Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Op 22 februari 2025 bezoekt Belgiumdigital enkele iconische locaties in Gent. Meer informatie HIER!
Wil jij ook de werking van Belgiumdigital ondersteunen? Verleng of start dan je vzw-lidmaatschap en geniet van voordelen bij activiteiten en kortingen bij onze partners.
vriend van me (werkende pro fotograaf) heeft de 50 1.8 boven de 1.4 gekozen
en nu gebruikt hij die lens eerder dan zijn 24-70 2.8 L op zijn 1ds II of III wanneer hij kan ...
heb een modecataloog dat daarmee gedaan is gezien en de resultaten waren echt mooi
dus go figure
zelf foto's nemen en vergelijken gaat je een stuk verder helpen dan 70 charts en webpagina's ... webtesten voor lenzen en charts lees ik gewoon niet meer.
Ik ben eerder aan het twijfelen om mijn 1.4 weg te doen nu ik mijn 24-70 heb
Heb je werkelijk 1.4 nodig? want op dat diafragma heb je niet veel scherptediepte meer over hoor !! Ik gebruik al een tijdje de 1.8 en die is zeker lichtsterk genoeg, maar ik zou het lastig vinden om met nog minder diepte toe te komen.
Soms gebruik ik de f/1.4 wel eens.
Ziehier een recente post van mij op f/1.4: klik
Heb ze beiden gehad. Na de aankoop van mijn 17-55 2.8 IS gebruikte ik de 1.4 te weinig... Heb nu de 1.8 MK 1 overgehouden en geen seconde spijt.
Grts Jan
Canon 350D & 40D / EF 50 1.8 MK I & II / EF 100 2.8 USM macro / EFS 17-55 2.8 IS USM / EF 24-70 2.8 L / EF 70-200 2.8 L IS USM / 580 EX / Panasonic Lumix TZ5 / Imac 24"
Persoonlijk aarzel ik tussen de 50mm f/1,4 en de 85mm f/1,8. De prijzen zijn nogal vergelijkbaar. Omdat ik zo tevreden ben over mij 50mm f/1,8 (fantastic plastic), denk ik dat ik eerder voor een ietwat grotere lengte (85mm) ga.
"A 50mm f/1.4 used to be considered the primary tool of any serious photographer. But since the 1970's and zoom lenses, many photographers fail to appreciate how terrific a 50mm f/1.4 can be. Super fast, light weight, relatively inexpensive and small. How can one not have one?"
Deze replies hebben me nog meer aan het twijfelen gebracht.. Maar de voor- en nadelen zijn nu wel een stuk duidelijk geworden.
Ik denk dat ik uiteindelijk toch voor de 1.4 ga gaan.. Simpel weg omdat ik liever direct een goede lens koop.. De durability van de 1.4 over de 1.8 vind ik de doorslaggevende factor.
Jullie zijn in ieder geval bedankt voor alle hulp die ik hier in overvloed heb gehad!
Canon EOS 5D MKIV | Canon24-70mm F/2.8 USM | Canon70-200mm F/2.8 IS MK II USM | Canon135mm F/2 USM | Canon50mm F/1.4 USM
Ik zou nog even wachten, kijken wat de nieuwe Sigma 50mm f/1.4 met zich meebrengt. Er wordt verwacht dat de AF en bouwkwaliteit in ieder geval al beter zal zijn, wat beeldkwaliteit betreft kunnen we alleen maar wachten totdat ie er daadwerkelijk is.
Canon EOS 5D | Sigma 50 1.4 | 17-40L | 135L
Visit my Flickr
Sigma heeft een nieuw objectief met een vast brandpuntsafstand van 50mm aangekondigd. Het Sigma 50mm f1/4 DG HSM objectief is geschikt voor zowel DX camera's (modellen met een kleinere sensor dan fullframe) als fullframe.
Sigma zal het objectief uitbrengen voor verschillende lensvattingen waaronder Nikon F, Canon EF, Sigma SA, Sony A (Zonder HSM) en Pentax / Samsung K (Zonder HSM). Omdat het objectief is uitgevoerd met een HSM motor, zal het zeer snel en accuraat scherpstellen. Een speciale meerlaags coating zorgt voor een gelijkmatige breking van de verschillende lichtfrequenties waardoor chromatische aberratie en geestbeelden zoals flares en reflecties worden tegengegaan.
Er is nog geen informatie beschikbaar over de beschikbaarheid en de verwachte prijs.
CANON EOS 400D + EF-S18-55mm f/3.5-5.6 +TAMRON 17-50mm f/2.8 + EF 70-200mm f/4L USM + EF 50mm f/1.8II
Ik zou nog even wachten, kijken wat de nieuwe Sigma 50mm f/1.4 met zich meebrengt. Er wordt verwacht dat de AF en bouwkwaliteit in ieder geval al beter zal zijn, wat beeldkwaliteit betreft kunnen we alleen maar wachten totdat ie er daadwerkelijk is.
Naar mijn weten heeft Sigma geen enkele lens in dezelfde klasse die beter is dan de canon. Nog nooit gehoord in elk geval.
Als Sigma met zijn 50mm F1.4 wil concurreren tegen de merknamen zullen ze toch met een zéér interessante prijs moeten komen ! Waarom zou je anders voor de Sigma gaan ?
Canon 1.4 : 330 Euro
Nikon 1.4 : 280 Euro
Pentax 1.4: 225 Euro
Maw: als een Pentax-gebruiker een nieuwe 50mm F1.4 wil kopen, moet de Sigma met zijn prijs toch zeker nog een stuk lager gaan ... ... Ofwel moet de kwaliteit torenhoog boven de andere uitschieten, wat ik sterk betwijfel !
It's the mind and heart behind a camera that matters, not the gear.
Ik zou m'n 1.4 allesinds nooit wegdoen, prachtige babyfoto's mee gemaakt, superscherp, lichtsterk, prachtige bokeh, en licht. Je moet zelfs opletten bij portretten dat beide ogen scherp zijn daar de scherptediepte zo gering is, vanaf f2 a f2.8 is hij volledig scherp.
Op Fredmiranda site maar beide objectiefbesprekingen eens lezen.
Sigma maakt nu ook al een 1.4 omdat dit zo'n succesvol objectief is.
Ik vind het wel speciaal als mensen veel primes hebben maar is jammer genoeg onbetaalbaar.
De 1.4 is mijn enige prime voor portretten, zou graag later nog wat primes testen maar ze kosten pakken geld, je betaald voor kwaliteit. Jammer dat de 500mm prime's zo duur kosten.
Heb een Tamron 17-50 f2.8 die ook superscherp is, maar ben toch steeds geneigd een prime erop te zetten voor portretten.
Die komt er nu dus aan. Zou me verbazen als ie slechtere beeldkwaliteit gaat leveren dan de Canon 50 1.4 variant
Dat valt te bezien hoor.
Maar ik denk wel dat als men er een HSM motor in steekt dat die misschien wel eens sneller zou kunnen zijn dan die van Canon, want deze laatste is een buitenbeentje: een micro-motor USM ipv een ring USM.
Mijn 50 1.4 stelt bvb niet zo snel scherp als m'n 85 1.8.
Comment