Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

sigma 2x extender of kenko 2x

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• sigma 2x extender of kenko 2x

Ik ga me een 2x extender aanschaffen als wss voorlopig gebruik op men Sigma 50-150mm F2.8 om toch een iets groter bereik te halen, tot de centjes en de absolute nood er zijn aan een duurdere prime lens.

Nu ben ik even gaan horen in de winkel, en nu zou bij de sigma de 2x extender ervoor zorgen dat de AF niet meer werkt, terwijl bij de kenko 2x deze het nog wel zal doen.
    Ik heb het nog niet kunnen testen, aangezien ze niet binnen waren, heb enkel beide 1.4x extenders op de lens gezet.
    En beide presteren denk ik zowat gelijk, enkel als je de sigma gebruikt herkent de camera de juiste brandpunt afstand, men 50-150 wordt dan degelijk aanzien als een 70-210 F4. Bij de kenko is dit blijkbaar niet het geval.

Ook zou de kenko maar 1 F stop verlies op leveren en de sigma steeds 2 F stops? Klopt dit?

Volgens de website van sigma zou de AF op mijn objectief ook met de 2x extender moeten behouden worden, hoe zit het nou eigenlijk?

Iemand die me hierin verduidelijking kan brengen?
    Of ervaringen met 1 van deze 2 extenders?
    nikon D40 + nikkor 18-55mm + sigma 50-150mm f2.8 + SB-600

Re: sigma 2x extender of kenko 2x

De Kenko en Tamronconverters geven geen meting door aan de body.
    Dit wil dus zeggen dat als ge een 2.0 converter op een F4 lens zet deze weliswaar in praktijk F8 wordt, maar de body dat niet weet, zodat ge een krakkemikkige AF behoudt.
    De Sigma converters geven wel de correcte meting door en dat betekent dus dat alleen de F2.8 lenzen hun AF houden met een 2.0 converter. Maar die AF blijft dan ook feilloos werken.
    Let wel op met Sigma EX-converters, die krijgt ge fysiek alleen bevestigd op EX lenzen.
    fotosite

Comment

wat een flut-verkoper ...

met eender welk merk 1.4 converter wordt het een 70-210 f4 (+1stop)
      met eender welk merk 2.0 converter wordt het een 100-300 f5.6 (+2stops)
      (kenko, soligor, sigma, chinchan, ...)

of de camera de converter herkent hangt af van de versie!
      de "nieuwe" converters geven dit door, en je camera herkent die.
      en aangezien je met 2.0 converter op f5.6 blijft
      zal de AF ook blijven werken.

mm
      ∏__|_ ∏__|_
      "no rules, great shots"
      Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

Comment

paul, de nieuwe "DG"-kenko's geven
        evenzeer deze metingen door hoor!

mm
        ∏__|_ ∏__|_
        "no rules, great shots"
        Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

Comment

http://www.sigma-foto.de/cms/upload/...tibilitaet.pdf

Misschien hier iets aan.............

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door mm Bekijk bericht
            paul, de nieuwe "DG"-kenko's geven
            evenzeer deze metingen door hoor!

mm
            Die kende ik nog niet, bedankt voor de info
            Als ge het mij vraagt heb ik dan liever mijn oude BBC MC7, ik weet dat de F verdubbelt maar mijn D200 weet het niet
            fotosite

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Petronix Bekijk bericht
              http://www.sigma-foto.de/cms/upload/...tibilitaet.pdf

Misschien hier iets aan.............
              Ja ik had deze tabel ook al eens bekeken op de benelux site sigma dan, en daar staat toch ook wel dat de AF behouden wordt als je objectief F2.8 of lager is? Dus dan zal het wel zo zijn hé

Achja mss heb de verkoper niet helemaal duidelijk verstaan, maar hij zei me toch dat die sigma 2x niet zou gaan...

Ik heb nu wel een D40, dus de AF kan wel wat problemen geven met objectieven zonder motor, maar deze werkte toch perfect met de sigma 1.4x ertussen, dus zal de 2.0 ook wel werken neem ik aan...

Welke zou het beste zijn? ik neem aan die van sigma aangezien men objectief ook een sigma is, maar mss is die logica hier niet van toepassing

En die sigma EX zou enkel op sigma EX opbjectieven gaan?
              Dus bv niet op men kitlens van nikon?

Comment

En die sigma EX zou enkel op sigma EX opbjectieven gaan?
                Dus bv niet op men kitlens van nikon?

