Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

lichtsterkte of IS

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: lichtsterkte of IS

Tja... 24-70 2.8 vangt veel licht maar heeft dan weinig DOF, terwijl de andere wat minder licht vangt maar IS heeft om toch vast te leggen.
    Vol open zijn er weinig lenzen die echt goed presteren (meestal moet je een stopje of twee stopjes toedraaien om ze optimaal te laten presteren), maar de 24-70 is er toch wel zo eentje zeker.

Niet voor niks een topcombo: 24-70 2.8 IS + 70-200 2.8 IS + 300 2.8 + 1.4x TC + 35 1.4...

Wie wil mag mijn zwik hebben in ruil voor deze set
    Last edited by Yourt; 26 maart 2008, 18:42.
    Foto's tonen niet de werkelijkheid, maar de werkelijkheid van de fotograaf.
    www.musicinframe.be

Comment

pff als ik geld had, had ik mij allang die lenzen hier aangeschaft
      op termijn zal het dus vermoedelijk worden:
      24-105 (redelijk snel)
      dan de 50 1.8
      en misschien als ik ooit geld teveel heb de 10-20 maar dat zien we wel
      ik ga al tevreden zijn als ik die 24-105 in mijn bezit heb
      Canon eos 400D-canon EF 24-105mm f/4L IS USM- -canon EF 70-200mm f/2.8L IS USM- -canon EF-S 10-22mm USM- -canon EF 50mm F1.8 mkII- -tamron AF 70-300mm 1:4-5.6- -canon speedlite 430ex- -canon EF 2x-

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ekke Bekijk bericht
        pff als ik geld had, had ik mij allang die lenzen hier aangeschaft
        op termijn zal het dus vermoedelijk worden:
        24-105 (redelijk snel)
        dan de 50 1.8
        en misschien als ik ooit geld teveel heb de 10-20 maar dat zien we wel
        ik ga al tevreden zijn als ik die 24-105 in mijn bezit heb
        ... en laat je niet vangen door onderweg een nieuwe body te kopen hé. Eerst je lenzen upgraden. Daar ben ik ook hard mee bezig, en aan de resultaten te zien met mijn 70-200 nu, is dat dik de moeite waard! Een nieuwe body komt pas als ik de lenzen heb die ik wil.
        Op termijn wordt mijn setup: 10-20 (of 10-22)/24-70/70-200/400+tc. En als ik ooit FF ga, vervang ik de ultra breedhoek door een 16-35L. Ge ziet: ik weet wat ik wil. Nu alleen het geld nog
        ______
        www.vue.photo

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Simplephotography Bekijk bericht
          ... en laat je niet vangen door onderweg een nieuwe body te kopen hé.
          nja mijn body kan nog wel even mee 10000kliks op een jaar tijd dus nog een jaar of 2 ooit komt er wel een nieuwe maar nog niet het eerste half jaar... tenzij ik ergens een krijg ofzo

nog een dom vraagje hé ik investeer 900€ in een nieuwe lens en natuurlijk wil ik daar foto's mee maken en niet alle plaatsen zijn even "lensvriendelijk".
          nu simpele oplossing: UV filsterke daarop? of gaat dit dan weer de kwaliteit naar beneden halen waarvoor ik net zoveel neergeteld heb? en als ik er dan een uv filterke opzet maakt het dan uit wat voor 1? of is het ook hier hoe duurder hoe beter kwaliteit?
          Canon eos 400D-canon EF 24-105mm f/4L IS USM- -canon EF 70-200mm f/2.8L IS USM- -canon EF-S 10-22mm USM- -canon EF 50mm F1.8 mkII- -tamron AF 70-300mm 1:4-5.6- -canon speedlite 430ex- -canon EF 2x-

Comment

hier zijn al zééér veel topics over geweest, waar onder andere ikzelf sterk bij betrokken was. Ik zal even de conclusies geven:
            er zijn tegenstanders, zij zeggen dat een uv filter de kwaliteit van de foto's verminderd, vooral dan qua scherpte en een filter zou ook veel meer flare geven.
            er zijn voorstanders, zij gebruiken een filter voor bescherming van de lens, een filterke kopen kost stukken minder geld dan een lens laten repareren.
            Over het algemeen kopen mensen een lens met een zonnekap, deze zonnekap is ook ter bescherming, vb bij het stoten tegen een tafel ofzo, een filter kopen sommigen voor stoffige omgevingen, oa zand, strand, wind, weet ik veel.
            Conclusie van het verhaal: op dure lenzen wordt meestal een filter bijgekocht, ter bescherming, naargelang de omstandigheden (wind,zand) laat men deze er op, vb binnenshuis laat men deze eraf.
            Er zijn hier op dit forum test gedaan dat dure, maar zeer goede versies (oa B+W MRC Pro versie) de kwaliteit nauwelijks verminderd, ook al crop een je foto tot op 100%. Tests met minder goede filters geven een zééér groot verschil in scherpte. Gewoon dure maar zeer goede filters kopen is de boodschap, en deze erop laten als de omstandigheden niet fantastisch zijn.
            dus eigenlijk, om een lang verhaal kort te maken, wat ik zou doen. Op al mijn lenzen heb ik dure filters gekocht, naargelang de omstandigheden, blijven deze erop of gaan ze eraf.
            Canon EOS 5DIII | 24-70 f2.8 L | 70-200 f4 L IS | 50mm f1.8 | 580EXII | en een verlanglijst dat eerder een waslijst is
            BLOG

