Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Micro-Nikkor AF-S VR 105 f/2.8G IF-ED

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Micro-Nikkor AF-S VR 105 f/2.8G IF-ED

Oorspronkelijk geplaatst door CODA-gfx Bekijk bericht
    @Vantje & Antoine200

Ik heb nooit beweerd dat dit een slechte lens is, enkel en alleen dat ik er problemen mee heb om een deftige foto te maken.

Er staan idd van mij geen foto's online met deze lens, om de simpele reden dat ik er geen enkele het bekijken waard vind.

Ik zal mijn best doen om de komende dagen voor een paar foto's te zorgen met deze lens, in combinatie nu met de D300
    Misschien ligt het aan je ervaring (niet negatief bedoeld hoor!). Maar probeer je eens te herbronnen en alle elementen naar behoren uit te voeren: werken met statief, belichting leren beheersen (flitsen en witbalans) en ook scherptediepte. En vooral veel, veel oefenen.
    Minder glas dan vroeger, maar beter.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door wally Bekijk bericht
      Geen seconde twijfelen .... aan dewelke .... Nikon of Sigma ?

't Is ook niet alleen voor de groenten- en fruit. 'k Zou mij ook graag wagen om de
      neusharen van een spin en de wenkbrauwen van een vlieg in beeld te krijgen
      Aan de optische kwaliteit van de Nikkor moet je niet twijfelen...ik ken prof.
      studio's die deze gebruiken en daar uiterst tevreden mee zijn.
      Voor neusharen en wenkbrauwen,zal ze op 1:1 wel niet voldoende zijn maar dat is de Sigma evenmin!
      Je zal tussenringen ,een extender of nog beter ,een balg moeten gebruiken...
      Maar daar is een korter branpunt beter geschikt voor Micro Nikkor 60 mm of een oudere 55/2.8 of 55/3.5.
      Leer eerst het macro gebied tot 1:1 te beheersen vooraleer verder te gaan!
      Mvg L.C

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door L.Cavalier Bekijk bericht
        Voor neusharen en wenkbrauwen,zal ze op 1:1 wel niet voldoende zijn maar dat is de Sigma evenmin!
        Welke van beide lenzen is dan het meest geschikt om de details het best vast te leggen ?
        Rekening houdend dan dat deze ook als portret-lens kan worden gebruikt.
        Nikon D80 *** AF-S DX VR Nikkor 18-200mm f/3.5~5.6G IF-ED *** Sigma 150mm f/2.8 APO Macro DG ***
        Sigma 18-50mm f/2.8 EX DC HSM *** Nikon SB-600 *** Manfrotto 055MF4 + Gitzo G1376M balhoofd *** .....

Wally's Photogallery *** Wallysplace.be

Comment

@ Wally,

Ik gebruik de Nikkor en probeer o.a. die miniscuul kleine haartjes van insecten vast te leggen. 1:1 is inderdaad in bepaalde situaties niet voldoende. Ik gebruik dan ook de 105 samen met de 1.7 TC en in sommige gevallen schroef ik er nog een 50mm omgekeerd op. Dan kom je al een heel eind .

Ik heb een paar foto's gepost met de TC1.7 en met de 50mm. Het kan dus wel met deze lens. Met de 50mm wordt het wel heel moeilijk om de focus juist te krijgen en de DOF is finterdun: http://carojoke.zenfolio.com/f630896076

Oefenen, oefenen, oefenen...

Gr.

Hans
          http://Carojoke.zenfolio.com

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Carojoke Bekijk bericht
            Ik heb een paar foto's gepost met de TC1.7 en met de 50mm.
            Waaahw, daar zitten blingbling exemplaren tussen zelle ......
            Dat omgekeerd 50 mm gedoe ga ik nu nog wat aan de kant zetten.
            Eerst een gepaste lens kopen en deze al even onder de knie proberen te krijgen

Mijn voorkeur valt dus na het lezen van deze topic nog steeds op de Nikon.
            Zie ik het verkeerd of is het zo dat de Sigma net nog iets closer in detail kan gaan ?
            Nikon D80 *** AF-S DX VR Nikkor 18-200mm f/3.5~5.6G IF-ED *** Sigma 150mm f/2.8 APO Macro DG ***
            Sigma 18-50mm f/2.8 EX DC HSM *** Nikon SB-600 *** Manfrotto 055MF4 + Gitzo G1376M balhoofd *** .....

