Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Beetje glaswerk voor m'n Nikon D100

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Beetje glaswerk voor m'n Nikon D100

Ik heb me een tijdje geleden een D100 aangeschaft met daarbij een Nikkor DX 18-70 lensje. Ben ik tevreden over, maar ik wil ook een groter bereik en lichtsterkte, doch met een beperkt budget. Dat zal wat worden...

Nu ben ik al twee dagen niet anders aan het doen of lenzen bekijken en vergelijken, maar ik weet het gewoon niet meer. Ik wil nu even wat afstand nemen en jullie eens aan het woord laten.

Ik denk eraan om de 18-70 te houden en volgende lenzen erbij aan te schaffen:

- Nikkor 55-200VR vooral voor op reis (ca 200 euro 2dehands)
    - Nikkor 50mm f1.8D voor portretten (ca 80 euro 2dehands)
    - Nikkor 85mm f1.8D voor portretten en concerten (ca 200 euro 2dehands)

Maar... ik vind de Tamron 28-75 f2.8 voor ca 200 euro 2dehands ook wel een leuk lensje. Nu, als ik die zou kopen zou ik m'n 18-70 verkopen, en zou ik nog wat tele moeten hebben. Maar als ik de 55-200VR zou kopen samen met de 28-75, dan zit ik met overlap in mm. Dus in plaats van de 55-200VR zit ik dan te denken aan een oude 70-210 f4-5.6D voor zo'n 120 euro omdat die naar het schijnt wel lekker scherp zijn.

Maar euhm... eerlijk gezegd weet ik het gewoon niet meer...

Ik trek erg veel foto's binnenshuis en wil wat meer concertfotografie beginnen doen. Ga ook graag op reis en wil dan niet te veel met m'n glas zitten klungelen. Wie o wie kan mij hier wat raad geven?
    Last edited by sdx; 8 april 2008, 01:10.

Re: Beetje glaswerk voor m'n Nikon D100

Oorspronkelijk geplaatst door sdx Bekijk bericht

- Nikkor 55-200VR vooral voor op reis (ca 200 euro 2dehands)
    - Nikkor 50mm f1.8D voor portretten (ca 80 euro 2dehands)
    - Nikkor 85mm f1.8D voor portretten en concerten (ca 200 euro 2dehands)
    Doen! Met een beperkt budget is dit een uitstekende keuze. Voor concertfotografie komt de 85 je heel goed van pas, en voor een dure 70-200 2.8 heb je nu toch geen geld.
    De Tamron zou ik links laten liggen wegens veel overlap met je kitlens. Tenzij je geen breedhoek nodig hebt en 28mm breed genoeg is, dan zou ik het overwegen. Beter nog zou de Tamron 17-50 2.8 zijn ter vervanging van de kitlens.
    ______
    www.vue.photo

Comment

Hoi Sammy

Een Nikkor ruilen voor een ander merk?? Je 18-70 is prima.

Gezien je sterke portretten zou ik voor de 1,8 85 gaan. Maar met de Nikkor 50mm kun je ook goed uit de voeten.

Op m'n website een uitgebreid artikel over lens keuze.

ps: je link van je website klopt niet, muis er maar overheen, dan zie je een rare <b>. Dit werkt wel: http://www.sdx.be/
      Er zijn geen antwoorden, alleen keuzes: http://www.hansbraakhuis.nl/

Comment

Volg die link naar Hans' website maar. Uitgebreider zal je over Nikon niet snel vinden.
        ______
        www.vue.photo

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Hans Braakhuis Bekijk bericht
          Hoi Sammy

Gezien je sterke portretten zou ik voor de 1,8 85 gaan. Maar met de Nikkor 50mm kun je ook goed uit de voeten.

ps: je link van je website klopt niet, muis er maar overheen, dan zie je een rare <b>. Dit werkt wel: http://www.sdx.be/
          Waarom niet naar een ander merk kijken?
          In het vergelijk van de 28-75 en de 17-50 van Tamron of de 18-70 van Nikon ga je toch een hoop winnen bij Tamron hoor.
          De 17-70 staat wel bekend als een van de betere kitlenzen maar niet alles waar Nikon opstaat is per definitie beter dan een ander merk.
          Er komt zelfs nog zoiets kijken als budget.

Begrijp me niet verkeerd hoor, ik heb heel veel gehad aan jou prachtige uitgebreidde site en je weet waar je over spreekt maar dit vind ik een beetje vastgeroest zitten aan een principe.

Ga je over naar de proffesionele lenzen en heb je het budget zou ik het ook wel weten maar dat is hier niet van doen.

Greetz rich
          D700+grip |F80+grip| Nikkor 50 1.8+1.4 AF-D / 80-200 f2.8 AF-S / 300mm f4 IF-ED | Sigma 12-24 / 150 macro | Tamron 28-75 | M42 spul | SB28 / 800 / 900 / R1C1| Strobist Gear | 055xprob + 486rc2 / 680B + 484rc2 | Tamrac Expedition 5/7 | Lowepro 200aw

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door DrJeckyll Bekijk bericht
            Waarom niet naar een ander merk kijken?
            In het vergelijk van de 28-75 en de 17-50 van Tamron of de 18-70 van Nikon ga je toch een hoop winnen bij Tamron hoor.
            De 17-70 staat wel bekend als een van de betere kitlenzen maar niet alles waar Nikon opstaat is per definitie beter dan een ander merk.
            Er komt zelfs nog zoiets kijken als budget.

Begrijp me niet verkeerd hoor, ik heb heel veel gehad aan jou prachtige uitgebreidde site en je weet waar je over spreekt maar dit vind ik een beetje vastgeroest zitten aan een principe.

Ga je over naar de proffesionele lenzen en heb je het budget zou ik het ook wel weten maar dat is hier niet van doen.

Greetz rich
            Ik zou zonder aarzelen de kitlens voor een Tamron 17-50 2.8 omruilen. die Tamron is op 2.8 al haarscherp.
            ______
            www.vue.photo

Comment

De 18-70 is inderdaad een prima lens voor z'n geld, echt een lensje waar ik veel plezier aan heb beleefd, maar de Tamron is wel lichtsterk, en volgens wat ik lees zijn de optische kwaliteiten ook erg goed. Een dergelijke lichtsterke lens uit het Nikon gamma kan ik eenvoudigweg niet betalen.

Ik denk dat m'n lijst er als volgt zal uit zien:

Tamron 28-75mm f2.8
              Nikon 50mm f1.8
              Nikon 85mm f1.8

Voor het grotere bereik twijfel ik nog tussen de 55-200VR, de 70-300VR en de oudere 70-210 die volgens mij optisch toch wel beter is dan die nieuwere zooms (of niet?)

Oorspronkelijk geplaatst door Hans Braakhuis Bekijk bericht
              Hoi Sammy

Last edited by sdx; 9 april 2008, 11:07.

Comment

met de tamron 28-75 kom je al een heel eind hoor ,afgaande op je site zit je toch vaak in dat bereik.
                de tamron 28-75 is niet te vergelijken met de nikon variant.
                mag ook wel voor 1100 euro meer he ;-)

maar optisch is de tamron een zeer goede lens.

ff offtopic

SDX

ik vind dat er hele mooie foto's op je site staan

Comment

Working...
                X