Vandaag mijn macrolens van Tokina toegekregen, toch kom ik hier iets tegen wat ik tot nu toe nog nooit heb gezien. Deze lens is dus 2.8 maar als ik op M of A trek en het diafragma op 2.8 zet, blijft de waarde 2.8 niet constant, deze verandert constant naargelang de lichtinval, iemand die daar soms een verklaring voor heeft?
Aankondiging
Collapse
No announcement yet.
Tokina AT-X 100 f/2.8
Collapse
X
-
Tokina AT-X 100 f/2.8
There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander WoollcottA diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BELabels: Geen
-
-
Re: Tokina AT-X 100 f/2.8
Iemand anders heeft dit ook al gemeld en toen begreep ik er niets van. Heb er nog eens over nagedacht.
De opening van de lens wordt bepaald door het diafragma, de diameter van de opening is dan brandpuntsafstand (f) / diafragmagetal.
Het diafragmagetal wordt dan bepaald door:
Diafragmagetal= f (brandpunt) / reële opening (diameter).
Als we aannemen dat de reele maximumopening constant is, wat zo is bij primes, dan zien we dat het diafragmagetal enkel nog afhangt van de brandpuntsafstand. Deze brandpuntsafstand is natuurlijk bepaald op oneindig. Als je dichterbij focust wordt deze brandpuntsafstand ietwat kleiner. En omdat het diafragmagetal evenredig is met de brandpuntsafstand zal uw diafragmagetal kleiner worden.
Mvg
-
Oorspronkelijk geplaatst door ScientistIemand anders heeft dit ook al gemeld en toen begreep ik er niets van. Heb er nog eens over nagedacht.
De opening van de lens wordt bepaald door het diafragma, de diameter van de opening is dan brandpuntsafstand (f) / diafragmagetal.
Het diafragmagetal wordt dan bepaald door:
Diafragmagetal= f (brandpunt) / reële opening (diameter).
Als we aannemen dat de reele maximumopening constant is, wat zo is bij primes, dan zien we dat het diafragmagetal enkel nog afhangt van de brandpuntsafstand. Deze brandpuntsafstand is natuurlijk bepaald op oneindig. Als je dichterbij focust wordt deze brandpuntsafstand ietwat kleiner. En omdat het diafragmagetal evenredig is met de brandpuntsafstand zal uw diafragmagetal kleiner worden.
MvgThere is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander WoollcottA diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE
Comment
-
Bedankt, weeral iets bijgeleerd
Hebben alle macrolenzen dit ? ik heb ooit met de Nikkor 105 micro gewerkt, maar ik kan me niet herinneren of die lens dat ook vertoonde ( was nog in de beginperiode toen ik met fotografie ernstig begon te experimenteren )There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander WoollcottA diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
Comment
-
Jeps alle macrolenzen hebben dit. Alleen vermoed ik dat de chip in de Tokina doorgeeft aan de camera dat hij een brandpunt heeft van 100mm, terwijl dit niet zo is. Dan zal de camera misschien "merken" dat dit niet klopt. Dat dus ofwel het diafragmagetal kleiner moet zijn of de brandpuntsafstand, en dan zelf het "correcte" diafragmagetal berekent, ervanuitgaande dat de lens 100mm fixed is.
Mensen hebben al vaker opgemerkt in de exif van hun foto's gemaakt met primes dat de weergegeven brandpuntsafstand korter is in de exif dan op de lens. Dit komt vooral voor bij macrolenzen vanwege de zeer korte scherpstelafstand, waardoor je brandpunt aanzienlijk korter kan worden. Als je camera dan de "exacte" brandpuntsafstand krijgt doorgestuurd dan klopt volgens de camera ook het diafragmagetal.
De uitleg over de camera-lens communicatie bij de tokina is lauter hypothetisch, want hierover weet ik eigenlijk niets. Ik baseer me hierbij enkel op de korter weergegeven brandpuntsafstand in de exif bij andere lenzen en bouw dan logisch verder met de eerder opgegeven formule.
Ik kan er dus al eens naastzitten
Comment
-
-
Vanaf 11 januari 2009 bestaat Jan van Ginkel niet meer op dit forum.Wegens gebrek aan elke vorm van beleefdheid (RIP)
Hier op dit forum.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door jan van ginkelFrancis..in deze topic heb ik er iets van gezegd...
http://forum.belgiumdigital.com/showthread.php?t=123835
En voor sport een macrolens gebruiken zie ik duidelijk niet zitten, daarvoor focussen dit soort van lenzen veel te langzaam. Wanneer je vergelijkt met de 70-200 VR of de Nikkor 85 f/.4 ( wat ik eigenlijk DE ideale sportlens vind voor binnenopname's zoals basket en volley )There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander WoollcottA diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door ScientistJeps alle macrolenzen hebben dit....
