Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon 70-200 "L" Serie - Lens Flare Probleem

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Canon 70-200 "L" Serie - Lens Flare Probleem

In de meeste foto's die ik vanmorgen tegen de zon in genomen heb (de meeste met een 17-55mm f/2,8; maar ook met een 85mm f/1,8), merk ik -nu bij het opladen van mijn foto's- flare: meer als de zon naar de zijkant staat (schuine lichtinval), schijnbaar iets minder met de zon recht vooruit. Ik werk altijd met zonnekap, maar ben wel vergeten mijn UV-filter te verwijderen (), en ga zeker dezelfde reeks overdoen (als het licht nog eens goed zit) zonder filter.

EDIT: gelukkig weinig flare op de foto die ik HIER gepost heb, zoals je ziet met de zon recht vooruit.
    Last edited by LesC; 31 december 2008, 16:20. Reden: Link naar foto zonder flare
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7.1) - iPhone XR (iOS 18.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Onderussen het hele topic eens doorgenomen, MacObsession, de meeste BD-leden hier doen echt hun best om je te helpen maar blijkbaar praten ze tegen dovemans oren, ook getuigen je replies van weinig respect, toevallig ben ik een moderator die hoffelijkheid en beleefdheid hoog in het vaandel draag ( en een pietje precies wat schrijffouten betreft, vooal voor mezelf, maar dat heeft inderdaad geen belang hier ) Misschien kan je jouw reacties toch iets temperen? Alvast bedankt voor de medewerking.
      There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
      A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
      Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

Comment

<offtopic> Staat er hier geen filtermode??? zou makkelijker zijn om topics te lezen... pff 4 pagina's... verspild...</offtopic>

-> Flaregroote wordt groter naargelang het aantal millimeters.
        Praktisch bekeken, de meeste glazen delen zijn kwasie vlak bij een 70-200 lens en zo creëer je makkelijk grote interne flares. Als je een breedhoek lens neemt (17mm of zo ) dan zijn de interne glazen boller en heb je intern kleinere reflecties (flares)

Groeten...
        -=- Light is the key...

Comment

Re: Canon 70-200 &quot;L&quot; Serie - Lens Flare Probleem

Aha, dat is (voor mij) een van de interessantste antwoorden en het klinkt logisch, goed dat je het niet hebt gefilterd en toch geantwoord
          Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

Comment

Fotografeer met de zon op je beeld, dan MOET je wel flares hebben... Als de ZON niet op het beeld van je foto zelf staat, zal je geen flares hebben... Maar moet de zon persé in je beeld ja, dan neem je de flares erbij, bij éénder welke lens...

Hier ook, de zon in beeld, dan heb je flares (100-400 lens)

www.rally-image.be - rallysport in en rond België

Comment

Dit soort problemen zijn te voorkomen door altijd een zonnekap te gebruiken en GEEN uv filter (behalve de dure B&W's MRC)
              Bruidsfotografie www.totaalfotografie.nl

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Aestiva Bekijk bericht
                Dit soort problemen zijn te voorkomen door altijd een zonnekap te gebruiken en GEEN uv filter (behalve de dure B&W's MRC)
                Bij een 5D(II) ok...

vb. Dit kan je niet voorkomen bij een 70-200L icm 1.6crop dslr. Je blijft met een groot risico zitten. De grootte vd zonnekap is voor deze sensorgroottes niet juist!
                -=- Light is the key...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Aestiva Bekijk bericht
                  Hallo,

Tja wat moet ik nu nog antwoorden, ik mag niks meer zeggen, volgens 90% ligt het aan de UV filter, dat ga ik dan testen, zegt nu iemand dat je de dure B&W filter koopt het probleem ook is opgelost?? Deze filter had ik in een post gezegd, waar ze antwoorde dat het geen effect zou hebben. Nu blijkt ook de zonnekap niet juist te zijn??

dan verschieten jullie ervan dat ne mens niet meer kan volgen :-)

groeten

kweet niet wat er brutaal kan klikken in deze post, blijkbaar lezen jullie anders dan ik schrijf, want ben nooit kwaad geweest, of mensen uitgemaakt. Het uitroepteken heb ik al uitgelegd in een vorige post, de laatste post bevatte dat teken ook niet meer, en toch blijven jullie zeggen dat ik doof ben?? kan toch niet meer zeggen dat ik het zal proberen he.
                  http://www.flickr.com/photos/MacObsession
                  http://www.macobsession.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door MacObsession Bekijk bericht
                    Hallo,

Tja wat moet ik nu nog antwoorden, ik mag niks meer zeggen, volgens 90% ligt het aan de UV filter, dat ga ik dan testen, zegt nu iemand dat je de dure B&W filter koopt het probleem ook is opgelost?? Deze filter had ik in een post gezegd, waar ze antwoorde dat het geen effect zou hebben. Nu blijkt ook de zonnekap niet juist te zijn??

