Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lens "categorieën"?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Lens "categorieën"?

Hallo,

Als nieuweling in de fotografie had ik graag een vraag gesteld die mijn zicht op de verschillende lenzen wat zal verruimen.

Zo vroeg ik me af of lenzen aan de hand van hun brandpuntafstand ingedeeld worden in categorieën (fish-eye, groothoek,…) of heb ik het bij het verkeerde eind? Zo zijn er bv. volgende lenzen:

• Fish-eye Nikkor AF-D 16mm
    • Groothoek Sigma 10-20mm
    • Zoom: Nikkor AF-S 16-85mm

Maak je op 16mm met deze 3 lenzen dezelfde foto of verschilt de foto duidelijk naargelang de categorie van lens. Zijn er grote verschillen tussen deze 3 lenzen op dezelfde brandpuntafstand?
    En maak je dan binnen dezelfde categorie van lenzen een zelfde foto met verschillende lenzen, bv: een foto op 18mm met de Nikkor 16-85mm en met de Nikkor 18-200 mm. Of zitten er hier toch verschillen op?

Maak je met de Sigma op 10mm dan ook fish -eye foto's?

Alvast bedankt!
    Nikon D80 + 18-200 VR

Re: Lens "categorieën"?

De fish-eye lenzen kun je beschouwen als een aparte categorie, en hebben als typisch kenmerk dat ze een tonvormig beeld geven. Een korte uitleg vind je hier.

De andere lenzen zullen op een gelijkaardig brandpuntsafstand een gelijkaardig beeld geven. Echter, er kan wel veel kwaliteitsverschil zijn tussen de diverse lenzen. Zo moet je van een superzoom als de 18-200 op 18mm niet hetzelfde kwaliteitsbeeld verwachten als een typische groothoeklens als de sigma 10-20.
    Bij superzooms zul je op 18mm over het algemeen meer last hebben van o.a. beeldvervorming en CA.
    Grtz, Tigra-Boy
    ~Nikon D90+D50~SB-600~Tokina 12-24~Tamron 17-35~Tamron 28-75~Tamron 90 macro~Nikkor 70-300VR~Sigma 50-500~Manfrotto 055XPROB+322RC2~Slingshot300AW~Nova200AW~

Comment

Een fisheye lens geeft een bolle vervorming die weinig gebruikt wordt maar bij sommige toch graag eens toegepast word. Deze breedhoeklens wordt niet of nauwelijks gecorrigeerd als het komt op deze vervorming.Fisheye lenzen geven meestal enorm veel breedhoek (sommige zelfs 180° verticaal en 180° horizontaal)......veel meer breedhoek dus dan de gecorrigeerde breedhoeklenzen op gelijk brandpunt.

Een rectilineaire breedhoek(zoals de Sigma 10-20) heeft zo min mogelijk vervorming. Deze lenzen zijn beter te gebruiken op die plekken waar rechte lijnen ook echt recht moeten blijven. De fabrikant doet er alles aan om deze lenzen zo te ontwerpen dat ze en breed zijn ....en toch zo weinig mogelijk vervormen. Op extreem brede lenzen (10-12-14mm) is het haast onvermijdbaar dat ze toch nog veel vervorming hebben. Het verschil tussen de 16mm fisheye en de twee andere lenzen die je hier noemt gaat enorm zijn.
      Het verschil tussen de Sigma 10-20 en Nikon 16-85 op 16mm gaat veel minder te zien zijn.....maar er zal toch nog wat verschil zijn. Het hangt allemaal af van de inspanningen die de fabrikant gedaan heeft om vervorming tegen te gaan.
      Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
      http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

Comment

Alle lenzen, waarbij een dubbel brandpunt wordt opgegeven, zijn zoomlenzen, dus ook de Sigma 10-20 is een zoomlens. Verder interesseert het mij eigenlijk niet hoe men een elns noemt, veel belangrijker is wat je er mee kan.

Een tijdje geleden stelde iemand met grote stelligheid, dat alle lenzen waarin 50mm voorkwam standaard zoomlenzen waren, toen vroeg ik hebm of daar ook de Sigma 50-500 onderviel en toen werd hij boos....kaar volgens zijn stelling toch een standaard lens.
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Working...
        X