Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon EF 50mm 1.8 of 1.4?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Canon EF 50mm 1.8 of 1.4?

Ik ben mij van plan om een vaste brandpunt lens te kopen van canon. Mijn oog viel natuurlijk ook op de 1.8 of de 1.4USM.

De 1.8 kost €85, de 1.4 €350. Dat is toch wel een heel verschil. De 1.4 heeft wel de USM maar zo'n grote bijdrage is dat voor mij toch niet. Of die nu lawaai maakt of niet maakt me niet veel uit.. Het enige voordeel dat ik mij kan bedenken is dat de 1.4 niet van plastiek is..

Maar zijn er nog grote verschillen tussen de 2? Qua scherpte, focus snelheid etc.. En is er echt een groot verschil te merken tussen 1.8 en 1.4?
    Canon EOS 5D MKIV | Canon 24-70mm F/2.8 USM | Canon 70-200mm F/2.8 IS MK II USM | Canon 135mm F/2 USM | Canon 50mm F/1.4 USM

Re: Canon EF 50mm 1.8 of 1.4?

Oorspronkelijk geplaatst door -Will- Bekijk bericht
    Ik ben mij van plan om een vaste brandpunt lens te kopen van canon. Mijn oog viel natuurlijk ook op de 1.8 of de 1.4USM.

De 1.8 kost €85, de 1.4 €350. Dat is toch wel een heel verschil. De 1.4 heeft wel de USM maar zo'n grote bijdrage is dat voor mij toch niet. Of die nu lawaai maakt of niet maakt me niet veel uit.. Het enige voordeel dat ik mij kan bedenken is dat de 1.4 niet van plastiek is..

Maar zijn er nog grote verschillen tussen de 2? Qua scherpte, focus snelheid etc.. En is er echt een groot verschil te merken tussen 1.8 en 1.4?
    De 1.4 is ook van plastiek hoor.......

Comment

Dat is wat ik initieel ook dacht, maar ik had zelf wat rond gezocht op een forum en daar beweerde iemand dat hij juist voor de 1.4 had gekozen omdat de 1.8 van veel mindere kwaliteit was..
      Canon EOS 5D MKIV | Canon 24-70mm F/2.8 USM | Canon 70-200mm F/2.8 IS MK II USM | Canon 135mm F/2 USM | Canon 50mm F/1.4 USM

Comment

Ik heb ze niet allebei maar ik heb gekozen voor de 1.4. Wat ik wel weet is dat men bijna altijd tevreden is gelijk welke men neemt. Het is inderdaad maar of je het er voor over hebt om een beter gebouwde lens. De 1.4 is veel steviger gebouwd maar zeker niet te vergelijken met de bouw van een L lens. Ik heb al meer dan eens gelezen dat de 1.8 letterlijk uitelkaar valt. Draai het en keer het dat je wil, Plastiek brol ( ik spreek van de bouw) is niet leuk om mee te werken.
        Groetjes Steco

Comment

zet ze eens beide op je tioestel?
          één voor én welteverstaan ...

er is ok nog de "oude" f1.8 die qua bouw
          nagenoeg identiek is aan de f1.4

mm
          ∏__|_ ∏__|_
          "no rules, great shots"
          Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

Comment

De f/1.4 heeft een mooiere bokeh en dat is denk ik toch wel belangrijk als je de lens bijvoorbeeld voor portretfotografie zou willen gebruiken.
            De f/1.4 kan je ook op f/1.4 gebruiken en dat gaat met de f/1.8 niet, en dit is zeker handig als er echt weinig licht is of als je je onderwerp mooi van de achtergrond wilt isoleren.
            Panasonic G1

Comment

Hier een mooie review van de 50mmf1.0L de 50mmf1.4 en de 50mmf1.8 naast elkaar:

http://www.wlcastleman.com/equip/reviews/50mm/index.htm

Persoonlijk zou ik voor de 50mmf1.4 gaan omdat deze beter presteert bij grote diafragma waarden en een véél nauwkeurigere focus heeft...

Succes met de keuze!

M.v.g.
              CANON Inc. Made In Japan

Comment

ik heb ze beiden gehad en ik zou absoluut voor de 1.4 gaan als je het geld hebt

die voelt gewoon veel beter aan op je body tegenover de 1.8 versie

de 1.4 is ook iets sneller en inderdaad nauwkeurigere AF
                5DmkIII en wat glas

Comment

Heb je werkelijk 1.4 nodig? want op dat diafragma heb je niet veel scherptediepte meer over hoor !! Ik gebruik al een tijdje de 1.8 en die is zeker lichtsterk genoeg, maar ik zou het lastig vinden om met nog minder diepte toe te komen.

