Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

filter

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• filter

bij aankoop van mijn lenzen deze week vroeg men mij of ik gelijk ter bescherming er een filter bij wou en dewelke
    ik heb toen gezegd geen , omdat ik niet eens weet welke filters er bestaan en wat nu geschikt is voor mijn toepassing

ik heb een 18-200 vr van nikon en een prime 85 mm 1.8
    welke filter kan ik daar best voor kopen?
    zelf dacht ik aan een polarisatiefilter om er constant te laten opzitten maar weet niet of dit wel een goed idee is?

kan iemand me even helpen

ik wil natuurlijk niet dat mijn lenzen beschadigd raken met een kras of zo dus lijkt het me idd een goed idee zulke lenzen
    http://www.jvs-photography.be/

Re: filter

Een polarisatiefilter geeft nogal wat lichtverlies, dus zeker niet constant gebruiken. Een goed UV filter doe ik zelf wel, maar ik hoor hier soms andere geluiden. ik heb zelf nooit onscherpte of flare gezien bij gebruik van goede filters.
    Sony en Olympus
    Fotoseries

Comment

hmmm lichtverlies ....die valt al af dus
      nog iemand ervaringen,??

(toch handig zo een forum he)

Comment

Als je nou eeens naging waarvoor zo'n filter dient en wat je er mee kan doen, door eens een boek te lezen en misschien wel gewoon de handleiding van de camera.
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
          Als je nou eeens naging waarvoor zo'n filter dient en wat je er mee kan doen, door eens een boek te lezen en misschien wel gewoon de handleiding van de camera.
          wat een idiote opmerking ?
          dacht je dat ik dat niet deed dan ??
          folderkes zeggen me niks en in boeken lees ik teveel tegenstrijdigheden!

ik vraag dit hier omdat er hier uit ervaring gesproken word , mensen die uit ervaring weten wat het beste is, en er zijn hier zulke goeie fotograven op bd dat ik liever naar hen luister dan wat er in de "boekskes" staat of in een folderke!

Comment

Beste jvs... sommigen reageren nogal kregelig op dergelijke vragen, omdat ze keer op keer op keer gesteld worden. Er loop ondertussen ook een 2e thread over filters.

Als je ( net als ik trouwens) tamelijk nieuw bent, vergeet je dit soms, maar mensen die hier al langer zijn zien deze vragen continu passeren.

Dus trek het je niet teveel aan, probeer ook eens de zoekfunctie rechts boven, dat bespaart je een hoop vervelende opmerkingen...

Anyway, ik heb zelf een tweetal extra lenzen. Mijn Canon EF 70-300 mm is voorzien van een knoert van een zonnekap, dus heeft deze geen filter.

Mijn Sigma 24-70 heeft een smal zonnekapje en een lensdiameter van 82 mm. Dus acht ik de kans groter dat deze eens een tik op het glas krijgt. Vandaar dat ik er een UV-filter bij nam.

Velen zeggen dat een degelijke zonnekap voldoende beschermt ( altijd gebruiken trouwens, ook binnen!). Over de effecten van deze UV-filters voor de lenzen is er duidelijk onenigheid... lees er gerust even de andere threads op na en neem zelf je conclusie is de enige raad die ik kan geven vrees ik. 't Hangt sterk af van persoonlijke voorkeur.
            Canon 400D/50D - EF-S 18-55 - EF 50 f1.8 - EF 70-300 IS USM - Sigma 24-70 f2.8 EX - Tamron 27-70 f2.8 VC - Canon 70-200 f2.8 L - Metz 58

Comment

Ik heb er net 2 boeken op nageslagen en die geven alle 2 het zelfde (ongeveer) antwoord.
              Onderdrukken van reflecties van niet metalen opp
              Verhoging contrast bij direct zonlicht 90graden meeste resultaat

Mate van werking kun je beïnvloeden door aan het filter te draaien.
              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Hier staat een goed beschrijving van een pola.

Comment

Working...
                X