Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Aanvulling op Canon 24-105 f4.0 L ???

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Aanvulling op Canon 24-105 f4.0 L ???

Ter aanvulling op mijn Canon 24-105 f4.0 L zit ik te twijfelen tussen:
    1) Canon 17-40 f4.0 L (overlapt enigzins de 24-105)
    2) Tokina 12-24 f4.0 AF-X Pro DX

De Tokina lijkt mij het meest voor de hand liggend. Deze lens scoort overal goed, maar heeft (veel) last van chromatische aberratie.
    De Canon is een L, wat kan ik daar nog aan toevoegen?
    Mijn toestel is (momenteel) een 350D dus alles X 1.6.
    Een super groothoek heb ik niet vandoen.
    Meer dan 650 euro spendeer ik niet, kom dus aub niet aandraven met duurdere lenzen (of ge moet een heel goede reden hebben )
    Grtz, RF

Sony A7II + Loxia 50mm + Vario Tessar FE 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
    Fujifilm X-T4 + Samyang 12mm + Fujinon XF 27mm + Fujinon XF 35mm + Fujinon XF 16-55mm R LM WR + X-E2s.​

Re: Aanvulling op Canon 24-105 f4.0 L ???

Als je geen supergroothoek wil dan moet je voor de 17-40 gaan, want de tokina is het wél.
    Nu zou ik eerder toch voor de supergroothoek gaan, want 17mm op een crop is peanuts. Daarom ben ik voor de sigma 10-20 gegaan, die het zeer goed doet (geen CA). Is dat geen idee voor jou? Eens je een echte groothoek gezien hebt zal je die niet meer kwijt willen.
    Fuji X-Pro2 / Fuji X-H1 / XF 18-135 / Samyang 12 / XF 16 / XF 23 / XF 27 / XF 35 / XF 56/ XF 90 / XF 50-140

Comment

Idem, Sigma 10-22

Comment

Die 10-20 zal wel een zeer goede lens zijn en schijnt vrij populair te zijn, doch sluit niet zo goed aan bij de 24-105. Maar, zoals ik meermaals heb gelezen op BD is deze lens zeer in de smaak. Kan ik dus wel in overweging nemen.

Fujifilm X-T4 + Samyang 12mm + Fujinon XF 27mm + Fujinon XF 35mm + Fujinon XF 16-55mm R LM WR + X-E2s.​

Comment

Ik gebruik ook een 24-105.
          Als ik breedhoek nodig heb gebruik ik mijn canon ef-s 10-22.Zeer tevreden van.
          En die 4 mm zal je heus niet missen hoor.
          Enige nadeel als je ooit een full frame koopt,past die ef-s lens er niet op.Maar dan verkoop je je 350 samen met die lens he.
          Op een 350D zou ik geen 17-40 zetten,17mm rekening houdende met de x1.6 is toch niet zo breed.

mir
          De opbrengst van mijn zonnepanelen live : http://www.sunnybeam.be/

Comment

24-105 houden en een 5D erbij kopen
            Bruidsfotografie www.totaalfotografie.nl

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Aestiva Bekijk bericht
              24-105 houden en een 5D erbij kopen
              Yah, momenteel 200 € cashback
              Valt helaas niet binnen mijn .............. vraag

Comment

Was ook maar een grapje hoor
                Bruidsfotografie www.totaalfotografie.nl

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
                  Die 10-20 zal wel een zeer goede lens zijn en schijnt vrij populair te zijn, doch sluit niet zo goed aan bij de 24-105. Maar, zoals ik meermaals heb gelezen op BD is deze lens zeer in de smaak. Kan ik dus wel in overweging nemen.
                  Waarom sluit die niet zo goed aan bij je 24-105? Die sluit er PERFECT bij aan.
                  Maar goed, als we even uitgaan van wat jij hier zegt:

Je hebt géén superbreedhoek nodig. Waarom heb je het dan toch nog over een superbreedhoek? In dit geval is de enige logische keuze dus een 17-40 toch?
                  ______
                  www.vue.photo

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Simplephotography Bekijk bericht
                    Waarom sluit die niet zo goed aan bij je 24-105? Die sluit er PERFECT bij aan.
                    Maar goed, als we even uitgaan van wat jij hier zegt:

Je hebt géén superbreedhoek nodig. Waarom heb je het dan toch nog over een superbreedhoek? In dit geval is de enige logische keuze dus een 17-40 toch?
                    Als ik een aanvulling zoek voor die 24-105 naar onder toe, lijkt (volgens mijn bescheiden mening als leek) een 12-24 het meest logisch. Echter, en dat weet jij veel beter dan ik, eenmaal je L glas hebt geproefd is het héél moeilijk om met iets minder vrede te nemen, met alle respect voor ander glas. Beide lenzen blijken héél populair te zijn en voeg daar nu nog zeker de Sigma 10-20 aan toe. Het maakt het voor mij alleen nog moeilijker om kiezen. Denk dat ik die 10-20 toch maar even moet opzetten want door zo'n groothoek heb ik nog nooit gekeken, laat staan een foto genomen. Ik heb enkel ervaring met vaste analoge 28mm, 50mm en 135mm lenzen. In digitale fotografie ben ik pas 1 jaar bezig, waar ik analoog meer dan 40 jaar ervaring heb. Dus de mening van ervaren 'ratten' in digitale fotografie is ten zeerste welkom.

