Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke combinatie voor Nikon D200

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Welke combinatie voor Nikon D200

Oorspronkelijk geplaatst door Mike2000 Bekijk bericht
    Koop geen prul glas.............ga voor de 17-55 2,8 en je zal zeer content zijn.
    mmm idd. ik begin meer en meer naar dit idee ook te gaan.
    liever direct er wat meer geld tegenaan gooien en een goede lens kopen .

Zou een flits dan nog nodig zijn voor binnenopnamen met deze lens ?
    Nikon D200 - Sigma 18-200mm 3.5 6.3 - SB-600 - Sandisk Extreme IV

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door stijnvdl Bekijk bericht
      mmm idd. ik begin meer en meer naar dit idee ook te gaan.
      liever direct er wat meer geld tegenaan gooien en een goede lens kopen .

Zou een flits dan nog nodig zijn voor binnenopnamen met deze lens ?
      Let toch op voor dat je (zeer) veel geld begint uit te geven. Voor een relatief klein verschil in optische kwaliteit ga je een enorm prijsverschil betalen.
      Maar ja , 't is stilaan een gewoonte op dit forum om iedereen direct het beste en het duurste aan te prijzen (terwijl er veel professionals zijn die niet met het beste en het duurste werken ...).

Ook met een Tamron 17-50/2.8 of 28-75/2.8 zal je zeer behoorlijke resultaten kunnen boeken.

En een flits ... ja, die ga je binnen nog nodig hebben. Want ook een lichtsterke lens kan geen wonderen doen. Vaak moet je het diafragma een beetje toeknijpen om een aannemelijke scherptediepte te bekomen, en dan heb je de flits nodig om bewegingen te bevriezen.

Groetjes, Wim
      Fujifilm X-H1 - 16mm f/2.8 - 23mm f/2 - 35mm f/1.4 - 50mm f/2 - 90mm f/2 - 10-24mm f/4 - 18-55mm f/2,8-4 - 55-200mm f/3.5-4.8 - 18-135mm f/3,5-5,6
      Fujifilm X100V - Sony RX100M3

Comment

Ben idd helemaal geen prof maar een beginnende hobbyist die graag kwaliteit heeft zowel binnen als buiten.

Wat ik me daarvoor moet aanschaffen maakt niet zoveel uit zolang het maar weer geen br***l is zoals die Sigma 18-200 mm lens welke ik nu heb

Comment

Niet vergeten dat voor binnen werk een 35 -70 niet zo handig is , laat staan een 50 mm je moet al op 2,5 m gaan staan om 2 personen op 1 foto te krijgen. De tamron 17 - 50 2,8 is wat je moet hebben, geef geen 250 euro of meer voor een oude 35 -70 die je toch niet lang zult gebruiken, wegens niet zo handig. Of sparen en zoeken naar een 2de hands 17 55 nikkor.

succes met je zoektocht !!

Marc
          Nikon F100 - Nikkor 28-70mm f/2.8 - oly mju II 35mm 2,8 - Olympus zoom 140

https://www.flickr.com/photos/138780768@N04/albums

Comment

Momenteel heb ik een Nikon D200 met een Sigma 18-200mm F3.5-6.3 DC lens en helemaal niet tevreden over deze combinatie.

Ik gebruik de camera het meest om foto's te schieten op vakantie of op familiefeesten (binnenshuis)

Nu wens ik een nieuwe combinatie te kopen om de camera beter tot zijn recht te laten komen .

- De Nikon SB-600 Speedlight EN de Nikkor AF-D 50mm F 1.8 prime

OF

- de Tamron 28-75mm f 2,8 XR DI lens

Wat denken jullie dat ik het beste kan toevoegen aan mijn setup ?

De combinatie moet een beetje all around blijven en er kan nog altijd iets bijgevoegd worden in de toekomst.
            Volgens mij ben je best met eerst de Nikon SB-600 Speedlight kopen : hier ga je voor jou gebruik (binnenshuis) het meest mee voortgeholpen zijn. (persoonlijk zou ik opteren voor de SB800 die -rekeninghoudend met bijgeleverde accessoires - niet zoveel meer kost). Er is wel een leercurve aan verbonden die de meesten in eerste instantie wat afschrikt doch eens die overwonnen zullen de resultaten voor zich spreken...

Zelfs al koop je later goedkoop (50mm f1.8) of duur (17-55 f2.8) glas dan nog zal je flash nog van pas komen.

Good luck

Silent M.

Comment

Ik zou ook opteren voor een Tamron 17-50 of 28-75. Voor de prijs van een nikkor 17-55 heb je er minstens 3. Met daarbij een stevige flash genre SB800 of Metz 58.

Comment

Ok ik ga dus eerst in een goede flits investeren zoals de SB-600 of SB-800 en daarna kijk ik nogwel verder voor de lens. Misschien ergens in tweedehands de 17-55 Nikon als ik ze vind voor een goede prijs.

