Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon lens voor bloemen

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Nikon lens voor bloemen

Beste,

Ik heb een Nikon D80, wil graag nog een lens bijkopen (max 1.200 euro) om foto's van bloemen te nemen.
    Voornamelijk magnolia's en de bloemen van cornussen.

Welke lens raadt u me aan ?
    -Nikkor AF-S 105mm F 2.8 G IF-ED VR
    -Nikkor AF-S 60mm F 2.8G Micro ED
    - zoomobjectief

groetjes, Ingrid

Blijf bij voorkeur bij Nikon

Re: Nikon lens voor bloemen

Ingrid,

De 105 geeft je wat meer bereik, ben er erg tevreden over, superlens en vreselijk scherp. Niet te evenaren door zoom.

Comment

En qua scherptediepte ?

groetjes, Ingrid

Comment

Linkje:

Last edited by sharkbyte; 31 mei 2008, 11:53.

Comment

Nikon 105 f2.8 AF-S VR is een topobjectief, en ook bruikbaar met een TC téléconverter

Scherptediepte is een optisch gegeven, zie Dofmaster.

Comment

Ik heb juist voor bloemen de nieuwe Nikor 60mm erbij gekocht.
            Met de 105mm moet ik teveel afstand tot het onderwerp in acht nemen en binnen is dit vaak niet mogelijk.
            De 60mm heeft geen VR, ik vind dit ook bij een macrolens niet echt noodzakelijk daar ik meestal vanaf statief fotografeer. Tevens is de 60mm ook voor andere macrotoepassingen zeer goed bruikbaar ze is zelfs als portretfotografie te gebruiken.
            mvg
            Antoine

Hier zijn wat voorbeelden van deze lens te zien
            Forum voor het plaatsen van macro- en close-up foto's Kies door middel van de prefix of je ze wil laten beoordelen of enkel showen.

Forum voor het plaatsen van macro- en close-up foto's Kies door middel van de prefix of je ze wil laten beoordelen of enkel showen.

Comment

Hallo,

Mooie fotos !!

De bedoeling is voor het nemen van foto's van bloemen buiten, niet van binnen. Mijn man zijn hobby is verzamelaar van magnolia's en cornussen.
              Ik heb momenteel al wel de 50mm 1,4 van Nikon.

Iemand een foto van een roos, tulp, andere bloem met de Nikon 105mm ?

thx, Ingrid

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ingrid_k Bekijk bericht
                Hallo,

Mooie fotos !!

De bedoeling is voor het nemen van foto's van bloemen buiten, niet van binnen. Mijn man zijn hobby is verzamelaar van magnolia's en cornussen.
                Ik heb momenteel al wel de 50mm 1,4 van Nikon.

Iemand een foto van een roos, tulp, andere bloem met de Nikon 105mm ?

thx, Ingrid
                Met de 105mm heb ik ook nog een aantal voorbeelden voor je.

Een kleine zoekslag op het forum zal je nog wel veel meer opleveren.
                Staar je niet blind op andermans foto's, uiteindelijk moet je ze toch zelf maken.

De 60mm en de 105mm VR hebben beiden de nieuwe Nano coating.
                De 105mm is een super objectief dat wel zeer kritisch is en ook beduidend zwaarder is dan de 60mm.
                Dus goed leren kennen is een pre.

Wat dacht je van de super toplens van Nikon de 17-55mm, ook daar kan je bloemen mee fotograferen.

De 17-55mm zit bij degene die hem hebben bijna altijd op de camera, het is een echte alround objectief.

mvg
                Antoine
                Last edited by antoine200; 31 mei 2008, 17:29.

Comment

Dag Antoine,

Heb na paar nachtjes slapen de knoop doorgehakt, omdat ik vooral buiten fotografeer heb ik gekozen voor de 105mm. En ondertussen begin ik opnieuw te sparen, zodat er volgend jaar nog een lensje bij kan.

Weet jij toevallig een goed boek voor close-up/macro fotografie ?

vriendelijke groeten, Ingrid

Comment

Voor bloemen kun je elke lens gebruiken, die je hebt/wilt. Ik gebruik een 10-20 en een 80-200 hiervoor.
                    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ingrid_k Bekijk bericht
                      Dag Antoine,

Heb na paar nachtjes slapen de knoop doorgehakt, omdat ik vooral buiten fotografeer heb ik gekozen voor de 105mm. En ondertussen begin ik opnieuw te sparen, zodat er volgend jaar nog een lensje bij kan.

Weet jij toevallig een goed boek voor close-up/macro fotografie ?

vriendelijke groeten, Ingrid

Op dit moment kan ik je dat helaas niet zeggen.
                      Mijn boeken zijn namelijk allen uit de analoge tijd.

Ik verwijs vaak naar een digitale natuurfotografiecursus, hierin komt ook het deel macro aan de orde.

Misschien heb je er wat aan.
                      mvg
                      Antoine

Comment

Working...
                      X