Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikkor 80-400 VR of ...

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Nikkor 80-400 VR of ...

hey

Ik zou m'n objectievenarsenaal graag willen uitbreiden met een goede zoomlens. Eerst dacht ik aan de Nikkor 80-400 VR. Prijzig, maar een heel leuk bereik. Niet erg lichtgevoelig, maar de VR compenseert daarin toch wat. Nu heb ik gelezen dat dit objectief niet erg snel is. Maar HOE snel? Wat kan je met deze lens, en wat kan je niet? Zou er graag de natuur mee induiken en vogels fotograferen enzo. Ik heb nu een Nikkor 55-200 (D50 kitlens). Snelbewegende dieren worden daarmee niet altijd even snel gefocust. Is die 80-400 autofocus sneller, trager?

Als alternatief dacht ik aan de Nikkor 80-200 F2.8. Minder bereik, geen VR, maar waarschijnlijk een veel sneller objectiefje. En als ik op termijn een 2x convertor bijkoop, dan zit ik ook aan m'n 400 mm. Of verlies ik dan teveel aan beeldkwaliteit of lichtsterkte?

groetjes,
    B

Re: ... de Nikkor AFS 300mm f4

Dag B,

Geen zoomlens, maar het beste betaalbare alternatief op het moment eventueel met 1.4 en/of 1.7TC

Comment

Re: Nikkor 80-400 VR of ...

de beter oplossing dan de 80-400 VR kan een Sigma 100-300 F4 zijn.
      natuurlijk geen VR maar het AF systeem van die sigma is uitermate snel!
      misschien kan je met een 1.4 TC werken (dan krijg je 420mm op F5.6).
      Maar eerlijk gezegd ik ben er ook nog niet helemaal uit tussen die 80-400 & de 100-300 ...
      SHARPimages.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Mister B
        hey

Ik zou m'n objectievenarsenaal graag willen uitbreiden met een goede zoomlens. Eerst dacht ik aan de Nikkor 80-400 VR. Prijzig, maar een heel leuk bereik. Niet erg lichtgevoelig, maar de VR compenseert daarin toch wat. Nu heb ik gelezen dat dit objectief niet erg snel is. Maar HOE snel? Wat kan je met deze lens, en wat kan je niet? Zou er graag de natuur mee induiken en vogels fotograferen enzo. Ik heb nu een Nikkor 55-200 (D50 kitlens). Snelbewegende dieren worden daarmee niet altijd even snel gefocust. Is die 80-400 autofocus sneller, trager?

Als alternatief dacht ik aan de Nikkor 80-200 F2.8. Minder bereik, geen VR, maar waarschijnlijk een veel sneller objectiefje. En als ik op termijn een 2x convertor bijkoop, dan zit ik ook aan m'n 400 mm. Of verlies ik dan teveel aan beeldkwaliteit of lichtsterkte?

groetjes,
        B
        De AF 80-400 is snel genoeg voor jouw doelstelling. Als je het knopje AF op 'limit' zet gaat het nog wat vlotter maar dan moet onderwerp minstens op ?? meter zitten (ben vergeten hoeveel)
        Het voordeel van de lens is dat heelgoed uit de hand te gebruiken is, het gewicht is beperkt en de VR is een groot voordeel.

Als je een goede techniek hebt kan je op 400mm en 1/30ste nog scherpe foto's uit de hand nemen.

Deze lens is natuurlijk niet lichtsterk, dus als je een donker bos induikt, dan zal de AF gaan jagen.

Een ander nadeel (of voordeel) de lens wordt langer bij het zoomen, dus snel van 80 naar 400 gaan is relatief.

Een aanrader voor natuurfotografie zonder statief
        BD0497BE : Nikon body + glas
        www.RudyVerrijt.info

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door JePe
          De AF 80-400 is snel genoeg voor jouw doelstelling. Als je het knopje AF op 'limit' zet gaat het nog wat vlotter maar dan moet onderwerp minstens op ?? meter zitten (ben vergeten hoeveel)
          Het voordeel van de lens is dat heelgoed uit de hand te gebruiken is, het gewicht is beperkt en de VR is een groot voordeel.

Als je een goede techniek hebt kan je op 400mm en 1/30ste nog scherpe foto's uit de hand nemen.
          5 meter voor limit. dan is de focussnelheid wel te doen idd.

1/30 op 400mm, dan moet je toch al serieus stabiele handen hebben
          Over het algemeen niet snel onder de indruk.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door FLuKee
            5 meter voor limit. dan is de focussnelheid wel te doen idd.

