Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon FD-lenzen nog bruikbaar op digitale camera's ?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Canon FD-lenzen nog bruikbaar op digitale camera's ?

Ik heb hier nog 3 Canon FD-lenzen van in mijn analoog tijdperk : een 28 mm f 2.8, een 50 mm f 1.8 en een 135 mm 2.8. Ze dateren nog van vóór het autofocus tijdperk en zijn alleen manueel scherp te stellen.

Toen ik overgeschakeld ben naar digitaal hebben ze mij in de winkel wijs gemaakt dat deze lenzen niet meer bruikbaar waren op een digitale body (want ik overwoog toen een Canon 350 D) en dat ik dus evengoed kon overstappen naar een ander merk omdat ik sowieso nieuwe lenzen nodig had. Op die manier ben ik in het Nikonkamp beland.

Soit, ik weet nog altijd niet goed wat aanvangen met die 3 Canonlenzen. Klopt dat, dat ze niet meer bruikbaar zijn op een digitale body ?
    Is daar nog een markt voor ? Zo ja, wat zijn ze waard ?
    "If you're going through hell, keep going" (Winston Churchill)

Re: Canon FD-lenzen nog bruikbaar op digitale camera's ?

Mits adapter EF-FD zijn die nog perfect bruikbaar. 't Zijn zelfs uitstekende lenzen. Ik durf echter niet zeggen wat ze nog waard zijn.
    ______
    www.vue.photo

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Simplephotography Bekijk bericht
      Mits adapter EF-FD zijn die nog perfect bruikbaar. 't Zijn zelfs uitstekende lenzen. Ik durf echter niet zeggen wat ze nog waard zijn.
      Perfect bruikbaar?
      Alleen voor dichtbij noem ik niet perfect.....
      Op EOS kan bijna alles aangepast worden, maar FD niet , tenzij met een originele, zeldzame en kostbare adapter....
      Er zijn daarvoor betere alternatieven.
      Op een Nikon kan vrijwel niks aangepast worden.......

Comment

Mijn vriend kocht onlangs zo'n adapter voor 40€, met correctieglas dus hij kan tot infinity. Alleen automatische focus lukt niet, maar dat is niet zo erg. Hij heeft er al héél mooie resultaten mee behaald hoor!

Comment

De Canon-adapter waarover sprake is eigenlijk niet te vinden.Was alleen ontworpen voor bepaalde professionele FD lenzen;om zo de analoge beroeps
          te kunnen overhalen op digitaal over te schakelen,zonder hun dure tele's te moeten vervangen.Past niet op alle objectieven.Momenteel heb je hetzelfde probleem met de extenders van Canon die fysisch ook maar op bepaalde lenzen passen.De adaptors van 40 euro zijn iets anders.Daarmee past je FD op een EOS,maar de kwaliteit is wat je kunt verwachten voor 40 euro.Ik gebruikte dit ding zonder plastic lens erin,die voor- en achteruit te draaien is zonder moeite,om mijn EOS te koppelen op een FD macrobalg,met daarop dan een FD-lens.Kleuren waren altijd wat groenachtig.Vermoedelijk ligt dit aan de coating van deze FD-lenzen.Met de plastic lens erin had ik dit ook,maar dit ligt dus niet aan deze lens.Daar deze lens niet vast zit en zo maar vooruit en achteruit te draaien is,kun je ook voorstellen dat een beweeglijke lens in combinatie met een toch ingewikkeld optisch systeem van een lens,niet direct waw-resultaten geeft.Maar het werkt,verwacht geen wonderen,maar het kost maar 40 euro of toch 40 euro.Alles is wel manueel in te stellen.
          Eigenlijk zou je beter EF lenzen kopen,daar de FD's optisch toch ook al jaren
          gedateerd zijn.Maar als experiment kun je het altijd overwegen.

Comment

Wat raden jullie mij dan aan ermee te doen ? In de vuilbak ermee ? Toch wel zonde om weg te gooien, niet ? Als er iemand nog iets kan mee doen en die adapter ervoor over heeft zou ik ze misschien beter weggeven aan een Canongebruiker. Maar is dat nu geen vergiftigd cadeau (= een cadeautje die je alleen kan gebruiken als je eerst kosten doet)

Misschien moet ik mijn ouw materiaal maar eens bij "aangeboden" adverteren en zien of er nog interesse voor is, ondanks de beperkingen. Ik kan er dan misschien meteen mijn ouwe Canon A-1 en AT-1 bij zetten. Dan kunnen de analoge liefhebbers (bestaan die nog?) er misschien nog iets mee doen.
            "If you're going through hell, keep going" (Winston Churchill)

Comment

Beter te koop aanbieden zeker? Er zijn nog liefhebbers van analoge lenzen, straffer nog, er zijn nog mensen die analoog gebruiken. Of mss ergens een Canon D voor een prikje (nou ja) op de kop tikken. Nog eens goed over nadenken, die lenzen eten geen brood.

Sony A7II + Loxia 50mm + Vario Tessar FE 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
              Fujifilm X-T4 + Samyang 12mm + Fujinon XF 27mm + Fujinon XF 35mm + Fujinon XF 16-55mm R LM WR + X-E2s.​

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
                Beter te koop aanbieden zeker? Er zijn nog liefhebbers van analoge lenzen, straffer nog, er zijn nog mensen die analoog gebruiken. Of mss ergens een Canon D voor een prikje (nou ja) op de kop tikken. Nog eens goed over nadenken, die lenzen eten geen brood.
                Waarom wegdoen ?
                Ik durf wedden dat jij geen AF 135mm prime f2.8 bezit.
                Gebruik een glasloze converter voor portret.
                Die zijn trouwens goedkoper.

