Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

lens voor groepsfoto

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: lens voor groepsfoto

als ik het goed begrijp vinden jullie dus de 50mm geschikt voor groepsfoto

Persoonlijk zou ik voorstellen om een 50mm 1.8 aan te schaffen

nu wil het zo zijn dat ik de 50 mm 1,4 heb

Comment

oja

dan nog iets (sorry voor al die vragen hopelijk over enkele jaren kan ik zelf mensen hiermee helpen)

ik heb dus de 580 ex flitser
      moet je wel of niet gebruik maken van een flits

Comment

Is handig als het erg donker is
        Canon EOS 400D, Canon EF-S 18-55/3.5-5.6, Tamron AF SP 28-75/2.8 XR Di LD Asf, Canon EF 50/1.8 II

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door monique12 Bekijk bericht
          oja

dan nog iets (sorry voor al die vragen hopelijk over enkele jaren kan ik zelf mensen hiermee helpen)

Gebruik die maar altijd, minder kans op storende schaduwen. Wel niet te hard flitsen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door monique12 Bekijk bericht
            oja

Gebruik 'm in een paar foto's wel en in 'n paar niet, zou ik zeggen. Persoonlijk gebruik ik mijn flits vaker buiten (als invulflits) dan binnen. Wanneer het licht voornamelijk van de flits moet komen, dan krijg je – vooral als je niet kan bouncen – vaak weer wel harde schaduwen (op de tweede en volgende rijen en op een eventueel achterliggende muur).
            Voeten hoeven de grond niet te raken voor wie in gedachten stapt.

Comment

Een 50mm brandpunt gebruiken; het beste met een objectief met vast brandpunt; diafragma f 8. Bij opnamen recht van voren niet meer dan drie rijen mensen, of zet de groep op verschillende hoogte:een (wentel)trap b.v.
              Er zijn tal van beeldcomposities om een groep leuk in beeld te brengen dan de standdaard klassenfoto.
              Ook kan de fotograaf op een keukentrapje gaan staan zodat alle hoofden goed zichbaar zijn. Als de achterste rij mogelijk een fractie minderscherp wordt dan de voorste is geen ramp: dat maakt er niet zo'n plat plaatje van. Lees ook eens de scherpte diepte tabellen van het te gebruiken objectief.

Comment

Ik ben nog niet zolang bezig met DSLR maar als je kwaliteit en scherpte wil gebruik dan je prime maar !!
                Misschien is het te overwegen een iets meer breedhoek prime te zien te pakke krijgen en als het indoor is flits je ook best (wel inderdaad opletten voor storend flitslicht).
                Je 50mm prime zal veel scherpere fotos leveren dan je kitlens, die is in geen geval optie voor dit soort werk.

Oefen alvast met een gelijkaardige groep vooraf!!! Dat zal je veel kopzorgen besparen en kan je je settings oefenen, liefts natuurlijk in dezelfde zaal proberen te oefenen.

-M-
                Mijn site...
                vandaelefotografie.be
                * BD0916BE *

Comment

iedereen bedankt voor jullie advies zal proberen om wat eerder foto's te maken van mijn eigen team (moet er natuurlijk ook zelf op staan )
                  en dan te posten

alle verdere reacties zijn natuurlijk van harte welkom

Comment

Je wilt vooral voldoende scherptediepte. Meer breedhoek geeft je meer scherptediepte, maar mogelijk vertekening van de personen op de rand van het beeld. Hoedanook, ga je van situatie tot situatie andere brandpunten nodig hebben, dus ik denk niet dat één vast brandpunt direct een oplossing is. Tenzij je ineens een 24, een 35 en een 50 gaat aanschaffen om toch nog wat op omstandigheden in te kunnen spelen.

Je kitlens is idd niet zo scherp als een duurdere zoom of een vast objectief, maar dat valt allicht vooral op omdat je het door minder goede lichtomstandigheden gebruikt bij volledig open diafragma. Op statief twee stopjes toedraaien kan zeker niet schaden. Dat zal dan f/8 of f/11 zijn. De meeste objectieven zijn dan al een stuk scherper en je hebt bovendien meer scherptediepte.

Inderdaad scherpstellen op de mensen in het midden van de groep. Als je dit niet lukt met AF, doe het dan manueel. Je scherptediepte ligt 1/3 voor je scherpstelvlak en 2/3 erachter. Daar kan je eventueel rekening mee houden bij de selectie van de persoon waarop je scherpstelt.

Een sluitertijd van 1/30s moet voldoende zijn om alle personen scherp te houden als je hun aandacht kan houden. Daarvoor is het belangrijk ze niet te lang te laten wachten. Best camera op statief opstellen en de mensen op een vooraf bepaalde plaats laten opstellen, beetje bijsturen en snap snap snap. Meerdere opnames in serie snel achter elkaar kunnen helpen de kans op kleine bewegingen te verminderen.

hth, Wim
                    Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

Comment

Working...
                    X