Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon 70-200 "L" Serie - Lens Flare Probleem

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Canon 70-200 "L" Serie - Lens Flare Probleem

    Ok, ook dat heb ik gebrobeerd, maar zonder resultaat!
    Hier een voorbeeld zonder water, ijs enz.



    groeten

    dus voor de slimmerikken hier, de zonnekap stond er dus op!!
    http://www.flickr.com/photos/MacObsession
    http://www.macobsession.be

    Comment


    • #17
      Re: Canon 70-200 "L" Serie - Lens Flare Probleem

      Probeer eerst eens zo'n foto te maken zonder UV-filter, dan zal je al heel wat minder last hebben van flare.
      Je kan flare nooit 100% voorkomen in tegenlicht, zelfs de allerbeste objectieven hebben en wel eens last van (maar dan meestal wel in mindere mate).
      Als ik de flare op deze foto bekijk, dan vermoed ik dat de grootste vlek afkomstig is van reflecties tussen het frontelement en het UV-filter. (De kleinere en wat minder zichtbare flarevlek bovenaan die zal je waarschijnlijk ook krijgen zonder UV-filter.)

      Maar in dit geval is er altijd wel kans op flare, omdat er duidelijk te zien is dat er zonlicht rechtstreeks op het frontelement valt, en bovendien zit je met de felle reflectie van de zon op het ijs.
      De zonnekap van een zoomlens is zo gemaakt dat die in de breedste stand net geen vignetting (donkere hoeken) geeft, maar net daardoor is die in de tele-stand veel minder effectief.
      Bij een prime is de zonnekap echt gemaakt om het frontelement zo goed mogelijk af te schermen, en daarbij moet er maar rekening gehouden worden met 1 brandpuntsafstand. Daardoor werkt de zonnekap van een prime meestal beter.

      Maar een zonnekap helpt nooit tegen fel licht dat rechtstreeks op het frontelement valt, want als je dat ook moet afschermen, dan krijg je een zwarte foto.

      Er zijn hier ook topics geweest over scherpte-problemen met een 70-200 f4 + UV-filter...

      Bij je nieuwe voorbeeldfoto zit de zon mee in beeld, en dan helpt er ook geen enkele zonnekap...

      En hier zal je waarschijnlijk ook minder flare krijgen zonder UV-filter.

      Probeer geen filter te vinden dat flare wegwerkt, want dat bestaat niet, met elk soort filter wordt het gewoon nog erger, ook met een polarisatiefilter.

      Het ligt niet aan Canon, want met alle merken en types camera's en objectieven heb je kans op flare in dit soort foto's.
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

      Comment


      • #18
        Re: Canon 70-200 "L" Serie - Lens Flare Probleem

        Oorspronkelijk geplaatst door MacObsession Bekijk bericht
        Ok, ook dat heb ik gebrobeerd, maar zonder resultaat!
        Hier een voorbeeld zonder water, ijs enz.



        groeten

        dus voor de slimmerikken hier, de zonnekap stond er dus op!!

        en maak nou die foto eens zonder filter er op en kijk eens wat je dan voor een foto krijgt. heb je dan weinig tot geen flare dan ligt het aan je filter, heb je dan nog veel flare kun je verder gaan zoeken.

        groeten Nico
        Flickr

        Comment


        • #19
          Re: Canon 70-200 "L" Serie - Lens Flare Probleem

          Oorspronkelijk geplaatst door MacObsession Bekijk bericht
          dus voor de slimmerikken hier, de zonnekap stond er dus op!!
          Een zonnekap is gemaakt om fel licht dat net niet mee in beeld komt af te schermen, als de zon mee in beeld komt, dan heeft de zonnekap geen nut...
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

          Comment


          • #20
            Re: Canon 70-200 "L" Serie - Lens Flare Probleem

            Oorspronkelijk geplaatst door MacObsession Bekijk bericht
            Met dank!!

            Momenteel heb ik goesting om alles door de venster te smijten!

            Ben echt diep ontgoocheld, kijk ook op mijn andere vraag ivm scherpte!
            Ben ik nu de enige die niks scherps vind in zijn foto's gemaakt met een canon??
            Gooi maar door het venster, ik vang wel op.
            Je vergelijkt altijd maar met die S2pro, maar, je hebt nu een 450D, een amateurtoestel.
            Zonder afbreuk te doen, maar is dit wel eerlijk? Hoe gebruik je de autofocus? Lichtmeting?
            Ten tweede, je vergelijkt 6mpixel met 12mpixel, op 100% wint die 6mpixel altijd. De oude Canon 1D was de scherpste Canon ooit( 4mpixels?)
            Bekijk de beelden eens op dezelde maat, dan zul je zien dat de 12mpixel beter beelden geeft dan je fuji.Als al de rest in orde is natuurlijk.
            En ja, zoals vele anderen, ik heb retescherpe foto's met Canon, maar je moet je wel wat voor doen natuurlijk, en je sluitertijd laten vastroesten op 1/125 hoort daar niet bij. En de nabewerking is even belangrijk voor de scherpte....

