Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

wazige foto bij avondlicht...

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• wazige foto bij avondlicht...

Ik heb me vorige week eindelijk een redelijk goed toestel aangekocht na lang wikken en wegen..
    Gisteren probeerde ik bij sfeerlicht (sliert gekleurde lampen) portret foto's te nemen.

met mijn EF 50mm 1.8 lukte het redelijk maar moest dan dicht bij de persoon zelf zitten.
    met mijn EF 70-200 4.0 L IS USM lukte het in de meeste gevallen niet.
    Diafragma stond op 4.0, en iso 1600...
    ik dacht dat hij dan razendsnel ging sluiten, maar dit verschilde van foto tot foto..
    Ik heb ook eens mijn IS opgezet op Mode 1, maar dit maakte geen verschil...

welke instellingen zou ik wel moeten nemen om vlijmscherp portret foto's te nemen in sfeerlicht/avondlicht??
    Canon EOS 40D | Canon EF 50mm F 1.8 II | Canon EF 70-200mm F 2.8 L IS USM | Tamron 17-50mm f/2.8 XR | Speedlite 430EX

Re: wazige foto bij avondlicht...

je schrijft: ik dacht dat hij dan razendsnel ging sluiten.
    neem aan dat dat dus niet het geval was, dus een langzame sluitertijd, wat een oorzaak kan zijn voor de (beweging) onscherpte.
    grt,bouk.
    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

op welke stand gebruik ik dan 't best mijn toestel?
      Ik heb nu AV gebruikt zodat ik diafragma zo klein mogelijk kon houden..
      Canon EOS 40D | Canon EF 50mm F 1.8 II | Canon EF 70-200mm F 2.8 L IS USM | Tamron 17-50mm f/2.8 XR | Speedlite 430EX

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door KrMee Bekijk bericht
        Ik heb me vorige week eindelijk een redelijk goed toestel aangekocht na lang wikken en wegen..
        Gisteren probeerde ik bij sfeerlicht (sliert gekleurde lampen) portret foto's te nemen.

met mijn EF 50mm 1.8 lukte het redelijk maar moest dan dicht bij de persoon zelf zitten.
        ik dacht dat hij dan razendsnel ging sluiten, maar dit verschilde van foto tot foto..
        Ik heb ook eens mijn IS opgezet op Mode 1, maar dit maakte geen verschil...

welke instellingen zou ik wel moeten nemen om vlijmscherp portret foto's te nemen in sfeerlicht/avondlicht??
        Die 50/1.8 is de beste optie in jouw geval, eventueel met fill flash erbij (werk in AV mode). Statief help natuurlijk ook, maar dan mogen je portretten niet bewegen.
        David Leemans
        Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

Comment

Je 430EX erop zetten om te beginnen. Bij het licht van enkel die gekleurde lampjes krijg je sowieso geen sfeerfoto's.
          ______
          www.vue.photo

Comment

Slaat die 4.0 diafragma ook op die 50 mm lens? zo ja, dan snap ik niet waarom je de diafragma niet op 1.8 liet staan? zo neen, op welk diafragma stond je 50 mm dan wel?

sowieso sluit ik me aan bij de opmerking dat zo'n sliert gekleurde lampjes onvoldoende licht geven om degelijke foto's te maken...

Comment

plaats eens een foto met exif gegevens... da's nog makkelijker om te beoordelen wat er fout liep maar de meeste dingen zijn al gezegd denk ik.
              With Canon, I can (or at least try)
              Photastic.be ~ Passion for the picture
              Nieuwe site

Comment

op welke stand gebruik ik dan 't best mijn toestel?
                Ik heb nu AV gebruikt zodat ik diafragma zo klein mogelijk kon houden..
                Met zo klein mogelijk bedoel je waarschijnlijk een zo klein mogelijk f-getal of een zo groot mogelijke opening?

Als je de 50mm f1,8 volledig open gebruikt, dan zal de sluitertijd wel korter zijn dan bij de andere lenzen. Maar je krijgt dan weer heel weinig scherptediepte, en die lens is ook niet superscherp op f1,8.

Om foto's te maken heb je licht nodig, is er niet voldoende licht, dan moet de iso omhoog, waardoor je meer ruis en minder scherpe foto's krijgt. Je zal ook het diafragma verder open moeten zetten, maar dan heb je (te) weinig scherptediepte of weinig scherpte omdat de lens volledig open minder goed presteert.
                Kom je er dan nog niet, dan zal je moeten flitsen (of meer licht maken op een andere manier).

