Re: Verschil beeldkwalliteit twee Nikon topobjectieven op 70mm
Als je net datzelfde gevoel hebt bij je dure 200mm f/2 dan is dat wel een goed teken, daar dit dan toch ook een topobjectief is, denk je echt dat je met een minderwaardig objectief betere resultaten zou hebben in de schaduwpartijen
Daar heb je volledig gelijk in, maar draai en keer het zoals je wil, 70mm is 70mm en dat zou in wezen moeten gelijk zijn
Ik heb deze test voor mezelf gemaakt, maar heb belooft in een ander topic om hem hier eens tentoon te stellen, of dat veel zin heeft of niet, dat moet iedereen voor zichzelf uitmaken natuurlijk, bezitters van meer gelijkaardige objectieven zoals een 28-70 tegenover een nieuwe 24-70, kunnen hier graag hun eigen vergelijkende test plaatsen, probleem voor mij is wel dat ik geen gelijkaardige objectieven meer bezit.
De Exif is nog in beide foto's aanwezig, met een polarisatiefilter heb je wel twee stops lichtverlies, het zou dus maar een donkere bedoening meer zijn vrees ik.
Aan de camera settings is totaal niets veranderd, ik heb met de camera zelf het licht gemeten volgens de program seting, dan heb ik het toestel op manueel gezet, 1/125 f5.6 en zo van op statief beide foto's gemaakt uiteraard met de VR van de 70-200 op off.
Oorspronkelijk geplaatst door frank207be
Bekijk bericht
Als je het op de Nano crystal wil schuiven, moet je de test doen met de oude en nieuwe 105mm en niet met 2 kompleet verschillende lenzen op de verschillende uitersten van hun bereik.
bovenstaande test heeft in mijn ogen niet veel waarde
Pola filter zal gelijkaardige resultaten opleveren vermoed ik
Zijn het de camera settings? Mischien iets anders?
Opvallend is dat de 2e foto duidelijk meer licht gehad lijkt te hebben.
Ik denk niet dat het de coating is.
Hg,
Karel
Opvallend is dat de 2e foto duidelijk meer licht gehad lijkt te hebben.
Ik denk niet dat het de coating is.
Hg,
Karel
Comment