Comment

Momenteel heb ik een Nikon D200 met een Sigma 18-200mm F3.5-6.3 DC lens en helemaal niet tevreden over deze combinatie.

misschien nog eens vragen waarom je niet tevreden bent over deze combinatie...

niet snel genoeg?
                  niet accuraat?
                  niet scherp?
                  te donker?
                  te veel beweging?
                  wanneer?

een flash zal slechts op enkele van bovenstaande symptomen een oplossing bieden...

heel eenvoudig en goedkoop is een 50mm 1.8 primeke... dat kan je als referentie gebruiken...
                  some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                  Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

Comment

Ok. Heb me intussen de SB-600 aangeschaft ( prijsverschil met de SB-800 was me te groot in vergelijking met de functionaliteit welke ik zal gebruiken) en ben alvast HEEL tevreden .

De foto's binnen zijn nu VEEL scherper met veel meer detail. Ik kan nu ook pics nemen op ISO200 ipv ISO800 .

Nog klein vraagje zetten jullie meestal onderbelichting op -2 of -3 op ?

Comment

Ok. Heb me intussen de SB-600 aangeschaft ( prijsverschil met de SB-800 was me te groot in vergelijking met de functionaliteit welke ik zal gebruiken) en ben alvast HEEL tevreden .

De foto's binnen zijn nu VEEL scherper met veel meer detail. Ik kan nu ook pics nemen op ISO200 ipv ISO800 .

Nog klein vraagje zetten jullie meestal onderbelichting op -2 of -3 op ?
                      Ik weet niet juist wat je bedoelt met onderbelichting : de flits of het toestel ?

In't kort :zet de camera in M en dan 1/125 of 1/160 (niet korter gaan dan 1/250) , diaf. 5.6 en iso 400. Je moet onthouden dat deze instellingen instaan voor de belichting van je omgeving (doch niet het hoofdonderwerp);
                      De SB600 stel je in op TTL ZONDER "BL" en richt je naar het plafond ; deze staat dan in voor de belichting van het hoofdonderwerp op je foto.

Let op dit zijn basisinstellingen voor binnen : hier kan je dan aan wijzigen naargelang het gewenste resultaat. (veel oefenen op voorhand zou ik zeggen)

Good luck

Silent M.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Silent M. Bekijk bericht
                        Ik weet niet juist wat je bedoelt met onderbelichting : de flits of het toestel ?

In't kort :zet de camera in M en dan 1/125 of 1/160 (niet korter gaan dan 1/250) , diaf. 5.6 en iso 400. Je moet onthouden dat deze instellingen instaan voor de belichting van je omgeving (doch niet het hoofdonderwerp);
                        De SB600 stel je in op TTL ZONDER "BL" en richt je naar het plafond ; deze staat dan in voor de belichting van het hoofdonderwerp op je foto.

Let op dit zijn basisinstellingen voor binnen : hier kan je dan aan wijzigen naargelang het gewenste resultaat. (veel oefenen op voorhand zou ik zeggen)

Good luck

Silent M.
                        Allereest sorry voor al deze beginners vragen ! .
                        Op het toestel bedoelde ik (onderbelichting)

heb nu volgende foto gemaakt met volgende settings

A prio
                        ISO200
                        22mm
                        f/11
                        1/60 sec
                        flits op volledig auto (dacht TTL met BL)

Deze vind ik dus niet gelukt en dat is het beste wat erbij is (heb geen statief)

Comment

Deze is dus gemaakt met de SB-600? En heb je dat bij al je opnames?
                          Niet normaal in ieder geval.
                          Minder glas dan vroeger, maar beter.

Comment

A prio
                            ISO200
                            22mm
                            f/11
                            1/60 sec
                            Deze vind ik dus niet gelukt en dat is het beste wat erbij is (heb geen statief)

Hmm, helemaal niet goed, "sterk" onderbelicht maar wel gemakkelijk op te halen in Capture NX.

Geen lens probleem.

Karel

Comment

A prio
                              ISO200
                              22mm
                              f/11
                              1/60 sec

Alle parameters staan goed, behalve diafragma en flits: Diafragma zet je best tussen f/5.6 en f/8 en de flits op TTL. Bij f/11 kan de belichting immers nogal krap worden, en dan zeker wanneer deze onrechtstreeks gericht is. TTL-BL dient voor invulflits bij sterke achtergrondverlichting. Hou je aan deze raadgevingen, en je zal bijna altijd perfecte resultaten krijgen. Nikon staat immers niet voor niets bekend voor zijn flitstechnologie

MVG,

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
                                Alle parameters staan goed, behalve diafragma en flits: Diafragma zet je best tussen f/5.6 en f/8 en de flits op TTL. Bij f/11 kan de belichting immers nogal krap worden, en dan zeker wanneer deze onrechtstreeks gericht is. TTL-BL dient voor invulflits bij sterke achtergrondverlichting. Hou je aan deze raadgevingen, en je zal bijna altijd perfecte resultaten krijgen. Nikon staat immers niet voor niets bekend voor zijn flitstechnologie

MVG,
                                idd met SB-600 gedaan.

Er moet nog bijgezegd worden dat het om 12:00 de middag was (dus er was in huis HEEL veel lichtinval langs links en rechts)

Het diafragma heb ik zo gezet omdat ik wilde vermijden dat er personen onscherp op de foto gingen staan.

Ik heb daarnet een paar testen met en zonder BBL gedaan en zie eigenlijk weinig verschil !

Ik weet het ook nietmeer wat ik misdoe ! Denk eerder dat het aan de ISO ligt . misschien was ISO400 beter geweest, maar met zo een flits normaal ...

Comment

Working...
                                X