dan verschieten jullie ervan dat ne mens niet meer kan volgen :-)

groeten

kweet niet wat er brutaal kan klikken in deze post, blijkbaar lezen jullie anders dan ik schrijf, want ben nooit kwaad geweest, of mensen uitgemaakt. Het uitroepteken heb ik al uitgelegd in een vorige post, de laatste post bevatte dat teken ook niet meer, en toch blijven jullie zeggen dat ik doof ben?? kan toch niet meer zeggen dat ik het zal proberen he.
                    Ik zal het eens netjes samenvatten:

Tegen flare, zoals je laat zien in de eerste foto, helpt geen enkele UV filter, zelfs niet de duurste. Het is wel zo, dat je met een echt goede minder flare zult hebben dan met een slechte. Maar een UV filter geeft MEER kans op flare dan geen. Dus liever geen UV filter in dit soort fotografie.
                    Zonnekappen, altijd gebruiken, maar eens de zon rechtstreeks in je lens zit (je kan ze op dat ogenblik echt zien in je zoeker), zal er geen effekt meer zijn. Een zonnekap heeft eigenlijk de bedoeling om licht dat op je voorste lenselement zou kunnen vallen, en voor kontrasvermindering zal zorgen, weg te houden.
                    De lengte van de zonnekap is nog een ander aspect, ideaal is een zonnekap als ie op een prime lens staat, (=vaste lens)en dan nog op een fullframe camera staat, daar is ie voor gemaakt, tenzij je een EF-S lens zou kopen, maar Canon heeft nog geen tele's in ES-S versie.
                    Een zonnekap op een zoomlens zal altijd op de breedste hoek gemaakt zijn, anders krijg je vignettering, en daarom minder effektief zijn op de uiterste zoomstand.

Nog een punt dat hier niet aan de orde gekomen is, overstraling van de sensor, als je teveel licht op de sensor krijgt, gaat deze heel slecht presteren, en heel onscherp / flou aftekenen.
                    Tot slot wil ik nog zeggen, dat AL deze zaken basics zijn, en bij elk merk hetzelfde.

Comment

• Re: Canon 70-200 &quot;L&quot; Serie - Lens Flare Probleem

Leesvoer over "Filter Flare"

Flare Control A shopping trip today led me to a non-coated 49mm Tiffen UV Haze-1 filter. It was not very expensive and it was the only 49mm one they

Mijn foto's
                      Canon 500D |8mm fish | 10-22mm | 17-55/2.8 | 35/1.4 | 70-300 DO |Speedlite

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door starengine Bekijk bericht
                        Hoi,
                        Ik heb deze discussie even gevolgd en kom tot de conclusie dat TS zich beter eerst kan verdiepen in de basisbegrippen van de fotografie alvorens zijn materiaal, waar waarschijnlijk niks mis mee is , af te breken.

Bij wijze van voorbeeld post ik een link naar een foto genomen met een Canon 350D met kitlens 18-55mm.
                        Deze foto is ook frontaal tegen de zon in genomen en volgens mij heb je hier miniem last van flare of eender wat.
                        Op deze lens zat een gewone UV filter en de zonnekap.

mvg
                        De flare is er hier wel degelijk, maar zit volledig rond de zon. Omdat je lichtend onderwerp horizontaal in het midden van je foto staat, zal de flare ook niet op de zijkanten verschijnen. Had je de zon uit het centrum gehaald, zou je hier ook flare hebben gehad... Volgens mijn bescheiden mening..
                        5DMarkII+ Canon 24-105 F4 IS USM L+Canon 70-200 USM F2.8L + 50mm 1.8 + Speedlite 550EX + ..
                        Fuji Finepix F30

Comment

Volledig off-topic :

hahaha, sorry heren maar hier moet ik toch eens goed mee lachen. Ik lees al lang mee op BD. Maar dit slaat toch echt weer alles. Veel leden met een doorgedreven mening, die soms een beetje naar het hoofd stijgt. Redelijk wat klassiek geschoolde mensen (denk ik) die graag de regeltjes van de fotografie benadrukken. En veel mensen die alles altijd beter weten. Ik vraag me af of het in het echte leven ook zo is bij die personen.

Nieuwelingen worden niet echt geapprecieerd op BD en maar al te vaak is er wrevel en fustratie. Jammer, zeer jammer want het uiterlijk van BD is best goed! Het idee is knap, maar als je hier wat rondhangt weet je wel beter. Ik post hier dan ook bijna nooit meer, want vaak komt er géén commentaar of echt 'loos' commentaar.

Qua leiding kan ik alleen zeggen : een beetje moderator had dit topic op slot gedaan wanneer het 'schelden' begonnen is en samen met de topicstarten via PM de discussie proberen uit te klaren. Daarna kan de topicstarter een nieuw topic openen, of het oude kan weer open. Maar om gewoon mee te gaan schieten met de rest vind ik echt goed fout.

Uiteraard is dit mijn persoonlijke mening, maar na al die jaren wou ik deze toch even neerzetten...