            Comment


            • #21
              Re: Canon 70-200 "L" Serie - Lens Flare Probleem

              Oorspronkelijk geplaatst door MacObsession Bekijk bericht

              dus voor de slimmerikken hier, de zonnekap stond er dus op!!
              Maar wat voor nut heeft een zonnekap, als je de zon rechtstreeks kan zien in je beeld ??????
              Is zoals een paraplu in de regen, helpt niet als je hem niet opendoet en eronder gaat staan ;-)
              Last edited by Rudy; 30 december 2008, 10:50.

              Comment


              • #22
                Re: Canon 70-200 "L" Serie - Lens Flare Probleem

                als je recht in de zon kijkt met een zonnebril ben je tock ook verblind?!?

                bij dergelijke foto's vraag je er gewoon om! zeker met nog es een uv-filter erop!
                beste is een andere hoek kiezen met de zon in de zij ofzo!
                zon in de rug => opletten voor uw schaduw
                nikon stuff

                Comment


                • #23
                  Re: Canon 70-200 "L" Serie - Lens Flare Probleem

                  Voor de duidelijkheid, een Fuij S2Pro heeft wel 12,1 miljoen pixels!!! (6x2 RAW)
                  Mijn foto's zijn even groot!

                  Mijn camera staat niet vastgeroest op 1/125, deze varieren nu tussen 1/20 - 1/800 !
                  Ik heb het F getal ook verschillende keren aangepast tussen F4 tot F13

                  sorry, maar vind er niet zoveel scherp aan. Op uitzonderling van een paar.

                  Dus volgens u licht het aan mijn amateur body?? Dan even graag verduidelijking!!

                  Het is de zelfde CMOS sensor, 12 miljoen pixels, wat is hier anders dan een Canon 5D!
                  De canon 50D maakt vagere foto's dan mijne! Hallo zeker!!

                  kan je terug vinden in reviews op andere gekende forums.
                  DP - review onder andere!

                  Dus dat je canon koopt moet je direct 5D of Mark II kopen voor resultaat te krijgen!
                  http://www.flickr.com/photos/MacObsession
                  http://www.macobsession.be

                  Comment


                  • #24
                    Re: Canon 70-200 "L" Serie - Lens Flare Probleem

                    Oorspronkelijk geplaatst door david_ve Bekijk bericht
                    als je recht in de zon kijkt met een zonnebril ben je tock ook verblind?!?

                    bij dergelijke foto's vraag je er gewoon om! zeker met nog es een uv-filter erop!
                    beste is een andere hoek kiezen met de zon in de zij ofzo!
                    zon in de rug => opletten voor uw schaduw
                    Ja das geestig een andere hoek kiezen! Langs de andere kant is geen ** te zien!!
                    Ik zat praktisch op de grond, de zon linksboven, hoe ik de camera ook draaide ik had altijd die leuke flare's! Heb inderdaad niet gebrobeerd zonder UV filter.
                    http://www.flickr.com/photos/MacObsession
                    http://www.macobsession.be

                    Comment


                    • #25
                      Re: Canon 70-200 "L" Serie - Lens Flare Probleem

                      Oorspronkelijk geplaatst door david_ve Bekijk bericht
                      als je recht in de zon kijkt met een zonnebril ben je tock ook verblind?!?

                      bij dergelijke foto's vraag je er gewoon om! zeker met nog es een uv-filter erop!
                      beste is een andere hoek kiezen met de zon in de zij ofzo!
                      zon in de rug => opletten voor uw schaduw
                      ik keek niet recht in de zon he!! de zon is linksboven, en ik zat onderaan met mijn lens 30cm van de grond soms! Hoogstwaarschijnlijk dus de UV filter!
                      http://www.flickr.com/photos/MacObsession
                      http://www.macobsession.be

                      Comment


                      • #26
                        Re: Canon 70-200 "L" Serie - Lens Flare Probleem

                        Hallo,

                        Dus deze filter bied geen uitkomst, de beste polarisatiefilter van BW 140 euro?

                        B&W Circulair Polarisatiefilter MRC 67 E

                        Een polarisatiefilter die qua effect en kwaliteit overeenkomt met het Top-Pol filter. Dit type is echter speciaal ontwikkeld voor autofocusspiegelreflexcamera's en videocamera's. Een mogelijke beïnvloeding van de camerasystemen is door het gebruik van deze filters uitgesloten. Verlengingsfactor 2,3 tot 2,8.