1/30 op 400mm, dan moet je toch al serieus stabiele handen hebben
            Het kan ook 1/60 zijn
            maar zonder VR, is het wel 1/500
            BD0497BE : Nikon body + glas
            www.RudyVerrijt.info

Comment

80-400VR is een zeer veelzijdige lens. daar is ze goed in.
              het blijft wel een "telezoom"
              goed voor wandelingen, airshows,... kiekjes op medium tot verre afstand.
              wil je constant 400mm dan zoek je best een prime+tc, dan zul je meer voor je geld krijgen.
              foto als spiegel of als venster?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door FrederikV
                de beter oplossing dan de 80-400 VR kan een Sigma 100-300 F4 zijn. natuurlijk geen VR maar het AF systeem van die sigma is uitermate snel!
                humm ik heb mijn zinnen gezet op een Nikon Objectief. Die Sigma 100-300 is ook niet echt wat ik zoek. Ik wil graag of een lichtgevoelige lens, of eentje met VR. Als ik het zo lees, dan is de autofocus van de 80-400 nog niet zo slecht. Toch niet voor wat ik het wil.

Oorspronkelijk geplaatst door FrederikV
                80-400VR is een zeer veelzijdige lens. daar is ze goed in.
                het blijft wel een "telezoom"
                goed voor wandelingen, airshows,... kiekjes op medium tot verre afstand.
                wil je constant 400mm dan zoek je best een prime+tc, dan zul je meer voor je geld krijgen.
                Hoopvol ben ik eens gaan kijken naar de prijs van een 400 mm Nikkor prime ... en viel van m'n stoel . Dit is geen optie voor mij . Voor dat geld heb je een D200 met Nikon 12-24, Nikon 17-55 F2.8 VR en een Nikon 70-200 F2.8 VR Goh je hebt nog over.

En serieus: tis ook niet meteen een prime die ik zoek. kwil graag iets dat meer flexibel is.

Ik denk dat het de 80-400 zal worden. Vooral de VR spreekt me wel aan. Die doet natuurlijk geen wonderen, maar zal toch een mooi eindje kunnen helpen. Maar 'k hou het nog ff in overweging, want die 80-400 is duurder dan m'n camera

groeten

Comment

Ik begin ook alsmaar meer te twijfelen. Ik denk dat ik ook voor de 80-400 VR zou gaan... binnen een maand moet ik het toch weten
                  SHARPimages.be

Comment

Ik denk dat het de 80-400 zal worden. Vooral de VR spreekt me wel aan. Die doet natuurlijk geen wonderen, maar zal toch een mooi eindje kunnen helpen. Maar 'k hou het nog ff in overweging, want die 80-400 is duurder dan m'n camera
                    Is toch goeie optiek hoor! Zeer goed scherp tot 300mm op alle openingen en daarboven diafragma rond f/8 - f/11 issie ook mooi scherp. En als je nog nooit met VR gewerkt hebt, is't wel zeer leuk!
                    Over het algemeen niet snel onder de indruk.

Comment

kwil graag iets dat meer flexibel is.

flexibel is hij zeker!

80mm*1,5 tot 400mm*1,5 das niet mis.

bij TC en 70-200VR heb je 70*1,5*1,7 tot 200*1,5*1,7 en ben je méér geld kwijt!
                      foto als spiegel of als venster?

Comment

humm ik heb mijn zinnen gezet op een Nikon Objectief. Die Sigma 100-300 is ook niet echt wat ik zoek. Ik wil graag of een lichtgevoelige lens, of eentje met VR. Als ik het zo lees, dan is de autofocus van de 80-400 nog niet zo slecht. Toch niet voor wat ik het wil.
                        Je kan ook de Sigma 80-400 OS overwegen. Ze Sigma's alternatief voor VR en zou naar ik heb horen zeggen een snellere AF (niet bijzonder veel sneller) hebben dan de Nikon.
                        Misschien een alle twee vergelijken.

Hubert
                        Hubert

Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hub2805
                          Je kan ook de Sigma 80-400 OS overwegen. Ze Sigma's alternatief voor VR en zou naar ik heb horen zeggen een snellere AF (niet bijzonder veel sneller) hebben dan de Nikon.
                          Misschien een alle twee vergelijken.

Hubert
                          Inderdaad, dat heb ik een jaartje geleden ook gedaan en ik vond dat de Sigma er beter uitkwam . . . enig nadeeltje, hij is nog iets zwaarder dan de Nikkor
                          There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
                          A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
                          Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

Comment

Als ze een ooit eens een nieuwe versie uitbrengen met AFS en VRII, en daarbij de range wat inkorten naar 100-400 om de scherpte wijd open op f5.6 tussen 300mm en 400mm wat op te krikken ben ik direkt kandidaat om dit objectief terug te kopen

Comment

De 80-400 VR heb ik in m'n bezit gehad maar ze kon me niet echt overtuigen. Ben overgestapt naar de 80-200 2,8 AF S , wat snelheid en scherpte betreft stukken beter. Ik mis de VR zelfs niet. Met een kenko erop krijg je juist dezelfde lens (de 400 bedoel ik dan maar zonder VR ).
                              ***Ne kodak en ne zak...***

Comment

Working...
                              X