Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon FD-lenzen nog bruikbaar op digitale camera's ?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Canon FD-lenzen nog bruikbaar op digitale camera's ?

Oorspronkelijk geplaatst door DPaul Bekijk bericht
    Waarom wegdoen ?
    Ik durf wedden dat jij geen AF 135mm prime f2.8 bezit.
    Gebruik een glasloze converter voor portret.
    Die zijn trouwens goedkoper.

Paul.
    Paul, ik heb hier het volgende liggen:
    - Vivitar Serie I f:2.3 135mm
    - Vivitar f:2.5 28mm

Wil je nog wedden ?

Sony A7II + Loxia 50mm + Vario Tessar FE 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
    Fujifilm X-T4 + Samyang 12mm + Fujinon XF 27mm + Fujinon XF 35mm + Fujinon XF 16-55mm R LM WR + X-E2s.​

Comment

Het heeft te maken met de afstand tussen de lensmount en de focalplane.
      Canon EF-mount zit 44mm van de focalplane, terwijl FD-mount 42mm van de focalplane zit. Je kan niet zomaar een -2mm adapter maken.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door rapture Bekijk bericht
        Het heeft te maken met de afstand tussen de lensmount en de focalplane.
        Canon EF-mount zit 44mm van de focalplane, terwijl FD-mount 42mm van de focalplane zit. Je kan niet zomaar een -2mm adapter maken.
        Maar als je scherpstelt, kan je die 2 mm toch vlot opvangen...??? Of heeft dat 'bijwerkingen'.
        Foto's tonen niet de werkelijkheid, maar de werkelijkheid van de fotograaf.
        www.musicinframe.be

Comment

Hi,

Als je lens VERDER van de sensor moet, dan wordt dat opgevangen door dikkere adapters. Die van een m42 lens op eos moet 1.5mm dik zijn, denk ik.

Maar als je lens DICHTER naar de sensor moet, dan kan je weinig aanvangen, want dan dring je met de achterkant van je lens in je body (als dat dan al zou lukken), en dan zit de spiegel in de weg enz...

Paul.
          DPaul - A.FIAP
          D810, nikkors and other stuff

Comment

Bij gadgetinfinity (een online-shop gesitueerd in Hong-Kong) kan je een adapter voor FD-mounts bestellen. Er zijn twee modellen : eentje met af-confirm (manueel scherpstellen en het ding biept als je scherp gesteld bent) en eentje zonder af-confirm.
            Die zonder AF-confirm kost je ongeveer 55 dollar (reken maar om hoeveel dit is in euro).

Mijn vader had zelf nog wat fd-mount lenzen liggen (50mm f1.8, nog een groothoek f2.8 en een zoom, ik denk 70-230 mm), onder het motto 'baat het niet, dan schaadt het niet' heb ik me zo een adapter besteld.

De bouwkwaliteit is wat je kan verwachten voor iets van die prijs (na een week was er al een vijsje los). (Even vastvijzen en het is weer in orde)

Ik gebruik hem echter regelmatig en zeker de 50mm f1.8 geeft leuke resultaten (vb : http://www.flickr.com/photos/78716547@N00/2508887275/)

Het is wel niet gemakkellijk om scherp te stellen, maar aangezien je digitaal werkt, is hit-and-miss niet zo erg, blijven trekken tot er iets uitkomt, waar je tevreden over bent zou ik zeggen.

Comment

Working...
            X