Comment

Zie ik het verkeerd of is het zo dat de Sigma net nog iets closer in detail kan gaan ?
              Het gebruik van de 50 mm vergt inderdaad wel wat kennis van macro in het algemeen. Ik moet eerlijk toegeven dat ik de combinatie niet vaak gebruik. Maar het is wel een relatief goedkope oplossing om nog meer vergroting te realizeren.... Maar je hebt zeker gelijk dat je eerst moet beginnen met een macro lens. Kwestie van de basis onder de knie te krijgen.

Aangaande de Sigma kan ik u helaas niet helpen, ik heb met deze lens geen ervaring.

Gr

hans

Comment

Mijn verbazing slaat weer toe.
                Na het zien van een paar foto's zijn we verkocht.
                We vergeten hierbij dat degene die de op het knopje drukt op de camera een wezenlijke factor is in het geheel.

Dit was maar even een opmerking zijdelings.
                Ik wens je uiteraard veel succes bij je uiteindelijke keuze.
                mvgr
                antoine200

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door wally
                  Oorspronkelijk geplaatst door antoine200 Bekijk bericht
                  Mijn verbazing slaat weer toe.
                  Na het zien van een paar foto's zijn we verkocht.
                  "Topic" is niet gelijk aan "Post"
                  Het zijn niet de foto's die mijn voorkeur op de Nikon hebben laten vallen hoor ...
                  Zoiezo had ik al een voorkeur voor de Nikon, maar wou toch even naar andere alternatieven polsen.
                  Ik kan me gerust voorstellen dat er nog anderen zijn die met de Sigma nog mooiere beelden
                  kunnen tevoorschijn toveren. Maar ik wil nu niet overhaast een macro-lens gaan kopen, geleidelijk
                  aan leren mee werken, om dat uiteindelijk tot de conclusie te komen dat ik mij toch beter iets anders
                  had aangeschaft .... Beter nu iets degelijks kopen om het mij later niet te beklagen.

Comment

[QUOTE=Carojoke;1696077]@ Wally,

Ik gebruik de Nikkor en probeer o.a. die miniscuul kleine haartjes van insecten vast te leggen. 1:1 is inderdaad in bepaalde situaties niet voldoende. Ik gebruik dan ook de 105 samen met de 1.7 TC en in sommige gevallen schroef ik er nog een 50mm omgekeerd op. Dan kom je al een heel eind .

Op welke afstand is dan je korste afstand tot het object? Of blijft die hetzelfde met een convertor er op.
                    Nikon

Comment

[QUOTE=Tep;1696228]
                      @ Wally,

Op welke afstand is dan je korste afstand tot het object? Of blijft die hetzelfde met een convertor er op.
                      De afstand van het object tot de voorkant van de lens? Met de 50mm erop zit ik bijna op, tegen het onderwerp . De afstand wordt dus kleiner.
                      Het voorbeeld van het "jufferhoofdje" is er een waar de zonnekap niet kan gebruikt worden want die zou het beestje geraakt hebben (combinaitie met de TC).

Klinkt misschien ongelooflijk maar het beestje bleef rustig zitten. Elke paar foto's een beetje dichterbij kruipen tot.... en klik.

