Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Voorbij life-size vergroting

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Voorbij life-size vergroting

De test zou plaats vinden op 11 november of 18 november

Hieronder een lijstje van de benodigdheden, kan iedereen die bereid is hieraan mee te werken posten wat hij/zij ter beschikking kan/wil stellen, een tweede fotograaf die assisteert om foto's te maken van de opstellingen lijkt mij ook wel handig. Iedereen die materiaal ter beschikking stelt is natuurlijk welkom tijdens deze test
    De test wordt doorgevoerd vanuit Canon mount, maar op zijn minst een deel ervan is ook bruikbaar voor andere mounts...
    Overal waar XXXX staat zoek ik nog iemand die materiaal wil ter beschikking stellen. Deelnemen aan deze test geeft je ook de mogelijkheid om al het materiaal onder levende lijve 'in action' te zien, en deze test mee in goede banen te sturen.

Ik heb een lijst opgegeven van alle materiaal dat ik wil gebruiken tijdens deze test, als je denkt dat er nog iets mist mag je dat steeds aangeven

- Macrolens :
    180 mm : sugar
    150 mm : Sharkdog
    MP-E 65 mm : sugar
    - Extension tubes (EF mount compatible), worden gebruikt op 35 mm lens, dus > 70 mm tubes nodig
    72 mm : Sharkdog
    xx mm : XXXXX
    - Teleconvertor
    1,4 x : sugar
    2,0 x : XXXX
    - Voorzetlens
    500D - 72 mm : XXXXX
    - Reverse mount EOS
    Novoflex systeem : sugar
    - Macro coupler systeem
    72-72 mm macro coupling ring (dan couple ik 180 mm en 35 mm) : XXXXX
    lenzen + ringen combinatie: XXXX
    - Macroflits :
    MT 24 EX : sugar
    - Statief:
    Statief : sugar
    Macro Focus Rail : sugar
    - Lichtbox:
    Homemade lichtbox : sugar

Ik dacht twee fototests uit te voeren

DOF grootte
    Beeldkwaliteit
    Vergrotingsbereik
    en de sets op de volgende praktsiche parameters te testen
    Gewicht :
    Werkafstand :
    Algemeen gebruiksgemak (flexibiliteit & stabiliteit opstelling, ...)

Suggesties betreffende de test zijn natuurlijk steeds welkom

Velen onder ons hebben op een bepaald moment de stap gezet om een macrolens te kopen, want zo konden we eindelijk die fantastische macrofoto's maken.
    Om dan vast te stellen dat 1:1 nog niet voldoende is. We willen dus nog meer.

Er bestaan verschillende oplossingen, maar wat zijn nu de praktische verschillen (DOF, werkafstand, optische kwaliteit)

BD wil dit eens uittesten, en wil een aantal middeltjes vergelijken

- extension tubes
    - macrolens + teleconvertors
    - macrolens + close-up lenzen
    - reverse mounted lens (Novoflex adaptor)
    - MP-E 65 mm (Canon)

Ik beschik zelf over een 180 mm macrolens, de novoflex adaptor waarmee ik tot >>> 5:1 kan gaan, heb een teleconvertor (1,4 x) , Canon is zo vriendelijk een MPE 65 mm uit te lenen, maar ik mis nog een close-up lenzen en extension tubes (ook voor Canon)

Met dit alles zou ik eens willen uittesten om zo een nederlandstalige referentie te maken voor dit soort fotografie.

Wie kan me helpen bij de rest van het materiaal, of is er geïnteresseerd om een helpende hand toe te steken?

suagar
    Last edited by sugar; 28 oktober 2006, 19:34.
    "I tried to shoot rulers, but my printer has some serious backfocus "

http://supermasj.zenfolio.com

Re: Voorbij life-size vergroting

ik wil wel iets proberen, sugar.
    ik heb 12, 20 en 36mm extension tube.
    mm
    ∏__|_ ∏__|_
    "no rules, great shots"
    Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door sugar Bekijk bericht
      Velen onder ons hebben op een bepaald moment de stap gezet om een macrolens te kopen, want zo konden we eindelijk die fantastische macrofoto's maken.
      Om dan vast te stellen dat 1:1 nog niet voldoende is. We willen dus nog meer.

Er bestaan verschillende oplossingen, maar wat zijn nu de praktische verschillen (DOF, werkafstand, optische kwaliteit)

BD wil dit eens uittesten, en wil een aantal middeltjes vergelijken

- extension tubes
      - macrolens + teleconvertors
      - macrolens + close-up lenzen
      - reverse mounted lens (Novoflex adaptor)
      - MP-E 65 mm (Canon)

Ik beschik zelf over een 180 mm macrolens, de novoflex adaptor waarmee ik tot >>> 5:1 kan gaan, heb een teleconvertor (1,4 x) , Canon is zo vriendelijk een MPE 65 mm uit te lenen, maar ik mis nog een close-up lenzen en extension tubes (ook voor Canon)

Met dit alles zou ik eens willen uittesten om zo een nederlandstalige referentie te maken voor dit soort fotografie.

Wie kan me helpen bij de rest van het materiaal, of is er geïnteresseerd om een helpende hand toe te steken?

suagar
      Er is ook nog een universele oplossing, waar ik vroeger veel mee heb gewerkt: de balg op een instelrail. Hij maakte deel uit van mijn analoog Olympus-systeem dat ik intussen heb verkocht en eigenlijk heb ik daar nu (veel) spijt van.

