De test zou plaats vinden op 11 november of 18 november
Hieronder een lijstje van de benodigdheden, kan iedereen die bereid is hieraan mee te werken posten wat hij/zij ter beschikking kan/wil stellen, een tweede fotograaf die assisteert om foto's te maken van de opstellingen lijkt mij ook wel handig. Iedereen die materiaal ter beschikking stelt is natuurlijk welkom tijdens deze test
De test wordt doorgevoerd vanuit Canon mount, maar op zijn minst een deel ervan is ook bruikbaar voor andere mounts...
Overal waar XXXX staat zoek ik nog iemand die materiaal wil ter beschikking stellen. Deelnemen aan deze test geeft je ook de mogelijkheid om al het materiaal onder levende lijve 'in action' te zien, en deze test mee in goede banen te sturen.
Ik heb een lijst opgegeven van alle materiaal dat ik wil gebruiken tijdens deze test, als je denkt dat er nog iets mist mag je dat steeds aangeven
- Macrolens :
180 mm : sugar
150 mm : Sharkdog
MP-E 65 mm : sugar
- Extension tubes (EF mount compatible), worden gebruikt op 35 mm lens, dus > 70 mm tubes nodig 150 mm : Sharkdog
MP-E 65 mm : sugar
72 mm : Sharkdog
xx mm : XXXXX
- Teleconvertorxx mm : XXXXX
1,4 x : sugar
2,0 x : XXXX
- Voorzetlens 2,0 x : XXXX
500D - 72 mm : XXXXX
- Reverse mount EOSNovoflex systeem : sugar
- Macro coupler systeem72-72 mm macro coupling ring (dan couple ik 180 mm en 35 mm) : XXXXX
lenzen + ringen combinatie: XXXX
- Macroflits : lenzen + ringen combinatie: XXXX
MT 24 EX : sugar
- Statief: Statief : sugar
Macro Focus Rail : sugar
- Lichtbox: Macro Focus Rail : sugar
Homemade lichtbox : sugar
Ik dacht twee fototests uit te voeren
DOF grootte
Beeldkwaliteit
Vergrotingsbereik
Gewicht :
Werkafstand :
Algemeen gebruiksgemak (flexibiliteit & stabiliteit opstelling, ...)
Werkafstand :
Algemeen gebruiksgemak (flexibiliteit & stabiliteit opstelling, ...)
Suggesties betreffende de test zijn natuurlijk steeds welkom
Velen onder ons hebben op een bepaald moment de stap gezet om een macrolens te kopen, want zo konden we eindelijk die fantastische macrofoto's maken.
Om dan vast te stellen dat 1:1 nog niet voldoende is. We willen dus nog meer.
Er bestaan verschillende oplossingen, maar wat zijn nu de praktische verschillen (DOF, werkafstand, optische kwaliteit)
BD wil dit eens uittesten, en wil een aantal middeltjes vergelijken
- extension tubes
- macrolens + teleconvertors
- macrolens + close-up lenzen
- reverse mounted lens (Novoflex adaptor)
- MP-E 65 mm (Canon)
Ik beschik zelf over een 180 mm macrolens, de novoflex adaptor waarmee ik tot >>> 5:1 kan gaan, heb een teleconvertor (1,4 x) , Canon is zo vriendelijk een MPE 65 mm uit te lenen, maar ik mis nog een close-up lenzen en extension tubes (ook voor Canon)
Met dit alles zou ik eens willen uittesten om zo een nederlandstalige referentie te maken voor dit soort fotografie.
Wie kan me helpen bij de rest van het materiaal, of is er geïnteresseerd om een helpende hand toe te steken?
suagar
Comment