Zonder licht kan je dus geen foto's maken.
                Als je foto's maakt van niet-bewegende onderwerpen, dan kan je de camera op een statief zetten, maar voor portretfotografie is dat niet zo'n goede oplossing (tenzij je model heel goed stil kan blijven zitten).
                http://barthuysmans.smugmug.com/
                BD0338BE

Comment

Hieronder een foto die het best gelukt is...
                  de compositie is niet echt wat het zou moeten zijn, maar links en rechts zaten andere personen en anders stonden deze er ook op...

Camera Model: EOS 40D
                  Lens: 70-200mm F4 L IS USM
                  Sluitertijd: 1/6 sec
                  Diafragma: F 4.0
                  ISO: 4000
                  Belichtingscompensatie: 0,7

Comment

Met een sluitertijd van 1/6 moet je zelfs met IS niet veel soeps verwachten. Ik vind deze foto trouwens helemaal zo slecht niet, gezien de lange sluitertijd.
                    Canon 400D/50D - EF-S 18-55 - EF 50 f1.8 - EF 70-300 IS USM - Sigma 24-70 f2.8 EX - Tamron 27-70 f2.8 VC - Canon 70-200 f2.8 L - Metz 58

Comment

Volgens de EXIF is de foto gemaakt op 169mm (x 1,6 van de cropfactor = 270mm), en een sluitertijd van 1/6 sec. Zelfs beeldstabilisatie kan er dan niet voor zorgen dat je een groot percentage scherpe foto's krijgt.

Beeldstabilisatie zal zo'n drie stops voordeel opleveren, met een brandpuntsafstand van 320mm (200mm x 1,6 cropfactor van de 40D) wordt over het algemeen aangeraden om een sluitertijd van 1/320sec of korter aan te houden. Met 3 stops beeldstabilisatie wordt dat nog 1/40 sec (1/320 - 1 stop = 1/160sec, -2 stops = 1/80sec, -3 stops = 1/40sec) maar dat wil niet zeggen dat al je foto's scherp zijn. Als je dat wil, dan zal je een statief moeten gebruiken, en een model dat niet beweegt...

Van 1/320sec naar 1/5sec = een verschil van 6 stops, voorlopig bestaat er nog geen beeldstabilisatie die er dan voor zorgt dat al je foto's scherp zijn op 320mm. (misschien komt die er ooit nog wel, je weet maar nooit...).
                      http://barthuysmans.smugmug.com/
                      BD0338BE

Comment

Eigenlijk is de foto die je laat zien een wonder:
                        1/6 seconde bij (omgerekend) 320mm en ook nog een model dat in die tijd niet beweegt.
                        10 jaar geleden had iedereen je voor gek verklaard als je zoiets probeerde (en dan ook nog weinig ruis op iso 4000....)
                        Sony en Olympus
                        Fotoseries

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Spanjaart Bekijk bericht
                          Eigenlijk is de foto die je laat zien een wonder:
                          1/6 seconde bij (omgerekend) 320mm en ook nog een model dat in die tijd niet beweegt.
                          10 jaar geleden had iedereen je voor gek verklaard als je zoiets probeerde (en dan ook nog weinig ruis op iso 4000....)
                          Volgens de exif moet dat ISO 1000 zijn.... maar dan nog...
                          www.indetailfotografie.nl

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door MarkEL Bekijk bericht
                            Volgens de exif moet dat ISO 1000 zijn.... maar dan nog...
                            inderdaad...
                            dit zou iso 1000 moeten zijn...
                            beetje mistypt :-)

Comment

Hieronder een foto die het best gelukt is...
                              de compositie is niet echt wat het zou moeten zijn, maar links en rechts zaten andere personen en anders stonden deze er ook op...

Camera Model: EOS 40D
                              Lens: 70-200mm F4 L IS USM
                              Sluitertijd: 1/6 sec
                              Diafragma: F 4.0
                              ISO: 4000
                              Belichtingscompensatie: 0,7
                              het enige goeie van deze opname, vind ik juist de compositie.
                              grt,bouk.
                              wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                              http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                              https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Working...
                              X