Gr

Hans

Comment

"Topic" is niet gelijk aan "Post"
                        Het zijn niet de foto's die mijn voorkeur op de Nikon hebben laten vallen hoor ...
                        Zoiezo had ik al een voorkeur voor de Nikon, maar wou toch even naar andere alternatieven polsen.
                        Ik kan me gerust voorstellen dat er nog anderen zijn die met de Sigma nog mooiere beelden
                        kunnen tevoorschijn toveren. Maar ik wil nu niet overhaast een macro-lens gaan kopen, geleidelijk
                        aan leren mee werken, om dat uiteindelijk tot de conclusie te komen dat ik mij toch beter iets anders
                        had aangeschaft .... Beter nu iets degelijks kopen om het mij later niet te beklagen.
                        Welke lens je uiteindelijk koopt moet je zelf weten. Ik heb bewust uit mijn handtekening alle lenzen weg gehaald omdat ik mensen niet wil beinvloeden.
                        Als je in dit topic kijkt op #13 dan zie je wat ik zelf over deze lens heb geschreven. Door niet naar foto's te verwijzen cq te plaatsen probeer ik een objectief antwoord te geven.
                        Moet trouwens wel iedere keer even kijken wie nu eigenlijk de TS is van dit topic.
                        mvgr
                        antoine200

Comment

De afstand van het object tot de voorkant van de lens? Met de 50mm erop zit ik bijna op, tegen het onderwerp . De afstand wordt dus kleiner.
                          Het voorbeeld van het "jufferhoofdje" is er een waar de zonnekap niet kan gebruikt worden want die zou het beestje geraakt hebben (combinaitie met de TC).

Ik bedoelde eigenlijk zonder 50 mm maar met de 1.7 convertor er op. Scheelt de afstand veel of is die ongeveer hetzelfde?
                          Nikon

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door L.Cavalier Bekijk bericht
                            Je zal tussenringen ,een extender of nog beter ,een balg moeten gebruiken...
                            Maar daar is een korter branpunt beter geschikt voor Micro Nikkor 60 mm of een oudere 55/2.8 of 55/3.5.
                            Leer eerst het macro gebied tot 1:1 te beheersen vooraleer verder te gaan!
                            Mvg L.C
                            Hier heb je volkomen gelijk L.Cavalier, en je zal ook niet anders kunnen dan een oudere 60mm of nog beter een 55 f2.8, (prachtig ding om op een PB 4 of PB 6 balg te gebruiken)
                            Jammer dat deze 105mm AFS niet bruikbaar is op een balg, vanwege het ontbreken van een diafragmaring , maar met een extender en op een cropcamera kom je ook een heel eind met een TC14EII is 16mm X 12mm bijna beeldvullend, en dat op een 12 megapixeltoestel, daar kan je reeds heel wat mee gaan doen

Comment

[QUOTE=Tep;1696228]
                              @ Wally,

gebruik dan ook de 105 samen met de 1.7 TC en in sommige gevallen schroef ik er nog een 50mm omgekeerd op. Dan kom je al een heel eind .
                              Wat is een 1.7 TC of beter: het is een teleconverter, maar ik zie niet goed in wat dit kan doen voor macrobereik, en hoe werkt dat dan in combinatie met de 105mm of de 50mm ?
                              Last edited by gliderbee; 1 januari 2008, 22:23.

Comment

[QUOTE=gliderbee;1697215]
                                Oorspronkelijk geplaatst door Tep Bekijk bericht

Wat is een 1.7 TC of beter: het is een teleconverter, maar ik zie niet goed in wat dit kan doen voor macrobereik, en hoe werkt dat dan in combinatie met de 105mm of de 50mm ?
                                Ga je een téléconverter gebruiken op dit objectief, dan vergroot niet alleen het brandpunt van je lens, maar je kan ook blijven scherpstellen op dezelfde afstand vanaf de voorkant van je objectief, waardoor ook de vergrotingsmaatstaf met 1,7 maal vergroot, beeldvullend wordt dus ongeveer een vlakje van 9,5mm X 13,5mm
                                Als je dat op een 12 megapixelcensor projecteerd heb je reeds heel wat mogelijkheden

Comment

Working...
                                X