 200mm =>1/250
        The Knight That Says Ni...kon

Comment

systeem blijft ook bruikbaar voor sluitertijd op DX:
          standaardlens => 1/60
          135mm => 4x standaardlens =>4x1/60 =1/250
          135mm x1.5 = net geen 200mm =>1/250
          Daar gaat het dan weer over een aloud vuistregeltje waar je naar hartelust kan en mag afwijken, al dat gereken heeft absoluut geen praktisch nut.

Comment

Daar gaat het dan weer over een aloud vuistregeltje waar je naar hartelust kan en mag afwijken, al dat gereken heeft absoluut geen praktisch nut.
            oud kan het niet zijn, DX bestaat nog niet zo lang

Comment

Als je vroeger in het annaloge tijdperk met lenzen werkte van 200mm was dat 200mm , maar als je ze nu gebruikt op een DX camera is het wel nuttig om te weten dat je nu met een 300mm werkt , maar dat weet je automatisch , verder heeft dat geen belang , je ziet wat er op je beeld komt

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door FotoGenie Bekijk bericht
                Ik heb een kit-lens nikon 18-105 opmn D90. Als ik de lens po 50 mm zet, dan komt dat overeen met de beeldhoek van mijn ogen. Ik vraag me af hoe dat kan? Er is toch sprake van een crop-factor?? 35 mm moet ik toch zien als 50mm? Maar 35 mm is totaal niet gelijk aan de beeldhoek van mijn ogen? Waar maak ik een denk-fout??
                Je hebt een nauwe blik op deze samenleving
                Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Als we allemaal over graden gaan spreken is dat net zoiets als bij de €, binnen de korste tijd weet je niet beter.
                  Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Het is beter bij mm te blijven

Comment

oud kan het niet zijn, DX bestaat nog niet zo lang
                      Het vuistregeltje wel hoor......was er al voordat jij op deze wereld was.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                        Als we allemaal over graden gaan spreken is dat net zoiets als bij de €, binnen de korste tijd weet je niet beter.
                        Ik reken graag nog om in guldens....

Comment

Het vuistregeltje wel hoor......was er al voordat jij op deze wereld was.
                          de 1/brandpunt regel die natuurlijk wel. oud als de straat.

Comment

Ik reken graag nog om in guldens....
                            hoeveel gulden is 35mm op FX?

Comment

en dan was het stil

Comment

Ik bekijk het zo.
                                Als je gewoon naar een voorwerp kijkt op bv 20m afstand en je kijkt door een FX toestel met een 50mm op dan zal je zien dat de afstand het zelfde blijft.(als uw zoeker niet vergroot of verkleind natuurlijk)
                                Als je nu die zelfde 50mm op een crop (bv 1,5 Nikon) toestel zet zal je zien dat het voorwerp dichterbij staat omdat de 50mm zich als een 75mm gaat gedragen.
                                De beeldhoek van onze ogen en van de lens laat ik buiten beschouwing.
                                Als je nu bv een 500mm op FX gebruikt zal die 10X de afstand inkorten tegenover wat wij normaal zien.
                                Bij een DX bereik je dat al ongeveer met een 300mm omdat die zich gedraagd als een 450mm (9X dus)
                                Last edited by Sus; 12 augustus 2010, 14:55.
                                D700 met MB-D10, Nikon 85mm 1.8 G, Nikon 70-300 VR

Comment

Working...
                                X