                        Deze filter beschikt over de speciale Multi Resistant Coating (MRC) welke een hoogontwikkelde beschermingslaag oplevert en bovendien de optische prestaties verhoogt met een maximale reflectievermindering. Deze coating is harder dan glas waardoor hij goed beschermd is tegen krassen en bovendien water- en vuilafstotend.

                        groeten
                        http://www.flickr.com/photos/MacObsession
                        http://www.macobsession.be

                        Comment


                        • #27
                          Re: Canon 70-200 "L" Serie - Lens Flare Probleem

                          Oorspronkelijk geplaatst door MacObsession Bekijk bericht
                          Hallo,

                          Dus deze filter bied geen uitkomst, de beste polarisatiefilter van BW 140 euro?

                          B&W Circulair Polarisatiefilter MRC 67 E
                          Zoals ik eerder al schreef, géén filter is altijd beter dan eender welk filter als je flare zoveel mogelijk wil vermijden.

                          Er is dus geen enkel soort filter dat flare vermindert, het wordt altijd slechter.

                          Je mag de allerduurste filters kopen, en dan zal je achteraf zien dat het probleem niet is opgelost. Een polarisatiefilter kan de foto wel verbeteren , maar dan gaat het over heel andere zaken dan flare.
                          Met zo'n filter krijg je ook zo'n twee stops minder licht in de camera, en dat is ook niet altijd even handig (je hebt dan al vrij snel een statief nodig).
                          http://barthuysmans.smugmug.com/
                          BD0338BE

                          Comment


                          • #28
                            Re: Canon 70-200 "L" Serie - Lens Flare Probleem

                            zoals al gezegd : een polarisatiefilter of welke filter dan ook helpt niet --> integendeel (ik heb hier ook weer wat bijgeleerd)

                            Wat betreft je statements over minstens een 5D te moeten hebben is ook klinkklare onzin.
                            Ik heb een EOS 400D die dus OUDER is dan jouw 450D en ik klaag niet over mijn foto's hoor.
                            Je mag mijn blog er altijd op nakijken
                            With Canon, I can (or at least try)
                            Photastic.be ~ Passion for the picture
                            Nieuwe site

                            Comment


                            • #29
                              Re: Canon 70-200 "L" Serie - Lens Flare Probleem

                              zeg niet dat het een slechte camera is! maar ging maar voort op zijn redenering, van amateur toestel!

                              percies iets van 50euro waar ik raad om vraag!

                              greets
                              http://www.flickr.com/photos/MacObsession
                              http://www.macobsession.be

                              Comment


                              • #30
                                Re: Canon 70-200 "L" Serie - Lens Flare Probleem

                                Oorspronkelijk geplaatst door MacObsession Bekijk bericht
                                Voor de duidelijkheid, een Fuij S2Pro heeft wel 12,1 miljoen pixels!!! (6x2 RAW)
                                Mijn foto's zijn even groot!

                                Mijn camera staat niet vastgeroest op 1/125, deze varieren nu tussen 1/20 - 1/800 !
                                Ik heb het F getal ook verschillende keren aangepast tussen F4 tot F13

                                sorry, maar vind er niet zoveel scherp aan. Op uitzonderling van een paar.

                                Dus volgens u licht het aan mijn amateur body?? Dan even graag verduidelijking!!

                                Het is de zelfde CMOS sensor, 12 miljoen pixels, wat is hier anders dan een Canon 5D!
                                De canon 50D maakt vagere foto's dan mijne! Hallo zeker!!

                                kan je terug vinden in reviews op andere gekende forums.
                                DP - review onder andere!

                                Dus dat je canon koopt moet je direct 5D of Mark II kopen voor resultaat te krijgen!
                                Komaan, leer eerst u toestel kennen, zelfs u oude S2, waar ude specificaties niet van kent.
                                -S2PRO heeft 6 mixels, al de rest is softwarematig. Helaas, maar het is zo. Maar wel een héél goede 6mpixel.
                                Citaat dpreview:
                                New 3rd Generation Super CCD sensor and advanced LSI algorithm
                                (6.17 million effective pixels)


                                -De cmos van 450d is niet in de verste verte te vergelijken met een 5D, 5D is fullframe, heeft VEEL grotere pixels dan een cropcamera.
                                450D is een amateurtoestel, AF en belichting zijn net wat minder dan een hogere reeks, wat niet wil zeggen dat je er geen perfekte foto's mee kan maken, maar in extreme omstandigheden kom je de limieten tegen...

                                Ik denk ik dat u beter terug een andere camera koopt, deze is toch slecht, Canon sucks, geen fotograaf die er nog mee wilt werken.
                                Nog een opmerking: Aperture, zelfs de nieuwste versie, is niet het "ideale" nabewerkingspakket, ik haal bijvoorbeeld betere resultaten met Raw nabewerkt door de originele DPP software.

                                Comment

                                Working...
                                X