Ps : als dit hier niet kan, mod het dan maar weg. En by the way : no flame intended!
                          Much to learn I still have!

Comment

Ik sluit me graag aan bij de voorganger.
                            Ik vond de 'discussie' bijna stuitend.
                            Canon Eos 1d MkII |5d|40d| canon 17-40/4.0L USM - Canon 24-105/4.0L - Canon 70-200/4.0L - Canon 100/2.8 macro - Canon 300/4.0L - 580EX

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door henzepietje Bekijk bericht
                              Ik sluit me graag aan bij de voorganger.
                              Ik vond de 'discussie' bijna stuitend.
                              waarom worden dan niet alle nieuwelingen afgebroken? Zo goed als alle nieuwelingen worden hier met open armen ontvangen. Enkel die 1% die iets teveel pretentie en veel te weinig respect tonen worden inderdaad wel afgekraakt, iets waarmee ik 100% akkoord ben. En natuurlijk die nieuwelingen vallen op, de normale niet

of je nu op een forum zit of in een gewoon gesprek, respect is iets dat je altijd moet tonen, zeker als je een vraag stelt. Wie wind zaait zal storm oogsten...
                              Last edited by Matthias; 2 januari 2009, 17:05.
                              5DmkIII en wat glas

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Blasphemy Bekijk bericht
                                Volledig off-topic :

hahaha, sorry heren maar hier moet ik toch eens goed mee lachen. Ik lees al lang mee op BD. Maar dit slaat toch echt weer alles. Veel leden met een doorgedreven mening, die soms een beetje naar het hoofd stijgt. Redelijk wat klassiek geschoolde mensen (denk ik) die graag de regeltjes van de fotografie benadrukken. En veel mensen die alles altijd beter weten. Ik vraag me af of het in het echte leven ook zo is bij die personen.

Nieuwelingen worden niet echt geapprecieerd op BD en maar al te vaak is er wrevel en fustratie. Jammer, zeer jammer want het uiterlijk van BD is best goed! Het idee is knap, maar als je hier wat rondhangt weet je wel beter. Ik post hier dan ook bijna nooit meer, want vaak komt er géén commentaar of echt 'loos' commentaar.

Qua leiding kan ik alleen zeggen : een beetje moderator had dit topic op slot gedaan wanneer het 'schelden' begonnen is en samen met de topicstarten via PM de discussie proberen uit te klaren. Daarna kan de topicstarter een nieuw topic openen, of het oude kan weer open. Maar om gewoon mee te gaan schieten met de rest vind ik echt goed fout.

Uiteraard is dit mijn persoonlijke mening, maar na al die jaren wou ik deze toch even neerzetten...

Ps : als dit hier niet kan, mod het dan maar weg. En by the way : no flame intended!
                                Ik snap wat je bedoeld, maar in dit geval gaat de vlieger niet op vrees ik. Lees nog maar eens opnieuw de start van de discussie. Er werden gepaste, normale reacties gegeven op de vraag van de topicstarter. Echter na enkele posts begon hij zelf te reageren met opmerkingen als ik heb daar de tijd niet op de instellingen na te zien, ik heb zin om de hele zwik buiten te gooien, etc. Dit soort reacties wijst op een nieuw lid dat weinig subtiel te werk gaat en zelfs de moeite niet wil doen om enkele raadgevingen rustig uit te testen en na te gaan of ze een antwoord bieden op zijn vragen. In plaats daarvan raakte hij steeds meer geexiteerd omdat men niet meeging in zijn visie dat het aan het materiaal lag. Gevolg, vele leden met behoorlijk wat ervaring nemen hier aanstoot aan en laten dat merken, zij het niet altijd op de meest subtiele manier.

Ik ga er van uit dat nieuwe leden even welkom zijn als oudgedienden, maar dat nieuwelingen na het verkrijgen van raad best zelf eens wat experimenteren, zich documenteren en enig respect aan de dag leggen ten opzichte van de andere leden.

Ik ga wel mee in je visie dat moderatoren hier ook een belangrijke rol in kunnen spelen, door dergelijk gedrag op te merken en passend te reageren. Op andere fora krijg je voor minder waarschuwingen en desnoods uitsluitingen. Grote fora dienen kort gehouden te worden en al bij al valt het hier nog mee.

Maar, volgens mij zal vanaf volgende week minder te merken zijn van dit soort situaties, eens de normale werk/schoolroutine opnieuw begint. Vergeet niet dat het internet behoorlijk anoniem is en bepaalde mensen zich graag onledig houden met minder constructief gedrag. Some call them trolls... tijd zal uitwijzen of dit ook hier het geval is/was.
                                Last edited by Omag; 3 januari 2009, 01:22.
                                Canon 400D/50D - EF-S 18-55 - EF 50 f1.8 - EF 70-300 IS USM - Sigma 24-70 f2.8 EX - Tamron 27-70 f2.8 VC - Canon 70-200 f2.8 L - Metz 58

Comment

Working...
                                X