Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Een goede macro lens

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Een goede macro lens

Je vraagt achter een macro lens en een macro lens is nu eenmaal een lens die 1:1 foto's aankan. Probeer anders maar eens een bladluis te fotograferen

Kheb zelf de sigma 150 f2.8 macro vorige week gekocht en ben voorlopig tevreden erover. Mooi scherp en mooie kleuren. Minder tevreden ben ik over het scherpstellen, soms gaat dit in mijn ogen moeizamer

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door B&W Bekijk bericht
      Minder tevreden ben ik over het scherpstellen, soms gaat dit in mijn ogen moeizamer
      Een macrofotograaf werkt zo goed als altijd in MF

Comment

ga niet volledig af op de snelheid van scherpstellen, macro is in vele gevallen manueel werk
        de vergroting is bij vele lenzen hetzelfde , enkel de afstand tot je object verschilt tussen vb een 90 mm , 105 of 150 mm
        150 mm is met je crop zowel voor macro of portret soms al zeer ver.
        mijn website: www.devid.be - http://500px.com/devid - mijn blog

IMac/IPad/Mac Air 
        D700 - D300 - D70[IR] 8-500 mm

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door devid Bekijk bericht
          150 mm is met je crop zowel voor macro soms al zeer ver.
          Hoe kom je erbij? Ik werk zelfs liefst met een 300mm lens voor macro.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hvr_oosterzele Bekijk bericht
            Een macrofotograaf werkt zo goed als altijd in MF
            Dat heb ik ondertussen gemerkt Daarom wrschijnlijk dat de scherpstelring zo breed is

Comment

Hoe kom je erbij? Ik werk zelfs liefst met een 300mm lens voor macro.
              de afstand van je sensor tot je object (ofwel kortste instelafstand 105 mm = 35 cm- 300 mm= 95 cm)
              met een 300 mm lukt dat inderdaad voor schuwe objecten vb libellen, vlinders maar bij een bladluis, mier of kevers is dat te veraf. ik heb zelf een 105 en 70-300 macro en die 70-300 gebruikt ik quasi nooit omdat zijn minimale brandpuntafstand tussen lens en object te ver ligt
              ook de lichtsterkte van een 90-105-150 is hoger dan een 300
              Last edited by devid; 12 februari 2008, 11:02.

IMac/IPad/Mac Air 

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door devid Bekijk bericht
                de afstand van je lens tot je object (ofwel kortste instelafstand)
                met een 300 mm lukt dat inderdaad voor schuwe objecten vb libellen, vlinders maar bij een bladluis, mier of kevers is dat te veraf. ik heb zelf een 105 en 70-300 macro en die 70-300 gebruikt ik quasi nooit omdat zijn minimale brandpuntafstand tussen lens en object te ver ligt
                ook de lichtsterkte van een 90-105-150 is hoger dan een 300
                ligt dat niet aan het feit dat je 70-300mm lens geen 1:1 vergrotingsfactor heeft?
                equipment: camera's, lenses & some imagination

Comment

door die kortste afstelafstand van 95 cm tussen sensor en object zal dat door de lensopbouw waarschijnlijk ook de reden zijn dat hij maar een vergroting tot 1:2 heeft op macromode wat op zich reeds voldoende is voor vlinders en libbellen
                  70-300 wordt ook in eerste instantie als zoom geschouwd niet echt al dé macrolens (quid ook de prijs)

IMac/IPad/Mac Air 

Comment

Ik ben al enkele jaren eigenaar van die Sigma 150mm 2.8 en das echt een super lens. Ze is echt ongeloofelijk scherp. Deze zomer nog een foto getrokken van een vlinder waarbij ik bij het zien van de onbewerkte foto na zoveel jaren nog steeds verbaasd was over de ongeloofelijke scherpte.

Zoals inderdaad al werd aangehaald is de autofocus aan de trage kant, maar voor macro werk je toch steeds op manual focus. Waar je de scherpte legt is vaak zo miniem verschillend dat de autofocus er toch steeds zou naast zou zitten.