Comment

Een superbreedhoek is schitterend voor vooral landschappen vind ik. Ik zou er graag eentje aan mijn collectie toevoegen, maar aan de andere kant wil ik ook wel naar FF gaan, en dan wordt die 17-40 superbreed natuurlijk.

Maarre... jij bent ervaren genoeg toch? En rekenen kan je ook, dus als je nu het brandpunt dat jij analoog breed genoeg vindt x1,6 doet, dan weet je meteen waar je aan toe bent. Dat heeft niks met analoog/digitaal te maken, maar wel met inschattingsvermogen. vond je vroeger 24mm prima, dan zal 17mm nu ook wel OK zijn. Wilde je analoog breder, dan zal je een 10-22 of equivalenten moeten overwegen.
                      En wil je ooit FF gaan en niet in APS-lenzen investeren, dan zou je een 17-40 of 16-35 kunnen overwegen. Of nog een Sigma 12-24, OF een Tamron 17-35 (en die kan je van mij overkopen eventueel).

en dan heb je zo'n beetje alle opties gehad vermoed ik.
                      ______
                      www.vue.photo

Comment

Ahum, ikke ervaring genoeg?
                        Men heeft nooit ervaring genoeg, maar dat weet u ook wel
                        En zie mij nu sukkelen bij mijn keuze, duidelijk een gebrek aan ervaring toch hé.
                        Logisch (en rekenkundig) gezien zou ik voor die 12-24 moeten gaan, akkoord?
                        Maar ik neig naar de 17-40 omdat dit de enige lens is die ik ooit op mijn toestel heb gehad. Ik zag dat u die lens heeft, wat zijn uw bevindingen? Komt u tekort zonder die 10-20 of 12-24?
                        Grtz, RF

PS: 16-35 is boven mijn budget, jammer genoeg.

Comment

Ik zou je toch aanraden eens een 10-22 op je toestel te zetten.Dan zie je eens hoe breeeeeed die 10mm wel is.Eventueel kijken voor een 2e hands.Kan je dan later terug verkopen als je eventueel overgaat naar FF.

mir
                          De opbrengst van mijn zonnepanelen live : http://www.sunnybeam.be/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
                            Ahum, ikke ervaring genoeg?
                            Men heeft nooit ervaring genoeg, maar dat weet u ook wel
                            En zie mij nu sukkelen bij mijn keuze, duidelijk een gebrek aan ervaring toch hé.
                            Logisch (en rekenkundig) gezien zou ik voor die 12-24 moeten gaan, akkoord?
                            Maar ik neig naar de 17-40 omdat dit de enige lens is die ik ooit op mijn toestel heb gehad. Ik zag dat u die lens heeft, wat zijn uw bevindingen? Komt u tekort zonder die 10-20 of 12-24?
                            Grtz, RF

PS: 16-35 is boven mijn budget, jammer genoeg.
                            Ik heb tot nu toe nog nooit een superbreedhoek gehad. Die 17-40 heb ik nog maar pas (merci Xeonbb, geweldige lens), en ik had ook een zwaar dilemma: er stond een Sigma 10-20 te koop, en deze 17-40. Voor landschappen zou ik dolgraag een breeeeede lens hebben, maar ik wilde toch eerst mijn 17-35 vervangen. Dom eigenlijk, achteraf gezien, want mijn Tamron 17-35 is even scherp, zeker voor landschappen. Dus moest ik het nu weer opnieuw doen, zou ik wellicht toch voor een hele brede gaan. Ik heb echter naar de toekomst gedacht, en op dat moment is mijn 17-40 superbreed, want ik wil dan naar een 5D gaan. Ook weer stoem, want mijn Tamron 17-35 gaat ook op full frame.

Dus moest ik nu weer opnieuw kiezen, dan zou ik toch voor de superbreedhoek gaan. Als er een interessante langskomt, ga ik toch nog eens goed moeten zien. Mijn Tamron is bijna de deur uit, heb een goed bod gekregen, en dan ga ik nog eens zien.
                            ______
                            www.vue.photo

Comment

Je hebt al een heel goede L-lens, dus ik zou er de EF-S 10-22 bijnemen.
                              Een schitterende groothoek op crop camera's, heb ze zelf ook op mijn 40D en het is een prachtige lens, heel mooie kleuren, vlijmscherp en sluit perfect aan op je 24-105 IS lens.

De 17-40 heb ik ook overwogen, maar dat bereik is te kort voor algemeen gebruik, daarom heb ik ze redelijk snel buiten beschouwing gelaten en naar de 17-55 IS 2.8 gegaan ... maar die zit boven je budget spijtig genoeg, anders 2.8 en IS samen, beter ga je niet vinden.

Niet twijfelen, wil je groothoek neem dan de 10-22 van Canon, relatief weinig vervorming op 10mm en perfecte kwaliteit ... ga je later naar FF dan verkoop je ze toch gewoon, er zullen genoeg kopers zijn hoor.

Ik zal misschien ook ooit een FF camera kopen, maar dat hield mij niet tegen nu al de lenzen te kopen die ik nodig heb en onmiddellijk gebruik, en hier zitten toevallig twee EF-S lenzen tussen ... so what ?

Crop body als 2e camera houden, of boeltje gewoon verkopen, de brandpunten kloppen toch niet als je naar FF gaat, dus vind ik niet dat je dat sterk moet laten doorwegen, of je moet volgende week al een FF kopen.
                              Zowel de 10-22 als de 17-55 zijn gekende lenzen van Canon, dus die geraak je zonder problemen kwijt voor een mooie prijs.

Mark
                              Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
                              Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

Comment

Working...
                              X