Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Sigma 70/200 f2.8 vs Nikkor 70/200 f2.8

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Sigma 70/200 f2.8 vs Nikkor 70/200 f2.8

Oorspronkelijk geplaatst door K-2
    Hey Vantje, geen probleem hoor . Ik probeer vooral weer te geven vanuit welke hoek mijn oorspronkelijke vraag kwam, puur uit interesse.

Misschien had ik beter de vraag anders gesteld :
    Heeft er iemand vergelijkbare foto's van een Sigma, een Nikkor met uitgeschakelde VR, en een Nikkor met ingeschakelde VR, allen op dezelfde body, zodat eventueel kan bekeken worden wat nu het (meeste) verschil maakt: de stap Sigma naar Nikkor, of de stap niet-VR naar VR ?
    Oké, geen probleem.
    Nog even over het mechanisch aspect: voor mij is dit door de jaren heen van toenemend belang geworden. Met Nikon lenzen heb ik tot dusver nog nooit enige mechanische problemen gehad...
    Minder glas dan vroeger, maar beter.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door vantje
      Oké, geen probleem.
      Nog even over het mechanisch aspect: voor mij is dit door de jaren heen van toenemend belang geworden. Met Nikon lenzen heb ik tot dusver nog nooit enige mechanische problemen gehad...
      Ik dus wel, mijn Nikkor 70-200 VR is in de maak ( niks mee gebeurd he ) wilde niet meer scherpstellen op 1.5 meter, pas vanaf 3 meter
      There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
      A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
      Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

Comment

Voila,
        Heb net een test gedaan met de
        AF-S VR-NIKKOR 70-200mm 1:2.8G
        in combinatie met de D70 en de D2x
        en met en zonder VR.
        bekijk hier het resultaat

Over de optische en mechanische eigenschappen van dit objectief kan ik kort zijn = TOPKLASSE.
        Jammer genoeg zie je dit nietzozeer op je monitor, maar op een afdruk daarentegen.

grt,

Stefan M.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door beeldmaker
          Voila,
          Heb net een test gedaan met de
          AF-S VR-NIKKOR 70-200mm 1:2.8G
          in combinatie met de D70 en de D2x
          en met en zonder VR.
          Thx voor deze test en het duidelijke antwoord

Graag had ik toch nog van iemand een antwoord op mijn tweede vraag:

"2. werkt de VR-functie op de Nikkor niet vertragend bij het afdrukken tijdens actiefotografie, zodat je een soort "shutterlag" krijgt?"

Deze vraag beperkt zich eigenlijk niet tot het Nikkor 70-200VR objectief, maar geldt in het algemeen voor alle objectieven met VR (I én II), OS, IS (of hoe elk merk zijn stabilisatie-systeem ook noemt) in combinatie met een DSLR.

Wat zijn hier de gebruikerservaringen?

Comment

origineel gepost door LucD:
            Graag had ik toch nog van iemand een antwoord op mijn tweede vraag:

"2. werkt de VR-functie op de Nikkor niet vertragend bij het afdrukken tijdens actiefotografie, zodat je een soort "shutterlag" krijgt?"
            Nee, je merk niets van een vertraging. Want op het moment dat je je ontspanner indrukt staat je beeld in de zoeker stil en is je foto reeds gemaakt.
            Voor mij persoonlijk dus geen shutterlag; of ik merk er niets van.

grt,

Stefan M

Comment

Nee, je merk niets van een vertraging. Want op het moment dat je je ontspanner indrukt staat je beeld in de zoeker stil en is je foto reeds gemaakt.

grt,

Stefan M
              Niet mee akkoord; van het moment dat je de ontspanner indrukt treedt het VR-mechanisme in werking. Om het beeld te stabiliseren is er enige vertraging, indien je te vroeg afdrukt is het beeld onvoldoende gestabiliseerd.
              Op extreem lage sluitertijden bvb 1/8e van een seconde duurt het proces iets langer. Alleen met deze werkwijze heb je duidelijke resultaten.
              De ontspanner kan je ten allen tijde steeds indrukken, zelfs wanneer de VR aanstaat, doch de VR werkt enkel naar behoren indien je de werkwijze zoals hierboven beschreven volgt.