Hou er wel rekening mee dat je voor het beste resultaat beter met een statief kan werken.

Als je wat resultaten wilt zien, op mijn site (http://www.bartheirweg.com) zijn alle macro's van insecten en planten met deze lens genomen.
                    Portfolio, workshops & fotoreizen: www.bartheirweg.com - Beeldenbank: library.bartheirweg.com

Comment

Ik heb hem ook pas aangeschaft, die sigma 150 2.8! Tot dusver zeer tevreden van, heb een eerste voorbeeldje van een wesp gepost in het macroforum. Misschien krijg je zo wel een idee wat deze lens kan, ook als je ze nog maar pas hebt en dus nog niet ervaren bent in het volledige macro-werk! Ze is dus wel degelijk bruikbaar uit de hand, zonder statief, en is echt wel scherp. De foto is het overzicht, dus niet op 100%, als je de 100% uitvergroting neemt, dan zie je echt haarscherpe details wanneer de lens wat toegeknepen is! De lange werkafstand was voor mij doorslaggevend, beestjes blijven niet altijd zitten he

Misschien toch een tip: alhoewel ik vooraf niet veel gebruikers had gevonden met een "slecht" exemplaar van deze lens, bleek ik er uiteindelijk toch eentje te hebben met een slechte AF door frontfocus en wat decentering (ookal gebruik je bijna altijd MF, maar dan nog). Ik heb ze uitvoerig getest samen met perrush en in de winkel zagen ze inderdaad een probleem, heb direct een nieuw exemplaar gekregen! Super tevreden van nu!
                      Mvg, Fre

Comment

Alle zaken gelijk blijvend, dus ook de vergrotingsmaatstaf, is een lange macrolens steeds in 't voordeel tov een korte omdat je met een lange macrolens verderaf kunt blijven én je onderwerp beter kunt isoleren (mooiere achtergrondblur).

Nu gebruik ik verschillende lenzen voor macro & close-up maar ééntje heb ik toch verkocht wegens in onbruik, mijn 100mm macrolens.
                        Voorbeelden : http://www.pbase.com/hvr_oosterzele/macro

Comment

Alle zaken gelijk blijvend, dus ook de vergrotingsmaatstaf, is een lange macrolens steeds in 't voordeel tov een korte omdat je met een lange macrolens verderaf kunt blijven én je onderwerp beter kunt isoleren (mooiere achtergrondblur).
                          Anderzijds kan je met een kortere macrolens makkelijker uit de hand werken.
                          Mijn foto's en fractals
                          Sony A700 +Tamron 90mm +Sigma 10-20mm +Minolta 35-105 3.5-4.5 +Minolta 50mm 1.7 +Minolta 35-70mm +Sony 70-300 G.

Comment

Canon EF 100mm f/2.8 Macro USM (9.6/10 - nadeel geen IS misschien opvolger) 469-650 €

Of Canon EF 100mm f/2 USM (goedkoper)

Comment

Bij macro is IS weinig toegevoegde waarde. Zie alle verhalen over de VR versie van Nikon.
                              Sony en Olympus
                              Fotoseries

Comment

Innovator,
                                in het algemeen wordt een lens als macrolens aangemerkt als deze een vergrotingsfactor heeft van 1:1.
                                De Canon EF 100 mm f2.8 Macro USM heeft dat.
                                De Canon EF 100mm f2.0 USM heeft dat echter niet, vergrotingsfactor 0,14 ofwel 1:7,1

Ik heb mijn Canon 100mm Macro lens via e-bay in Engeland durven kopen,
                                voor €390,- (incl. opsturen...) en ben er zéééér happy mee.
                                Voor mijn crop camera vind ik die 100 mm een goede waarde, niet té dichtbij en niet té veraf.
                                Op een fullframe camera zou ik wellicht voor de Sigma 150 mm HSM gekozen hebben.
                                In mijn geval, zoals ik er nu over denk.
                                Ik heb er nog geen beestjes mee gefotografeerd.

groet
                                Adrie

Comment

Working...
                                X