Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Verschil beeldkwalliteit twee Nikon topobjectieven op 70mm

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Verschil beeldkwalliteit twee Nikon topobjectieven op 70mm

Onderstaand twee foto's gemaakt met de 24-70 AFS Nano f2.8, en met de 70-200 AFS-VR f2.8.
    Beide foto's werden gemaakt in exact dezelfde lichtomstandigheden, met een brandpunt van 70mm, met een Nikon D300 bij een bewolkte hemel op diafragma f5.6 sluitertijd 1/125 sec. met een tussentijd van nog geen twee minuten, beide foto's werden omgezet op exact dezelfde manier uit het RAW bestand, de kadrage werd enigzinds licht aangepast in Photoshop, alsook het omzetten naar 900 pixels in de lengte (dit om hier te posten)
    Het verschil is werkelijk ongeloofelijk groot, op de volle bestanden nog temeer te zien, hopelijk brengt Nikon op termijn ook de 70-200 met Nano coating glaselement uit, want ik heb nu drie objectieven uitgerust met deze Nano Coating glaselementen, en ik moet zeggen dat de kleurverzadiging bij deze drie een stuk beter is dan bij de andere objectieven iets wat mij metteen is opgevallen van bij de eerste foto's die ik er mee nam, wie ook de 105mm macro AFS-VR gebruikt, zal waarschijnlijk ook mijn mening delen, de Nano coating is volgens mij een van de beste verbeteringen die Nikon ooit toepaste in zijn objectieven.
    (Exif is in beide foto's nog aanwezig)
    Eerste foto met de 24-70 AFS f2.8 met Nano coating.
    Tweede foto met de 70-200 AFS-VR f2.8

Re: Verschil beeldkwalliteit twee Nikon topobjectieven op 70mm

Ik ben alvast onder de indruk.
    Minder glas dan vroeger, maar beter.

Comment

Enorm verschil in contrast!
      Bruidsfotografie www.totaalfotografie.nl

Comment

het verschil in contrast in idd groot maar hoe was de realiteit ?
        - zoals de foto van de 24-70
        - zoals de foto van de 70-200
        BD0497BE : Nikon body + glas
        www.RudyVerrijt.info

Comment

Er is idd een groot contrast verschil, echter ik vind ze alle twee nu niet bepaald mooi van kleur, ik hoop wel dat dit niet aan de D300 ligt.

Je weet ik heb de 70-200 en de 105 VR en toevallig heb ik vorig jaar met alle twee de objectieven vlinders gefotografeerd. Jammer genoeg (heb de exif gegevens al nagekeken) heb ik voor beide objectieven niet dezelfde instellingen genomen. Al die foto's kun je vergelijken, maar zo een contrast verschil zie je bij mij niet en ook niet zo een fletse kleuren. Ik wil wel eens een test maken met de 105 en de 70-200 met dezelfde instelling op de D200.
          mvgr
          antoine200

Comment

Pola filter zal gelijkaardige resultaten opleveren vermoed ik
            Canon EOS 400D, Sigma 17-70 2.8/4.5, Canon 50 1.8, Canon 55-250 IS
            scriptie in ontwikkeling : www.kunstigdigitaal.be

Comment

Hier vraag ik me toch telkens weer af wat het beste is als de scherpte identiek is ? Dit type contrast kan je toch makkelijk met curves aanpassen, en wat met de schaduwen die misschien minder bruikbare informatie opleveren of zelfs verloren gaan? Ik heb net hetzelfde gevoel bij mijn AFS VR 200mm f/2 die ook super contrastrijk is, maar naar mijn aanvoelen de schaduwen daardoor benadeelt.

MVG,

Comment

Het verschil lijkt me te groot om waar te zijn. Ik heb met vnl "mindere" lenzen en een D300 nog nooit zo'n fletse foto gemaakt (na een correcte belichting). Idd eventueel gemakkelijk te corrigeren in de camera, Frank.
                Zijn het de camera settings? Mischien iets anders?
                Opvallend is dat de 2e foto duidelijk meer licht gehad lijkt te hebben.

