Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lenzen voor natuurfotografie

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Lenzen voor natuurfotografie

Oorspronkelijk geplaatst door hvr_oosterzele Bekijk bericht
    één lens maar? Dan stop ik met fotografie
    heb het wel over natuur fotografie ,,, libellen en waterkiekens,, ,niet over de citadel van namen of schoon madammen hé ,,

Comment

Al dat lezen deed het kriebelen
      Deze namiddag rap eens wat fotookes gaan nemen met de 50-500 in toch wel bar slechte omstandigheden : donker en grijs weer, excellent om eens te zien waar ze afhaakt. Toch zijn er ook in dit weer nog mogelijkheden :

Geen haar op mijn hoofd dat er normaal gezien in deze omstandigheden zou aan denken om wat fotootjes te gaan nemen : grauw, donker, miezerig weer. Lichte motregen af en toe. De auto's op straat met de koplampen aan, dan weet ge het wel. Maar al dat lezen van de diverse topics over natuurfotografie en lenzen die week gestart

Eerlijkheidshalve moet ik er wel bij zeggen dat ik daarna eens tot in het Molsbroek gereden ben en op die gracht naast het wandelpad(zwaar onder de bomen) geprobeerd heb, maar daar was het verhaal afgelopen. Té weinig licht.
      Nu, wie die watergangen onder die bomen daar kent, zal daar allicht niet van versteld staan
      fotosite

Comment

Over die tele lenzen ken ik zelf niet zo veel ( nog vrij nieuw ).

"Tja, heb ik ook al gehoord maar in hoeverre ligt dit bij het design zelf of ligt dat aan "unit variation"?? Mijn tweede 300 f/4 L IS is véél scherper dan mijn éérste 300 f/4 L IS. Had die tweede nu een niet-IS versie geweest dan zou iedereen zeggen dat het aan de IS lag, begrijp je?"

Maar wat ik me afvraag is , hoe weet je dat de lens die je hebt geen slechte is ? Is er een manier om dit te testen of is de enige mogelijkheid gaan naar iemand met dezelfde lens en vergelijken?
        [CENTER] Merkvast? Canon, tamron, sigma, takumar, vivitar, pentax,...... nee niet echt[/url]

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door mutse Bekijk bericht
          Maar wat ik me afvraag is , hoe weet je dat de lens die je hebt geen slechte is ? Is er een manier om dit te testen of is de enige mogelijkheid gaan naar iemand met dezelfde lens en vergelijken?
          Als je kan is vergelijken met iemand anders' lens natuurlijk het beste. Ik ging voort op mijn ervaring met lenzen, ik wist wat ik kon verwachten. Uiteindelijk heeft Corné mij een tweede opgestuurd en heb ik ze met elkaar vergeleken en de slechtste ging retour.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hvr_oosterzele Bekijk bericht
            Interessant artikel.

Groetjes

marc
            http://www.pbase.com/neos_marc

www.caridina.be

Comment

Om nog even terug te komen op het "dragen van camera's met zware tele's".

Ik heb in #63 gezegd dat je een camera met zware tele niet in je nek moet/mag hangen.

Ik ben vergeten te zeggen waarom.

Mijn huisdokter heeft mij enige jaren geleden uitgelegd waarom dit niet zo goed/gezond is.

Hier eerst even een foto waarop het dragen van een strap goed te zien is.

http://www.jama.fr/photos/364_1136910887.jpg

Iedereen kan zich wel beelden voor de geest halen waarop een dokter/verpleger de hartslag/bloeddruk van iemand neemt door twee vingers in de hals (zijkant ) te drukken.

Precies op deze plaatsen, waar de aders liggen, drukt de strap.

Hoe zwaarder de combinatie die je draagt hoe meer deze bloedbanen worden toegenepen.

Gevolg is dan dat je hoofdpijn, duizeligheid, direct vermoeide schouder en/of nekspieren, zelfs rugpijn krijgt.

Sinds ik deze uitleg heb gekregen van mijn huisarts draag ik de camera gewoon op de schouders.

Hier lopen geen hoofdaders die kwaad kunnen.

De "optech straps" van BD helpen hier wel aan, maar het best is toch van gewoon op de schouders.
              Groetjes
              ----JO

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door mm Bekijk bericht
                ik ga er nog eentje tegenaan gooien:
                de 300f4-IS zou met converter (scherpteverlies) kunnen dienen op 420f5.6
                met behoud van AF en IS. dit, plus de meer flexibelere mogelijkheden met 1.4 en 2.0 extenders is een duidelijk pluspunt tegenover de 400f5.6L.

nu ben ik eerder geneigd om voor de 400f5.6 te gaan, net door die IS.
                nu schijnt de 300f4 non-IS iets scherper te zijn als de 300f4 IS,
                dus waarom niet de non-IS mét converter gebruiken (als 300f4/420f5.6/600f8) ?

