Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Sportzaal..

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Sportzaal..

Hallo,

Is F2.8 voldoende om foto's te nemen in een sportzaal?
    Of kan ik mijn 70-200mm F4 IS ook goed gebruiken in een sportzaal?

Mvg
    Canon EOS 350D met 18-55mm // ef 28-200mm f/3.5-5.6 USM // ef 100mm f/2.8 Macro USM // ef 70-200mm f4L IS USM // Speedlite 430EX // 17-55mm f2.8 IS

Re: Sportzaal..

Hier zal niemand je een zinnig antwoord op kunnen geven als je niet verteld hoe de verlichting is.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Ik hoop dat de zaal verlicht zal zijn zoals bij een mini-voetbal of een basketbal wedstrijd.

Er werd mij gevraagd om foto's te nemen van een turnwedstrijd.
      Hoe de verlichting zal zijn weet ik dus niet.
      Canon EOS 350D met 18-55mm // ef 28-200mm f/3.5-5.6 USM // ef 100mm f/2.8 Macro USM // ef 70-200mm f4L IS USM // Speedlite 430EX // 17-55mm f2.8 IS

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door De Scherpe Bekijk bericht
        Ik hoop dat de zaal verlicht zal zijn zoals bij een mini-voetbal of een basketbal wedstrijd.

Er werd mij gevraagd om foto's te nemen van een turnwedstrijd.
        Hoe de verlichting zal zijn weet ik dus niet.
        turnwedstrijden ga je bij voorkeur toch met een 50mm 1.4 of 85mm 1.8 fotograferen hoor. met een 2.8 wordt het al iets lastiger... het is mogelijk, maar het is moeilijk. Je zal je wel uit de slag kunnen trekken met een 70-200 2.8, maar met een 70-200 f4 IS ga je toch wel sukkelen denk ik
        5DmkIII en wat glas

Comment

Alles hangt af inderdaad van de verlichting... Vorige week nog minivoetbalfoto's gemaakt, ISO 2500 , F2.8 en met moeite sluiters van 1/100... Om dan bewegende spelers vast te leggen...
          Dan maar me wat uit de slag getrokken met een 85 1.2 en 135 2.0... Om maar te zeggen dat de kans klein is dat je met een F4 lens iets deftigs gaat kunnen maken...
          1D-X/ 6D /Sigma 50Art/85L/100L IS macro /16-35L IS /24-70LII /70-200F2.8L IS II/180L Macro /300F2.8L IS /500F4L IS /1.4xext /2x ext

Comment

Houd er ook rekening mee dat je voor turnen een zeer snelle sluitertijd (1/800s bijvoorbeeld) nodig hebt en dan denk ik niet dat je er met je F2.8 zal komen, tenzij de verlichting van de zaal heel goed is, maar dat is meestal toch niet.
            F4 kan je volgens mij wel vergeten.
            Panasonic G1

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Thomas4 Bekijk bericht
              Houd er ook rekening mee dat je voor turnen een zeer snelle sluitertijd (1/800s bijvoorbeeld) nodig hebt en dan denk ik niet dat je er met je F2.8 zal komen, tenzij de verlichting van de zaal heel goed is, maar dat is meestal toch niet.
              F4 kan je volgens mij wel vergeten.
              De kunst sjuist de dode momenten of bijna dode te kiezen, bij de ringen hangt iemand altijd een keer of wat stil ook bij het slingeren(of hoe dat heet) en dan een foto maken of juist ervoor of er na. Je kan natuurlijk ook de beweging gaan gebruiken in je foto.
              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

f/4 mag je absoluut vergeten in een sportzaal, zeker voor turnen waarbij snelle bewegingen gangbaar zijn. de 85 mm prime f1/8 zou hiervoor schitterend zijn.

succes
                Groeten Björn

Comment

Met de EOS 350 kom je niet weg met een F4 lens omdat je niet echt ver omhoog kan in je iso waarde zonder veel ruis te genereren.
                  Een 2.8 lens zou je een stop meer licht kunnen brengen, of dat genoeg zal zijn ligt aan de ter plaatsen hoeveelheid licht.
                  www.sportactiefoto.nl

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                    De kunst sjuist de dode momenten of bijna dode te kiezen, bij de ringen hangt iemand altijd een keer of wat stil ook bij het slingeren(of hoe dat heet) en dan een foto maken of juist ervoor of er na. Je kan natuurlijk ook de beweging gaan gebruiken in je foto.
                    Inderdaad als je juist op het 'dode' moment afdrukt zal je met een minder snelle sluitertijd ook toekomen, maar bij turnen gaan de bewegingen soms zo snel dat het echt moeilijk is om dat moment te vinden, dat vind ik toch.
                    Ik heb vorig weekend tumbling gefotografeerd en ik vond het toch moeilijk om met bijvoorbeeld 1/400s scherpe foto's te krijgen. Het was natuurlijk wel de eerste keer dat ik dat deed, dus als je getraind bent heb je zowizo meer voeling voor dat moment.
                    Panasonic G1

Comment

Als het geen te groots evenement is (club of interclub) zul je waarschijnlijk toch vrij dicht kunnen gaan staan(of als je gevraagd bent) en kun je met een 85/1.8 of een 50/1.4 zeer goede resultaten bekomen.
                      Die zogenaamde kunst om juist de "stille acties" te trekken leid meestal tot saaie foto's die niet veel zeggen.
                      Langs de andere kant mogen de benen en het hoofd van een turner(ster), die bv. een salto maakt, gerust vager zijn, dat geeft juist een indruk van snelle actie.

Hubert
                      Hubert

Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

Comment

Ik heb al heel wat met mijn F4 in verschillende sporthallen gewerkt, soms met redelijk resultaat, maar da's echt uitzonderlijk. Op de meeste plaatsen zou zelfs een 2.8 nog niet voldoende zijn vrees ik.
                        Canon 5D - 135 L 2.0 - 50 1.8

Comment

Dank voor jullie reactie.

Mijn 17-55mm F2,8 IS is goed van pas gekomen.
                          De foto's die ik getrokken heb zijn niet van hoge kwaliteit. Heb er 730 getrokken.
                          Ik heb mijn foto's genomen op ISO 1600 F2,8 en 1/400s. Bij deze instelling was de F-waarde in de zoeker wel aan 't knipperen.
                          Mijn foto's zijn iets onderbelicht. Maar toch voldoende om op klein formaat af te drukken.

Mvg

Comment

Ik heb zaterdag ook een test gedaan in een sporthal of beter gezegd , zo eentje op schaal .Deze werd gebruikt voor Taekwondo.
                            Ik heb tests gedaan met een 70-200 L 2.8 IS , en een sigma 24 - 70 2.8.
                            En ik moet zeggen dat ik zeer tevreden was over het resultaat , want alle foto's zijn genomen zonder flits.

Groeten ,

Rohnny
                            Groeten , VDSDigit@l

Comment

Ik ben aan het uittesten om foto's te trekken tijdens onze tafeltenniswedstrijden. Door de te hoge F waardes op mij objectieven en het feit dat ik geen flits mag gebruiken, ben ik nog niet tot deftige foto's gekomen. Ik zit nu ietwat in twijfel over m'n volgende aankoop.

AF Nikkor 85 mm f/1.8D zou voldoende kunnen zijn om op kortere afstand foto's te trekken van de spelers (als ik hier juist gelezen heb) maar hoe ver kan ik dan in feite staan in het slechtste geval? en past dit objectief dan idd ook op mijn d40x?
                              every gifted artist was once a beginner

Comment

Working...
                              X