Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lens voor portretfotografie

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Lens voor portretfotografie

Ik heb een D200 met een VR 18-200 lens. Welk advies geven jullie voor een goeie lens, specifiek voor portetfotografie? Dat is eigenlijk wat ik het liefste doe.

Re: Lens voor portretfotografie

Gebruik de zoekfunctie eens of ga op dit subforum enkele pagina's verder. Er zijn de laatste tijd nog enkele gelijkaardige topics geweest op dit forum.
    Veel succes
    Panasonic G1

Comment

als je graag headshots hebt.. 85mm1.8 of met voldoende geld 1.4!
      maar een standaard 50mm1.4 kom je ook al ver..
      heb je liever zoomlens.. ga dan voor tamron 28-75f2.8!
      heb de drie lenzen en kan geen enkele missen!
      Nikon D7000 - Nikon 17-55 f2.8 - Nikon 35mm 1.8 - Sigma 50mm 1.4 - Sigma 70-200 f2.8 OS - SB-600 (2x) - SB-900

Comment

Beste

De ideale portret lens is een prime lens in de range van 85mm of 135mm met een zo groot mogelijk diafragma (=mooie blur) en een zo vlak mogelijke "MTF-curve".

...ga best niet onder de 50mm want dan ga je last krijgen van ton-vervorming.

M.v.g
        CANON Inc. Made In Japan

Comment

Ik gebruik tot volle tevredenheid de 50mm 1.8. Voor de prijs moet je hem niet laten

Ik hoop dit jaar wel de 85mm 1.8 bij te kopen, omdat ik met de 50mm nogal kort op de mensen sta.

R

Comment

Je hebt die 18-200 toch... het bereik dat je nodig hebt voor portretten heeft die lens toch!?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Spy-Glass Bekijk bericht
              ...ga best niet onder de 50mm want dan ga je last krijgen van ton-vervorming.
              Als je een goede koopt natuurlijk niet, die zijn zonder vervorming(en als daar last van hebt, kun je dat software matig oplossen), waar je veel problemen mee kan krijgen is groothoek vertekening: de grote neuzen, maardat heeft neits met tonvormige vervorming te maken.
              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door wimsel Bekijk bericht
                Je hebt die 18-200 toch... het bereik dat je nodig hebt voor portretten heeft die lens toch!?
                My thoughts too...

ANY lens can make a portrait, the focal length you choose will change the mood and feel of the image. I use anything between 17 and 200mm. Be flexible, be creative.

Comment

ikzelf heb ook een 50mm 1.8 , let er wel op, op een cropcamera (1.6x bij canon,nikon dacht ik 1.5x) is dit eigenlijk geen 50 maar 80mm en dan zit je perfect in dat portret-bereik!
                  Als je een groter budget wil besteden kan je natuurlijk een duurdere lens kopen, die waarschijnlijk ook een stuk beter is. Alles hangt natuurlijk af van je budget.
                  zo is er de 85mm 1.8, 85mm 1.4, 50mm 1.4, 24-70mm L lens van canon.
                  Allemaal liggen die perfect in het portretbereik, al de rest, zijn de centjes
                  Canon EOS 5DIII | 24-70 f2.8 L | 70-200 f4 L IS | 50mm f1.8 | 580EXII | en een verlanglijst dat eerder een waslijst is
                  BLOG

Comment

Bedankt voor de reacties.
                    Ik heb inderdaad de 18-200 maar met een diafragma van 4.5-5.6 is die lens niet altijd ideaal. Ik heb hier ook een oude manuele lens liggen van 50mm met een diafragma 1.4. Om mijn zoontje te fotograferen is dat bijna niet te doen. Hij beweegt te snel (naar voor of naar achter) en dan zit ik met onscherpe foto's. Dat is natuurlijk erg frustreren.

Comment

De absoluut beste lens op dit gebied is de Canon EF 85mm 1.2 mkII. Je moet er wel een hypotheek op je huis voor nemen! De MkI is hier en daar tweedehands voordelig te krijgen en heeft ongeveer dezelfde kwaliteit maar focuseert iets trager. Als je wil mag je altijd eens komen testen (buurt Mechelen).
                      Fullator
                      Fotostudio Candela Zone
                      website: http://www.chronax.be
                      website: http://www.marquisemodels.eu

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Fullator Bekijk bericht
                        De absoluut beste lens op dit gebied is de Canon EF 85mm 1.2 mkII. Je moet er wel een hypotheek op je huis voor nemen! De MkI is hier en daar tweedehands voordelig te krijgen en heeft ongeveer dezelfde kwaliteit maar focuseert iets trager. Als je wil mag je altijd eens komen testen (buurt Mechelen).

Dat wordt zeuren op een D200...
                        Nikon D200 | 8/3,5 | 35/2.0 | 50/1,8 | 90/2,8 | 28-75/2,8 | 18-270 | 100-300/4 | 1,4 tc | SB600

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Fullator Bekijk bericht
                          En nog een nieuwe camera ook.....
                          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Ik heb eens rondgekeken. De Nikon 85 mm 1.4 AF D lijkt mij wel een goeie keuze. Dat zou de beste lens zijn wanneer ik het zo wat lees.

Comment

Stefan

't Is eer een persoonlijke keuze want de 85mm f/1.8D AF is ook heel goed, als je 't er voor over hebt drie keer zoveel te betalen 2/3 stop?

De 1.4 heeft natuurlijk wel een mooiere boukeh dan de f/1.8 version, en heeft een nauwkeurigere en veel snellere AF dan het f/1.8 model wat toelaat mooiere foto's te maken bij maximale diafragma opening.

Je gaat ze zéér goed kunnen gebruiken voor beschikbaar licht uit de hand opnames. Denk eraan dat je een tweetal stops gaat verliezen van de beschikbare-licht-capaciteit vergeleken met de 50mm or 28mm f/1.4 omwille van de langere brandpuntsafstand. Je kan veel gemakkelijker low-light opnames maken met wat minder millimeters.

Als je een snelle 85mm wilt is deze lens gewoon subliem!

Op flickr staan wel wat voorbeeldjes van wat ze kan:
                              http://www.flickr.com/search/?q=nikon+85+1.4

Spijtig genoeg heeft Nikon geen f1.2 versie

M.v.g
                              Last edited by Spy-Glass; 17 februari 2008, 11:54.
                              CANON Inc. Made In Japan

Comment

Working...
                              X