Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

vervormingen

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• vervormingen

Ik heb me sinds kort de canon 70 - 200mm F4 lens aangeschaft en ben daarmee aan het expirimenteren. ( moet namelijk nog veel leren, ik zit nog maar in mijn eerste jaar fotografie )
    Zou het kunnen dat die lens op 200mm een bepaalde factor vervorming heeft?
    bvb een paard dat loodrecht voor je staat. dat zijn hoofd precies niet in verhouding is met zijn lijf ( maar een beetje fijner is)?of is dat het typische 2D effect dat er door een bepaalde comopsitie sterk uitkomt?
    Dit klinkt als een domme vraag alhoewel die niet bestaan naar het schijnt
    bedankt

Re: vervormingen

Ik denk dat we er allemaal baat bij hebben als je eens één of meer voorbeelden laat zien, dan kunnen we meteen oordelen of dit niet maar een indruk is. 't Lijkt me namelijk sterk, maar niets is onmogelijk.
    ______
    www.vue.photo

Comment

Ik vermoed dat er met de lens niets mis is. De 'vervorming' waarvan je spreekt zou wel eens het 'normale' bijverschijnsel van telelensen kunnen zijn. De diepte wordt a.h.w. een beetje samengeperst. Op TV zie je dat vaak spectaculair als bij de finish de camera's met zware telelenzen werken.
      "Just do it !"

http://jr52.be/index.html

Comment

Als je met je ogen naar bepaalde zaken kijkt is staan deze in een onderlinge verhouding tot elkaar. Je weet ongeveer hoe lang het paard is, en dus waar je de staart ongeveer mag verwachten als je de kop ziet.
        Die verhoudeingen worden op z'n kop gezet bij de keuze van resp. een groothoeklens en een tele lens. de groothoeklens lijkt alles verderaf te plaatsen. Hierdoor zul je zien dat de kop van het paard veel groter wordt afgebeeld dan z'n staart. Dat deel lijkt ook veel kleiner. Bij een lens van rond de 50 mm zullen de verhoudingen ongeveer normaal zijn zoals jij ze met je eigen ogen zou verwachten.
        Een telelens haalt alles dichterbij. Hierdoor zal de afstand tussen twee punten ook kleiner lijken. De afstand tussen kop en staart dus ook.
        Waar je het heel mooi kan zien is bij de finish van een wielerwedstrijd. De camera met telelens ziet de renners frontaal op zich af komen. Het verschil tussen 1 en 2 lijkt dan maar heel klein. als je dan vervolgens de herhaling ziet van bovenaf zit er vaak een best groot verschil tussen de nummers 1 en 2.
        Dus een heel normaal verschijnsel.
        Van Minolta X-700 en een hoop glas via 7Xi naar 7D

Comment

kan iemand mij zeggen hoe ik een voorbeeld kan posten aub?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bungy_0 Bekijk bericht
            kan iemand mij zeggen hoe ik een voorbeeld kan posten aub?
            klikken op 't icoontje met het postkaartje, dan de URL van je foto en daar .jpg achter zetten als dat er niet al staat. je foto moet ergens op 't internet staan.

Maar na je initiële vraag nog eens gelezen te hebben ligt het inderdaad aan 't samendrukken van 't perspectief, dus de achterkant van 't paard lijkt zich dichter bij zijn hoofd te bevinden dan in werkelijkheid het geval is. Da's perfect normaal.
            ______
            www.vue.photo

Comment

Om dat soort vervormingen te corrigeren zal je met DxO aan de slag moeten vrees ik. Alleen is de timing slecht want ze zijn nog steeds met hun versie 5 aan het knoeien. Versie 4.5 was de laatste stabiele.
              Een beginner ziet veel mogelijkheden. Een expert slechts een paar.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Koen Bé Bekijk bericht
                Om dat soort vervormingen te corrigeren zal je met DxO aan de slag moeten vrees ik. Alleen is de timing slecht want ze zijn nog steeds met hun versie 5 aan het knoeien. Versie 4.5 was de laatste stabiele.
                Is DxO niet software om lensvervormingen in de vorm van rechte lijnen die krom worden te corrigeren? Volgens mij gaat het in dit topic alleen over perspectief vervorming.
                Van Minolta X-700 en een hoop glas via 7Xi naar 7D

Comment

Nee, er is ook een module om onnatuurlijke perspectiefvervormingen te corrigeren. Weinig gekend, en zelf nog niet gebruikt, maar het is er wel.
                  Een beginner ziet veel mogelijkheden. Een expert slechts een paar.

Comment

Working...
                  X