Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Wil jij ook de werking van Belgiumdigital ondersteunen? Verleng of start dan je vzw-lidmaatschap en geniet van voordelen bij activiteiten en kortingen bij onze partners.
VZW-leden: Je vindt hier de uitnodiging voor de (online) Algemene Vergadering op 28 december 2024.
weet er iemand een plaats waar ik goedkope manuele lenzen kan vinden? (vooral m42 en nikon)
ik dacht aan een fotobeurs of een fotowinkel, maar welke dan? liefst zo dicht mogelijk bij Sint-Niklaas of in Gent
e-bay staat er vol mee. Let wel op verzendingskosten.
groetjes
Filip
jawel maar het moeten goede zijn ook ....
Ik heb er enkele waaronder een 50mm f1.8 pentax Asahi m42 ...en een 135 f2.8
knappe platen dat je daar mee schiet en is eigenlijk back to basic in de fotografie.
Wat ik mij nu nog wil aanschaffen is een converter met AF signaal voor Canon ...werkt dat wel ...dus eigenlijk hoor je een het biepje zoals bij een AF lens
Trouwens hier http://forum.belgiumdigital.com/showthread.php?t=168897 staat er eentje te koop alhoewel te hoog geprijsd naar mijn goesting !
op 2ehands.be vind je soms regelmatig m42 lenzen maar dan is het meestal een set met een Practica erbij !
Op Marktplaats komen MF nikon lenzen regelmatig voorbij. Ik heb er ook enkele en voor die prijs kun je er haast geen miskoop mee doen. Wel opletten voor schimmel in de lens.
Maar, waarom zoek je Nikonlenzen als je met Canon fotografeert?
Technisch perfect is onbelangrijk, als de foto maar goed is.
In de jaren tachtig kon men deze hier in Belgie kopen via EWA (Easth West Agencie) voor nog geen duizend frank. UIt dezelfde stal als de Zeniths. In die tijd wilde niemand hiermee fotograferen, laat staan er mee gezien worden.
Ik begrijp de zoektocht tegenwoordig naar oude lenzen niet , Het is niet omdat het vastbrandpunt lenzen zijn (PRIMES) dat deze ook goed zijn. Denk zelf dat hier verzamelaars/verkopers threads posten ivm de goede kwaliteit van deze Primelenzen om zodoende hun stagnerende tweedehandsverkoop nieuw leven in te blazen.
Wat niet wil zeggen dat er mooie lensjes te vinden zijn, maar betaal er aub niet teveel voor, want lang zul je ze niet gebruiken. Gebruiksgemak en comfort primeren boven het manuele, toch na enkele weken...
ik heb eens wat zitten rondkijken en mijn oog is gevallen op de Jupiter-9 en de Helios-40 1.5/85
vooral de laatste ziet er mij zeer interessant uit.
heeft iemand toevallig ervaring met één van deze lenzen?
De Jup-9 geeft een prachtige bokeh (heeft een 15-bladig diafragma).Het is een lens met een preset diafragma (3 ringen).Op volle opening is ze wel niet scherp.Pas vanaf F2.8 komt de scherpte.
Wil je een scherpe lens in deze range koop je dan een Nikkor 85/1.8 (een H,of nog beter een AI(S)).Erg scherp,prachtige kleuren en mooie bokeh.De Nikkor kan je ook volopen gebruiken,de Jup.is dan erg soft.
De Helios heb ik nooit gehad.Ik heb wel de Helios 55mm gehad.Prima lenske dat je voor 10 Euro op de kop kan tikken.
De Jup 85mm heeft de reputatie van de lens met het mooiste bokeh. (15 bladen).
Nochtans wijzen testen uit dat bokeh meer met de lensconstructie dan met het aantal bladen te maken heeft.
Koop een Nikkor Ais, maar die is niet zo goedkoop.
De nikkor-H 85mm is dan weer de fameuze David Hemmings lens uit de film Blow-up. Ook Selleslaghs staat er mee op zijn affiche in het fotografiemuseum. En bijna al die fotos in zijn tentoonstelling zijn MF gemaakt. Stel je voor ! Hoe doen ze het ?
Ik heb een MF 35mm, een 135mm en een 200mm voor Nikon liggen die ik nu niet meer ga gebruiken. Ben van Waasmunster. Moest je interesse hebben PM je maar.
Comment