Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

lens voor groepsfoto

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: lens voor groepsfoto

zit ongeveer op 16 tot 18 man

ga het echt proberen met die 50mm eerst maar een proef draaien op meiden van mijn eigen club

want ja als je het nederlandse Heren team moet fotograferen (handbal) ben je toch wel een beetje gespannen (als vrouw zijnde )

meer tips zijn welkom en worden zeer gewardeerd dus bij deze al een bedankje voor een ieder die mij reeds hebben geholpen

Comment

je kan altijd de proefopnames en/of de uiteindelijke opnames eens posten - kritiek gegarandeerd!
      Canon EOS 5D met EF 24-70mm L f2.8 + EF 70-200mm L f2.8 IS + EF 50mm II f1.8 + Speedlite 580EX

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Mr Mojo Bekijk bericht
        je kan altijd de proefopnames en/of de uiteindelijke opnames eens posten - kritiek gegarandeerd!
        Jaja, maar het is wel opbouwende kritiek hee! Niet dat ik denk dat je iets anders bedoelt, maar we willen monique12 niet afschrikken.

Serieus, ik zou dat toch eens doen, dan kunnen we misschien meteen al wat dingen zien die misgaan. Zeker ook EXIF bijvoegen (brandpuntsafstand, ISO, sluitertijd, diafragma) Neem je de foto's bijvoorbeeld in de sporthal? Weinig licht hee. Gebruik je een statief? Schiet je in RAW?

Hou er voor groepsfoto's ook rekening mee dat de mensen hun gezicht er groot genoeg moet opstaan. Ten eerste zijn ze dan beter herkenbaar, ten tweede heb je dan automatisch ook een betere beeldkwaliteit: een gezicht opgebouwd uit 1000 pixels (=groter) is beter dan een uit 10 pixels (= kleiner in beeld), je begrijpt wat ik bedoel.

Maar gerichter tips geven kan beter als we enkele voorbeeldshots hebben.
        Groeten, David

Comment

Kijk, de dilema zit hem in de sluitertijd. Een langzame sluitertijd geeft je meer scherpte over de hele linie maar je mensen bewegen ook waardoor weer onschepte ontstaat. Kies je nou een hele snelle sluitertijd dan word het gebied dat scherp is kleiner. Oefenen en ervaring is het toverwoord. Wees niet bang om zulke foto's in 'Manual' mode te maken waarbij je controle hebt over de ISO, f-stop en de sluitertijd.
          Canon EOS 400D, Canon EF-S 18-55/3.5-5.6, Tamron AF SP 28-75/2.8 XR Di LD Asf, Canon EF 50/1.8 II

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hbosman Bekijk bericht
            Wees niet bang om zulke foto's in 'Manual' mode te maken waarbij je controle hebt over de ISO, f-stop en de sluitertijd.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas Bekijk bericht
              inderdaad.

Comment

nee bang ben ik zekers niet alleen ze verwachten van mij weer kwaliteit ik heb de nederlandse dames reeds gefotografeerd en bewerkt (speciale opdracht) die wordt dus voor het gehele oranje gebeuren gebruikt

nu heb ik de heren in oktober en wanneer het "mislukt" voor mijn gevoel is er geen weg meer terug
                ach tot nu toe is het nog goed gegaan hoor maar ik wil proberen elke keer het weer beter te doen.

zoals laatste keer voor de handbalacademie heb ik met mijn stomme kop (ja zelfkritiek is hier wel aanwezig) in de drukte vergeten mijn iso naar beneden te stellen nadat ik actie foto's had gemaakt binnen met iso 1600.

dus toen naar buiten ja met 22 jonge meiden die liever niet op de foto willen omdat ze een beugel hebben of puistjes
                kijk ik later het na op mijn laptop (inmiddels weer thuis gekomen) kon ik echt door de grond zakken.

gelukkig heb ik neat image maar dat moet niet het uitgangspunt zijn dus uiteindelijk is alles weer goedgekomen maar wel veel extra werk en vlink balen

dus jullie begrijpen waarom ik echt alles wat ik mee kan nemen voor de volgende shoot in mij opslurp

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door elsan Bekijk bericht
                  Dat is totaal afhankelijk van de groep die je moet fotograferen. Als ik groepsfoto's neem op de plaatselijke atletiekclub (200man) is het compleet onzinnig dit te proberen met een een 50mm omdat de afstand die je moet gaan nemen tss jezelf en de groep dermate groot wordt dat niemand nog herkenbaar is.

