Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Scherpte met en zonder UV-filter

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Scherpte met en zonder UV-filter

Een UV-filter beschermt de lens tegen krassen, stof, ... Maar ik vraag me af of de scherpte hieronder niet te lijden heeft.

Stel dat je een prachtig onderwerp hebt en je wilt daarvan de foto van je leven maken, haalt het dan iets uit om voor even die filter er af te halen ?

Groeten, Tom.

Re: Scherpte met en zonder UV-filter

flare, flare, flare, flare, flare, flare, flare, flare, flare, flare, flare, flare, flare, flare, flare, flare, flare, flare, flare, flare, flare, flare, flare, flare, flare, flare, flare, flare, flare, flare, flare, flare, flare, flare, flare, flare, flare, flare, flare,

en zeg nu niet dat ik het niet gezegd heb hé

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hvr_oosterzele Bekijk bericht
      Wat niet gezegd heb?

Comment

Onderaan staan er wat test met enkele UV-filters

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tom81 Bekijk bericht
          Een UV-filter beschermt de lens tegen krassen, stof, ... Maar ik vraag me af of de scherpte hieronder niet te lijden heeft.

Stel dat je een prachtig onderwerp hebt en je wilt daarvan de foto van je leven maken, haalt het dan iets uit om voor even die filter er af te halen ?

Groeten, Tom.
          Zeker weten!!!
          Niet alleen flare maar zeker scherpte.
          Op voorwaarde dat je over kwalitatief goeie objectieven beschikt.

Groetjes,
          Pol.
          Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

flare, flare, flare, flare, flare, flare, flare, flare, flare, flare, flare, flare, flare, flare, flare, flare, flare, flare, flare, flare, flare, flare, flare, flare, flare, flare, flare, flare, flare, flare, flare, flare, flare, flare, flare, flare, flare, flare, flare,

kan je dat nog eens herhalen?

inderdaad, met een filter ga je veel sneller flares hebben. Heb vorige week wat foto's gepakt op de piste tijdens het snowboarden en met de UV filter erop had je echt wel een pak flares wanneer de zon op de foto staat. Ik heb hem er nu wel niet afgehaald omdat bijna altijd bij elke sprong er een pak sneeuw op mijn toestel kan vallen en dan heb ik liever dat het op meer uv filter valt (met filter is mn toestel dan ook 100% weatherproof, zonder niet)
            dit natuurlijk met als resultaat een pak flares
            5DmkIII en wat glas

Comment

Kwaliteitsfilters mogen geen grote invloed hebben. Natuurlijk het voegt een extra glaselement toe, en dan meestal nog helemaal vooraan waardoor de zonnekap minder effectief wordt. Maar het beschermt natuurlijk wel je lens. Bij goedkope lenzen lijkt het me wel de moeite niet, een goede filters is nu eenmaal niet goedkoop.
              Ik gebruik Hoya Super HMC Pro (Slim uitvoering voor mijn breedhoek) en B+W MRC maar moet toegeven dat ik nog nooit een echte test gedaan heb.
              Te veel lenzen en te weinig tijd.
              http://pentaxlenstest.blogspot.com/

Comment

Op de pracht-objectieven van mijn Contax stonden eerst ook allemaal: B+W uv's, ter zogezegde bescherming!
                Na enige tijd echter, heb ik deze weer verwijderd en doorverkocht!
                Een ding is zeker, op mijn dure Eos EF L lenzen komt dat spul er nooit meer op

SF
                00.00 Gone

Comment

Heb de B&W MRC, zowel getest op de 70-200 als de 85 f1.4.
                  Beide hebben aanzienlijk meer flare indien direkt zonlicht, mét filter.
                  Zelfde testen gedaan zonder filter, flare is stukken minder!
                  Met een zonnekap verminder je ook de kans op flare als je toch een filter gebruikt.
                  ---------------------------------------------
                  Nikon D750 + wat glasservies

Comment

dan moet je eigenlijk eerst de zonnekap op de lens zetten, daarop dan de filter. Als je dan foto's gaat nemen áltijd de filter eraf halen...? (behalve in stoffige omgevingen)
                    ik heb op mijn 50mm 1.8 een B+W MRC filter gekocht, naart schijnt een heel goede, moet ik die er dan ook af doen of is die goed genoeg?

bedankt
                    Canon EOS 5DIII | 24-70 f2.8 L | 70-200 f4 L IS | 50mm f1.8 | 580EXII | en een verlanglijst dat eerder een waslijst is
                    BLOG

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Mr.Magic Bekijk bericht
                      dan moet je eigenlijk eerst de zonnekap op de lens zetten, daarop dan de filter.
                      Hoe zou je dat dan wel doen??

Comment

Behalve in zeer flare gevoelige situaties heb ik nooit verschil in scherpte gezien met multicoated filters van B+W of Hoya.
                        Er zijn wel objectieven waar de kans op flare veel groter wordt en het risico van beschadiging ook zonder filters zeer gering is, zoals diverse macro-lenzen, waar het voorste element juist al diep ligt.
                        Sony en Olympus
                        Fotoseries

Comment

Hoe zou je dat dan wel doen??
                          ik heb vb een 50mm 1.8 waarbij de zonnekap op een soort 'lammel' kan gezet worden. Eerst moet een rond stuk plastik op de lens/filter geschroefd worden, deze heeft ook schroefdraad, om dat stukje plastik past de zonnekap op.
                          De verkoper bij konijn had me verteld eerst de filter op de lens te zetten en dan de zonnekap, daarom dat ik het hier vraag
                          ik weet het dus nog altijd niet goed. MRC filters zouden de beste zijn, dus moeten die er nu af of mogen ze er blijven op staan.

grtz
                          Canon EOS 5DIII | 24-70 f2.8 L | 70-200 f4 L IS | 50mm f1.8 | 580EXII | en een verlanglijst dat eerder een waslijst is
                          BLOG

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Spanjaart Bekijk bericht
                            Behalve in zeer flare gevoelige situaties heb ik nooit verschil in scherpte gezien met multicoated filters van B+W of Hoya.
                            Zelfs met de beste filters van B+W heb je altijd scherpteverlies. Heb onlangs nog een testje gedaan met de Nikon 28 f1.4. En inderdaad, een 100% crop genomen en het was van dat...
                            Hoe zou het ook anders kunnen??? Een bijkomend glas plaatsen vòòr een topobjectief.

Groetjes,
                            Pol.
                            Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Mr.Magic Bekijk bericht
                              ik heb vb een 50mm 1.8 waarbij de zonnekap op een soort 'lammel' kan gezet worden. Eerst moet een rond stuk plastik op de lens/filter geschroefd worden, deze heeft ook schroefdraad, om dat stukje plastik past de zonnekap op.
                              De verkoper bij konijn had me verteld eerst de filter op de lens te zetten en dan de zonnekap, daarom dat ik het hier vraag
                              ik weet het dus nog altijd niet goed. MRC filters zouden de beste zijn, dus moeten die er nu af of mogen ze er blijven op staan.

grtz
                              Bij mij zitten er ook altijd filters op mijn objectieven om ze te beschermen. Maar als ik echt het max. uit mijn objectief wil halen neem ik hem er eventjes af.

Groetjes,
                              Pol.
                              Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Working...
                              X