De 1.8 is trouwens zo scherp als een naald . Prijs / kwaliteit vind ik die dan ook de beste van beide.

Comment

Photozone:

Verdict
                    The EF 50mm f/1.4 USM showed an almost flawless performance during the lab- and field-tests both in terms of optical and mechanical quality. If I had to list a few negative points it would be vignetting and low contrast at f/1.4. So if you're looking for a lens in this class the EF 50mm f/1.4 USM is a great option.

Verdict
                    At the beginning of this review I stated that the 50mm f/1.8 II is the cheapest lens in the Canon line. Cheap really refers to the price tag only because for a price below 100 EUR you get a light-weight, high performing lens. So most affordable may be a better wording here. Naturally you can't expect wonders regarding build quality for this price but the compromises work out better here than with the cheapo kit zooms.
                    The 50mm f/1.4 USM may be a tad better at large aperture settings and surely regarding build quality but at quite hefty extra costs. If you're on a budget the 50mm f/1.8 II is a good alternative here. It may also be interesting to check out the used market for a EF 50mm f/1.8 (I) which features the same good optical formula but combined with a better construction. It's not really surprising that the old lens tends to sell at higher prices on the used market than the "new" mk II though.

Comment

Dat de 1.4 beter is wil ik best geloven, de vraag is altijd wil je het extra geld ervoor uitgeven waarbij je je natuurlijk af moet vragen hoevaak je die lens gaat gebruiken. Zelf heb ik de 1.8 maar gebruik die niet heel vaak als ik echt serieus die 50 mm zou gebruiken zou ik rondkijken voor een solidere lens, die 1.8 is echt een plastic 'prulletje' in vergelijk met de andere lenzen die ik heb.

Neemt niet weg dat zo'n 'plastic fantastic' prima kan volstaan voor niet al te intensief gebruik.
                      Ik ben er klaar mee.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door -Will- Bekijk bericht
                        De 1.4 heeft wel de USM maar zo'n grote bijdrage is dat voor mij toch niet. Of die nu lawaai maakt of niet maakt me niet veel uit.. Het enige voordeel dat ik mij kan bedenken is dat de 1.4 niet van plastiek is..

Maar zijn er nog grote verschillen tussen de 2? focus snelheid
                        USM is heel belangrijk voor uw focus snelheid, en in mindere mate voor het geluid

Maar ik zou nooit voor de 1.4 gaan bij beperkt budget de 1.8 bij geld teveel de 1.2.
                        Canon EOS 5D + grip | Canon EOS 5DII + grip | 24-70 f2.8 L | 70-200 f2.8 IS USM L | 100-400 f4,5-5,6 L | 100mm f2.8 makro USM | 50mm f1.8 | 85mm f1.2 L | 430EX
                        http://www.stevevandegaer.be

Comment

Het grote voordeel van de 50mm f1,4 is de USM, niet omdat die veel sneller en stiller zou zijn, je kan met die lens altijd handmatig scherpstellen terwijl je bij de 50mm f1,8 eerst het schakelaartje moet verzetten.

Je kan dus met de f1,4 eerst automatisch scherpstellen, en dan kan je, terwijl je de onspanknop half ingedrukt houdt, aan de scherpstelring draaien om het scherpstelpunt nog wat aan te passen.
                          Met de f1,8 kan dat niet.

Ik heb zelf voor de f1,4 gekozen, voor de USM, en ook voor de degelijkere bouw en de zachtere achtergrond bij grote diafragma-openingen.

Er is ook nog een f1,2 L, maar die is voor mij véél te duur...
                          http://barthuysmans.smugmug.com/
                          BD0338BE

Comment

vriend van me (werkende pro fotograaf) heeft de 50 1.8 boven de 1.4 gekozen

en nu gebruikt hij die lens eerder dan zijn 24-70 2.8 L op zijn 1ds II of III wanneer hij kan ...

heb een modecataloog dat daarmee gedaan is gezien en de resultaten waren echt mooi

dus go figure

zelf foto's nemen en vergelijken gaat je een stuk verder helpen dan 70 charts en webpagina's ... webtesten voor lenzen en charts lees ik gewoon niet meer.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door pvphoto Bekijk bericht
                              zelf foto's nemen en vergelijken gaat je een stuk verder helpen dan 70 charts en webpagina's ... webtesten voor lenzen en charts lees ik gewoon niet meer.

hahaha, dan moet ie ze eerst allebei kopen!

Comment

Working...
                              X