Ik kan er dus al eens naastzitten
Je zit er idd. naast.
Uw uitspraak verbaasde me en ik was er zeker van dat dit niet klopte.
Om alle discussie uit te sluiten heb ik het nu juist nog eens uitgeprobeerd met de Sigma 150mm f2.8 EX HSM DG Macro en kan dus idd. bevestigen dat hier de diafragmawaarde, ook bij volle opening (f2.8), helemaal NIET verandert in functie van de scherpstelafstand.
BTW, deze Sigma is een internal focus en wordt dus niet langer bij scherpstellen.Last edited by LucD; 22 augustus 2006, 17:45.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door LucDZelfkennis is een mooie deugd!
Je zit er idd. naast.
Uw uitspraak verbaasde me en ik was er zeker van dat dit niet klopte.
Om alle discussie uit te sluiten heb ik het nu juist nog eens uitgeprobeerd met de Sigma 150mm f2.8 EX HSM DG Macro en kan dus idd. bevestigen dat hier de diafragmawaarde, ook bij volle opening (f2.8), helemaal NIET verandert in functie van de scherpstelafstand.
BTW, deze Sigma is een internal focus en wordt dus niet langer bij scherpstellen.
Er zijn al meerdere topics gewijd hier aan het "verkorten" van de brandpuntsafstand. Bij de sigma 18-200 is er toen een hele discussie rond geweest.
Ik denk zelfs dat het de 18-200 van Francis was waarover de discussie toen ging. Ik ga het niet beginnen opzoeken, want er zijn te veel 18-200 topics. En ik heb morgen examen: Fysica: Em-golven en optica. Wat ik mij ook meen te herinneren is dat bij IF objectieven de brandpuntsafstand nog sterker verkort dan bij external focus. En dat was wat ik bedoelde, ja alle lenzen hebben dit: "dat de brandpuntsafstand verkort bij het scherpstellen nabij de kortste scherpstelafstand."
En de brandpuntsafstand van uw 150/2.8 zal ook wel verkorten naar zijn kortste scherpstelafstand, het kan bijna niet anders. Alleen, als dit juist naar de camera wordt doorgegeven, dan blijft uw diafragmagetal 2.8. (Dit is een beetje de hypothese, waarom de ene wel van diafragmagetal verkleint en de andere niet)
Mvg
Comment
-
Ik ben toch eens gaan zoeken naar de eerdere thread:
Uitleg van Sigma op de vraag of het nu wel degelijk 200 mm is of niet : Thank you for your inquiry. Evidently, you (and others) are not familiar with how lenses are described, nor how they focus to different distances (especially inner focus lenses), and how they perform. A lens focal length and aperture are described when
Dit is slechts de vervolgthread van deze die ik bedoelde, maar de posts van jrosseel en PieterG geven wel aan wat ik bedoel.
Mvg
Comment
-
-
Nu genoeg gepraat
Ik wil wel eens wat resultaten zien van deze lens.
Dus francis, aan de slag ermee
Gr KeesNikon D700 + Grip / Nikkor AF-S 14-24G ED / Nikkor AF-S 24-70mm f/2.8G ED / Nikkor AF-S 80-200 F2.8D IF-ED / SB800
Comment
-
Daarnet deze link tegengekomen in een thread over de micro nikkor 105.
Kijk hier eens naar het maximum diafragma bij de verschillende scherpstelafstanden!
Many new users of IF macro lenses are surprised to find that you cannot get the maximum f/2.8 aperture at less than 3 meters focusing distance. The maximum aperture goes down to as little as f/4.8 at the closest focusing distance.
En dan gaat het over de net iets duurdere 105 micro Nikkor VR.
Ergens is dit ook logisch dat de brandpuntsafstand van een objectief verandert bij verschillende scherpstelafstanden.
Een objectief bestaat uit lenzen die elk een brandpunt hebben. Dit brandpunt kan niet wijzigen en is een eigenschap van de vorm van de lens.
De totale brandpuntsafstand wordt bepaald door de brandpunten van de lenzen en de afstand hiertussen. Bij het scherpstellen verplaatsen enkele lenzen in het objectief waardoor de brandpunt van het objectief zal veranderen.
Mvg
Comment
Comment