mm
                Een wittepijp uit een observatiehut lijkt mij ook niet optimaal, Ik vraag mij het nut af waarom Canon witte teleobjectieven bouwt. Maar ja je kunt hem nog altijd groen spuiten.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Binnenuit Bekijk bericht
                  Een wittepijp uit een observatiehut lijkt mij ook niet optimaal, Ik vraag mij het nut af waarom Canon witte teleobjectieven bouwt.
                  Why are some Canon lenses painted white ?
                  Nearly all large telephoto L series lenses have barrels constructed from solid metal and painted off-white, rather than black plastic or black-painted metal. Canon say they do this since white surfaces absorb less heat than black when used out in the sun, and fluorite crystal lens elements are sensitive to heat - they can expand and contract, altering their optical properties. Of course, the fact that a white-painted Canon lens stands out in the crowd is probably part of the reason as well. Look at any major sports event and you’ll see rows of hefty white lenses. Though to confuse matters Nikon have also begun to sell some lenses in optional white paint.

uit http://photonotes.org/articles/beginner-faq/lenses.html

Comment

toch nog even de draad oppaken,,

in deze topic ben ik al heel wat wijzer geworden , maar zou toch nog even wilen polsen wat de beste koop zou zijn voor mijn budget,

1/ 1219€ (corne) de canon 300mm f/4.0 prime in combionatie met 1.4x en 2.0x ,,hier heb ik dan op het uiterste 600mm 8.f denk ik (wat nog bruikbaar is) zonder verlies van af

ofwel

2/ 1175€ (corne) de canon 400mm f/5.6 prime in combinatie met de 1.4x en 2.0x,,bij deze lens denk ik mijn af kwijt te zijn bij de 2.0x? klopt denk ik , maar heb dan wel 800 mm op 11.2f

ik weet niet goed wat ik er mee moet aanvangen, kan een van julie me nog een beetje bijsturen? thx des

Comment

• Re: Lenzen voor natuurfotografie

Oorspronkelijk geplaatst door DES Bekijk bericht
                      toch nog even de draad oppaken,,

in deze topic ben ik al heel wat wijzer geworden , maar zou toch nog even wilen polsen wat de beste koop zou zijn voor mijn budget,

1/ 1219€ (corne) de canon 300mm f/4.0 prime in combionatie met 1.4x en 2.0x ,,hier heb ik dan op het uiterste 600mm 8.f denk ik (wat nog bruikbaar is) zonder verlies van af

ofwel

2/ 1175€ (corne) de canon 400mm f/5.6 prime in combinatie met de 1.4x en 2.0x,,bij deze lens denk ik mijn af kwijt te zijn bij de 2.0x? klopt denk ik , maar heb dan wel 800 mm op 11.2f

ik weet niet goed wat ik er mee moet aanvangen, kan een van julie me nog een beetje bijsturen? thx des
                      Ik weet niet welke camera je hebt, maar als je geen cam van de 1-serie hebt ben je de af kwijt op de 400mm zodra je daar een tc opzet en op de 300mm zodra je daar de 2xTC opzet. Met de 1.4 werkt die wel nog (heel) goed.
                      [FONT=Century Gothic][SIZE=2]WWW.NATUURBEELD.BE | FACEBOOK

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Hellcat Bekijk bericht
                        Ik weet niet welke camera je hebt, maar als je geen cam van de 1-serie hebt ben je de af kwijt op de 400mm zodra je daar een tc opzet en op de 300mm zodra je daar de 2xTC opzet. Met de 1.4 werkt die wel nog (heel) goed.
                        Weet niet wat een 1-serie precies is ,maar het is een eos 300D met firmwire update .

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door DES Bekijk bericht
                          Weet niet wat een 1-serie precies is ,maar het is een eos 300D met firmwire update .
                          dan valt je af weg als je hoger als f5.6 gaat
                          De 1-serie (1D, 1D markII,...) behouden hun af tot f8
                          [FONT=Century Gothic][SIZE=2]WWW.NATUURBEELD.BE | FACEBOOK

Comment

in dat geval:

300f4 + 1.4 = 420f5.6 -> behoud van AF
                            400f5.6 + 1.4 = 560f8.0 -> geen AF
                            300f4 + 2.0 = 600f8.0 -> geen AF
                            400f5.6 + 2.0 = 800f11 -> geen AF

dus de 300f4 + 1.4 komt (ongeveer) overeen met de 400f5.6
                            +: IS
                            -: miniem kwaliteitsverlies door TC-gebruik,
                            -: hogere kost (lens + tc) om aan 400/420 te geraken.

mm
                            ∏__|_ ∏__|_
                            "no rules, great shots"
                            Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Hellcat Bekijk bericht
                              De 1-serie (1D, 1D markII,...) behouden hun af tot f8
                              Enkel met de centrale AF sensor weliswaar.

Comment

Dus in principe is de 300mm de beste keuze ,er is wel een kleine meerkost voor de extender ,maar die doe ik zo wie zo of ik nu de 400 of de 300 neem,, en blijf nog lichtsterk en heb IS,dit laatste kan belangrijk zijn voor flying birds ? en of een sportevenement(overdag)

vraag me aleen af of ik die 100/200 mm zou missen ,van de 400mm,
                                -vooropgesteld dat ik de combinatie 300mm met 1.4 zou nemen, 200 mm is veel maar als het beeld dan soft word op f11 heb je er ook niks aan ?
                                -ik vind in elk geval niet direkt fotos genomen met de 400mm plus 2x op f11

Comment

Working...
                                X