Paul.
                DPaul - A.FIAP
                D810, nikkors and other stuff

Comment

Perfect bruikbaar?
                  Alleen voor dichtbij noem ik niet perfect.....
                  Op EOS kan bijna alles aangepast worden, maar FD niet , tenzij met een originele, zeldzame en kostbare adapter....
                  Er zijn daarvoor betere alternatieven.
                  Op een Nikon kan vrijwel niks aangepast worden.......
                  Euh... heb zelf Canon, maar Nikon is toch diegene die reclame maakt dat de lenzen 'voor eeuwig' bruikbaar blijven???
                  Probleempjes: geen AF in aantal gevallen, geen serieuze coating en dus op sensor soms reflecties, oudere technolgie qua glas en lichtbrekingen,...

Wie echter nog 'analoog glas' voor OM van Olympus heeft liggen: dat gebruik ik ook nog, met MF en op een halfautomatische OM-10.
                  Foto's tonen niet de werkelijkheid, maar de werkelijkheid van de fotograaf.
                  www.musicinframe.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Yourt Bekijk bericht
                    Euh... heb zelf Canon, maar Nikon is toch diegene die reclame maakt dat de lenzen 'voor eeuwig' bruikbaar blijven???
                    Probleempjes: geen AF in aantal gevallen, geen serieuze coating en dus op sensor soms reflecties, oudere technolgie qua glas en lichtbrekingen,...

Wie echter nog 'analoog glas' voor OM van Olympus heeft liggen: dat gebruik ik ook nog, met MF en op een halfautomatische OM-10.
                    Oud Nikon spul werkt met beperkingen op nieuwe Nikons,
                    maar iets anders niet....
                    Oud Canon spul werkt niet op EOS, maar veel andere wel.

Ik zit liever niet aan 1 merk vast......

Comment

Heb idd. al gezien dat ik mijn Zuiko's aan mijn Canon kan hangen.
                      Vraag is of dat veel zin heeft gezien alles full M zal zijn. Plus de kwaliteit van die objectieven op DSLR. Had nu ook niet bepaald de strafste lenzen in huis, en ze zijn ondertussen meer dan 25 jaar oud zelfs... euh... 2008 - 1982 = 26, om exact te zijn...
                      www.musicinframe.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Yourt Bekijk bericht
                        Heb idd. al gezien dat ik mijn Zuiko's aan mijn Canon kan hangen.
                        Vraag is of dat veel zin heeft gezien alles full M zal zijn. Plus de kwaliteit van die objectieven op DSLR. Had nu ook niet bepaald de strafste lenzen in huis, en ze zijn ondertussen meer dan 25 jaar oud zelfs... euh... 2008 - 1982 = 26, om exact te zijn...
                        Olympus heeft zeer goede objectieven gemaakt en ik denk dat de primes beter zijn dan goedkope hedendaagse zooms....
                        Met name de brandpunten< 50mm hebben een goede namm.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Telekees Bekijk bericht
                          Olympus heeft zeer goede objectieven gemaakt en ik denk dat de primes beter zijn dan goedkope hedendaagse zooms....
                          Met name de brandpunten< 50mm hebben een goede namm.
                          Inderdaad, sedert jaren is de Oly 21mm de meest gezochte prime breedhoek ter wereld, na de contax 21mm.

Voor de meest lichtsterke oly 21 wordt bijna 1.000 euro neergeteld.

Is trouwens hier al besproken.

Paul.
                          DPaul - A.FIAP
                          D810, nikkors and other stuff

Comment

Da's ook net wat ik bedoel... die heb ik niet. Wel de 50 mm 1.8 bvb. En ook nog een 28 mm ... van Tamron.
                            www.musicinframe.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door lin.vdb Bekijk bericht
                              Ik heb hier nog 3 Canon FD-lenzen van in mijn analoog tijdperk : een 28 mm f 2.8, een 50 mm f 1.8 en een 135 mm 2.8. Ze dateren nog van vóór het autofocus tijdperk en zijn alleen manueel scherp te stellen.

Toen ik overgeschakeld ben naar digitaal hebben ze mij in de winkel wijs gemaakt dat deze lenzen niet meer bruikbaar waren op een digitale body (want ik overwoog toen een Canon 350 D) en dat ik dus evengoed kon overstappen naar een ander merk omdat ik sowieso nieuwe lenzen nodig had. Op die manier ben ik in het Nikonkamp beland.

Soit, ik weet nog altijd niet goed wat aanvangen met die 3 Canonlenzen. Klopt dat, dat ze niet meer bruikbaar zijn op een digitale body ?
                              Is daar nog een markt voor ? Zo ja, wat zijn ze waard ?
                              Heb hier nog een FTb liggen uit het analoge tijdperk met ook een 50mm f1.8 en nog een 35 mm f2.8. Mocht je terug analoog willen gaan, wil ik wel overwegen te koop te stellen.

Groetjes,
                              Pol.
                              Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Working...
                              X