Comment

Niet mee akkoord; van het moment dat je de ontspanner indrukt treedt het VR-mechanisme in werking. Om het beeld te stabiliseren is er enige vertraging, indien je te vroeg afdrukt is het beeld onvoldoende gestabiliseerd.
                Op extreem lage sluitertijden bvb 1/8e van een seconde duurt het proces iets langer. Alleen met deze werkwijze heb je duidelijke resultaten.
                De ontspanner kan je ten allen tijde steeds indrukken, zelfs wanneer de VR aanstaat, doch de VR werkt enkel naar behoren indien je de werkwijze zoals hierboven beschreven volgt.
                Kan men volledig afdrukken (de foto effectief maken) voordat het beeld helemaal gestabiliseerd is?
                Met AF-S bvb. kan men wél de ontspanner volledig indrukken, maar als het beeld niet scherp staat, wordt de foto niet gemaakt...
                Is dit met VR zowat vergelijkbaar?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LucD
                  Kan men volledig afdrukken (de foto effectief maken) voordat het beeld helemaal gestabiliseerd is?
                  Met AF-S bvb. kan men wél de ontspanner volledig indrukken, maar als het beeld niet scherp staat, wordt de foto niet gemaakt...
                  Is dit met VR zowat vergelijkbaar?
                  Als je goed mijn tekst leest, kan je op IEDER moment afdrukken. Kans bestaat er dan wel dat de VR geen tijd had om zich te activeren.
                  Bij snelheden groter dan 1/250e gebruik ik de VR-functie nooit. Het verbruik mag niet onderschat worden.

Comment

Kans bestaat er dan wel dat de VR geen tijd had om zich te activeren.
                    Da's straf. Ik ben geen ingenieur, maar ik zou verwachten dat het vr-proces volledig wordt afgewerkt en dat het systeem daarvoor de tijd neemt als je afdrukt (als die functie geactiveerd is tenminste).
                    'k Zal het wel fout hebben waarschijnlijk .
                    "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door K-2
                      Da's straf. Ik ben geen ingenieur, maar ik zou verwachten dat het vr-proces volledig wordt afgewerkt en dat het systeem daarvoor de tijd neemt als je afdrukt (als die functie geactiveerd is tenminste).
                      'k Zal het wel fout hebben waarschijnlijk .
                      Dit soort systemen bestaat inderdaad. Het heet 'compactje' of 'aldi-cam' of 'lidl-superaanbieding': je duwt op het knopje, wacht 2 seconden tot het ding heeft uitgevist wat de bedoeling is en dan wordt de foto genomen. Er kunnen fantastische foto's van achtergronden mee genomen worden
                      Prepressure.com - mijn Engelstalig webstekje over 'printing museums', 'libraries' & nog zo veel meer

Comment

Het is hier weeral eeuwige discussie : is de 70-200 2.8 VR de meerprijs waard tov van andere 70(80) -200 lenzen.

Al diegene die ze hebben, zeggen : JA
                        Al diegene die ze niet hebben (of niet willen betalen) zeggen waarschijnlijk : Nee.

Het is nu eenmaal een feit dat de Nikkors duurder zijn dan equivalenten van andere merken.

Ik heb de Sigma gehad en heb nu de Nikkor, ik zou nooit meer willen ruilen.

De optiek is top en de VR helpt. De VR kan in sommige omstandigheden vertragen, maar er is knopje om hem af te zetten.
                        BD0497BE : Nikon body + glas
                        www.RudyVerrijt.info

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Laurens
                          Dit soort systemen bestaat inderdaad. Het heet 'compactje' of 'aldi-cam' of 'lidl-superaanbieding': je duwt op het knopje, wacht 2 seconden tot het ding heeft uitgevist wat de bedoeling is en dan wordt de foto genomen. Er kunnen fantastische foto's van achtergronden mee genomen worden
                          Alweer een niet-ingenieursvraag dan :
                          Is de VR van Nikon écht zo traag als de Lidl-superaanbiedingen ?

Nee, even serieus: als mijn AS is geactiveerd, dan werkt die gewoon (altijd volledig, en niet soms half). Ik had gewoon verwacht dat dat ook bij VR het geval zou zijn, maar zal dus wel dom zijn van mij om zoiets te veronderstellen...
                          "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

Comment

Je moet het systeem eigenlijk in de praktijk zien werken, het is moeilijk om het echt concreet uit te leggen.

Comment

grt,

Stefan M
                              Heb al ondervonden dat gebruik van VR met deze lens bij naar de camera toe komende voorwerpen de AF niet juist werkt. Hier dus best de VR volledig uitzetten.Dit zou te wijten zijn aan het feit dat de VR om de vibratie te reduceren +/- een halve sec.nodig heeft. Gedurende deze periode werkt de AF dus niet exact.

Groetjes,
                              Pol.
                              Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

mijn keuze zal waarschijnlijk toch gaan vallen in de richting van de sigma, maar nu is er de keuze tussen de Sigma 70-200mm F2.8 EX APO DG MAC. Nikon en de Sigma 70-200mm F2.8 EX APO HSM Nik-D DG. Over het algemeen zal deze dienen voor actiefoto's welke is dan de beste keuze en wat is nu een beknopte defenitie van een macrolens.

greetz
                                D70s + D50 | AF-S DX Zoom-Nikkor 18-70mm f/3.5-4.5G IF-ED | SIGMA 70-200mm f/2.8 EX DG APO MACRO HSM
                                http://www.jarrepics.be

Comment

Working...
                                X