Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke groothoek en wat scheelt 10 tot 12 mm?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Welke groothoek en wat scheelt 10 tot 12 mm?

Hoi!
    Ik wil een groothoek lens gaan komen (voor op mijn Nikon D50) maar..welke. That's the question.
    Er zijn wat keuzes nml Sigma AF 10-20mm f/4-5.6 EX DC HSM voor Nikon hoor ik dat goed is maar ook de Tokina 12-24 schijnt best goed te zijn.
    Zelf heb ik wat Nikon lenzen en een Tamron waar ik tevreden over ben.

En... scheelt 10 of 12 mm veel? Misschien heeft iemand voorbeeld?

Thx!
    Groetjes, Damiaan.
    Photoshop Articles + Albus Webdesign ... proud owner of a Olympus OM-D EM-5

Re: Welke groothoek en wat scheelt 10 tot 12 mm?

Weet niet of ie al leverbaar is ?

Tokina AT-X 116 Pro DX (11-16mm f/2.8)
    Freeze the Ocean of Motion ! Nikon D300 & D700 _ Nikkor AF-x 14-400mm

Comment

Het verschil tussen 10 en 12mm is 20%, en dat kan soms het verschil maken tussen "alles op de foto krijgen" of niet...

Hier kan je het verschil bekijken:
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
        Zeer interessante link!

Comment

Ik heb daar ooit wat moeite voor gedaan: Kijk even naar:
          http://forum.belgiumdigital.com/showthread.php?t=174957
          Dat zou een duidelijk beeld moeten geven, lijkt me.
          meer over mijn fotografie is te vinden op
          http://www.nandoonline.com

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door azhrarn Bekijk bericht
            Ik heb daar ooit wat moeite voor gedaan: Kijk even naar:
            http://forum.belgiumdigital.com/showthread.php?t=174957
            Dat zou een duidelijk beeld moeten geven, lijkt me.
            Op zich een mooi voorbeeld, Azhrarn.

Maar als ik er mischien iets over mag zeggen is het het volgende:
            alle lenzen worden in jouw voorbeeld op dezelfde manier gebruikt: van breed tot lang.
            Een groothoek gebruik je niet op die manier (ik tenminste): het zit 'm in het kiezen van het standpunt: je gaat heel dichtbij het object staan en creert dan een heel ander beeld van de werkelijheid. Dat wil dus zeggen: geen plaatje 'met veel erop' maar een foto met effect.
            10mm is extremer dan 12mm en dan 14mm, maar allen zijn extreem. Barreldistortion is een factor die voor de keuze van zo'n lens behoorlijk meeweegt want ze hebben daar een natuurlijke neiging toe.

Karel

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Peekaa Bekijk bericht
              Op zich een mooi voorbeeld, Azhrarn.

Maar als ik er mischien iets over mag zeggen is het het volgende:
              alle lenzen worden in jouw voorbeeld op dezelfde manier gebruikt: van breed tot lang.
              Een groothoek gebruik je niet op die manier (ik tenminste): het zit 'm in het kiezen van het standpunt: je gaat heel dichtbij het object staan en creert dan een heel ander beeld van de werkelijheid. Dat wil dus zeggen: geen plaatje 'met veel erop' maar een foto met effect.
              10mm is extremer dan 12mm en dan 14mm, maar allen zijn extreem. Barreldistortion is een factor die voor de keuze van zo'n lens behoorlijk meeweegt want ze hebben daar een natuurlijke neiging toe.

