Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikkormat

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Nikkormat

Er zijn hier al verschillende vragen over gesteld, maar vond nergens een duidelijk antwoord.
    Passen oude lensen van op een Nikon (Nikkormat vb: http://www.svenwienstein.de/Pics/nikkormat.jpg ) op een nieuwe digitale Nikon? Of bestaat er een soort tussenring voor of kan je dara niks meer met doen ?

Alvast bedankt
    ... see the ART not the TOOL ...

Re: Nikkormat

Ik heb een 28 en een 105 mm. Geen autofocus en met het gekende "vorkje". Werken perfect op een D200 (zelf al getest) en alles wat professionele, digitale toestellen zijn (denk ik). Je moet alleen de brandpuntsafstand en de grootste opening ingeven en je hebt automatische lichtmeting in de A- en/of S-stand, dat herinner ik mij niet precies meer.
    Op de D50 en de D70(s) werken ze zeker niet, op de D80 ben ik niet zeker, maar ik vermoed van niet.
    Nikon, Apple & Epson

Comment

Zou ze eventueel gebruikt hebben op een d70/d50.
      Mijn budjet is niet zo groot en dacht anders een body te kopen en dan voorlopig die lenzen nog wat te gebruiken.

Comment

Heel bruikbare uitleg over de verschillende types Nikon (en Nikon mount) lenzen vind je hier.

Niet de aanwezigheid van het vorkje op zich is van belang, wel of de lens aan de achterste (meestal zwarte) buitenrand een inkeping vertoont, maar verder geen elektrische contacten: dan heb je een AI of AI-S, model, en deze kunnen op de D200 en D2 bodies gebruikt worden in M of A mode, en - als mijn informatie correct is - op de D80 enkel in M mode.

De eerste AI lenzen behielden het vorkje, bij latere versies verviel dit.

Zie je bovendien een reeks elektrische contacten, dan gaat het om een latere AF-I, AF-D of AF-S lens en zijn alle belichtingsmodes mogelijk.

Zelf heb ik (ja, vanuit mijn Nikkormat tijd) een aantal prima primes waarvan sommige helaas niet (een Vivitar Series 1 135mm f/2.3 en een PC-Nikkor 35mm f/3.5) en andere wel (een 28mm f/2.8) op mijn D200 mogen...
        Last edited by baloo; 18 september 2006, 18:26. Reden: correctie mbt D80
        BD0337BE | Fujiholic | Bezoek mijn portfolio (en oudere) fotoblog en fujiblog

Comment

Heb me nu sinds 2 dagen een D50 aangeschaft (2dehands) +kit lens. Wou nu toch eens proberen of deze oude lenzen hier op pasten, dus ben zeer voorzichtig te werk gegaan en wat bleek mijn oude 28mm (nikkormat) lens paste op mijn D50. Klopt dit ? Of is dit niet goed voor mijn toestel ?
          Heb ook nog een 200m lens, die paste er niet op, maar wou niet te veel proberen om mijn body niet te beschadigen.

Comment

Ik werk regelmatig met oude MF lenzen op mijn D70. Dat werk zeer goed, zonder de lichtmeting dan, maar met de huidige digitale camera's is dat geen probleem, een beetje zoeken en het lukt wel. Je krijgt trouwens een fantastische optische kwaliteit en een zeer stevige bouw voor een erg lage prijs.
            Nadeel is natuurlijk wel dat je manueel moet focussen en licht meten.
            Zie hier vb een foto met een 20mm f2.8
            Fuji Q1

Comment

Lees eens goed de gebruiksaanwijzing van je camera.

Bij Nikon past alles. Maar je moet oppassen met oudere objectieven die niet AI of AIs zijn. Zoals de objectieven die bij de Nikormat EL uit 1972 geleverd zijn. Alle oudere objectieven (tot 1977) hebben een iets grotere bajonet ring. Die zal de gouden contacten boven in de objectief mond van de camera beschadigen.
              Er zijn geen antwoorden, alleen keuzes: http://www.hansbraakhuis.nl/

Comment

Ja dat dacht ik ook, had er geen goed gevoel bij en heb de lens er maar direct weer afgehaalt. Wel een foto mee gemaakt, gaf goed resultaat, maar dus beter niet gebruiken.

Comment

Ben nu terug aan het denken geslagen en zou nu toch graag uitsluiting hebben of ik een oude lens op mijn D50 kan gebruiken.

Heb nu wat opzoek werk gedaan en ik heb deze gegevens:

Kitlens bij de nikkormat FT2 (aankoop juli 1975)
                  Nikkor-HC 50mm 1:2 f2

Hier wat fotomatriaal dat ik gevonden heb:

Dus deze lens past op mijn D50, maar is dit schadelijk voor mijn body ?

Comment

Working...
                  X