Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikkor 60mm 2.8 versus 105mm 2.8

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Nikkor 60mm 2.8 versus 105mm 2.8

Ik ben van plan een macro objectief te kopen voor o.a bloemenfotografie , maar twijfel tussen de 60mm of de 105mm , voor eerst is er het fors prijsverschil 60mm 455 en 105mm VR 999 euro , je zou denken voor 1000euro dat je de beste lens hebt , maar dat is niet altijd zo ,denk dat je meer mogelijkheden hebt met de 105,door dat je hem ook kan gebruiken voor insecten daar je verderaf kan , ontloopt de scherpte elkaar of niet ? en wat heeft de tamron 90mm , kan die ook wedijveren met die twee
    Last edited by koen1950; 9 juni 2008, 12:45.

Re: Nikkor 60mm 2.8 versus 105mm 2.8

Ik heb de 105VR voor ik geloof 780€ bij Topfoto de gekocht. Heel tevreden mee, goed scherp en mooie kleuren. Prima bokeh. Ik gebruik 'm ook voor portret (vanaf een meter of 3-4) en gewoon buiten en binnen.
    Goed voor bloemen en insecten (je hoeft er niet te dicht bij).

Karel

Comment

Met een kleine zoekslag vind je een emmer vol aan reacties.

Nog geen week geleden
      Forum voor discussies, vragen en antwoorden over objectieven en andere optische toebehoren zoals lenzen en filters. Bijvoorbeeld: Hulp en advies bij aanschaf van een nieuwe lens, problemen bij de bediening of gebruik, etc ...

mvg
      Antoine

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door antoine200 Bekijk bericht
        Met een kleine zoekslag vind je een emmer vol aan reacties.

Nog geen week geleden
        Forum voor discussies, vragen en antwoorden over objectieven en andere optische toebehoren zoals lenzen en filters. Bijvoorbeeld: Hulp en advies bij aanschaf van een nieuwe lens, problemen bij de bediening of gebruik, etc ...

mvg
        Antoine
        hoi antoine , ik dacht dat jij ook die lens had , als die echt veel beter is dan de nikkor 60mm en de tamron 90mm , denk ik in de richting van de 105mm VR 2.8

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door koentje1950 Bekijk bericht
          hoi antoine , ik dacht dat jij ook die lens had , als die echt veel beter is dan de nikkor 60mm en de tamron 90mm , denk ik in de richting van de 105mm VR 2.8
          Laat ik eerst zeggen dat je voor het fotograferen van bloemen geen bijzondere lens moet hebben. Ik fotografeer ook bloemen met de 17-55mm.
          Ik heb zowel de nieuwe Nikor 60mm macro als de Nikor 105mm macro.
          Beide lenzen zijn super scherp. De nieuwe 60mm heb ik mij extra bijgekocht omdat ik nogal veel bloemen (closeup formaat) binnenshuis fotografeer.
          De 105mm is dan net iets te lang (te grote afstand tot het onderwerp).

De 105mm is een zeer kritische lens die je goed moet leren kennen.
          Ik gebruik de 60mm nu ook heel vaak als portretlens.

Kortom ga eens naar de winkel en zet beide lenzen eens op je toestel.
          mvg
          Antoine

Comment

Laat ik eerst zeggen dat je voor het fotograferen van bloemen geen bijzondere lens moet hebben. Ik fotografeer ook bloemen met de 17-55mm.
            Ik heb zowel de nieuwe Nikor 60mm macro als de Nikor 105mm macro.
            Beide lenzen zijn super scherp. De nieuwe 60mm heb ik mij extra bijgekocht omdat ik nogal veel bloemen (closeup formaat) binnenshuis fotografeer.
            De 105mm is dan net iets te lang (te grote afstand tot het onderwerp).

De 105mm is een zeer kritische lens die je goed moet leren kennen.
            Ik gebruik de 60mm nu ook heel vaak als portretlens.

Kortom ga eens naar de winkel en zet beide lenzen eens op je toestel.
            mvg
            Antoine
            ok zal ik eens doen dan is de 60mm misschien toch geschikter, alleen zit op die 105mm VR en dat kan ook praktisch zijn
            maar toch bedankt
            Last edited by koen1950; 9 juni 2008, 13:12.

Comment

ok zal ik eens doen dan is de 60mm misschien toch geschikter, alleen zit op die 105mm VR en dat kan ook praktisch zijn
              maar toch bedankt
              Ik gebruik de VR zelden omdat ik 99% fotografeer vanaf statief.
              Bloemen lopen namelijk niet weg.
              mvg
              Antoine

Comment

Heb zelf een 105 mm van Sigma, zeer tevreden over trouwens en stukken goedkoper.

Voordien had ik een 50 mm van Sigma, ook heel goeie lens, maar 105 mm geeft toch wat extra mogelijkheden dan 50mm, zeker bij het fotograferen van insecten.
                www.strobistworkshops.be - www.fotobedrijf.be

Comment

Ik gebruik de VR zelden omdat ik 99% fotografeer vanaf statief.
                  Bloemen lopen namelijk niet weg.
                  mvg
                  Antoine
                  VR is er voor jouw eigen gebibber, wat die bloemen doen daar kan die VR niets voor. (wind of zo).

Karel

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Peekaa Bekijk bericht
                    VR is er voor jouw eigen gebibber, wat die bloemen doen daar kan die VR niets voor. (wind of zo).

Karel
                    Beste Karel, fotograferen is kunst echte begrijpend begrijpend lezen is ook een kunst.
                    mvg
                    Antoine

Comment

Beste Karel, fotograferen is kunst echte begrijpend begrijpend lezen is ook een kunst.
                      mvg
                      Antoine
                      Hubert

Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

Comment

Ik ben van plan een macro objectief te kopen voor o.a bloemenfotografie , maar twijfel tussen de 60mm of de 105mm , voor eerst is er het fors prijsverschil 60mm 455 en 105mm VR 999 euro , je zou denken voor 1000euro dat je de beste lens hebt , maar dat is niet altijd zo ,denk dat je meer mogelijkheden hebt met de 105,door dat je hem ook kan gebruiken voor insecten daar je verderaf kan , ontloopt de scherpte elkaar of niet ? en wat heeft de tamron 90mm , kan die ook wedijveren met die twee
                        Bij Konijn koop je de 105 voor 700 euro. Als je ook insecten ed wilt fotograferen zou ik ook de Sigma 150 macro meenemen in de afweging. Kijk eens op photozone voor de labtesten. Dan kun je mooi de genoemde objectieven vergelijken. De genoemde Sigma komt heel goed uit die test.
                        Meestal koop ik mijn spullen op ebay. De nikkor 105 vr heb je inclusief alle kosten in huis voor ruim 550 euro. De sigma 150 voor ruim 450 euro. (uit de UK dus geen invoerrechten of andere bijkomende kosten)
                        groet, Rik

Comment

Working...
                        X