Merkwaardig genoeg hoor ik tegenwoordig niet veel meer over balgen, misschien omdat het een duurdere oplossing is? Maar het geeft wel de mogelijkheid van een dubbele en continue instelling, zeker als je de rail ook nog eens met een micrometerschroef kan verstellen. Dit maakt het wat tijdrovend en uiteraard verlies je een boel licht, maar de resultaten zijn er dan ook naar.
      Fullator
      Fotostudio Candela Zone
      website: http://www.chronax.be
      website: http://www.marquisemodels.eu

Comment

fullator,
        waarin verschilt het gebruik van een balg tegenover extensiontubes?
        (ik bedoel buiten het feit dat de balg flexibel is in lengte)
        mm
        ∏__|_ ∏__|_
        "no rules, great shots"
        Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

Comment

Ik heb een Canon ef 25 II extension lens een een 500D close up lens moest je willen.

Je kan dit eventueel ook nog combineren met een extender. Maar ik moet zeggen ik vind het allemaal zo praktisch niet.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door sugar Bekijk bericht
            Hier zat ik echt op te wachten.... tof!!

Misschien ook nog handig om te weten... De beweeglijkheid/praktisch gebruik van combinaties. (ik zie je nog niet met een balg etc in de field rondlopen)

Lesley.
            -=- Light is the key...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door mm Bekijk bericht
              fullator,
              waarin verschilt het gebruik van een balg tegenover extensiontubes?
              (ik bedoel buiten het feit dat de balg flexibel is in lengte)
              mm
              Simpel, een balg is dikwijls te lang (mijn Novoflex Autobellows is zelfs op z'n kortst een pak langer dan extension tubes) waardoor je die niet samen kunt gebruiken met telelenzen (het grootste nut van extension tubes IMO).

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door de.lesse.be Bekijk bericht
                Hier zat ik echt op te wachten.... tof!!
                Ik ook, maar niemand die initiatief neemt
                Misschien ook nog handig om te weten... De beweeglijkheid/praktisch gebruik van combinaties. (ik zie je nog niet met een balg etc in de field rondlopen)

Lesley.
                Tja, fotografie mag ook een beetje lijden zijn heh. Maar ik zal zien of ik oip dit vlak iets kan doen (onder meer gewicht wegen)

Ondertussen heb ik ongeveer alle materiaal dat ik nodig heb, ik stuur eerst mijn kodakske eens binnen om eindelijk dat bakfokus gedoe op te lossen (5D + 180L)
                Zal dus iets worden voor vlak na de verkiezingen. Ik laat nog iets weten

Een charmante assistent(e) () mag zich ook nog altijd aanmelden om de verschillende opstellingen te fotograferen
                Last edited by sugar; 12 september 2006, 20:49.

Comment

Dit onderwerp nog eens even opnieuw oprakelen.

Ik ben er zowat klaar voor. Ik heb ondertussen een 65MP-E op de kop getikt, ik moet eerst volgend week-end nog een shoot doen, dan kan mijn camera binnen voor onderhoud (twee weken). Ik zou dus graag iets afspreken voor 11 of 18 november.

Gaat dat lukken?

sugar

Comment

Ook een handig accessoire hiervoor is een Marcofocussing Teleconverter. Da's een teleconverter met een manuele focusring. Alleen staan hierop geen afstanden aangegeven, maar vergrotingen voor gebruik met een 50mm objectief, want met die focusring bepaal je de verlenging.

Ik heb er zo eentje van Vivitar (2x) liggen voor op m'n Pentax. Heel praktische oplossing. Je maakt hiermee van een 50mm standaardobjectief (niet-makro) op slag een 100mm 1:1 makro. Bovendien is het niet zoals met tussenringen dat je een heel beperkt scherpstelbereik krijgt, vermits de extentie volledig dynamisch is, meer als balgen dus. Wat dat met een echt makro-objectief geeft testte ik nog niet, daarop gebruik ik maximum een 1.4x TC.

Wim
                    Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

Comment

Laat die vergelijkende test maar komen.

Ben benieuwd wat er als winnaar gaat uitkomen op gebied van kwaliteit/handelbaarheid en in mindere mate prijs.

Mooi initiatief
                      Groetjes
                      ----JO

Comment

sugar, ik heb een canon autobellows liggen met zowel de 20mm als de 35mm macrolenskes.

Ik heb jammergenoeg niet de adapter voor FD-EOS (wel met een lensje erin, maar je zou die voor macro moeten hebben)

als iemand deze adapter heeft mag je gerust de balg + lensjes gebruiken.

de 20mm geeft in theorie trouwens 20:1 vergroting

Comment

Misshien kan je deze van Frans lenen. Wel minder praktish in de bossen

Comment

Re: Voorbij life-size vergroting - UPDATE

Aanpassingen doorgevoerd in eerste post , om praktische afspraken mogelijk te maken

sugar

Comment

Hey Sugar,

Waar zou deze test doorgaan? Ik ben wel geïnteresseerd om te komen helpen, ik heb extension tubes van Soligor: 12, 20 en 36mm.
                              Alsook de Sigma 150mm Macro-lens.

greetz
                              How a terrible thing is knowledge, when it brings no profit to the wise?

Portfolio Website

Comment

Working...
                              X