Comment

nja mijn body kan nog wel even mee 10000kliks op een jaar tijd dus nog een jaar of 2 ooit komt er wel een nieuwe maar nog niet het eerste half jaar... tenzij ik ergens een krijg ofzo

nog een dom vraagje hé ik investeer 900€ in een nieuwe lens en natuurlijk wil ik daar foto's mee maken en niet alle plaatsen zijn even "lensvriendelijk".
              nu simpele oplossing: UV filsterke daarop? of gaat dit dan weer de kwaliteit naar beneden halen waarvoor ik net zoveel neergeteld heb? en als ik er dan een uv filterke opzet maakt het dan uit wat voor 1? of is het ook hier hoe duurder hoe beter kwaliteit?
              Mijn ervaring: op mijn 50mm 1.8 zit er geen, omdat het glas diep zit, en er al gauw weer een nieuwe gekocht wordt wegens spotgoedkoop. Op mijn sigma 17-35 zit er wél eentje, maar wel een dure van B+W. Ik heb tests gedaan met en zonder filter, en zie geen verschil.
              Op mijn 70-200, die ik hier tweeedehands kocht, zat er eentje van Tiffen: rotslechte foto's: gekke kleuren, niet scherp, lelijke bokeh... noem maar op. Ik heb hem er dan afgelaten en gebruik gewoon altijd mijn zonnekap. Heerlijke foto's nu. Ik weet nog niet of ik wel een filter ga kopen voor die lens, want eigenlijk.... vroeger deed men dat omdat lensglas zacht was en makkelijk beschadigde. Nu is lensglas keihard en gebeurt dat niet meer zomaar. Mijn zonnekap voorziet genoeg bescherming, en zo zit er niet nóg een stuk glas tussen mijn onderwerp en de sensor. Ik zou er wellicht alleen in zeer extreme omstandigheden nog een filter opzetten. Zandstormen en zo. Oh: alleen de beste filters nemen in dat geval, en die zijn duur.
              ______
              www.vue.photo

Comment

zucht weeral meer geld
                zonnekap zou er ook bij mij altijd opstaan...
                zal eens wat rondkijken achter filter

Comment

zucht weeral meer geld
                  zonnekap zou er ook bij mij altijd opstaan...
                  zal eens wat rondkijken achter filter
                  Of géén filter hé... da's goedkoper. Tenzij je permanent in de woestijn rondloopt, is 't niet echt nodig hoor.
                  ______
                  www.vue.photo

Comment

Of géén filter hé... da's goedkoper. Tenzij je permanent in de woestijn rondloopt, is 't niet echt nodig hoor.
                    ben dat zo een beetje aan het overwegen... en als ik in slechte omstandigheden zit gebruik ik dan wel mijn tamron

Comment

... of koop je je tegen die tijd een goeie filter. Hier in België zie ik niet goed waar je zulke extreme omstandigheden terecht zou komen, tenzij je recht achter motorcrossers gaat staan of zo. Zelfs in het regenwoud, waar het permanent ongelofelijk vochtig is, gebruikte ik geen filters.
                      ______
                      www.vue.photo

Comment

... of koop je je tegen die tijd een goeie filter. Hier in België zie ik niet goed waar je zulke extreme omstandigheden terecht zou komen, tenzij je recht achter motorcrossers gaat staan of zo. Zelfs in het regenwoud, waar het permanent ongelofelijk vochtig is, gebruikte ik geen filters.
                        een goei briesje aan de belgische kust
                        of nog beter nen hoop klein pagadders die da zo interessant vinden é

Comment

een goei briesje aan de belgische kust
                          of nog beter nen hoop klein pagadders die da zo interessant vinden é
                          Dan moet het goed waaien hé, tja, dan zou ik er wellicht wel een filter opzetten, maar.... op mijn breedhoek staat er wél eentje, en da's de enige die ik daar zou gebruiken vermoed ik.
                          ______
                          www.vue.photo

Comment

Working...
                          X