Ik denk niet dat het de coating is.

Hg,

Karel

Comment

Dit is een gigantisch verschil in contrast...
                  Zo'n tests brengen blijkbaar bijna altijd verassingen...
                  ...rekening houdend met de reeds heel contrastrijke beelden, scheidend vermogen en scherpte van de 70-200VR...
                  moet de nieuwe AF-s 24-70 toch fenomenaal zijn...

Een 70-200VR is toch van een andere range dan de 24-70 mm,
                  en 70 mm is toch 70 mm kan men stellen.
                  Maar eerlijk gezegd, zag ik liever een dergelijke test met dezelfde range objectieven
                  (28-70 vs 24-70); kwestie om 'objectiever' te zijn.

Hoedanook het ziet er alleszins veelbelovend uit, maar slecht voor het spaarvarkentje...

mvg,

Roland

Comment

Ken Rockwell over NANO:

Nano Crystal Coating: 2006

Forget about this. Lenses as of 2007 have only one internal surface with this coating. It's just another letter for Nikon to use to push new lenses on people. It means nothing to photographers.

A lens' ghost, flare and contrast performance depend on many, many many factors. It depends more on the wisdom of the lens designer than a coating on one surface of one element. The other zillion surfaces have Nikon's traditionally excellent Super Integrated Multicoating (SIC).

Comment

Als je het op de Nano crystal wil schuiven, moet je de test doen met de oude en nieuwe 105mm en niet met 2 kompleet verschillende lenzen op de verschillende uitersten van hun bereik.
                      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                        Als je het op de Nano crystal wil schuiven, moet je de test doen met de oude en nieuwe 105mm en niet met 2 kompleet verschillende lenzen op de verschillende uitersten van hun bereik.
                        Ben ik het mee eens! bovenstaande test heeft in mijn ogen niet veel waarde
                        D7000 + 35mm 1.8 + 50mm 1.8 + 85mm 1.8 + 100mm 2.8 / Fuji X-E1 + 18-55mm

Comment

Ik volg daniel.

Dit is geen vergelijk van pro's en contra's van nano coating, maar van twee verschillende lenzen, en dan nog eens ingezoomd en uitgezoomd. Ik acht de kans groot dat de 24-70mm op 24mm ook iets minder contrast zal geven dan de 70-200mm op 180mm of 200mm.

Er zijn meer factoren in een nieuwe lens die de kwaliteit verbeteren, naast wat nano-coating.

Enige valabele test zou zijn 'oude' 70-200mm vs nieuwe 70-200 met nano coating, als die komt natuurlijk. Of inderdaad met de 105mm.

Comment

Aangaande de reacties die een verschil in contrast suggereren al naargelang een lens in- danwel uitgezoomd is : zelden zoveel onzin gelezen.

Het licht gaat toch telkens door hetzelfde glas of niet ?

Wees er maar zeker van dat ze bij Nikon er ALLES aan zullen doen om een zo neutraal mogelijke weergave te bekomen (NANO of andere coating) onafhankelijk van de zoominstelling, en niet enkel op objectieven van meer dan 1500 euro.

Silent M.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Silent M. Bekijk bericht
                              Aangaande de reacties die een verschil in contrast suggereren al naargelang een lens in- danwel uitgezoomd is : zelden zoveel onzin gelezen.

Het licht gaat toch telkens door hetzelfde glas of niet ?
                              En hoe verklaar je dan dat sommige zoomlenzen over hun hele bereik niet even scherp zijn?

want contrast en scherpte hebben invloed op elkaar
                              Nice pen, bet you write good stories with it.
                              Nikon D50 * 17-35 F2.8 * 35-70 F2.8D * 50 F1.8 * 180 F2.8 * Tamron 90 F2.8 * SB-600

Comment

Working...
                              X