Die krijgt ge daar niet op zonder één van beide grondig naar de verdommenis te helpen.
                Last edited by elsan; 1 februari 2007, 21:40.
                fotosite

Comment

Dat is ook niet praktisch é
                  Achja, voor de kitlens heb ik heb toch niet nodig.
                  Maar 't lijkt me dus wel 't beste voor die Sigma te gaan dan,
                  aangezien deze de gegevens goed doorspeelt naar de body.
                  Tenzij de kenko 2x ook de gegevens zou doorsturen dan

Zal morgen nog eens terug gaan en vragen de sigma uit te mogen proberen.

Comment

Let op bij non-Sigma TC's want ik heb recent praktijktests gedaan met high-end Kenko, Tamron, Soligor én Sigma TC's op Sigma EX-lenzen (Bigma en 150mm Macro).

Alhoewel de Tamron, Kenko en Soligors wel fysisch op de lenzen pasten, ging de electronica volkomen de mist in en was er dus van AF helemaal geen sprake.
                    Bij een vroegere test met een andere Kenko lukte het wel!?...

Voor Sigma EX lenzen zou ik zonder twijfel voor de Sigma EX APO DG TC gaan, maar ik zou me beperken tot de 1.4x, want met de 2x zal je beslist kwaliteitsverlies lijden en is de lichtopbrengst aanzienlijk lager...

De Sigma TC's werken echter niet met andere objectieven dan met bepaalde Sigma EX lenzen.

Zo heb ik bvb. de 1.4x Sigma TC getest op een Nikon 300mm f4 AFS en dat werkte dus langs geen kanten...
                    Op kitlenzen van Nikon passen de Sigma TC's zelfs fysisch niet, dus completely out of the question!...
                    Last edited by LucD; 1 februari 2007, 23:10.

Comment

jah, ik weet het ook niet meer,
                      ik heb de 1.4 van kenko en van sigma op de D40 met sigma 50-150mm f2.8 gehad. En ze werkten beide, AF werkte, maar volgens mijn gevoel die van de sigma toch net iets beter.
                      De kenko gaf dan geen informatie door aan de body blijkbaar uit de exif van men fotos te zien, maar ik weet niet welke versie deze juist was. Is deze informatie niet nodig voor het goed functioneren van de body?
                      Jah ik heb momenteel maar 2 objectieven en dit zal nog wel even zo blijven dus deze zal enkel voor de sigma gebruikt worden...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door elsan Bekijk bericht
                        De Kenko en Tamronconverters geven geen meting door aan de body.
                        Dit wil dus zeggen dat als ge een 2.0 converter op een F4 lens zet deze weliswaar in praktijk F8 wordt, maar de body dat niet weet, zodat ge een krakkemikkige AF behoudt.
                        De Sigma converters geven wel de correcte meting door en dat betekent dus dat alleen de F2.8 lenzen hun AF houden met een 2.0 converter. Maar die AF blijft dan ook feilloos werken.
                        Let wel op met Sigma EX-converters, die krijgt ge fysiek alleen bevestigd op EX lenzen.
                        Dit is niet helemaal correct. Op de APO MACRO 150mm F2.8 EX DG HSM werkt de auto focus niet meer met een 2x converter.
                        Groetjes Steco

Comment

2x zoom wordt m.i. niks met die lens. 1,4x misschien wel. De Sigma converter zal het met deze lens beter doen? Ik heb geen ervaring met d40 it soort combinaties?
                          Sony en Olympus
                          Fotoseries

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Steco Bekijk bericht
                            Dit is niet helemaal correct. Op de APO MACRO 150mm F2.8 EX DG HSM werkt de auto focus niet meer met een 2x converter.
                            Het is merkwaardig dat Sigma in hun publicaties wél het gebruik van hun TC's vermeldt voor de 180mm f3.5 Macro, maar er met geen woord over rept in combinatie met bvb. de 150mm f2.8 Macro.

Uit eigen ervaring weet ik dat de Sigma 1.4x APO DG TC perfect werkt op de 150mm f2.8 Macro en dat de AF niets in snelheid of accuraatheid inboet. Een combinatie waar ik hopelijk nog veel macro-plezier ga aan beleven...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Steco Bekijk bericht
                              Daarom dat ge in feite best een converter altijd gaat uitproberen op de combinatie waarvoor hij moet dienen.
                              Volgens de theoretische uitleg van Sigma zou de AF op een 2.8 EX lens bewaard moeten blijven, maar zo zie je maar

Met de D40 weet ik het ook niet, die ken ik niet.
                              fotosite

Comment

Working...
                              X