Karel
              Het gaat 'm in dat vergelijk ook puur om de beeldhoek. (wat ook een vraag was in het openingstopic)
              Ik had nog een tweede vergelijk willen maken, ooit, waarbij ik het onderwerp op dezelfde grootte wilde tonen bij verschillende brandpunten. Dan pas zie je wat voor effect groothoek of tele heeft bij het vastleggen van een onderwerp.
              Voor de vertekening van verschillende type lenzen moet je toch bij de geijkte testen kijken; in reallife kan dat niet omdat externe factoren altijd een rol spelen bij het eindresultaat. Zo kan ik met mijn fisheye een foto maken waarbij de (extreme) vertekening niet opvalt, terwijl die bij een ander onderwerp zelfs extreem storend is.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door azhrarn Bekijk bericht
                Het gaat 'm in dat vergelijk ook puur om de beeldhoek. (wat ook een vraag was in het openingstopic)
                Ik las dat niet, van die beeldhoek, maar mischien ben ik gecoditioneerd door het gebruik ervan? (we hadden het niet over fish_eye hetgeen een apart verhaal is)

Karel

Comment

Nog even geduld... Tamron is aan 't inspelen op dat paar mm gaatje in de markt.
                  Ze brengen een 10-24mm uit : "TAMRON SP AF10-24MM F/3.5-4.5 DI II LD ASPHERICAL (IF)". Meteen ook redelijk lichtsterk op 10mm met de F3,5. Ben volgend jaar ook zinnens een groothoek bij te kopen. Als de tests van deze lens aantonen dat ze ietwat deftig is, zal het die worden.
                  De Sigma en de Tokina komen beide echter zeer goed uit de tests en kennen beide tevreden gebruikers. Ik vind het verdorie moeilijk kiezen tussen die twee, maar momenteel neig ik naar de 10-20mm omdat ik een 18-200 heb die op 24 mm toch ook redelijk is.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door FestinaLente Bekijk bericht
                    Nog even geduld... Tamron is aan 't inspelen op dat paar mm gaatje in de markt.
                    Ze brengen een 10-24mm uit : "TAMRON SP AF10-24MM F/3.5-4.5 DI II LD ASPHERICAL (IF)". Meteen ook redelijk lichtsterk op 10mm met de F3,5. Ben volgend jaar ook zinnens een groothoek bij te kopen. Als de tests van deze lens aantonen dat ze ietwat deftig is, zal het die worden.
                    De Sigma en de Tokina komen beide echter zeer goed uit de tests en kennen beide tevreden gebruikers. Ik vind het verdorie moeilijk kiezen tussen die twee, maar momenteel neig ik naar de 10-20mm omdat ik een 18-200 heb die op 24 mm toch ook redelijk is.
                    Ik heb Tokina 12-24 (tevreden over) maar zit te aasen op 11-16@2.8 van Tokina, 16-85 sluit aan.

Comment

Ik heb Tokina 12-24 (tevreden over) maar zit te aasen op 11-16@2.8 van Tokina, 16-85 sluit aan.
                      11 is geen 10, he
                      F2,8 is natuurlijk ook iets waard

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door FestinaLente Bekijk bericht
                        11 is geen 10, he
                        F2,8 is natuurlijk ook iets waard
                        Groot gelijk FestinaLente!, maar 10 is niet altijd 10, 11 niet altijd 11 etc.
                        Nikkor 12-24 is geen 12-24 maar 13.5-24 als je begrijpt wat ik bedoel.

10 zou mooi zijn, maar ja.........

Karel

Comment

Voordeel is ook nog dat een Sigma 10-20 een HSM moter heeft voor de scherpstelling. Ik vind de 2 mm een wereld van verschil uitmaken.
                          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                            Voordeel is ook nog dat een Sigma 10-20 een HSM moter heeft voor de scherpstelling. Ik vind de 2 mm een wereld van verschil uitmaken.

Jij bent de enige niet:

Comment

Ik las dat niet, van die beeldhoek, maar mischien ben ik gecoditioneerd door het gebruik ervan? (we hadden het niet over fish_eye hetgeen een apart verhaal is)
                              Karel
                              Dat fisheye was als illustratie naar aanleiding van jouw eerste antwoord, dat ik hieronder gequote heb:
                              Karel
                              Het is verder niet relevant voor dit topic, dus laat dit deel maar zitten.

Zoals gezegd, reageerde ik alleen op deze vraag:
                              Oorspronkelijk geplaatst door DamnSharp Bekijk bericht
                              En... scheelt 10 of 12 mm veel? Misschien heeft iemand voorbeeld?
                              Thx!

Comment

Working...
                              X