Als je de groep beeldvullend maakt zijn de personen toch even groot op 50mm als op 18mm?
                  Je moet alleen verder gaan staan met de 50mm.
                  Of ben ik mis?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Gengske Bekijk bericht
                    Als je de groep beeldvullend maakt zijn de personen toch even groot op 50mm als op 18mm?
                    Je moet alleen verder gaan staan met de 50mm.
                    Of ben ik mis?
                    Ik heb nog nooit twee foto's genomen op beide manieren om naast elkaar te leggen, maar ik heb het gevoel dat de figuren van kortbij met een groothoek genomen herkenbaarder zijn dan van veraf met een bredere lens. Is een volkomen subjectief aanvoelen van mijnentwege en kan evengoed dus misplaatst zijn.
                    fotosite

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door elsan Bekijk bericht
                      Ik heb nog nooit twee foto's genomen op beide manieren om naast elkaar te leggen, maar ik heb het gevoel dat de figuren van kortbij met een groothoek genomen herkenbaarder zijn dan van veraf met een bredere lens. Is een volkomen subjectief aanvoelen van mijnentwege en kan evengoed dus misplaatst zijn.
                      Het perspectief werkt gewoon veel harder bij groothoek dan bij tele. Het hoofd dat het dichtst bij de lens staat gaat gewoon een stuk groter zijn dan het hoofd dat er het verst af staat. Vandaar dat het bij grote groepen interessant is om van bovenaf met een groothoek te fotograferen: de lichamen gaan verhoudingsgewijs veel kleiner worden en minder beeldruimte vullen. Als je gewoon van voor fotografeert, dan zullen de mensen op de eertse rij verhoudingsgewijs een groter hoofd hebben dan die op de laatste en vertonen de hoofden aan de buitenzijde erg vaak een afplatting door de lensvervorming.

Als je op PBase een beetje rondsurft, vind je vaak groepen van mensen – en het leuke eraan is dat je ook de exifgegevens hebt. Succes!
                      Voeten hoeven de grond niet te raken voor wie in gedachten stapt.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door monique12 Bekijk bericht
                        maar volstaat dan mijn kitlens ????
                        Zelfs met een 200mm kan je een groepsfoto maken... hangt af van hoeveel plaats je hebt voor de groep!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door vicberger Bekijk bericht
                          Het perspectief werkt gewoon veel harder bij groothoek dan bij tele. Het hoofd dat het dichtst bij de lens staat gaat gewoon een stuk groter zijn dan het hoofd dat er het verst af staat. Vandaar dat het bij grote groepen interessant is om van bovenaf met een groothoek te fotograferen: de lichamen gaan verhoudingsgewijs veel kleiner worden en minder beeldruimte vullen. Als je gewoon van voor fotografeert, dan zullen de mensen op de eertse rij verhoudingsgewijs een groter hoofd hebben dan die op de laatste en vertonen de hoofden aan de buitenzijde erg vaak een afplatting door de lensvervorming.

Als je op PBase een beetje rondsurft, vind je vaak groepen van mensen – en het leuke eraan is dat je ook de exifgegevens hebt. Succes!
                          Hiermee dus ook technisch mijn buikgevoel verklaard
                          fotosite

Comment

Dank jullie allemaal voor jullie suggesties en adviezen,
                            maar nu ben ik er nog steeds niet uit MOET IK EEN ANDERE LENS AANSCHAFFEN WAARBIJ IK MET WAT HIERONDER STAAT ECHT EEN SUPER GROEPSFOTO KAN MAKEN

ja je ziet zo snel komen jullie niet van af

Comment

Als het echt super belangrijk voor je is (voor affiche's, wordt in een sportmagazine gepubliceerd, ...) is, zou ik zeggen van wel. Je kan natuurlijk ook eens rondvragen of je van iemand een lensje mag lenen voor een dag.
                              Canon EOS 5D met EF 24-70mm L f2.8 + EF 70-200mm L f2.8 IS + EF 50mm II f1.8 + Speedlite 580EX

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door monique12 Bekijk bericht
                                Dank jullie allemaal voor jullie suggesties en adviezen,
                                maar nu ben ik er nog steeds niet uit MOET IK EEN ANDERE LENS AANSCHAFFEN WAARBIJ IK MET WAT HIERONDER STAAT ECHT EEN SUPER GROEPSFOTO KAN MAKEN

ja je ziet zo snel komen jullie niet van af
                                Ik denk dat dat een vraag is die je alleen zelf zal kunnen beantwoorden. Wat voor de ene kwalitatief in orde is, is het voor de ander bij momenten niet.

Eentje lenen of huren is altijd een optie, maar als je dan vooraf nog even wil proberen, dan moet je dat al twee keer doen.

Persoonlijk zou ik voorstellen om een 50mm 1.8 aan te schaffen. Die kosten niet veel en zijn een kwalitatief een enorme sprong voorwaarts ten opzichte van de kitlens. Als je uiteindelijk het verschil toch niet zou merken, dan ben je er niet zo veel aan kwijt (ik denk dat de kostprijs van deze lens de huurprijs van sommige andere lenzen evenaart).
                                Voeten hoeven de grond niet te raken voor wie in gedachten stapt.

Comment

Working...
                                X